Voor mij is comfort belangrijker dan snelheid. Natuurlijk, zo af en toe zou ik willen dat ik een handbak had, vooral in de bergen. Maar dit is, in mijn geval, slechts in een fraktie (<1%) van de tijd die ik achter het stuur doorbreng.
Comfort van de automaat ervaar ik juist bij het, voor mij, normale dagelijkse verkeer (>99%).
Mijn 2e S60 kopen
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Zie je de meeste 50+ zijn helemaal geen ouwe lullen 
M@rcel vergeet even niet dat de turbo benzine motoren van Volvo een hoog koppel hebben bij een laag toerental. Die handbak hoef je dus echt niet heel frequent te bedienen als je rustig wilt rijden.

M@rcel vergeet even niet dat de turbo benzine motoren van Volvo een hoog koppel hebben bij een laag toerental. Die handbak hoef je dus echt niet heel frequent te bedienen als je rustig wilt rijden.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- MaickelS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 10.03.2007 - 16:43
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Heb ook even opgezocht, prachtige wagen! Ik heb 2 volvo's terug ook een geartronic 2.4T gereden, sublieme wagen! Ik vond hem in verbruik iets te schadelijk, en de auto nodigt ook erg uit om lekker door te rijden 

Volvo S60 2.4T (2001)
Volvo S40 T5 (2004) - kinetic
Volvo S60 D5 (2005)
Volvo S40 T5 (2006) Geartronic - Summum uitvoering - R-velgen - Xenon - Leder - High performance audio - Fasttech tuning 270 pk - 400nm's koppel
Volvo S40 D5 (2008) Edition II - Bi-xenon - beige leder - Dynaudio - Ipod/ USB aansluiting - Telefoon
Volvo S40 T5 (2004) - kinetic
Volvo S60 D5 (2005)
Volvo S40 T5 (2006) Geartronic - Summum uitvoering - R-velgen - Xenon - Leder - High performance audio - Fasttech tuning 270 pk - 400nm's koppel
Volvo S40 D5 (2008) Edition II - Bi-xenon - beige leder - Dynaudio - Ipod/ USB aansluiting - Telefoon
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Ja hoor
Net terug van een T5 handbak.
Met geen mogelijkheid delat de GT hier aan kan tippen.
Ook even een sprintje :roll: tegen een Alfa carbio spider : (1e was ik net iets te laat met de koppeling, toch allemaal anders heh, en in de 2e haalde ik em zo weer in)
Nu even modelvliegen om er over na te denken (een andere hobby van me)
Net terug van een T5 handbak.
Met geen mogelijkheid delat de GT hier aan kan tippen.
Ook even een sprintje :roll: tegen een Alfa carbio spider : (1e was ik net iets te laat met de koppeling, toch allemaal anders heh, en in de 2e haalde ik em zo weer in)
Nu even modelvliegen om er over na te denken (een andere hobby van me)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Modelvliegen doe je al met een T5steven460 schreef: Nu even modelvliegen om er over na te denken (een andere hobby van me)

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- Johras
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 18.04.2009 - 23:45
- Locatie: Barendrecht
Het schakelen zelf is niet traag hoor, er zit alleen een tijdje tussen het geven van de opdracht en het moment waarop de automaat schakelt. Hier kan je zelf op anticiperen, je kan er gerust "sportief" mee rijdenVolvopa schreef:De door een aantal gemelde traagheid is dan ook voortdurend vervelend als je sportief rijdt.
Een GT sneller schakelen dan een handbak???? Dacht het niet.

Hier wat meer info over de GT, http://www.sonnax.com/tech-articles/TASC-TIP-06-08.pdf
oh en teveel gas in 1 en 2 geeft nog steeds slippende banden

- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
En daarom wint een automaat het dus 9 van de 10 keer. Hier in de VS rijdt trouwens bijna iedereen met een automaat, het valt me enorm op hoeveel vlotter er hier bij kruisingen (je moet hier bij iedere kruising stoppen) weggereden wordt.steven460 schreef: Ook even een sprintje :roll: tegen een Alfa carbio spider : (1e was ik net iets te laat met de koppeling
Overigens zou ik de keus af laten hangen van in wat voor verkeer je het meest rijdt. 80% op saaie wegen met redelijke drukte (kan het ook anders in nederland?): automaat, veel plezierritten op bochtige (berg)weggetjes: handgeschakeld. Voor het 2e geval kun je beter wat anders dan een Volvo rijden, naar mijn mening.
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Bij een T5, als je doortrekt , gaat het geluid dan van diep/dof ineens over naar een helderder/scherper geluid boven de +/-3500 toeren ?
(niet de turbo, meer het geluid van het blok, Variabele kleptiming?)
(niet de turbo, meer het geluid van het blok, Variabele kleptiming?)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Die amerikanen weten niet wat goeie auto's zijn en al helemaal niet wat voor transmissie goed is....... 
Handbak is en blijft de beste keuze als het gaat om snelheid....ik wil bestwel een wetstrijdje doen met GT.... anytime...anywere

Handbak is en blijft de beste keuze als het gaat om snelheid....ik wil bestwel een wetstrijdje doen met GT.... anytime...anywere

Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Dus in het algemeen (dus zonder er veel moeite er voor te doen) is de GT sneller dan de handbak.
Kom maar op.

Kom maar op.
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Het schakelen zelf is wel traag tov een handbak. Alleen de F1 bakken en wat exoten uit Italië een M3 en de DSG bakken die kunnen sneller schakelen. Alle "normale" automaten schakelen trager. Dat bijna niemand bij normaal zijn handbak door de versnellingen heen ragt is iets anders maar als het moet ....Johras schreef:Het schakelen zelf is niet traag hoor, er zit alleen een tijdje tussen het geven van de opdracht en het moment waarop de automaat schakelt. Hier kan je zelf op anticiperen, je kan er gerust "sportief" mee rijdenVolvopa schreef:De door een aantal gemelde traagheid is dan ook voortdurend vervelend als je sportief rijdt.
Een GT sneller schakelen dan een handbak???? Dacht het niet.![]()
Hier wat meer info over de GT, http://www.sonnax.com/tech-articles/TASC-TIP-06-08.pdf
oh en teveel gas in 1 en 2 geeft nog steeds slippende banden(met mijn T5 iig)
Je gaat het met je T5 GT echt verliezen tegen een T5 met handbak. Sterker nog ik denk dat mijn 2.5T nog wel gewaagd is aan een T5 aut.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Stom verbaast ben ik over hoe graag men de keuze wil verdedigen handbak/GT/Aut. Toch een teken dat alle systemen fijn zijn!!!
Maar omdat ik toch vaak verveel (kijk graag naar de omgeving of leuke dames) in de auto lijkt een handbak me beter dan een automaat.. Nog wat over na te denken, 1,3,5 of 1,2,4,5 etc
of allemaal. Lastige keuzes soms.
Maar omdat ik toch vaak verveel (kijk graag naar de omgeving of leuke dames) in de auto lijkt een handbak me beter dan een automaat.. Nog wat over na te denken, 1,3,5 of 1,2,4,5 etc

s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- quattroman
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 18.12.2007 - 20:12
[quote="Volvopa"]
Hier wat meer info over de GT, http://www.sonnax.com/tech-articles/TAS ... 8.pdfquote]
Leuk artikel Volvopa!
Hier wat meer info over de GT, http://www.sonnax.com/tech-articles/TAS ... 8.pdfquote]
Leuk artikel Volvopa!
S60 2.4T Geartronic - BSR - Sachs Performance.
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
en de dual mass vliegwiel problemen, lees ik weleens(alleen handbak),steven460 schreef:Stom verbaast ben ik over hoe graag men de keuze wil verdedigen handbak/GT/Aut. Toch een teken dat alle systemen fijn zijn!!!
Maar omdat ik toch vaak verveel (kijk graag naar de omgeving of leuke dames) in de auto lijkt een handbak me beter dan een automaat.. Nog wat over na te denken, 1,3,5 of 1,2,4,5 etcof allemaal. Lastige keuzes soms.
druklager ect. , wat je niet heb kan ook niet stuk, toch?
Met een GT kan je + en - als je de hendel naar links zet, niet dat iemand dat doet

XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Toch wel.euerw schreef:Met een GT kan je + en - als je de hendel naar links zet, niet dat iemand dat doet

Als ik even wil afremmen op de motor. Anders blijf je soms remmen.
Kort geleden in Engeland (Yorkshire) geweest, heuvelachtig, smalle wegen, omhoog en weer omlaag. Dan is het ideaal.
En straks weer met de caravan, de GT schakelt iets te laag terug waardoor je onder vermogen gaat rijden (gaat temp. stijgen).
Dus even weer terug naar 4.
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
ben eigenlijk dan bang dat het niet goed is voor mijn bak
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Dat was niet mijn link. Die eer gaat naar Johras!quattroman schreef: Leuk artikel Volvopa!Volvopa schreef:
Hier wat meer info over de GT, http://www.sonnax.com/tech-articles/TASC-TIP-06-08.pdf
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Naast de snelheid van het schakelen (die natuurlijk maar zeer relatief is, je komt er echt niet sneller mee thuis, is meer de funfactor) is er wanneer de ratio nog overtuigd moet worden natuurlijk ook een financieel rekensommetje te maken.
Pak een handbak en ga er vanuit dat je rond de 200.000 km aan een nieuwe koppeling toe bent. Is het later, mooi. Kosten ca. 1.800 euro, dan kost het dus 0,9 cent per km.
Pak een GT en je hebt een hoger verbruik, ca. 10-15% begrijp ik. Uitgaande van gemiddeld gebruik van 1:11 zonder GT bij een brandstofprijs van ca. 1,35, dan zullen de brandstofkosten zonder GT per km 12,27 cent bedragen, met GT ongeveer 1,2 cent meer.
GT kost je dus 1,2 cent per gereden km extra.
Hiernaar kijkend zou je zeggen dat je dus goedkoper rijdt met een handbak: het extra brandstofverbruik per km van de GT kost meer dan de koppelingslijtage per km van de handbak.
MAAR: je koopt geen nieuwe auto. Dus wanneer je het haasje bent met de koppeling schrijf je die kosten af over de km's die jij ermee gereden hebt, óf je moet het al in de aanschafprijs meenemen. De brandstofkosten van de GT zijn gewoon per km en leveren je ook geen plotselinge kosten op.
Dus kijkend naar de kosten is een GT goed te verdedigen ten opzichte van een handbak wanneer je de auto bijvoorbeeld met 150.000 km op de teller koopt.
Of mis ik ergens een afslag en is een GT aanzienlijk duurder in aanschaf?
Is er nog het verhaal CO2 uitstoot. Bij een gelijke rijstijl zal de GT 10 tot 15% meer uitstoot hebben. Maar rustig rijdend in een GT zal deze minder uitstoot genereren dan iemand die zijn handbak ten volle benut om een halve seconde eerder weg te zijn bij het stoplicht om die jongens met die petjes te vlug af te zijn. Nu begrijp ik die kick wel en ik betrap me erop ook mijn D5 weleens de sporen te geven bij het stoplicht, maar toch houd er er dan zelf ook een beetje een petjes gevoel aan over...
Pak een handbak en ga er vanuit dat je rond de 200.000 km aan een nieuwe koppeling toe bent. Is het later, mooi. Kosten ca. 1.800 euro, dan kost het dus 0,9 cent per km.
Pak een GT en je hebt een hoger verbruik, ca. 10-15% begrijp ik. Uitgaande van gemiddeld gebruik van 1:11 zonder GT bij een brandstofprijs van ca. 1,35, dan zullen de brandstofkosten zonder GT per km 12,27 cent bedragen, met GT ongeveer 1,2 cent meer.
GT kost je dus 1,2 cent per gereden km extra.
Hiernaar kijkend zou je zeggen dat je dus goedkoper rijdt met een handbak: het extra brandstofverbruik per km van de GT kost meer dan de koppelingslijtage per km van de handbak.
MAAR: je koopt geen nieuwe auto. Dus wanneer je het haasje bent met de koppeling schrijf je die kosten af over de km's die jij ermee gereden hebt, óf je moet het al in de aanschafprijs meenemen. De brandstofkosten van de GT zijn gewoon per km en leveren je ook geen plotselinge kosten op.
Dus kijkend naar de kosten is een GT goed te verdedigen ten opzichte van een handbak wanneer je de auto bijvoorbeeld met 150.000 km op de teller koopt.
Of mis ik ergens een afslag en is een GT aanzienlijk duurder in aanschaf?
Is er nog het verhaal CO2 uitstoot. Bij een gelijke rijstijl zal de GT 10 tot 15% meer uitstoot hebben. Maar rustig rijdend in een GT zal deze minder uitstoot genereren dan iemand die zijn handbak ten volle benut om een halve seconde eerder weg te zijn bij het stoplicht om die jongens met die petjes te vlug af te zijn. Nu begrijp ik die kick wel en ik betrap me erop ook mijn D5 weleens de sporen te geven bij het stoplicht, maar toch houd er er dan zelf ook een beetje een petjes gevoel aan over...
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
200.000 met een koppeling? Wat voor bagger auto's heb jij gereden. Als je fatsoenlijk schakelt (en hopelijk leert iedereen dat bij het lessen) gaat de koppeling bijna net zo lang mee als de auto. Uitzonderingen daargelaten. Dus benzinverbruik van een automaat in vergelijk zetten met koppelingslijtage slaat kant noch wal. Een automaat slijt misschien wel nog harder, dus heb je 2 variabele onkosten posten bij een automaat. En moderne automaten slijten ook nog maar amper, we leven niet meer in de tijd van de 3xx/4xx met de cvt koppelin die je iedere 150.000 kon laten reviseren.
Als een auto op is dan is dat eerder door roest dan door een motorische storing. En bij moderne auto's roesten ze eigenlijk pas bij schade en dan ook meteen heel erg hard.
Als een auto op is dan is dat eerder door roest dan door een motorische storing. En bij moderne auto's roesten ze eigenlijk pas bij schade en dan ook meteen heel erg hard.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)