vaag sturen bij bepaalde stuurstand

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

AlexV70 schreef:Ed, hoe is het effect als je aandrijving houdt op de wielen in de bocht?
Ik bedoel dus dat je je snelheid zodanig aanpast voor de bocht, dat je vervolgens de bocht door komt door juist iets te versnellen.
Ik kan mij namelijk voorstellen dat door het gas iets los te laten in een bocht dit een raar effect kan geven op het stuurgedrag.
Dit is namelijk ook al zo bij een V70 zonder snelheidsafh. stuurhuis.
Dag Alex en Ed,

Wat Ed beschrijft, herken ik exact met mijn V70 D5 AWD Geartronic (MY 2005).

Mijn auto is momenteel voor de 4e maal retour naar de Volvospecialist waar ik de auto kocht om dit euvel op te lossen. Uit diplomatieke overwegingen laat ik de firmanaam vooralsnog achterwege. Met name in lange bochten - waar ik met mijn vorige V70 (2.5T '97) met gemak met 120 km/h doorheen kon rijden, is het met mijn D5 'hard werken' om zonder kleerscheuren met 110 km/h dezelfde bocht (aansluiting A326 --> A50 voor de kenners) te nemen. Met 'hard werken' bedoel ik insturen, proberen de koers vast te houden en vervolgens de onvermijdelijke tegenstuurreactie (gaat automatisch) met minimale correctie proberen op te vangen om een hevigere tegenreactie te voorkomen. Dit proces herhaalt zich 3 of 4 keer. Van een AWD had ik toch minstens dezelfde snelheid mogen verwachten zonder moeite.

Onlangs heb ik in een V70 D5 Geartronic van 2007 gereden over eenzelfde traject. Met deze wagen kon ik zonder enige moeite met 120 km/h de hierboven genoemde bocht nemen met één hand aan het stuur. Als op rails ging de wagen de bocht door. Het kán dus wel! 8)

Naast het bovengenoemde 'zwalkende stuurgedrag' vertoont ook mijn D5 een voorliefde voor rechts. Op basis van de ervaringen van Ed en European Tuning heb ik mijn Volvospecialist verzocht om Powerflex 'rubbers' te monteren in de draagarmen voor. Dit is begin deze week gebeurd, maar ik heb nog niet het verlossende telefoontje ontvangen dat de 'stuurproblemen' zijn opgelost (na bijna twee weken sturen in een vervangende Ford Focus met een nóg grotere voorliefde naar rechts..). Zodra ik nieuws heb, laat ik dat hier weten.

Sterkte voor degenen die met dit probleem geconfronteerd worden. Na 7 maanden ergernis - zonder verbetering - weet ik hoe het voelt! :(

Groet,


Paul

N.B. Ed, heb jij ooit een set Pegasusvelgen gekocht aan een V70 2.5T-rijder (Midnight Blue)? Dat was ik dan! :wink:
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 610
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Ik kan zeggen dat ik bochten harder neem dan de meeste automobilisten. Wanneer een auto voor mij rijdt erger ik mij meestal om de lage snelheid :evil: Ook snelle bochen A27 / A6 richting Emmeloord of weer terug neem ik met flink veel gas.
Ik heb de auto nu ongeveer 4 maanden en er nu ongeveer 15.000 km mee gereden. Nooit heb ik het hiervoor besproken effect waargenomen.
Zaterdag moet ik weer naar Emmeloord en zal in de snelle bochten er eens op letten.
Ik laat nog van mij horen :P
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Voorn schreef:Ik kan zeggen dat ik bochten harder neem dan de meeste automobilisten. Wanneer een auto voor mij rijdt erger ik mij meestal om de lage snelheid :evil:
Ik heb een ontzettende hekel aan bumperklevers, ik had er laatst weer een voor me zitten!!
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

hadico schreef:Het efect is meer of minder met een andere maat wiel/band ook de spanning in de banden geeft een ander efect als deze hoger of lager is.
Het snelheidsafh. stuurhuis heeft bij rijden een lagere bekrachtiging waardoor dit efect al minder is, het is ook het best op te roepen in een lange bocht welke ook iets naar beneden afbuigt met liefst enige oneffendheden en de snelheid nagenoeg constant word gehouden ,belading speelt ook nog mee in het geheel.
Spoelen heb ik ook geen ervaring mee maar gezien dat het zich voordoet op nieuwe en oudere voertuigen neem ik aan dat dit geen zin heeft ook al omdat het nieuwe type olie zo dun is als water.
Ik heb deze opmerking ook al gehad uit de klpd hoek waarbij verschillende berijders eenzelfde voertuig benutten de een heeft er dan wel last van en de ander merkt niets het hangt dus ook met hoe een bocht word genomen en of er hoe miniem ook gecorrigeerd word in het stuur en op het gas in de bocht.
Een lagere band of een iets hogere spanning geeft meest een verbetering probeer maar eens dan horen we het wel weer.
Ik ga van het weekend de 18" velgen (Tritons) monteren. Daarna de draagarmen aanpassen (Montage van de massieve bussen, heb ze nog kunnen vinden!) en verlaagde veren en stuggere dempers monteren. Ben benieuwd of het daarmee over is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

AlexV70 schreef:Ed, hoe is het effect als je aandrijving houdt op de wielen in de bocht?
Ik bedoel dus dat je je snelheid zodanig aanpast voor de bocht, dat je vervolgens de bocht door komt door juist iets te versnellen.
Ik kan mij namelijk voorstellen dat door het gas iets los te laten in een bocht dit een raar effect kan geven op het stuurgedrag.
Dit is namelijk ook al zo bij een V70 zonder snelheidsafh. stuurhuis.
Dit heb ik nog niet aktief geprobeerd. Zal het eens proberen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V70_D5_AWD schreef:
AlexV70 schreef:Ed, hoe is het effect als je aandrijving houdt op de wielen in de bocht?
Ik bedoel dus dat je je snelheid zodanig aanpast voor de bocht, dat je vervolgens de bocht door komt door juist iets te versnellen.
Ik kan mij namelijk voorstellen dat door het gas iets los te laten in een bocht dit een raar effect kan geven op het stuurgedrag.
Dit is namelijk ook al zo bij een V70 zonder snelheidsafh. stuurhuis.
Dag Alex en Ed,

Wat Ed beschrijft, herken ik exact met mijn V70 D5 AWD Geartronic (MY 2005).

Mijn auto is momenteel voor de 4e maal retour naar de Volvospecialist waar ik de auto kocht om dit euvel op te lossen. Uit diplomatieke overwegingen laat ik de firmanaam vooralsnog achterwege. Met name in lange bochten - waar ik met mijn vorige V70 (2.5T '97) met gemak met 120 km/h doorheen kon rijden, is het met mijn D5 'hard werken' om zonder kleerscheuren met 110 km/h dezelfde bocht (aansluiting A326 --> A50 voor de kenners) te nemen. Met 'hard werken' bedoel ik insturen, proberen de koers vast te houden en vervolgens de onvermijdelijke tegenstuurreactie (gaat automatisch) met minimale correctie proberen op te vangen om een hevigere tegenreactie te voorkomen. Dit proces herhaalt zich 3 of 4 keer. Van een AWD had ik toch minstens dezelfde snelheid mogen verwachten zonder moeite.

Onlangs heb ik in een V70 D5 Geartronic van 2007 gereden over eenzelfde traject. Met deze wagen kon ik zonder enige moeite met 120 km/h de hierboven genoemde bocht nemen met één hand aan het stuur. Als op rails ging de wagen de bocht door. Het kán dus wel! 8)

Naast het bovengenoemde 'zwalkende stuurgedrag' vertoont ook mijn D5 een voorliefde voor rechts. Op basis van de ervaringen van Ed en European Tuning heb ik mijn Volvospecialist verzocht om Powerflex 'rubbers' te monteren in de draagarmen voor. Dit is begin deze week gebeurd, maar ik heb nog niet het verlossende telefoontje ontvangen dat de 'stuurproblemen' zijn opgelost (na bijna twee weken sturen in een vervangende Ford Focus met een nóg grotere voorliefde naar rechts..). Zodra ik nieuws heb, laat ik dat hier weten.

Sterkte voor degenen die met dit probleem geconfronteerd worden. Na 7 maanden ergernis - zonder verbetering - weet ik hoe het voelt! :(

Groet,


Paul

N.B. Ed, heb jij ooit een set Pegasusvelgen gekocht aan een V70 2.5T-rijder (Midnight Blue)? Dat was ik dan! :wink:
Midnight blue is toch een donkerblauwe kleur? Ik heb wel eens een set 17" met winterbanden verkocht aan een V70 classic die zwaar was aangepast. Was jij dat dan?

Ben heel erg benieuwd hoe het voelt na montage van de nieuwe draagarm rubbers.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Hoi Ed vandaag eens getest op een klpd (met 205/55/16) voor en na het vervangen van de voorste en achterste draagarmrubbers gaf na de vervanging een beduidend beter gevoel, het was in ieder geval lastiger oproepbaar.
Het was nog wel oproepbaar maar gaf een beduidend beter contactgevoel met de weg, hiermee klopt het dus dat het een samenspel is van banden rubbers en wegdek wat dit efect meer of minder oproept als je er naar zoekt (al dan niet bewust).
Ik kan het met mijn T5 ook oproepen maar minder/moelijker dan wanneer ik op de winterbanden sta ondanks de masieve S80 rubbers.
Hoe zien de rubbers van jou eruit of ga je sowieso toch weer voor de powerflexen?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb de gele nog kunnen bestellen op advies van jou. Dat zijn de massieve "politierubbers".

Bedoel je met de voorste en achterste rubbers de beide rubbers van de voorste draagarm, of heb je aan de achterzijde van de auto ook iets vervangen? En als het eerste het geval is: de achterste rubbers van de draagarm voor gaan toch eigenlijk nooit stuk?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Nee heb de achterste van de voorste draagarm ook vervangen waren ook iets los op de vulcanisatie in het midden, deze dus ook maar meteen gedaan die ventjes gaan iets anders om met spullen die niet van hunzelf zijn he! :car8:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb de 18" velgen gemonteerd. Het lijkt op het eerste gevoel wel iets mnder, maar heb nog niet echt lange snelweg bochten gedaan. Het comfort is er niet noemenswaardig op achteruit gegaan. Zit nog te twijfelen of ik hem wel zal verlagen. Even een fotootje voor de liefhebbers:

Afbeelding
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Mooie wagen, ziet er erg gelikt uit met die velgen, echt het puntje op de i.
edraket schreef:Ik heb de gele nog kunnen bestellen op advies van jou. Dat zijn de massieve "politierubbers".
Gele?
Ik heb vorige week de zwaardere en stuggere bij de dealer gehaald en die zijn zwart. Is er dan misschien nog een tweede uitvoering, de zgn. taxi-uitvoering?

Had trouwens die klachten met het sturen in de bocht ook, maar als je mijn rechterdraagarmrubber had gezien, is het ook wel verklaarbaar.
Nu stuurt die weer heerlijk en probleemloos door de bochten, en ik heb toch ook de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Of is dat weer iets anders dan de "progressieve" stuurbekrachtiging waar jullie het over hebben?
S80 2,5T AUT5 2004
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Jammer dat de Volvo ervoor staat!!!!! :?
Wat staat er binnen voor musclecar?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

edraket schreef:Heb de 18" velgen gemonteerd. Het lijkt op het eerste gevoel wel iets mnder, maar heb nog niet echt lange snelweg bochten gedaan. Het comfort is er niet noemenswaardig op achteruit gegaan. Zit nog te twijfelen of ik hem wel zal verlagen. Even een fotootje voor de liefhebbers:

Afbeelding
Jammer dat de Volvo ervoor staat!!!!! :?
Wat staat er binnen voor musclecar?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Frumpy schreef:Mooie wagen, ziet er erg gelikt uit met die velgen, echt het puntje op de i.
edraket schreef:Ik heb de gele nog kunnen bestellen op advies van jou. Dat zijn de massieve "politierubbers".
Gele?
Ik heb vorige week de zwaardere en stuggere bij de dealer gehaald en die zijn zwart. Is er dan misschien nog een tweede uitvoering, de zgn. taxi-uitvoering?

Had trouwens die klachten met het sturen in de bocht ook, maar als je mijn rechterdraagarmrubber had gezien, is het ook wel verklaarbaar.
Nu stuurt die weer heerlijk en probleemloos door de bochten, en ik heb toch ook de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Of is dat weer iets anders dan de "progressieve" stuurbekrachtiging waar jullie het over hebben?
Dit zijn de politie rubbers, deze zijn zeer stijf. Binnenkort gaan ze erin. Maar eens kijken hoe dat gaat. Het jammere vind ik dat deze aanpassingen allemaal iets meer gevoel in het stuur geven (dat is dan positief) maar ook minder comfort. Ik vind hem zo echt lekker rijden al mag het soms best wat stugger.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

bartv70 schreef:
edraket schreef:Heb de 18" velgen gemonteerd. Het lijkt op het eerste gevoel wel iets mnder, maar heb nog niet echt lange snelweg bochten gedaan. Het comfort is er niet noemenswaardig op achteruit gegaan. Zit nog te twijfelen of ik hem wel zal verlagen. Even een fotootje voor de liefhebbers:

Afbeelding
Jammer dat de Volvo ervoor staat!!!!! :?
Wat staat er binnen voor musclecar?
Haha, dat is de '68 Plymouth Roadrunner van mijn broer. Ik kan er even geen foto van vinden, maar zo ziet hij er ongeveer uit:

Afbeelding
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Geweldig
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 610
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Voorn schreef:Ik kan zeggen dat ik bochten harder neem dan de meeste automobilisten. Wanneer een auto voor mij rijdt erger ik mij meestal om de lage snelheid :evil: Ook snelle bochen A27 / A6 richting Emmeloord of weer terug neem ik met flink veel gas.
Ik heb de auto nu ongeveer 4 maanden en er nu ongeveer 15.000 km mee gereden. Nooit heb ik het hiervoor besproken effect waargenomen.
Zaterdag moet ik weer naar Emmeloord en zal in de snelle bochten er eens op letten.
Ik laat nog van mij horen :P
Ja ik heb harder dan 120 km/h gereden door die bocht en geen zweverig gevoel :P
Achter Nivomat en banden 205/55 R16.
D5 uit 2005 met 180.000 km op de teller.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

N.B. Ed, heb jij ooit een set Pegasusvelgen verkocht aan een V70 2.5T-rijder (Midnight Blue)? Dat was ik dan! :wink:[/quote]

Midnight blue is toch een donkerblauwe kleur? Ik heb wel eens een set 17" met winterbanden verkocht aan een V70 classic die zwaar was aangepast. Was jij dat dan?

Ben heel erg benieuwd hoe het voelt na montage van de nieuwe draagarm rubbers.[/quote]

Hoi Ed (en andere geïnteresseerden),

Die V70 2.5T (MY 1997) was inderdaad behoorlijk gemodificeerd :D , maar niet dusdanig dat hij zélf een setje velgen en banden kon kopen..dat was ik namelijk! Haha. Naderhand heb ik er een T5 Plus van laten maken bij European Tuning. Anyway, those where the days!

Van mijn Volvospecialist heb ik vandaag begrepen dat het euvel 'vaag sturen' niet door versleten draagarmrubbers wordt veroorzaakt. De vrijwel nieuwe draagarmrubbers (wist ik niet overigens) zijn op mijn verzoek vervangen door exemplaren van Powerflex. De monteur was niet blij met de klus, want het was nogal bewerkelijk en het afbranden van het rubber geen pretje.

De directeur van de Volvospecialist waar een en ander - onder garantie - plaatsvindt, heeft nauwelijk verschil gemerkt nadat de 'Powerflexen' gemonteerd zijn. Ik heb zelf nog niet met de auto gereden, maar het zou mij toch verbazen als er geen enkel verschil merkbaar is.

Volgens mijn Volvospecialist ligt de oorzaak van het vreemde stuurgedrag bij het stuurhuis dat niet goed functioneert. Mijn V70 D5 heeft inmiddels 220 dkm gedraaid en nu schijnt er aanslag op de kleppen van het stuurhuis te zitten waardoor deze kleppen niet goed open en dicht gaan. Het stuurhuis is inmiddels twee keer 'geflushd' en aan de nieuwe olie is een reinigingsadditief toegevoegd. De klachten van vaag sturen zijn volgens m'n Volvospecialist nu vrijwel verdwenen, evenals de voorliefde voor continu naar rechts sturen. Deze week wordt de olie van het stuurhuis nog een keer vervangen.

Als de klachten dan niet verholpen zijn, wordt het stuurhuis opengemaakt om de afzetting op de kleppen manueel te verwijderen. Voor deze optie kiest men liever niet op voorhand omdat het nogal arbeidsintensief is om het stuurhuis open te maken.

Eind deze week heb ik mijn 'roffel' weer in bezit - na bijna drie weken! - en hoop ik dat ik écht kan genieten van een normaal sturende auto.

Als iemand nog opmerkingen, tips & trucs over of ervaring met de beschreven methode van het weer gangbaar maken van de kleppen van het stuurhuis lees ik dat graag hier!

Alvast bedankt en ik laat hier weten wat de uitkomst is.

Groet,


Paul
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het zou wel erg mooi zijn als het is opgelost! Wanneer krijg je de auto terug. Houd ons op de hoogte, want het lijkt erop dat erg veel Volvo's last hebben van deze kwaal!
Overigens die voorliefde voor links en rechts heeft erg veel metde bandenkeuze te maken. Toen ik nog met 16" reed was de auto zo neutraal als wat. Nu met 18" is de auto veel gevoeliger voor spoorvorming.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
CasperJuna
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08.09.2009 - 20:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Zoals ik een week geleden had gemeld is bij mij dus het complete stuurhuis vervangen. Ik weet niet of dat ook meteen gepaard is gegaan met vervanging van de olie, maar ik kan me niet voorstellen dat ze de oude olie hebben opgevangen en weer terug hebben gestopt.

Het sturen gaat echt stukken beter, nauwelijks meer vaag gevoel. Af en toe wel een beetje, maar op een acceptabel niveau. Gas erop houden in de bocht helpt, maar soms gaat dat niet ivm medeweggebruikers... Ik ga vanmiddag ook nog even de bandenspanning controleren want heb het idee dat die ook een beetje laag is, dat helpt vast ook niet bij stuurklachten.

Waarschijnlijk is het een combinatie van veel factoren:
- stuurhuis
- draagarmrubbers
- bandenspanning
- wel/niet progressieve/snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging

Het verbaast me trouwens wel dat er ineens zoveel mensen zijn die dit topic gevonden hebben. Voordat ik Ed vroeg of ie een oplossing had leek hij de enige met het probleem, nu zijn het er toch een stuk meer geworden.

Volgende week ga ik een week naar Zwitserland, dan weet ik pas echt hoe de auto rijdt. Kan ik ook eindelijk de topsnelheid uitproberen :)

[Edit: topsnelheid in Duitsland, niet in Zwitserland - daar zijn ze niet zo'n fan van hardrijders...]
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”