Pagina 3 van 5
Geplaatst: 09.01.2006 - 21:23
door bart simpson
Moritz schreef:Om even in te gaan op een 7-persoons station. Dat lijkt me iid geen goed idee alleen al gezien de beperkte veiligheid op zo'n derde bankje. Bijna alle volvo stations die vanachter aangereden worden knikken bij t minst of geringste (volgens het boekje). Dat is vragen om problemen dan.
Bij de XC90 is de kans op verwondingen een stuk minder groot, of je moet met een LKW naar binnenkomen".
De veiligheid van je kinderen (zeker de kleinere) is op de laatste zitrij van een V70 groter als die van de XC90, bij een V70 wordt doordat kinderen met hun rug in de rijrichting zitten een klap in voorwaartse richting door de gehele ruggegraat en door de achterzijde van het hoofd opgevangen, bij een XC90 (of iedere willekeurige MPV) is de kans op een whiplash juist daardoor heel groot.
Bij een aanrijding van achteraf zit bij een XC90 (of een MPV) de ruggegraat van het kind meer in de kreukelzone dan bij een V70, bij een XC90 (of een MPV) is de kans op serieus rugletsel daardoor groter, bij de V70 is het waarschijnlijke letsel "slechts" been of bekkenletsel (wat ik niet probeer te bagetaliseren)
Geplaatst: 09.01.2006 - 21:33
door volvov40t4
Battlecruiser S80 schreef: (je hoort de vrouw van de potentiƫle koper al roepen dat ze zo'n ding nooit kan inparkeren).
Als iemand heel erg veel wil vervoeren, dan kan ie een busje kopen / huren, een aanhanger aankoppelen of een dakbak eropzetten. Grote vrachten zijn immers incidenteel; zijn ze structureel, dan koopt men een bedrijfsbus.
De meeste kopers van een station vinden de laadruimte van een V70 groot en ruim genoeg.
Mijn vrouw heeft geen reet te maken wat voor auto ik koop. Ze heeft er zelf een die het prima doet. Ze hoeft deze dus ook niet in te parkeren.
Verder weet ik wel dat de MPV/SUV markt veel graan bij de stations heeft weggepikt, maar ik zit niet te wachten op een MPV/SUV, maar op een station. Denk hierbij aan een kindervriendelijke instap. (4 kinderen 3x per dag een SUV intillen is geen pretje)
Wat ik bedoel te zeggen is dat er best nog mensen zijn die een echt grote station kunnen gebruiken en toch niet willen over stappen op MPV/SUV.
Een Seat Alhambra is geen vergelijking met een eventuele V90. Bovendien heb je in deze wagens geen laadruimte.
Verder heeft Volvo (en Ford) toch een mooie historie met grote stations. Moet je die vanwege een modegril (Dat vind ik MPV/SUV) maar gewoon overboord gooien?
Geplaatst: 09.01.2006 - 21:41
door bart simpson
volvov40t4 schreef:Verder weet ik wel dat de MPV/SUV markt veel graan bij de stations heeft weggepikt, maar ik zit niet te wachten op een MPV/SUV, maar op een station. Denk hierbij aan een kindervriendelijke instap. (4 kinderen 3x per dag een SUV intillen is geen pretje)
Doel je nu op het 3e bankje?
volvov40t4 schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat er best nog mensen zijn die een echt grote station kunnen gebruiken en toch niet willen over stappen op MPV/SUV.
Als dat zo is zouden er zeker meer grote estates zijn.
Het is niet zo dat men maar koopt wat een fabrikant aanbiedt maar het is wel zo dat een fabrikant aanbied wat men wil kopen.. en dat lijkt wel een MPV te zijn en niet de grote estate, ze zijn duidelijk uit aan het sterven...
volvov40t4 schreef:Een Seat Alhambra is geen vergelijking met een eventuele V90. Bovendien heb je in deze wagens geen laadruimte.
Alsof je dat bij een V90 wel hebt als je het 3e bankje benut.
volvov40t4 schreef:Verder heeft Volvo (en Ford) toch een mooie historie met grote stations. Moet je die vanwege een modegril (Dat vind ik MPV/SUV) maar gewoon overboord gooien?
Blij dat jij geen marketingman (bij in dit geval Volvo) bent, je verward een trend met een gril, als fabrikant doe je er verstandig aan op een trend in te haken anders mis je de boot.
Geplaatst: 09.01.2006 - 21:44
door Hans
Toch heb ik laatst ergens in het nieuws gehoord, (ik weet, het klinkt niet echt evidence based) dat de sationwagen weer terrein aan het winnen is t.o.v.de SUV...
Geplaatst: 09.01.2006 - 21:51
door volvov40t4
Wie zegt dat ik geen marketing man ben?
Nee niet bij volvo, nee. Ik laat mensen die verstand hebben van auto's, met auto's werken.
Maar ik mag een mening hebben, toch?
ik heb trouwens nooit over de 3de zitrij gesproken. heb het alleen over laadruimte gehad. En eventueel een makkelijke optie voor meer kinderen te vervoeren. Lading is mijn prio.
Bovendien is mijn MENING dat ik niet met een MPV/SUV wil rijden, maar met een station.
Geplaatst: 09.01.2006 - 21:56
door Moritz
De veiligheid van je kinderen (zeker de kleinere) is op de laatste zitrij van een V70 groter als die van de XC90, bij een V70 wordt doordat kinderen met hun rug in de rijrichting zitten een klap in voorwaartse richting door de gehele ruggegraat en door de achterzijde van het hoofd opgevangen, bij een XC90 (of iedere willekeurige MPV) is de kans op een whiplash juist daardoor heel groot
Klopt, maar dat wil niet automatisch zeggen dat je veiliger zit in een v70. Een XC90 ligt namelijk nog altijd een stuk hoger. Wanneer je hier met een 'normale auto'achterop rijdt zal een voorbumper onder de bumper van een XC90 schieten, met als gevolg dat de kreukelzone niet veel belast zal worden. Een v70 krijgt een bumper op gelijke hoogte naarbinnen, met als gevolg dat de halve achterzijde inklapt met alle gevolgen van dien. Daarnaast is de xc90 wat steviger gebouwd, ondanks' " compatibility" van de bumper onder het mom van " I don't kill you, you don't kill me"
Het is dus maar van welke kant je t bekijkt.
Geplaatst: 09.01.2006 - 21:58
door bart simpson
volvov40t4 schreef:Wie zegt dat ik geen marketing man ben?
Nee niet bij volvo, nee. Ik laat mensen die verstand hebben van auto's, met auto's werken..
Tja... ik ben oprecht blij dat je niet voor een automerk werkt
volvov40t4 schreef:Maar ik mag een mening hebben, toch?.
Ik geloof niet dat ik je die ontzeg.
volvov40t4 schreef:ik heb trouwens nooit over de 3de zitrij gesproken. heb het alleen over laadruimte gehad. En eventueel een makkelijke optie voor meer kinderen te vervoeren. Lading is mijn prio..
Ik nam het 3e bankje aan ivm met de 4 kinderen die je wilde plaatsen, er is bij mijn weten GEEN enkele stationcar met 4 zitplaatsen naast elkaar.
volvov40t4 schreef:Bovendien is mijn MENING dat ik niet met een MPV/SUV wil rijden, maar met een station.
Dat wordt dus bij Volvo een probleem als V70 te klein is...
Geplaatst: 09.01.2006 - 22:01
door volvov40t4
bart simpson schreef:volvov40t4 schreef:Wie zegt dat ik geen marketing man ben?
Nee niet bij volvo, nee. Ik laat mensen die verstand hebben van auto's, met auto's werken..
Tja...
volvov40t4 schreef:Maar ik mag een mening hebben, toch?.
Ik geloof niet dat ik je die ontzeg.
volvov40t4 schreef:ik heb trouwens nooit over de 3de zitrij gesproken. heb het alleen over laadruimte gehad. En eventueel een makkelijke optie voor meer kinderen te vervoeren. Lading is mijn prio..
Ik nam het 3e bankje aan ivm met de 4 kinderen die je wilde plaatsen, er is bij mijn weten GEEN enkele stationcar met 4 zitplaatsen naast elkaar.
volvov40t4 schreef:Bovendien is mijn MENING dat ik niet met een MPV/SUV wil rijden, maar met een station.
En de V70 is dus te klein?.
in sommige gevallen is een v70 misschien te klein.
Zou het leuk vinden als Volvo mij een alternatief aanbied.
Voor mij zijn de XC90 en de V70 geen alternatieven voor elkaar. meer markt uitbreiding.
maar goed we zullen moeten afwachten wat volvo doet...
Weet jij daar misschien meer van?

Geplaatst: 09.01.2006 - 22:08
door bart simpson
Moritz schreef:De veiligheid van je kinderen (zeker de kleinere) is op de laatste zitrij van een V70 groter als die van de XC90, bij een V70 wordt doordat kinderen met hun rug in de rijrichting zitten een klap in voorwaartse richting door de gehele ruggegraat en door de achterzijde van het hoofd opgevangen, bij een XC90 (of iedere willekeurige MPV) is de kans op een whiplash juist daardoor heel groot
Klopt, maar dat wil niet automatisch zeggen dat je veiliger zit in een v70. Een XC90 ligt namelijk nog altijd een stuk hoger. Wanneer je hier met een 'normale auto'achterop rijdt zal een voorbumper onder de bumper van een XC90 schieten, met als gevolg dat de kreukelzone niet veel belast zal worden. Een v70 krijgt een bumper op gelijke hoogte naarbinnen, met als gevolg dat de halve achterzijde inklapt met alle gevolgen van dien. Daarnaast is de xc90 wat steviger gebouwd, ondanks' " compatibility" van de bumper onder het mom van " I don't kill you, you don't kill me"
Het is dus maar van welke kant je t bekijkt.
Een aanrijding schijnt statistisch vaker in voorwaartse richting te geschieden, vandaar dat de 3e zitrij van een V70 daar betere bescherming voor kleinere kinderen biedt.
Dat inklappen valt overigens doorgaans wel mee... heb wel eens verbaast gestaan bij een schadehandelaar hoe "recht" een V70 bleef.
Geplaatst: 09.01.2006 - 22:59
door Moritz
Dat inklappen valt overigens doorgaans wel mee... heb wel eens verbaast gestaan bij een schadehandelaar hoe "recht" een V70 bleef
2e generatie v70 heeft hier wel wat minder last van.
Desondanks verbaas ik me ook regelmatig bij aangereden volvo's (bij relatief lage snelheid) , maar dan in negatieve zin.
Het heeft natuurlijk allemaal met volvo's veiligheidfilosofie te maken, maar een passat variant of laguna e.d lijken me wel een wat stuggere kreukelzone te hebben, zonder dat verdere consequenties heeft voor inzittenden. Maar goed, volvo is uiteindelijk veiliger .
Geplaatst: 10.01.2006 - 00:08
door +++t blijft behelpen+++
Hier staat ook een stukje over de derde zitrij:
het officiele standpunt van Volvo.
http://au.geocities.com/ozbrick850/crash-rear.html
ik heb het ook op mijn site gezet.
Hoe het zich verhoudt met een XC90 weet ik niet.
Ik weet wel dat een 2e bankje VEEL flexibeler is dan een SUV of een MPV.
Geplaatst: 10.01.2006 - 07:58
door bart simpson
Moritz schreef:Dat inklappen valt overigens doorgaans wel mee... heb wel eens verbaast gestaan bij een schadehandelaar hoe "recht" een V70 bleef
2e generatie v70 heeft hier wel wat minder last van.
Desondanks verbaas ik me ook regelmatig bij aangereden volvo's (bij relatief lage snelheid) , maar dan in negatieve zin.
Het heeft natuurlijk allemaal met volvo's veiligheidfilosofie te maken, maar een passat variant of laguna e.d lijken me wel een wat stuggere kreukelzone te hebben, zonder dat verdere consequenties heeft voor inzittenden. Maar goed, volvo is uiteindelijk veiliger .
De functie van een kreukelzone is absorberen, wat zou stugheid daar aan toevoegen?
de klap moet worden geabsorbeerd en doet de kreukelzone dat niet adekwaat dan doe je het zelf... niet mijn voorkeur moet ik je zeggen.
Geplaatst: 10.01.2006 - 09:45
door Moritz
Hoe sneller je door de kreukelzone heen bent dest te eerder wordt de kooiconstructie belast en dan wordt het link.
Geplaatst: 10.01.2006 - 09:57
door Moritz
Geplaatst: 10.01.2006 - 12:22
door volvov40t4
:shock: :shock:
daar had ik niet in willen zitten.
Is er iets bekend van de historie van het ongeluk? (snelheid, wat botste er achterop?)
Geplaatst: 10.01.2006 - 12:44
door Moritz
Is er iets bekend van de historie van het ongeluk?
Ik heb geen idee wat er gebeurt is hier. Het is een site voor onderdelen van sloopvolvo's en saabs.
Geplaatst: 10.01.2006 - 13:16
door V480-S60
volvov40t4 schreef::shock: :shock:
daar had ik niet in willen zitten.
Is er iets bekend van de historie van het ongeluk? (snelheid, wat botste er achterop?)
Zo te zien is er niets achterop geknald maar is er (schuin?) van rechts(achter) iets tegenaan geknald. De achterklep en de bumper zijn nog vrijwel geheel in takt.
Dit zegt dus niets over de stijfheid van de achterkant/kreukelzone en het eventuele derde bankje.
Doet echter wel pijn om dit te zien. :shock:
Geplaatst: 10.01.2006 - 13:22
door bart simpson
Dat is niet echt een heel serieuze schade, een kind op een 3e bankje was vast erg geschrokkken maar had geen letsel gehad.
Geplaatst: 10.01.2006 - 14:46
door Moritz
Zo te zien is er niets achterop geknald maar is er (schuin?) van rechts(achter) iets tegenaan geknald. De achterklep en de bumper zijn nog vrijwel geheel in takt.
Hoe deze 960 ook wordt geraakt van achter, die knik ontstaat toch wel. De energie wordt voornamelijk hier (zijspatborden) opgevangen en daarna verdeeld. Het bumper drukt als t ware de zijkanten in elkaar.
Dit zegt dus niets over de stijfheid van de achterkant/kreukelzone
Lijkt me dus alles behalve waar. K kan je wel meer foto's laten zien anders.
Dat is niet echt een heel serieuze schade, een kind op een 3e bankje was vast erg geschrokkken maar had geen letsel gehad.
Positief bekeken.. Laten we t hopen voor dat kind.
Geplaatst: 10.01.2006 - 15:24
door bart simpson
Wat ik bedoel is dat bij een in de rijrichting staand bankje het bekken en de ruggegraat zo'n 30-40 cm vanaf de achterbumper hadden gezeten en bij plaatsing andersom dat al snel een meter is.
Dat laatste rijtje zit hoe je het went of keert altijd in de kreukelzone, ook bij een XC90 of bij een andere SUV of MPV.