T5 LPG G3
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
gewoon even mailtje naar mesman/lpg techniek de deur uit doen. Voor jou is de pk/injector discussie niet heel relevant, die 280pk zul je pas na heel goed tunen kunnen breiken. In principe kunnen de bruine injectoren 70pk aan per stuk alleen kunnen ze door de software (i.c. originele benzine injectoren) niet genoeg lpg injecteren waardoor aantal pks wat ze kunnen genereren lager ligt. Kun je dan alleen opheffen door truukjes zoals Ludo die beschrijft.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ludo, ik zat nog eens te denken. Dat verhaal over die 100% en dat een injector nooit meer dan 100% kan leveren. Datzelfde verhaal geldt toch ook voor standaard motoren? (dus bijv met 140 en 170pk). Die injectoren moeten bij vollast toch ook harder dan 100% functioneren?t5power schreef:Mmm ik denk dat ik het snap. Stel je oude injectoren deden bijv 10 eenheden per us, je nieuwe grote 12 eenheden per us. Daardoor kon de injectietijd omlaag per injector omdat ze per us minder hoeven te spuiten.Ludo schreef: Nee hoor, het mengsel is gewoon perfect.
Een klein beetje te rijk tussen 2500 en 3000 toeren als je plots volgas gaat, maar verder perfect.
Hoe de MTE software geprogrammerd is weet ik niet, die informatie geeft een tuner niet vrij.
Een injector kan nooit meer dan 100% openen.
Het is op dat punt dat velen een 'probleem ervaren', omdat de software het wel wil, maar de hardware achterblijft.![]()
Natuurlijk doen ze electronische Flashlube bij LPG Techniek, ze zijn immers lpg specialist.
Hm dan zouden de lpg injectoren alsnog meer moeten inspuiten, snap het niet meer. Iig, zeker nogal kostbaar 5 nieuwe grote injectoren en een remap?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Een injector kan nooit meer dan 100% openen, dat is gewoon een feit.t5power schreef:Ludo, ik zat nog eens te denken. Dat verhaal over die 100% en dat een injector nooit meer dan 100% kan leveren. Datzelfde verhaal geldt toch ook voor standaard motoren? (dus bijv met 140 en 170pk). Die injectoren moeten bij vollast toch ook harder dan 100% functioneren?
Vollast is 100%, daar zal de benzine ecu nooit overheen gaan.
De lpg computer tapt het signaal af dat de benzine computer naar de benzine injectoren stuurt, de lpg computer doet op dit signaal een bepaald percentage overheen (we nemen even aan 20%, dit is omwille van de lagere calorische waarde) en stuurt dat signaal vervolgens naar de LPi injectoren.
Bij vollast gaan de benzine injectors dus naar 100%, dat wil zeggen, voor gas moet de injector 120% geven.
Dat kan dus niet, 100% is de max.
Voor benzine motoren gaat dat niet op.
Een standaard motor heeft altijd benzine injectors met meer dan voldoende capaciteit voor meer dan de standaard instellingen.
Zoek maar eens uit hoeveel cc een injector heeft van de 140pk, en hoeveel cc voor de 170pk.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ok dus injectoren voor non-turbo benzine motoren kunnen onder vollast volstaan met 80% openen, de lpg-injector doet daar dan 16% bij, met 96% geen probleem. Injectoren voor turbo benzine motoren zitten meer tegen de limiet waardoor ze dichterbij de 90-100% komen met als gevolg dat de lpg injectoren daar niet overheen kunnen. Klopt het zo ongeveer?Ludo schreef: Een injector kan nooit meer dan 100% openen, dat is gewoon een feit.
Vollast is 100%, daar zal de benzine ecu nooit overheen gaan.
De lpg computer tapt het signaal af dat de benzine computer naar de benzine injectoren stuurt, de lpg computer doet op dit signaal een bepaald percentage overheen (we nemen even aan 20%, dit is omwille van de lagere calorische waarde) en stuurt dat signaal vervolgens naar de LPi injectoren.
Bij vollast gaan de benzine injectors dus naar 100%, dat wil zeggen, voor gas moet de injector 120% geven.
Dat kan dus niet, 100% is de max.
Voor benzine motoren gaat dat niet op.
Een standaard motor heeft altijd benzine injectors met meer dan voldoende capaciteit voor meer dan de standaard instellingen.
Zoek maar eens uit hoeveel cc een injector heeft van de 140pk, en hoeveel cc voor de 170pk.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Neen, heeft niks met 80% openen voor non turbo's te maken.t5power schreef:Ok dus injectoren voor non-turbo benzine motoren kunnen onder vollast volstaan met 80% openen, de lpg-injector doet daar dan 16% bij, met 96% geen probleem. Injectoren voor turbo benzine motoren zitten meer tegen de limiet waardoor ze dichterbij de 90-100% komen met als gevolg dat de lpg injectoren daar niet overheen kunnen. Klopt het zo ongeveer?
Ook die zullen 100% openen bij vollast.
Lpg heeft een lagere calorische waarde.
Dat is ook de reden van het meerverbruik op lpg.
bv met benzine verbruik je 10 liter per 100km, met gas doe je 12 liter per 100km.
Om die reden doet de lpg computer er een bepaald percentage bij.
even een simpel voorbeeld:
Stel dat de capaciteit van een benzine injector gelijk is aan die van lpg.
Bij vollast moet de benzine injector 10 liter injecteren, dan kan de lpg injector nooit 12 liter injecteren, simpelweg omdat die maar een capaciteit heeft van 10 liter.
is dit duidelijker?.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ludo schreef:Ja dat is duidelijk maar het rijmt niet met het feit dat er bruine injectoren worden gebruikt door Mesman die in principe 70pk kunnen leveren. Dan ligt de bottleneck daar toch niet.t5power schreef: Lpg heeft een lagere calorische waarde.
Dat is ook de reden van het meerverbruik op lpg.
bv met benzine verbruik je 10 liter per 100km, met gas doe je 12 liter per 100km.
Om die reden doet de lpg computer er een bepaald percentage bij.
even een simpel voorbeeld:
Stel dat de capaciteit van een benzine injector gelijk is aan die van lpg.
Bij vollast moet de benzine injector 10 liter injecteren, dan kan de lpg injector nooit 12 liter injecteren, simpelweg omdat die maar een capaciteit heeft van 10 liter.
is dit duidelijker?.
Misschien eens een rekenvoorbeeld van een motor die het makkelijk trekt vs een turbo-motor waar het niet meer lukt? Sorry, het wordt wel een lange discussie zo maar als het nu mij helemaal duidelijk is, hoef ik er neit zoveel meer over na te denken
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
De bottleneck is eigenlijk de pomp.t5power schreef: het rijmt niet met het feit dat er bruine injectoren worden gebruikt door Mesman die in principe 70pk kunnen leveren. Dan ligt de bottleneck daar toch niet.
Daarom heb ik grotere benzine injectors gemonteerd.
Door herprogrammatie kan de 'injector open tijd' omlaag om toch dezelfde hoeveelheid brandstof te krijgen.
De LPi pompdruk en toerental is daardoor ook lager, maar geeft wel dezelfde hoeveelheid lpg, bij vollast zelfs meer doordat je niet meer over de limiet gaat.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ah ok.Ludo schreef:De bottleneck is eigenlijk de pomp.t5power schreef: het rijmt niet met het feit dat er bruine injectoren worden gebruikt door Mesman die in principe 70pk kunnen leveren. Dan ligt de bottleneck daar toch niet.
Daarom heb ik grotere benzine injectors gemonteerd.
Door herprogrammatie kan de 'injector open tijd' omlaag om toch dezelfde hoeveelheid brandstof te krijgen.
De LPi pompdruk en toerental is daardoor ook lager, maar geeft wel dezelfde hoeveelheid lpg, bij vollast zelfs meer doordat je niet meer over de limiet gaat.
Hoeveel kost het om 5 nieuwe injectoren en een remap te laten doen?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Een injector kost doorgaans ± 75 €uro per stuk.t5power schreef:Hoeveel kost het om 5 nieuwe injectoren en een remap te laten doen?
Een remap is afhankelijk van het uurtarief van je tuner.
Het blijft een hobby, en die mag wat kosten zegt men...

-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
IddLudo schreef:Een injector kost doorgaans ± 75 €uro per stuk.t5power schreef:Hoeveel kost het om 5 nieuwe injectoren en een remap te laten doen?
Een remap is afhankelijk van het uurtarief van je tuner.
Het blijft een hobby, en die mag wat kosten zegt men...![]()


Zou je, met max 280 pk in het achterhoofd, ook al niet leuke dingen kunnen doen qua tuning? Misschien dat de max koppel wat sneller oploopt ofzo. Als je deze site: http://www.wothrline.com/main.htm moet geloven is hetgeen wat tuners beweren (van 260 naar 300 pk) nogal twijfelachtig..