Pagina 3 van 10

Geplaatst: 14.10.2009 - 00:08
door Johan s60
Carfreak schreef:Hij was er heel duidelijk over. De 140pk benz. heeft pas een nieuwe waterpomp nodig bij km stand 280.000 (hij is Chef Werkplaats)

Bij zijn garage doet men dat al jaren zo. Als die waterpompen massaal kapot zouden gaan dan zou men de werkwijze neem ik aan allang aangepast hebben.

Maar ik ben dusdanig aan het twijfelen geraakt door dit topic dat ik die extra kosten voor de waterpomp maar voor lief neem :D
Ik denk niet dat deze meneer, die deze klus privé voor me doet, iets zwart op wit gaat zetten ;-)
Dus vlgs. onderhoudsboekje (150+160) dkm =310 dkm !!! :(

Geplaatst: 14.10.2009 - 00:23
door FrankS60
Johan s60 schreef:
Carfreak schreef:Hij was er heel duidelijk over. De 140pk benz. heeft pas een nieuwe waterpomp nodig bij km stand 280.000 (hij is Chef Werkplaats)

Bij zijn garage doet men dat al jaren zo. Als die waterpompen massaal kapot zouden gaan dan zou men de werkwijze neem ik aan allang aangepast hebben.

Maar ik ben dusdanig aan het twijfelen geraakt door dit topic dat ik die extra kosten voor de waterpomp maar voor lief neem :D
Ik denk niet dat deze meneer, die deze klus privé voor me doet, iets zwart op wit gaat zetten ;-)
Dus vlgs. onderhoudsboekje (150+160) dkm =310 dkm !!! :(
En dan kom je er 30.000 tekort! (thank you, captain obvious! :wink: )

Er zijn een paar cruciale onderdelen aan een auto waarop je nimmer moet besparen zoals (maar niet alleen) banden, remmen en de distrihandel op je blok. Als je ergens veiligheid wilt laat liggen of voor grote kosten wilt komen te staan in een later stadium dan moet je daar een paar tientjes op beknibbelen.

Je moet wel heel vaak geluk hebben in je leven met de waterpompen om die schadepost van 3000 euro voor een blok/kopwissel te kunnen rechtvaardigen. Zie het als een verzekering, als je iedere 150.000km zo'n 100 euro betaald, dan heb je een veel grotere kans om niet aan de beurt te zijn voor die 3000 euro grap. 3000 euro vs 100 euro, "penny wise - pound foolish" noemen de Engelsen dat!

Stel dat je in een jaar 30.000 km rijdt. Doe je gemiddeld 5 jaar met een auto voor de riem eraf moet. Stel dat je 50 jaar van je leven auto kunt rijden (van 20 tot 70jr). Moet je 10x een waterpomp van 100 euro meenemen. Is 1000 euro. 1000 euro in je hele leven om een blokwissel van 3000 euro een stuk onwaarschijnlijker te maken. Met een beetje pech heb je het 2x dat de pomp stuk loopt en dan is het kosten/baten plaatje al helemaal gunstig voor een pompwissel. Afgezien van alle rompslomp die je hebt als die riem knapt en je langs de weg staat...

Nouja, zo kijk ik er tegenaan maar hey; "everyone is an expert" :wink:

Geplaatst: 14.10.2009 - 00:34
door Gast
Edit:
Ik denk dat Volvo-dealers weinig Volvo's met 280.000 km's in de garage terug ziet.
In het algemeen heeft die auto dan al een andere eigenaar en dan meestal ook een ander onderhoudsadres.
Tja, wat niet weet wat niet deert. :wink:

Geplaatst: 14.10.2009 - 08:22
door Frumpy
Vraagje over de in te stellen spanning bij een nieuwe riem en spanrol.

Wat is ook al weer de ideale stand van de marker bij resp. een koude en een warme (niet hete) motor?

Afbeelding

Geplaatst: 14.10.2009 - 12:52
door Ramon&Ramon
als je het rechter lipje aanhoudt zit je goed voor alle temperaturen,iets voorbij het midden dus!

Geplaatst: 14.10.2009 - 13:05
door Carfreak
AlexV70 schreef:Ik denk dat deze chef werkplaats Volvo-dealer weinig Volvo's met 280.000 km's in de garage terug ziet.
In het algemeen heeft die auto dan al een andere eigenaar en dan meestal ook een ander onderhoudsadres.
Tja, wat niet weet wat niet deert. :wink:

Oja, wat die chef werkplaats werkzaam bij een Volvo-dealer in zijn vrije tijd doet, is juist.
Maar ik denk dat zijn baas daar anders over denkt en is in feite voldoende voor ontslag op staande voet.
Dus om het hier te plaatsen (Volvo-dealers lezen mee) is niet erg slim.
Ik heb ook al een vermoeden wie het is. :cry:

Zou je het niet verwijderen? (dmv edit), dan doe ik het ook.
Ik had gisteren al ge-edit :D
De reacties daarna (ook die van jou) zullen dus aangepast moeten worden om deze man te "beschermen" ;-)

Geplaatst: 14.10.2009 - 13:25
door Black 2.4T awd
Oja, wat die chef werkplaats werkzaam bij een Volvo-dealer in zijn vrije tijd doet, is juist.
Maar ik denk dat zijn baas daar anders over denkt en is in feite voldoende voor ontslag op staande voet.
Dus om het hier te plaatsen (Volvo-dealers lezen mee) is niet erg slim.
Er zijn garagebedrijven waar een automonteur na werktijd zelf ook wat mag "bijklussen". Voor familie en bekenden. Zelfs bij caravandealers uit eigen ervaringen. De eigenaar zei persoonlijk tegen mij "vraag het meer aan de jongens of er iemand s´avonds tijd heeft.

Geplaatst: 14.10.2009 - 14:54
door Ramon&Ramon
Er zijn ook bedrijven die werknemers ontslaan bij zulke praktijken.
Het wordt gezien als broodroof en interne concurrentie!

Geplaatst: 15.10.2009 - 08:58
door Frumpy
Ramon&Ramon schreef:als je het rechter lipje aanhoudt zit je goed voor alle temperaturen,iets voorbij het midden dus!
Bedankt!
Afbeelding

Geplaatst: 15.10.2009 - 10:24
door bartv70
Ramon&Ramon schreef:Er zijn ook bedrijven die werknemers ontslaan bij zulke praktijken.
Het wordt gezien als broodroof en interne concurrentie!
€ 90,- p/u wordt ook door velen gezien als roof, zeker met de wetenschap dat die monteur daar maar een tientje p/u ::cry: van ziet.

Geplaatst: 15.10.2009 - 10:38
door Frumpy
bartv70 schreef:
Ramon&Ramon schreef:Er zijn ook bedrijven die werknemers ontslaan bij zulke praktijken.
Het wordt gezien als broodroof en interne concurrentie!
€ 90,- p/u wordt ook door velen gezien als roof, zeker met de wetenschap dat die monteur daar maar een tientje p/u ::cry: van ziet.
De monteur hoeft ook niet de Overhead te betalen of het peperdure gereedschap, of de software licenties, etc., etc.
De Dealer wel, dus zo gek is het nog niet.

Geplaatst: 15.10.2009 - 17:26
door Ramon&Ramon
Tientje per uur????
In welktijdperk leef jij?:)

Geplaatst: 15.10.2009 - 19:48
door bartv70
Verdient een fulltime monteur meer?
1 maand = goed 170 uur en volgens mij verdient een gem. monteur niet veel meer als €1700 netto in de maand....toch.

Geplaatst: 15.10.2009 - 23:01
door Ramon&Ramon
Het is iets meer,maar je zit in de buurt!
Ondergewaarderd vak is het in principe!

Geplaatst: 15.10.2009 - 23:35
door bartv70
Tja, in dat/dit tijdperk leven wij

Geplaatst: 15.10.2009 - 23:39
door Ramon&Ramon
Er zijn slechter betaalde beroepen denk ik,ook wel een leuk onderwerp om een boom over op te zetten:):)

Geplaatst: 16.10.2009 - 07:58
door Frumpy
Hoeveel tijd staat er in de regel voor het vervangen van riem, spanrol, looprol en waterpomp?

Er schijnt een (automaterialen-?) website te zijn waar naast alle onderdelen en prijzen ook de geschatte tijd wordt vermeld.
Weet iemand welke dat is?

Alvast bedankt.

Geplaatst: 16.10.2009 - 08:09
door bartv70
http://www2.carparts-cat.com/webkat.asp ... 009&ROOT=1

Zelf geplaatst en nu werkt de link niet meer

Geplaatst: 16.10.2009 - 08:14
door Frumpy
:P
Precies, die is zeer handig. Bedankt!

Geplaatst: 16.10.2009 - 12:51
door TM645
Heb net de distributie set vervangen. 700 euro. Daarvoor heb ik alles laten vervangen.

- Distributieriem
- Span/rollagers
- Waterpomp
- Multiriem
- loop en spanrol van multiriem
- Koelvloeistof

Kortom, ik heb getracht geen enkel risico te lopen voor de komende 160.000 km.