Pagina 3 van 5
Geplaatst: 31.08.2009 - 13:40
door Delta
[/quote]De afwijking is dan ongeveer 18%.
Er even van uit gaande dat deze relatieve afwijking constant blijft, word de absolute fout steeds kleiner na mate de tank leger word.
Oftewel, wanneer je tank leger wordt, moet het resultaat steeds dichter bij de werkelijkheid liggen...en dat is wat we dan weer allemaal lijken te ervaren in dit topic.[/quote]
ICEFOX goede redenering, had ik zo 123 niet aan gedacht.
Geplaatst: 31.08.2009 - 19:28
door Delta 97
als de beredenering van ICEFOX klopt... dan moet iedereen tot het '--- moment' kunnen rijden. steeds dichter bij de werkelijkheid en bij --- zit er nog brandstof in de tank volgens de manual! wie gaat er mee proberen?
V50 2.0 d 2005
Geplaatst: 31.08.2009 - 19:34
door ICEFOX
Delta 97 schreef:Dan ben ik benieuwd hoe dat de bc werkt... er zijn dus twee verschillende metingen. de eerste, het verbruikgemiddelde (gebaseerd op gemiddeld huidige verbruik) doet een computer.
De tweede meting is gericht op de 'hoeveelheid brandstof resterend in de tank' (hoe de auto weet hoeveel brandstof ik tank waarop hij een 'vermoedlijke bereking' kan maken is voor mij vaag, kan niet alleen gekoppeld zijn aan het wijzertje) juist deze meting is cruciaal voor de nog te rijden kilometers lijkt mij...
kortom, Hoe berekent de bc de resterende brandstofinhoud? waarop is dat gebaseerd?! even los van gegevens die de bc verzamelt van de afgelopen kilometers die hij gebruikt om zijn voorspelling te geven.
ergens zou iedereen dus het '--- moment' moeten kunnen bereiken alvorens te tanken.
:?:
In onze handleiding van de auto staat:
Bereik tot lege brandstoftank
De berekening is gebaseerd op het
gemiddeld brandstofverbruik gedurende de
laatste 30 km en de resterende hoeveelheid
brandstof. De uitkomst geeft de afstand aan
die bij benadering kan worden afgelegd met
de resterende hoeveelheid brandstof in de
tank. Wanneer de afstand kleiner is dan
20 km, geeft het display “----” aan.
N.B. Er kunnen onjuiste waarden verschijnen,
als u een standverwarming op brandstof hebt
gebruikt.
De sensor in de tank zal voor de meting worden gebruikt samen met de gegevens van de hoeveelheid ingespoten brandstof van de laatste 30 kilometer.
Er van uit gaande dat de meetgegevens van de sensor in de tank voor de BC naar logische waarden wordt omgezet, zijn hier natuurlijk nauwkeuriger berekeningen mee te maken dat het analoge brandstofmetertje die wel aan de bovenkant van de "zekerheids factor" moet blijven (we willen tenslotte niet dat de tank al leeg is voor de wijzer in het rood staat).
Ook weet de BC nagenoeg exact hoeveel brandstof er is verbruikt door de motor, omdat de hoeveelheid ingespoten brandstof door de injectoren wel overeen moet komen met de in de kenvelden vastgelegde brandstof/ lucht ratio's. De lucht wordt dan ook weer gemeten met de luchtmassameter.
Zo is eenvoudig aan de hand van de afgelegde afstand, de daarvoor verbruikte brandstof en de resterende tankinhoud te berekenen wat de resterende actieradius is.
Dat dit niet geheel nauwkeurig is, is mischien deels te verklaren door het waarschijnlijk lineaire signaal van de sensor in de tank en de onregelmatige vorm van de tank.
Het nabericht dat er onjuiste waarden kunnen verschijnen
als je een standverwarming op brandstof hebt
gebruikt, is eenvoudig te verklaren doordat er meer brandstof is verbruikt dan dat de BC weet aan de hand van de via de injectoren ingespoten brandstof. En je hebt ook nog eens geen meter afgelegd en toch is het brandstofniveau gedaald.
Het bovenstaande is enkel hoe ik zelf denk dat het zou moeten werken en gebaseerd op de informatie uit de handleiding en wat opgedane ervaring. Een hard bewijs heb ik dan ook niet.
Geplaatst: 31.08.2009 - 19:53
door Christopher
Delta 97 schreef:als de beredenering van ICEFOX klopt... dan moet iedereen tot het '--- moment' kunnen rijden. steeds dichter bij de werkelijkheid en bij --- zit er nog brandstof in de tank volgens de manual! wie gaat er mee proberen?
V50 2.0 d 2005
Ik kijk hoe ver ik durf te gaan. Ik denk dat ik het bij 30km ofzo opgeef.
Geplaatst: 01.09.2009 - 21:18
door Black_V
Ik rijd de tank regelmatig leeg totdat deze -- km aangeeft. Dit doe ik alleen als ik constant en rustig rijd, want als er nog een litertje of 4 in de tank rondklotst kan die met een vlotte rijstijl misschien voor problemen zorgen.
Als de meter -- km aangeeft en ik tank binnen 30 km dan kan ik misschien 49 liter tanken inclusief de vulpijp die dan nokkie vol is. Leegrijden met de gegevens van de boordcomputer lukt dus makkelijk en er zit (denk ik) nog steeds marge in.
De brandstofmeter is dan trouwens echt wel ver onder de rode vlak gedaalt, wat niet echt een geruststellend gezicht is!
Ik haal dan 900 km.
Geplaatst: 02.09.2009 - 08:05
door Christopher
Gister hetzelfde gedaan. Getankt bij 50km op de boordcomputer. Zat er nog 7 liter in.
Geplaatst: 02.09.2009 - 15:30
door rsnhakan
Dan moet jouw boordcomputer opnieuw ingesteld worden? 7 liter is wel heel veel voor 50km.
Geplaatst: 02.09.2009 - 16:48
door Peter-V50
De komende tijd kunnen ze bij de Wegenwacht een toename verwachten van S40/V50-rijders die stilvallen met een lege tank. Allemaal forumleden die proberen hoe ver ze kunnen gaan!
(Er zit hier volgens mij een ANWB-er die dit in de gaten kan houden.)
Geplaatst: 02.09.2009 - 18:07
door Christopher
Dan zal ik als Rijkswaterstater mijn collega's ook maar vast inlichten.
Geplaatst: 03.09.2009 - 08:16
door Black_V
Christopher schreef:Gister hetzelfde gedaan. Getankt bij 50km op de boordcomputer. Zat er nog 7 liter in.
Dit kan wel zo'n beetje kloppen bij de rest van de verhalen en strookt met mijn ervaringen.
Als je de tank verder had leeggereden tot de meter -- km aangaf, dan had je waarschijnlijk een liter of 48 kunnen tanken, circa 3 liter voor 50 km zou moeten kunnen met een diesel.
Geplaatst: 03.09.2009 - 18:39
door Fredhead
rsnhakan schreef:Dan moet jouw boordcomputer opnieuw ingesteld worden? 7 liter is wel heel veel voor 50km.
Die marge zit er expres in Hakan
Geplaatst: 03.09.2009 - 20:54
door Delta 97
is er uberhaupt al iemand ooit stilgevallen vóórdat de bc --- aangaf?
ben ik eigenlijk wel benieuwd naar...
dus in het kader van het 'tankleegrijdonderzoek' meld je.
misschien dat die informatie meer duidelijkheid kan verschaffen...
leuk scrabbelwoord trouwens...
Geplaatst: 06.09.2009 - 07:37
door Tarantino
Nee, wel regelmatig doorgereden totdat de bc --- aangaf. 1 keer 51 liter getankt :oops: .
Geplaatst: 06.09.2009 - 07:50
door asta
Delta 97 schreef:is er uberhaupt al iemand ooit stilgevallen vóórdat de bc --- aangaf?
ben ik eigenlijk wel benieuwd naar...
dus in het kader van het 'tankleegrijdonderzoek' meld je.
misschien dat die informatie meer duidelijkheid kan verschaffen...
leuk scrabbelwoord trouwens...
Gaan we regelen dat dit gebeurt.
Nog een rijksweg waarvoor je een voorkeur hebt?
Geplaatst: 06.09.2009 - 13:18
door Delta 97
nou, eentje waar veel tankstations staan lijkt me
scheelt duwen?!
Geplaatst: 06.09.2009 - 13:45
door asta
Haha (-;
Geplaatst: 08.09.2009 - 10:25
door Christopher
Delta 97 schreef:nou, eentje waar veel tankstations staan lijkt me
scheelt duwen?!
Als jullie nou Flevoland doen, zorg ik dat een collega in de buurt blijft...

Geplaatst: 08.09.2009 - 20:22
door Delta 97
mmm. ik woon in brabant... op zich leuk... dan rijd ik wel mijn tank leeg... nu lukt het niet zo... met 30 km per dag... het is de eerste keer dat ik niet kan wachten totdat mijn tank leeg is!!!
I'll keep in touch!
Geplaatst: 08.09.2009 - 21:23
door sjoerdb
of laat iemand met een volle tank achter je aan rijden, dan kan je naar tankstation gesleept worden. met mijn v40 uit 2004 heb ik hetzelfde. tankinhoud van 60 liter wordt gezegdt, vanavond lampje branden en wijzer onder het rode vlakje en maar 52 liter kunnen tanken. met mijn 440 diesel kon ik meer in de tank krijgen terwijl dat ook een 60 liter tank is.
Geplaatst: 09.09.2009 - 17:15
door Fredhead
Vandaag de proef op de som genomen en de meter van de brandstoftank compleet genegeerd en afgegaan op wat de boardcomputer zegt.
Ben gaan tanken toen er nog 60 km te gaan in het scherm stond (de meter wees zo'n 70 kilometer daarvoor al aan dat er geen druppel diesel meer in de tank zou zitten) en kreeg welgeteld 44,85 liter diesel in de tank.
Met een totaal aantal kilometer van 655 komt dat neer op 1 op 14,6