Hier zijn mijn ervaringen na ongeveer een weekje rijden :
ondertussen 150 km op de teller. Het gemiddelde is gezakt naar 6.2 l/100 km en dat waar er voor 95 % gereden is aan 50 km/uur en enkele kleine stukjes snelweg.
De aanpassing van de hogere zitplaats van mijn vorige wagen naar een "normale" zitpositie is zonder veel problemen verlopen.
Het schakelen gaat zeer vlot en je voelt dat de waen ook direct op elke beweging aan het stuur reageert.
Ik heb het gevoel in een "meer sportievere" wagen te rijden. Komt het door het lager bij de grond zitten of is het echt zo ... ik weet het niet.
Het bedieningsgemak en het binnen handbereik liggen van alle nodige knoppen is terug een verademing.
Voor mij voldoet de motor zeker. Bij het invoegen op de snelweg, zelfs met het volgen van de schakelindicaties, gaat vlot en diegene war je voor invoegt hoeft niet op zijn rem te staan, voor die " trage maar 1.6 diesel".
Volgende week normaal naar Luxemburg. Ben dan benieuwd of mijn gemiddelde nog gaat zakken.
rijervaring V50 1.6D start/stop
- sanco
- 5th Gear member
Pas na een paar 1000km kun je echt wat zeggen over het verbruik joebat. Daarmee zeg ik niet dat het nog veel zuiniger zal gaan worden, maar dan heb je een beter beeld over je verbruik bij alledaags gebruik.joebat schreef:Volgende week normaal naar Luxemburg. Ben dan benieuwd of mijn gemiddelde nog gaat zakken.
Ga je trouwens uit van de waarde op de boordcomputer? Dat zegt namelijk weinig. De mijne staat nu op 5,2 L/100km, maar alle werkelijk getankte liters vanaf km 0 tot nu (102k km) laten zien dat dit eigenlijk een 5.97 L /100km moet zijn, dus alleen de echte liters getankt versus de kilometers vertellen je uiteindelijk de waarheid. Afhankelijk van het feit of je regelmatig gebruik kunt maken van het start / stop systeem zal je auto nog wat zuiniger uitpakken dan een normale 1,6.
Persoonlijk zou ik het niet kiezen. ik geloof er niet zo in (voor mijn situatie) en bepaal liever zelf wanneer ik de motor uitschakel.
Dat de wagen "sportiever" aanvoelt kan kloppen. Los van je overstap vanuit zwaarder, hoger en grotere wagen is het onderstel er een van de betere in zijn klasse.
Anderzijds kan en mag je het ook niet vergelijken. Een freelander heeft nu eenmaal heel andere kwaliteiten en terrein waardigheid laat zich nu eenmaal moeilijk verenigen met een top wegligging.
Nogmaals veel plezier ermee!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 1st Gear member
Bedankt sanco voor je reaktie.
Natuurlijk weet ik dat de computer maar een indicatie geeft voor het gebruik. De werkelijke waarde blijkt later nog.
Inderdaad, de V50 vergelijken met een freelander is zoals appelen vergelijken met peren.
Wou gewoon maar mijn ervaring doorgeven, en inderdaad 200 km gereden hebben is nog niet voldoende om een volledig beeld te vormen.
Dat komt nog wel .... :twisted:
Natuurlijk weet ik dat de computer maar een indicatie geeft voor het gebruik. De werkelijke waarde blijkt later nog.
Inderdaad, de V50 vergelijken met een freelander is zoals appelen vergelijken met peren.
Wou gewoon maar mijn ervaring doorgeven, en inderdaad 200 km gereden hebben is nog niet voldoende om een volledig beeld te vormen.
Dat komt nog wel .... :twisted: