kwaliteit volvo navigatie systeem.

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Paul
Geartronic member

Ja maar dat was je met elk navigatie overkomen. Ik zou dan zelf op de borden letten en als je de route toch al bedacht had, weet je ook hoe die wegen heten.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
lemmer
4th Gear member

bart simpson schreef:my 2010 heeft 3D, my 2009 en daarvoor upgrade je met de nw DVD niet naar 3D
In mijn XC70new uit 2008 zal de dealer een update doen waardoor het blijkbaar wel kan. Heb in de productomschrijving van de update cd duidelijk zien staan dat het geld voor de xc70 s80 en v70 vanaf my 2008.

Maar ik heb de wagen pas over 2 weken, kan het dan pas beoordelen.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

updaten lukt wel maar niet naar 3D, de RTI systemen verschillen wat
Volvo for life
lemmer
4th Gear member

Bart, Is birdvieuw hetzelfde als 3D.

Ik had het in mijn vorige auto wel met een Pioneer Avic, maar gebruikte het nooit.
Ik hoop alleen dat de kaarten up to date zijn, met name in Frankrijk is dit nogal eens een probleem.
Bij de update komen ook de vaste speedcamera's e.t.c. erbij, dat is al een hele vooruitgang met de RTI van mijn huidige V70, die is gewoon primitief.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

klopt idd
Volvo for life
tvc15
3rd Gear member

Alle MMM2 RTI's, dus ook MY08 en MY09, hebben 3D view na upgraden naar de nieuwe kaarten. Dit geldt dus voor iedere new V/XC70, inclusief die van Lemmer (en die van mij).
cabriorijder
3rd Gear member

Ik ben afgelopen 5 dagen dagelijks ongeveer 250 km door de Franse Alpen gereden de ""Haute Savoie."" < met heel veel cols.

Ik heb de kaart van het navigatie systeem goed ingezoomd en het mooie was dat ik elke bocht redelijk goed kon inschatten.
Ik ben er wel blij mee.

Op de terugweg ergens tussen Bourg en Bresse en Dyon wilde het apparaat me wel 200 km laten omrijden naar Maastricht.
Ik heb er geen verklaring voor.

Voor het het uitzetten van de route van Frankrijk naar Nederland zijn er 2 mogelijkheden.
1. het instellen van een nieuwe route.
2. een reeds eerder gebruikte bestemming gebruiken.

Nu ontdekte ik dat bij het instellen van een nieuwe route van Franrijk naar Nederland, het apparaat naar de dvd van Nederland vraagt.
Echter bij het gebruiken van een vorige bestemming in Nederland vraagt ie daar niet naar en programmeert ie gewoon.

Voorts is het nog vermeldingswaardig dat de auto remproblemen had.

Er kwam een gegeven moment een afgrijselijk geluid voornamelijk uit het linker voorwiel.

Het was tijdens de afdaling, de remmen waren gloeiend, ik dacht dat er een steentje tussen de remmen zat.
Naderhand toen ie even stil stond en weer ging rijden was het euvel weg.

Een dag later was er het zelfde probleem.
Even stilstaan en het euvel was weer weg.
Ik vermoed dat de linker voorrem door de hitte uitzet en ergens aan loopt.
Ik ga maandag ermee naar de garage om eens te laten kijken of er iets mee aan de hand is.
Mike Philippens
3rd Gear member

cabriorijder schreef:Het was tijdens de afdaling, de remmen waren gloeiend, ik dacht dat er een steentje tussen de remmen zat.
Je gaat toch niet remmend de berg af hoop ik? Want dat trekt geen enkele rem... Gewoon in de versnelling omlaag waarin je omhoog gegaan bent. Maakt wel wat toeren, maar dat kan ie hebben. Beter dan remmend naar beneden. Op de motor hoef je hooguit af en toe een tikkie te geven.

Als je het al zo deed, beschouw dit dan maar als tip voor diegenen die het nog niet wisten. Ik zie zoveel mensen (incl.autochtonen) remmend de bergen af rijden...ik hou mijn hart vast. Als ze een noodstop moeten maken heb je kans dat je door je rem heen trapt... :oops:
Afbeelding
Paul
Geartronic member

Mods-Break

We hadden het hier over de kwaliteit van de RTI en niet over remmen, dus weer terug naar het onderwerp!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
bookkeeper
4th Gear member
Contacteer:

dit tevreden over mijn RTI navigatie 2010 DVD.. in Duitsland werkt het prima ook lekker snel een route van meerdere adressen in voeren...

en de begeleiding daar ben ik ook zeer over te spreken.....
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
cabriorijder
3rd Gear member

Omdat ik problemen met mijn remmen had in de bergen zocht ik op de RTI
de dichtsbijzijnde volvo dealer.

Deze was volgens de RTI op op 56 km.

Een hulpdienst verwees me naar een volvodealer op een afstand van ongeveer 15 km.

Het systeem help wel en brengt je ook altijd wel op de plaats van bestemming.

Ik heb er nu vooral veel plezier van gehad, omdat ik bij het inzomen een mooi overzicht van de omliggende wegen heb.
Alchemist
3rd Gear member

bart simpson schreef:my 2010 heeft 3D, my 2009 en daarvoor upgrade je met de nw DVD niet naar 3D
kan wel hoor, zie: www.volvocars.com/navi
Er loopt een inruilactie: oude DVD's inleveren voor de nieuwe = €199,= oid.
Heb de nieuwe DVD's er in zitten, zelf "geupdate" = DVD er in, electra aanzetten en 10-15 min wachten.
Vervolgens idd "vogelperspectief", in te stellen per scherm.
Heb nu links overzichtsscherm, Noord gefixeerd en rechts 50m vogelperspectief in rijrichting voor de details bij afslagen e.d..
Minimale hellingshoek voor vogelperspectief mag nog wel wat vlakker, maar is al een hele vooruitgang.
Het vastleggen/opzoeken van favorieten gaat nu heel snel & makkelijk!
Rijstrookbegeleiding werkt ook prima, heeft goed geholpen op de Peripherique!
Up-to-date kaarten blijft een probleem: overal in Europa schieten minirotondes e.d. uit de grond en ook grotere wegen gaan continu op de schop. Het enige wat dan goed werkt is denk ik een mapshare achtig fenomeen. Dat gaat (nog) niet met inbouw navi....(toekomst via USB stick?)

P.S. een handleiding ontbreekt uiteraard.....
Alchemist
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Sorcerer
2nd Gear member

Ik heb echt het idee dat je oude kaarten ofzo in je systeem had. Erg raar dat er zo veel niet klopt (wegen die er niet in zitten etc.)

Wel moet ik toegeven dat het systeem soms onlogische routes uitkiest. Bijvoorbeeld in Amsterdam stuurde het systeem me op de A10 3 afritten te vroeg eraf en vervolgens door een heel stuk stad met enorm veel stoplichten, terwijl ik achteraf op google maps zag dat ik gewoon op de A10 had kunnen blijven en er veel later af kon en er dan ongeveer meteen was... En ja, hij staat ingesteld op snelle route; maar de A10 was zowel sneller als korter!

Maargoed, vooraf even kijken waar je ongeveer naartoe moet, borden blijven lezen, en dan is het een heerlijk systeem met duidelijk overzicht. Ook hoef je niet bang te zijn dat het wordt gejat, in tegenstelling tot bij andere merken *kuch*Volkswagen*kuch*....

In Frankrijk in de Elzas kwam ik afgelopen zomer ook allerlei rotondes tegen die hij niet kende en wat verlegd waren. Maar als je borden en kaartje in de gaten houdt is dat geen probleem en weet het systeem even later weer precies waar je bent!
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
KJ V70
Starter

Wellicht heeft iemand een oplossing voor mijn "probleem"

Sinds juli ben ik de gelukkige bezitter van een V70 2.0d LE met rti dus.
Vorige week moest de auto voor de 20.000km beurt naar de garage en hebben zij mij een vervangende V70 megegeven. vooralsnog niets aan de hand.

Ik stap in de auto en tot mijn verbazing geeft deze een tijdens het rijden een filemelding met daarin te zien (op 1 scherm) nieuwe route en lengte van de komende file. Hiervan was ik verbaasd aangezien mijn RTi dit niet doet.

Ik krijg een filemelding / nieuwe route aangeboden waarbij staat nwe route 36 km langer en dan de keuze ja / nee / geef route weer. Als ik dan wil weten hoe lang deze file is dan moet ik naar weergeven nieuwe route, even wachten, enter, even wachten, verkeersmelding lezen, even wachten en dan zie ik een file van 3 km. en zoals je al raad daar ga ik geen 36 km voor om rijden.

Mijn vraag is hoe kan het dat de RTI van de garage het wel weergeegt en die van mij niet, mijn collega heeft een oud model V70 met ook de goede filemelding en de andere collega met een XC90 idem.

Het probleem heb ik reeds bij de dealer liggen en hij gaf aan de oude kaarten om te ruilen voor die van mij, inderdaad dit was ook de oplossing niet.

Wie kan mij helpen?

Thanks
Hapee
2nd Gear member

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik geen ervaring heb met RTI-systemen, maar wel met een stuk of drie andere (Alpine, Tomtom en Kenwood). Bij alledrie de systemen was er een functie/instelling "automatisch herberekenen" in het TMC-menu. Mijn tip zou zijn je manual nog eens na te lezen op dit aspect. Tien tegen één dat hier de oplossing van het probleem gevonden kan worden.
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
Johan
5th Gear member

@KJ V70

Kan je gewoon instellen in het menu. Systeem of routeopties (weet zo uit het hoofd niet welke).

Wel raar overigens want het weergeven van file info met aanbieden van evt. alternatieve route is de standaard instelling. Bij de radio staat dan ook traffic info uit.
Je zou dus ook het systeem terug kunnen zetten naar de fabrieksinstellingen.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

KJ V70
Starter

Johan schreef:@KJ V70

Kan je gewoon instellen in het menu. Systeem of routeopties (weet zo uit het hoofd niet welke).

Wel raar overigens want het weergeven van file info met aanbieden van evt. alternatieve route is de standaard instelling. Bij de radio staat dan ook traffic info uit.
Je zou dus ook het systeem terug kunnen zetten naar de fabrieksinstellingen.
Even terug komend op het probleem, ik krijg wel filemeldingen door en hij berekend ook een nieuwe route ik krijg dit in het scherm alleen niet te zien. alle instellingen staan hetzelfde.

Het "oude" systeem geeft een geel met rode streep aan met de lenget van de file en de extra of minder afstand van de nieuwe route. In mijn systeem krijg ik alleen de extra km van de nieuwe route te zien en zie ik dus niet voor hoeveel file ik bijv. 20 km moet omrijden

Ik heb gevraagd of ze de software van mijn systeem niet kunnen downgraden zodat alles het zelfde is maar dat schijnt niet te kunnen.

Zoals ik het zie zit het in het grafische deel maar nu zegt de dealer dat het ligt aan de RDS, RDS bepoaalt toch niet hoe iets grafisch wordt weergegeven?

Ik snap er niets meer van en de delaer overigens ook niet.
Hapee
2nd Gear member

@ KJ V70,
Ik zou Volvotech een PM sturen. Als hij het niet weet ....................... ?
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
Johan
5th Gear member

Nee RDS (TMC deel) geeft alleen de info zoals aard van de waarschuwing (file, ongeval, wegversmalling, blokkade etc), info (lengte van een file, reden van blokkade etc.) in de vorm van pre-gedefinieerde codes zodat ongeacht welk land je rijdt (waar TMC beschikbaar is) de info altijd in de vooraf ingestelde taal op je scherm komt.

Kortom de gegevens zijn bekend en op het vorige generatie RTI DVD systeem, zoals je zelf ook al aan gaf, krijg je al die info aan de linkerkant van het split screen te zien waarna de vraag komt of je dat wil vermijden en hoeveel extra km's dat zijn met daarbij de rijtijd consequentie.

Dus je krijgt ook niet meer, zoals bij het oude systeem en zelfs zonder dat er een route is gepland, te zien waar de problemen zijn op je kaart, waarbij je dan per "geval" kan inzoomen en de daarbij behorende info krijgt via split screen?

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

KJ V70
Starter

Johan schreef:Nee RDS (TMC deel) geeft alleen de info zoals aard van de waarschuwing (file, ongeval, wegversmalling, blokkade etc), info (lengte van een file, reden van blokkade etc.) in de vorm van pre-gedefinieerde codes zodat ongeacht welk land je rijdt (waar TMC beschikbaar is) de info altijd in de vooraf ingestelde taal op je scherm komt.

Kortom de gegevens zijn bekend en op het vorige generatie RTI DVD systeem, zoals je zelf ook al aan gaf, krijg je al die info aan de linkerkant van het split screen te zien waarna de vraag komt of je dat wil vermijden en hoeveel extra km's dat zijn met daarbij de rijtijd consequentie.

Dus je krijgt ook niet meer, zoals bij het oude systeem en zelfs zonder dat er een route is gepland, te zien waar de problemen zijn op je kaart, waarbij je dan per "geval" kan inzoomen en de daarbij behorende info krijgt via split screen?
Nee inderdaad, het enige wat je krijgt is de volgende melding:
Nieuwe route 22 km langer
Ja
nee
route weergeven

Als je dan de lengte en aard van de file wil zien moet je nieuwe route weergeven, dit is een kaart, dan enter, dan verkeersmelding lezen aanklikken en dan krijg je de file te zien en overige info. Wil je deze dan vermijden dan geef je back, back, back en dan kies je voor Ja.

Zoals je ziet zeer omslachtig en ik ben toch niet de enige die dit niet echt handig vindt?

Groeten
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”