Pagina 3 van 3
Re: Problemen koelsysteem
Geplaatst: 31.12.2005 - 15:51
door Jaap
JosB schreef:....Als je een lekke koppakking hebt naar het koelsysteem toe.....er zit een ontzettende berg vuilwitte rommel onder je olievuldop....
Sludge onder de olievuldop is juist bij lekkage naar de olie kant toe, ...koelvloeistof in de olie dus.
Marcel klaagt over troep in de koelvloeistof.
Sorry da'k t'zeg, maar van mij mag het wel wat minder belerend hoor,... ben al een tijdje van school af

Re: Problemen koelsysteem
Geplaatst: 31.12.2005 - 17:02
door V480-S60
Jaap schreef:JosB schreef:....Als je een lekke koppakking hebt naar het koelsysteem toe.....er zit een ontzettende berg vuilwitte rommel onder je olievuldop....
Sludge onder de olievuldop is juist bij lekkage naar de olie kant toe, ...koelvloeistof in de olie dus.
Marcel klaagt over troep in de koelvloeistof.
Jullie hebben allebei gelijk. Ik heb beide problemen gehad. Het eerste bij een Opel Kadett van 1987 op LPG. Het laatste bij een 480 Turbo die compleet, maar dan ook compleet was afgeragd, door de vorige eigenaar. Daar is dus een nieuwe motor ingekomen.
Maakt niet uit. Als je koelvloeistof in de olie hebt is er gewoon iets fout. Laat de motor afpersen en bekijk waar het zit. Dan kan je pas echt zeggen wat er aan de hand is. Ga niet zelf rommelen.
Re: Problemen koelsysteem
Geplaatst: 31.12.2005 - 18:54
door JosB
[quote="Jaap ....Sorry da'k t'zeg, maar van mij mag het wel wat minder belerend hoor,... ben al een tijdje van school af

[/quote]
Hoi Jaap,
Sorry hoor als je mijn reactie als belerend hebt ervaren en je dat als negatief betitelt. :oops: :oops: (ben trouwens ook al enige tijd van school)
was zeker niet als negatief bedoelt en ja een reactie mag best een lerend karakter hebben.
Iemand stelt een vraag en hoopt op een zinnig antwoord.
Als ik naar jou profiel kijk dan zul jij mij ook verschrikkelijk veel kunnen leren als ik weer eens thuis aan het klussen ben en zou je ook wel eens kunnen denken wat een sukkel als ik al klussend weer eens een blunder bega.
Trouwens, jammer dat Friesland zo ver weg is anders zouden we een keer samen kunnen duiken

Geplaatst: 31.12.2005 - 21:09
door Jaap
Geplaatst: 01.01.2006 - 13:28
door marcelg
gisteren met de nieuwe reservoirdop een stukje wezen rijden.
de nieuwe dop blaast continue lucht en spatjes koelwater eruit.
vanochtend was het reservoir weer bijna leeg.
me broer die gisteren even meereed, vond ook dat de wittige rook ook meer dan normaal is, maar niet zoveel dat je een rook gordijn trekt.
lijkt mij de koppakking maar de handelaar "zegt" dat er geen lek was bij het afpersen van het systeem.
morgen terug naar de handelaar en stel ik hem het ultimatum dat ie kommende week gerepareerd wordt anders ga ik naar een volvo garage en laat ik hem ervoor opdraaien.
ik heb hem drie keer de kans gegeven om het optelossen.
Geplaatst: 01.01.2006 - 13:42
door snorremans
Als de motor warm is ( thermostaat open ) en je haalt de vuldop van het reservoir af ( voorzichtig ) en het koelvloeistof niveau staat ergens tussen min. en max. als je nu een paar keer gas geeft en er komen luchtbellen, borrels omhoog in het reservoir dan is je kop ( koppakking ) lek.
Geplaatst: 01.01.2006 - 13:57
door JosB
marcelg schreef:gisteren met de nieuwe reservoirdop een stukje wezen rijden.
de nieuwe dop blaast continue lucht en spatjes koelwater eruit.
vanochtend was het reservoir weer bijna leeg.
Hoi Marcel,
Ja dit klinkt duidelijk naar een koppakking die lekt, hij is doorgeslagen naar een van de vier cilinders.
Ik zou er zelf niks meer aan doen, als je nog garantie hebt laat je het die handelaar opknappen.
Geplaatst: 01.01.2006 - 14:38
door marcelg
JosB schreef:
Hoi Marcel,
Ja dit klinkt duidelijk naar een koppakking die lekt, hij is doorgeslagen naar een van de vier cilinders.
Ik zou er zelf niks meer aan doen, als je nog garantie hebt laat je het die handelaar opknappen.
kan het zijn dat de handelaar het systeem afgeperst heeft bij een koude motor zodat de thermostaat dicht stond zodat het lek niet opgemerkt wordt?
volgens mij heeft hij hem afgeperst ongeveer 1,5 tot 2 uur na dat ik hem daar neerzet had.
Geplaatst: 01.01.2006 - 21:12
door JosB
marcelg schreef:
kan het zijn dat de handelaar het systeem afgeperst heeft bij een koude motor zodat de thermostaat dicht stond zodat het lek niet opgemerkt wordt?
volgens mij heeft hij hem afgeperst ongeveer 1,5 tot 2 uur na dat ik hem daar neerzet had.
Hoi Marcel,
Dat maakt niets uit.
Je koelsysteem is een gesloten systeem en als je op het expansietankje druk zet dan staat die druk op het gehele systeem, ongeacht of de thermostaat open of dicht staat.
De thermostaat is eigenlijk niets meer dan een klep die er voor zorgt dat de koelvloeistof bij koude motor niet door je radiateur stroomt maar alleen door het motorblok en het kachelelement.
Het kan wel zo zijn dat bij een koude motor de lekkage kleiner "lijkt" dan bij een warme motor, dit door het uitzetten van de diverse metalen delen.
Het enige wat er nog aan de hand zou kunnen zijn is dat er iets mankeert met je expansietankje zelf.
Als daar troep aan de rand zit waardoor de dop niet netjes afdicht of misschien een scheurtje in de rand dan kun je natuurlijk ook vloeistof verliezen en belletjes rond de dop krijgen.
Probeer eens met de dop verwijderd van je expansietankje bij stationair draaiende motor en kijk of er dan belletjes omhoog komen van onder uit het tankje??
Je hebt mijn tel nummer en ik ben morgen aan het werk dus we zitten bij elkaar in de buurt, laat maar wat horen

.
Geplaatst: 02.01.2006 - 16:53
door marcelg
ben vandaag langs me garage geweest, heb hem voor de zekerheid opnieuw afgeperst--> totaal geen druk verlies.
dus handelaar op gebeld met het verhaal van 2 garage's die allebei onafhankelijk van elkaar de koppakking/cilinderkop de schuld geven.
deze was verbaast, volgens hem was de kop en pakking niet zolang geleden vervangen.
morgen gaan we samen naar het resisiebedrijf om verder te kijken.
dus morgen hopelijk een update van dit gebeuren.
Geplaatst: 14.01.2006 - 10:25
door marcelg
de auto heeft de afgelopen week bij de handelaar gestaan, deze zegt dat ie de kop eraf gehaald heeft, maar dat alles er goed uitzag.
hij denkt dat het een verstopping is en heeft er wyn's spul in gegooid, nu moet ik er 500km mee rijden en terug komen.
ik heb hier grote bedenkingen over en ga zo snel mogelijk een afspraak maken bij de dekra voor een onafhankelijke keuring. dan heb ik tenminste iets in handen voor de eventuele rechtsbijstand.
Leeg koelwater reservoir
Geplaatst: 14.01.2006 - 17:42
door JosB
Hoi Marcel,
Je hebt nu in elk geval (weer) een nieuwe koppakking.
Nu maar hopen dat die monteur de zaak goed schoon gemaakt heeft voordat de kop gemonteerd werd dan is de kans groot dat het daar in elk geval dicht is.
En uuhh de cilinderkop demonteren doet hij niet zo maar om even te kijken of daaronder alles OK is hoor, ik ga er van uit dat daar echt een reden voor was.
en het toevoegen van een of ander middel om het koelsysteem te reinigen kan niet veel kwaad (ik ga er dan van uit dat hij geen "dichtmiddel" gebruikt heeft).
Als de auto nou goed blijft en jij komt over 500 km terug zegt die handelaar "zie je wel een of andere verstopping die nou weg is door dat spul wat ik er in heb gegooid

".
Iedereen weer blij.
Geplaatst: 14.01.2006 - 18:50
door marcelg
@ Jos:
ik weet niet of ie een nieuwe pakkingsset heeft gebruikt.
als het een verstopping is, los dat reinigingsspul dat op?
omdat ik nog steeds een harde slang/druk opbouw heb en verbruik van koelvloeistof(60km een half tankje)
het verbruik is iets minder maar bij een verstopping moet het systeem dan niet doorgeblazen worden om de prop eruit te halen?
gr
marcel
Geplaatst: 14.01.2006 - 20:40
door JosB
marcelg schreef:@ Jos:
ik weet niet of ie een nieuwe pakkingsset heeft gebruikt.marcel
Gegarandeerd want de oude pakking kun je niet terugzetten.
marcelg schreef:als het een verstopping is, los dat reinigingsspul dat op?marcel
Ja.
marcelg schreef:omdat ik nog steeds een harde slang/druk opbouw heb en verbruik van koelvloeistof(60km een half tankje)marcel
Heb ik al eerder geschreven, drukopbouw is logisch, als je water gaat verwarmen dan zet dat uit en in een gesloten systeem krijg je dan een hogere druk.
marcelg schreef: het verbruik is iets minder maar bij een verstopping moet het systeem dan niet doorgeblazen worden om de prop eruit te halen?marcel
Een verstopping zou je op kunnen lossen door een toevoeging in het koelwater en daarna het systeem met gewoon water een aantal keren spoelen, daarna weer vullen met koelvloeistof.
Ik ga er nog steeds van uit dat er geen verstopping in je systeem zit maar dat je een lekke koppakking had.
Ik zou voorlopig de dop van het expansietankje dicht laten en wel regelmatig het niveau blijven controleren bij
koude motor
marcelg schreef: gr
marcel
Geplaatst: 17.01.2006 - 12:24
door marcelg
toen ik gister middag op het peilglas keek, stond het niveau net iets onder max(auto had weekend stil gestaan).
vanmorgen stond het peil tot aan de rand van het reservoir(gisteren 60km gereden). en de dikke slang van/naar de radiator was nog steeds keihard.
morgen laat ik een garage een onderzoek starten, ze gaan dan o.a compressie meten.
verwarming deed het trouwens ook niet.
:x

:-x
andere garage?
Geplaatst: 17.01.2006 - 13:00
door Peer
Volgens mij wordt het echt tijd dat je op zoek gaat naar een andere betrouwbare garage. Het lijkt erop dat je (terecht) niet zoveel vertrouwen meer hebt in je 'handelaar'. Er zijn ongetwijfeld ergens bij jou in de regio in Volvo gespecialiseerde garages die tegen een redelijke prijs je auto goed kunnen onderhouden en je van een eerlijk en betrouwbaar advies kunnen voorzien. In een andere topic op dit forum is een flinke lijst van dit soort bedrijven aanwezig.
Sterkte!
Geplaatst: 17.01.2006 - 19:09
door JosB
Hoi Marcel,
Waarschijnlijk de beste keuze zou de Volvodealer zijn (die weten beter wat er allemaal speelt bij andere vergelijkbare auto's) een 2e goede keuze kan een revisiebedrijf zijn.
Persoonlijk heb ik nog nooit gehoord van een gescheurde cilinderwand.
Wel van een gescheurde cilinderkop in combinatie met een slechte koppakking.
Je opmerking dat de kachel het ook niet doet is voor mij een duidelijk teken dat er NOG STEEDS lucht in je koelsysteem zit.
Of dat komt door slecht ontluchten na de laatste cilinderkop demontage of dat het komt door een scheurtje of een lekke koppakking weet ik natuurlijk niet.
Mocht je nu nog steeds een vol expansietankje hebben (dus op dit moment geen vloeistof verliezen) zou ik niet opnieuw iets laten demonteren maar eerst eens zorgen dat het koelsysteem goed ontlucht is.
Ik heb in een vorige PM al de procedure beschreven.
Succes.
Geplaatst: 19.01.2006 - 10:00
door marcelg
me garage heeft via het bougiegat druk op in de cilinders gezet(zuiger op hoogste stand)
bij de 2e cilinder gezien vanaf de distributieriem, liep het koelwater uit het reservoir, als daar al een lage druk(1bar) werdt opgezet.
andere cilinders bleven dicht bij 5bar.
dat is duidelijk dus!
me garage heeft ook contact opgenomen met de volvospecialisten, die zeiden dat een gescheurde kop regelmatig voorkomt bij de s/v40 motoren
meteen rechtsbijstand gebelt voor advies, die adviseren; laaste kans om het te repareren of anders geld terug.
daarna de handelaar gebelt, hij
zegt dat de kop afgeperst is en is er in overleg met het revisiebedrijf reinigingsmiddel ingegooid(volgens garage was het rode dichtmiddel).
de handelaar heeft zaterdag een leenauto, dan geef ik hem 1week tijd om het te repareren anders me volledige geld terug.
ben er nu helemaal klaar mee. :x
Geplaatst: 19.01.2006 - 10:16
door Peer
marcelg schreef:
me garage heeft ook contact opgenomen met de volvospecialisten, die zeiden dat een gescheurde kop regelmatig voorkomt bij de s/v40 motoren
:x
Kan wel kloppen dat dit een euvel is dat meer voorkomt. Ik heb gisteren mijn exemplaar (V40 1.9TD phase 1) ingeruild vanwege een lekke koppakking voor een jonger exemplaar (V40 1.9D 115pk phase 2). De nieuwere commonraildiesels zouden wat dat betreft een stuk betrouwbaarder moeten zijn. Volgens mijn garage (Volvospecialist, geen dealer) komt een lekke koppakking helaas wel vaker voor bij de oude 1.9 TD Renaultmotor. Het type pakking dat Renault heeft gebruikt voor deze motor zou ondermaats van kwaliteit zijn. Nu weet ik niet of er verschil bestaat tussen de pakkingen van de benzineuitvoeringen en de dieseluitvoeringen, zó technisch ben ik niet. Ik had waarschijnlijk nog geluk want er dreef wel wat olie op de koelvloeistof in het expansietankje maar alle andere klachten die jij beschrijft heb ik niet gehad. De motor liep verder nog als een zonnetje.
Geplaatst: 19.01.2006 - 19:54
door bert67
Sterker nog, toen ik bij de dealer eens vroeg wat mijn v40 nog zou doen omdat ik hem misschien wil inruilen, vroeg de verkoper gelijk: wat voor motor is het? Toen ik zei de 1.9d met 95 pk zei hij: Dat is in ieder geval al het goede blok. Bij de vorige versie (dus de TD met 90 pk) had je deze kilometerstand (256000) nooit gehaald zonder een lekke koppakking te krijgen. Dus daar staan deze blokken om bekend.
@ Marcelq: Succes met de story. Ik hoop dat je er wat uit kunt halen.