Pagina 3 van 3
Geplaatst: 08.02.2010 - 19:48
door Henielma
Renelle, bedankt voor je reacties. Naar aanleiding van je antwoorden toch nog even snel naar de auto gaan kijken.
Even uitgelezen met m'n PPC en nu was de errorcode weg. Hierna gekeken of het wervelklepstangetje nog vast zat. Helaas niet. Het stangetje is weer los. Ik zal dus echt even naar een Volvo dealer moeten voor een nieuw stangetje.
Nog even de motor gestart en direct waren de beide errors weer terug.
Geplaatst: 11.02.2010 - 19:44
door Henielma
Gisteren bij de Volvo garage in de buurt een nieuw bedieningsstangetje bestelt (Part No 31216460) en vandaag was deze al binnen. Kosten EUR 4,40.
Zojuist in 5 minuten deze erop geklikt en even proefgereden. Onderweg een keer of 7 een aantal seconden volgas gegeven zonder dat de auto een storingscode melde. Het lijkt erop dat het dit was.
Aan de zijde van de wervelklep ging het erop klikken zonder veel kracht. Mogelijk is de kunsstof kogel van de wervelklep ook wat afgesleten maar voorlopig werkt dit nog goed.
Kortom mijn eerste storing die ik met behulp van dit forum opgelost heb bij mijn V50. Eerst het ppc diagnose apparaat via dit forum gevonden en daarna de oplossing van deze storingscode hier gevonden. Hulde aan dit forum.
Geplaatst: 04.05.2010 - 12:23
door jelle70
Vandaag melding van Volvo Dealer mbt wervelklep,zou stuk zijn,maar heb geen enkele melding via BC gehad. Ze gaan een "eigen"modificatie uitvoeren waarvan ik de kosten nog moet vernemen. Reden van Volvo was een Distr.+beurt,omdat ik vermoede dat hij lekte aan de waterpomp,maar dit blijkt niet het geval,maar een koelleiding achterzijde blok wel....
ben benieuwd
V70 MY 06 Black,185 sport summum,HU850
Geplaatst: 09.05.2010 - 22:24
door Niels_#
Wat is precies de werking van zo'n klep en wat sluit deze af? Hij lijkt me onder het kleppendeksel te zitten :?: Ik ken de swirls wel van BMW waar ze in het inlaatspruitstuk zitten en graag willen afbreken. Meestal kost je dat je motor.... Aangezien ik overweeg om een D5 aan te schaffen ben ik dus wel een beetje huiverig. Kun je die klep(pen) er ook uit halen zoals men dat bij de BMW's wel eens doet?
Geplaatst: 09.05.2010 - 22:47
door hadico
Kleppen zitten op een stang die doorloopt over de 5 extra inlaatkanalen bij vermogen word het extra inlaattraject hierdoor geopend om een betere werveling in de cilinders te krijgen.
Ze zijn als geheel te verwijderen door het klepdeksel los te nemen dit maakt nl ook deel uit van de inlaatbuis.
Geplaatst: 10.05.2010 - 08:11
door Gast
Dan moeten de verstuiver-leidingen toch ook los worden genomen, als je het deksel er af wil halen?
Geplaatst: 10.05.2010 - 08:33
door Niels_#
Maar ondanks dat de overbrenging (stangetje) wel eens los gaat loop je niet het risico dat ze het blok ingezogen worden? Dat zou ik al goed nieuws vinden namelijk

Geplaatst: 10.05.2010 - 11:51
door edraket
Alleen het bedienings mechanisme gaat stuk, en dat zit aan de buitenkant. Demonteren lijkt me geen optie. Volgens mij krijg je dan een permanente storing in de BC.
Geplaatst: 10.05.2010 - 13:58
door BlackcurrantV70
Het gaat niet alleen maar aan de buitenkant stuk hoor, althans de eerste uitvoering niet, de mijne (MY06) brak binnenin af na 47000km.
Nu zit er een nieuw type wervelklep in en inmiddels 76000km en geen problemen meer gehad.
Her vervangen van de wervelklep nam 4u in beslag bij de dealer, gelukkig onder garantie.
Geplaatst: 10.05.2010 - 14:28
door edraket
Ok, duidelijk. Wat gaat er dan precies stuk aan de binnenkant, alleen de bevestiging van het stangetje?
Geplaatst: 26.05.2010 - 09:56
door Henielma
Henielma schreef:Gisteren bij de Volvo garage in de buurt een nieuw Aan de zijde van de wervelklep ging het erop klikken zonder veel kracht. Mogelijk is de kunsstof kogel van de wervelklep ook wat afgesleten maar voorlopig werkt dit nog goed.
Afgelopen vrijdag was het nieuwe verbindingsstangetje van mijn wervelklep weer losgegaan. Zoals ik in mijn quote hierboven al aangaf ging aan de wervelklepzijde het nieuwe stangetje wel erg gemakkelijk over de kunsstof bevestigingskop.
Blijkbaar is die kunsstof bevestigingskop afgesleten. De wervelklep vervangen zou een optie zijn geweest maar ik begrijp dat dit een heel gesleutel is dus maar wat anders bedacht.
Het oog van het verbindingsstangetje aan de wervelklep zijde voor 2/3 weggevijld zodat er ruimte komt om een dun stukje koperdraad om het bevestigingskopje te maken waardoor het stangetje er niet meer vanaf kan schieten. Eens kijken of dit langer houd dan drie maanden.
Hieronder nog een foto. Als je goed kijkt herken je het weggevijlde stuk van het oog en nog een stukje koperdraad dat uitsteekt.

Geplaatst: 27.05.2010 - 10:54
door R_P
Voor de engels lezenden onder ons een *oplossing* die wellicht wat langer werkt (met foto):
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=92301
Ook daar vele discussies over deze 'swirl chamber arm'
Op de vraag welke motoren dit hebben: de 185pk versies vanaf 2005 (en de gelijke versies met minder pk's, dus ik denk alle EuroIV's)
Van horen zeggen...
Geplaatst: 23.09.2010 - 20:11
door Heemskerk
Hallo,
Heeft een D5 uit 2004 met 130 pk ook zo een klep?
Heb namelijk ook last van deze melding op de BC."Motormanagement service vereist"
Heb geen vermogen meer rijd nog wel.
Als ik de motor uit zet en weer opnieuw start is de melding weg.
Maar als ik onder de kap kijk zie ik niet zo een stang zitten.
Zit de klep op een andere plaats bij dit type motor?
Mvg,
Vincent
Geplaatst: 23.09.2010 - 20:32
door BlackcurrantV70
Volgens mij zit die wervelklep alleen op de 24D en D5 vanaf MY05 (model met heldere koplampen)
Geplaatst: 23.09.2010 - 21:44
door edraket
Nee zit geen wervelklep op. Deze is toegepast vanaf MY2006! De heldere koplampen zijn eerder gekomen als face lift maar de nieuwe motor is pas echt een jaar later gekomen. Alle modellen met af fabriek roetfilter hebben zo'n klep.
Lijkt me eerder een turbo slang die is gescheurd of een lekke intercooler.
Re: Bedieningstang afgebroken "wervelklep"?
Geplaatst: 12.01.2018 - 18:25
door marcanon
weliswaar een oud topic, maar voor mij wel de oplossing
mijn xc90 (2005) gaf ook motor management service vereist melding. Na wat zoek werk hier uitgekomen en na wat zoek werk onder de motorkap bleek mijn plastic hendeltje ook losgekomen te zijn.
Deze weer vast gezet en na een klein stukje te hebben gereden de auto uitgezet en opnieuw gestart.
Resultaat?: de melding was weg. Gelukkig. Maandag gaat de auto ingeruild worden en vertrekt dan toch richting Polen.
bedankt voor de "oude" oplossing die nog steeds werkt..
Re: Bedieningstang afgebroken wervelklep ?
Geplaatst: 09.03.2018 - 15:59
door simon50
Omdat ik het griezelig vond in het kwetsbare verdroogde kunststof kogeltje van de wervelklep te boren, en het "stangetje" bij mij er te vaak naast lag, heb ik dat stangetje aan de kant van de grotere opening met een heteluchtpistool op standje 1 warm gestookt, en daarna vlak onder die opening dicht geknepen totdat ie weer afgekoeld was. Diameter opening is daardoor iets kleiner geworden. Klikte er nu op met weerstand. Zit er week en 1000 km op..... Geen garantie.
Re: Bedieningstang afgebroken wervelklep ?
Geplaatst: 31.03.2018 - 17:46
door hansijssel
Ik heb dat probleem ook.
Heb nu stangetje verwarmt waar kogel van klep in gaat.
Met punttangetje het plastic ietsjes naar binnen gebogen waardoor er meer weerstand ontstaat bij het vastklikken op het kogeltje.
kijken of het nu blijft zitten.
Code was P201561 . dat kan de swirlarm zijn en dat was het ook.