Geplaatst: 07.01.2010 - 15:07
Wanneer gaat het gebeuren dan?
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Hoi Lilian,Lilian schreef:Ik woon in Zuid-Frankrijk en sinds een paar dagen ligt er een halve meter sneeuw. Mijn trouwe Volvo 940 GLE TDI uit '91 met 465.000 km start goed en wil wel rijden, alleen sneeuw en hellingen maken het erg lastig. Een ding weet ik nu wel; de volgende wordt een vierwielaandrijving. Ik ben nu aan het surfen en de XC70 AWD vind ik prachtig!
Dus tegen de tijd dat ik hem bij elkaar gespaard heb, ga ik op het forum vragen waar ik op moet letten en welke ik het beste kan kiezen. En dan bewaar ik de 940 voor erbij, want wegenbelasting bestaat hier niet
Het is eigenlijk nog Ardéche, niet zo ver van Les Vans, een uurtje rijden van bij jullie of 50Km.Lilian schreef:Wij wonen in de Gard en sinds vrijdag ligt er een halve meter sneeuw. De A7 en A9 zijn meteen afgesloten, schoolbussen reden niet meer, scholen dicht, kortom de Fransen nemen meteen maatregelen. Nu dooit het overdag een beetje, 's avonds vriest het weer, en alleen doorgaande wegen worden gestrooid. In de dorpen schuiven lokale boeren met hun tractor de sneeuw weg, maar het blijft glijden.. Beaumont, ligt dat ook in de Gard? Salutations, Lilian
Als je de AWD niet echt nodig hebt is het prijsvoordeel voldoende groot, maar op vakantie in het zuiden heb ik deze wel degelijk nodig omwille van de afgelegenheid, stijginspercentages en ruwe ondergrond .sanco schreef:@ Lilian: ja, de omstandigheden van de afgelopen tijd (in heel Europa) maken het erg verleidelijk om op voorhand te kiezen voor een 4WD. Als je dan ook nog graag een stationwagen wilt, is een XC70 een prima optie.
Maar voor alle duidelijkheid, die van mij is dus GEEN 4wd. en de omstandigheden van de laatste weken zijn immers ook eerder uitzonderlijk dan normaal!
O.a. juist vanwege zaken als wegenbelasting (en in de toekomst: kilometerheffing) en brandstofverbruik heb ik uiteindelijk toch afgezien van een 4wd. Voor die ene week per jaar dat ik in de Alpen een week ga sneeuwhappen redt ik me ook wel met winterbanden en sneeuwkettingen.
Immers, als het op dat soort wegen echt stilstaat, kom je zelf met 4wd ook vaak niet veel verder meer.
Waren de belastingen hier niet zo extreem, of als ik leefde in de Alpen, de Scandinavische landen of in een heuvelachtig gebied, of had ik vaak te maken met caravan of aanhanger, dan had ik ook zonder twijfel een vinkje gezet bij AWD als verplichte optie.
Voor de rest: ik heb nog maar weinig kilometers gereden, maar de eerste indruk: het rijdt vorstelijk in de XC. Je zit even wat hoger, zonder het echte "op de bok" gevoel te krijgen. De stoelen voelen goed aan en de auto rijdt stil en soepel.
En onder de voorwaarden zoals jij ze schetst zou ik zeker zo'n stevig werkpaard als je 940 lekker aanhouden zolang er geen grote onkosten kwamen...
Mooie foto's en ook leuk dat je de tijd neemt om dit allemaal te doen, eigenlijk zou dit af fabriek moeten in orde zijn, helaas, ik zie nu reeds bij mij de remklauwhouders volledig roest staan.sanco schreef:Door griep en het weer nog geen kans gehad om een lekker rondje te maken, dus hierbij eerst een paar beelden van vorige week, toen ik de auto rondom heb behandeld. De wielen er af en helemaal in de was gezet, de remblokken verwijderd om zo de klauwen en naven te kunnen voorzien van primer en lak en de ophangingsdelen in de bodycoat gezet.
Na aankomst 30-12, de achterremmen zaten nog ingepakt:
vrij gelegd, maar nog onbehandeld:
Aan de voorzijde:
Alles nog onbehandeld, je kunt ook mooi de niveauregeling zien: een ogenschijnlijk fragiel armpje met gewricht...:
Na het spuiten van de klauw (blokken nog niet gemonteerd):
en met:
De krachtcentrale:
en nu zonder afdekking:
O ja: leuke opgave: ZOEK DE PEILSTOK.....
Om eerlijk te zijn weet ik het niet 100% zeker, maar een andere functie voor dit scharnierend armpje wat voor en achter aan de rechterzijde zit, kan ik niet bedenken... de dempers moeten toch ergens hun info vandaan krijgen dacht ik, maar...heren kenners: roept U maar als het anders zit.Big Blue schreef:...eigenlijk zou dit af fabriek moeten in orde zijn, helaas, ik zie nu reeds bij mij de remklauwhouders volledig roest staan.
Ook raar is de nivomat, ik dacht dat deze gewoon een andere demper was zoals het vorige model, dit verklaart wss de reden waarom deze naderhand niet inbouwbaar zijn.
Is mogelijk gezien de nivomat enkel echteraan werkzaam is.HMG schreef:Armpje: hoogteregeling xenonverlichting?