Pagina 3 van 5

Geplaatst: 19.12.2010 - 11:58
door 945i
Volgens mij zit je met 3.0 ietwat hoog.. Zou 2.6 tot 2.8 aanhouden, maar het kan zeker geen kwaad.
Iets lagere spanning verhoogt het zelfreinigend vermogen van de band.

Geplaatst: 19.12.2010 - 16:36
door Bart
Vandaag ook weer genoten met de XC. Moet vlakbij huis een redelijk steile helling nemen in een straat waar (zo goed als) niet gestrooid wordt, met aan het eind van die straat een verkeerslicht. Zeg maar het ideale punt om de handremproeg goed te leren. Zag de sporen van mensen die flink hebben staan slippen, dus was benieuwd hoe het zou gaan. Combinatie van nieuwe winterbanden, de AWD en de winterstand van de automaat werkt verbluffend: zonder ook maar enig misbaar zo naar boven. Heerlijk!

Geplaatst: 19.12.2010 - 18:08
door Aantje
De rest moet nog wat bewerkt worden en zet ik later wel een keer neer. Een XC70 doet het prima in de sneeuw :lol:


Geplaatst: 19.12.2010 - 18:53
door abbabak1
Aantje schreef:
chris_zweden schreef:Mensen DSTC kan niet uit, je kunt het systeem enkel later laten ingrijpen, helemaal uit kan NIET.
Dat bedoel ik ook, je ziet namelijk nogsteeds het lampje knipperen...
Bij beperking van de functie van het STC/
DSTC-systeem, wordt het stabiliteitssysteem
(SC) uitgeschakeld en gelden er beperkingen
voor de anti-slipregeling (AYC). De overige
systemen werken onverminderd voort.

Dus allemaal een beetje gelijk, een samenspel van afkortingen waarbij ik hoop dat het ervoor zorgt dat je iets beter uit de bocht mag driften...

Snel testen.... ;D

Geplaatst: 19.12.2010 - 18:58
door bart simpson
Je hebt bij DSTC uitsluitend de opties "aan" en "uit", het is niet zo dat je zelf nog van alles in een tussenmenuutje in kunt stellen en wat er nu nog wel (of niet) werkt is feitelijk niet relevant, het "uit" is noodzakelijk om in sneeuw weg te kunnen komen

Geplaatst: 19.12.2010 - 20:18
door Captain Slow
Rij twee winters in de XC90 D5 met winterbanden en deze winter met M&S banden , en heb nooit mijn DSTC uit hoeven zetten om ergens weg te komen. Ook onder extreme weersomstandigheden met een MMT Volvo XC90 (Mobiel Medisch Team) gereden en geen enkel probleem qua wegligging. Wel gebruik ik de W-stand op gladde woonwijk wegen. De auto trekt in een hogere versnelling rustiger weg. Ook wel eens voor de lol DSTC uit , maar dan slipt de auto meer en kom ik minder goed weg...
Het ligt volgens mij "aan de tovenaar en niet aan het toverstokje".....
Voor het eerst onder deze condities met een ander type en/of nieuwe auto is anders en geen basis voor een gefundeerde mening.

Groet,

C.S

Geplaatst: 19.12.2010 - 20:21
door bart simpson
het "uit" is in principe alleen in diepere en losse sneeuw nodig

Geplaatst: 19.12.2010 - 20:37
door 945i
Net als bij remmen soms blokkeren een kortere remweg geeft, zijn spinnende wielen soms beter bij diepe sneeuw. :)

Geplaatst: 19.12.2010 - 23:26
door rickserik
beste patrickvolvo laat is nakijken of je 4 maal 4 nog werkt . ben 3 weken geleden langs
de duitse grens geweest lag 30 cm sneeuw en had geen probleem . ondanks mijn zomerbanden vooraan hersleten zijn.
vergeet niet dat je bijna met 2.5 ton rond rijdt . berg op geen probleem met 4+4 maar berg af moet je wel 2.5 ton doen stoppen op bandjes van 235 breed . zet hem dus in manueel i.p.v automaat en rem op de motor

Geplaatst: 19.12.2010 - 23:40
door R.Bijl
vandaag lekker op pad geweest met de xc en nokian wintersloffen,geen centje pijn.op het terrein van de MC even lekker rondgesmeten maar niet van koers af te krijgen dtsc overigens gewoon aan laten staan..

echt een top kar!

Geplaatst: 20.12.2010 - 11:37
door diesel01
Wij zijn gisteren terug gekomen uit Munster met de V70 waar Dunlop sp winter 3D banden op zitten.
Op een volkomen dicht gesneeuwde linkerbaan hebben we gewoon 100km/h kunnen rijden, zonder verlies van grip.
Het lijkt mij stug dat dit niet met een XC zou lukken gezien de extra AWD.
De Duitsers zijn trouwens niet bang voor een beetje sneeuw, er waren sommige die ons voorbij kwamen.

Geplaatst: 20.12.2010 - 11:50
door 945i
Natuurlijk, gaat allemaal prima zolang je constante snelheid rechtdoor gaat.

Geloof mij nou, als er iemand naar links komt en je moet snel sturen en/of remmen en die 1700 kg gaat schuiven, helpen je 3D's geen r**t meer.

Het komt ook voor dat er een "sneeuwduintje" ligt. Dan gaan je voorwielen dus drijven... Jij zit net in een lange bocht zoals je die veel hebt op de autobahn, en je schuift rechtdoor.
Als je goed bent krijg je hem eruit, anders niet....

Wat ik wil zeggen, vind de rijstijl van sommige WB chauffeurs gevaarlijker dan een oplettende normale band, chauffeur

Geplaatst: 20.12.2010 - 12:07
door diesel01
Mijn ervaring is dat mijn kont(dat geval waar ik op zit) mij verteld of en hoeveel grip ik heb.
In de jaren dat ik nu auto rijdt heeft mij dat nog nooit in de steek gelaten, de B54 lag ook onder een dik pak sneeuw maar gezien de fout marge(tegemoet komend verkeer) zijn we daar maar aangesloten achter NLers overigens zonder w.banden. #-o

Geplaatst: 20.12.2010 - 12:55
door 945i
Je kont is idd. een betrouwbare bron in dit soort gevallen.. :)
Maar waarom de grens opzoeken voor 5 minuten tijdwinst.. Het heeft allemaal niet zoveel zin.. ;)

Geplaatst: 20.12.2010 - 12:59
door Oceanracer
Zaterdag in Oldenburg geweest (je weet wel, voor de Kerstmarkt) en opvallend hoe rustig onze oosterburen op de autobahn reden terwijl beide rijstroken gewoon goed schoon waren. Zodra je overigens ergens de autobahn verlaat is het drama daar, maar dat terzijde.

Maar goed, bij Euvelgunne de cruisecontrol op 100 km/u gezet (bij de tunnel even op 80) en bij Oldenburg er weer af. Heerlijk ontspannen ritje wat welgeteld 8 minuten langer duurde dan vooraf door de routeplanner was aangegeven.

Geplaatst: 20.12.2010 - 14:08
door Bart
Vandaag op ca. 15 km van mijn werk mooi gestrand op de A30 bij Kreuz Schuttorf. Achteruit over de vluchtstrook terug kunnen rijden naar een afslag (nee, ik was niet de eerste en ook zeker niet de laatste), omgedraaid en eerst bij de McD's in Hengelo maar eens een ontbijtje genomen. Complete sneeuw- en ijsbaan zodra ik daar de grens overstak.

Geplaatst: 20.12.2010 - 15:17
door diesel01
945i schreef:Je kont is idd. een betrouwbare bron in dit soort gevallen.. :)
Maar waarom de grens opzoeken voor 5 minuten tijdwinst.. Het heeft allemaal niet zoveel zin.. ;)
Neuh dat klopt, maar net voorbij de enige tankstelle die de A31 rijk is, kreeg ik een drang in het lichaam die doorgaans resulteerd in een toilet bezoek binnen een half uur.
Als je dan moet zitten tot of v/d valk Emmen of de pomp bij Oosterhesselen dan stook je het vuurtje graag wat op :D .

Geplaatst: 20.12.2010 - 20:09
door iksee90
Is het wel een 4x4 uitvoering. Of een "goedkope" 2x4????

Geplaatst: 20.12.2010 - 20:11
door bart simpson
Daar zijn er in NL niet veel van, of het is een wat oudere 2.5 US uitvoering of een nagelnieuwe D3

Geplaatst: 20.12.2010 - 20:14
door 945i
Tegenwoordig een XC90 D3 ook al in FWD? tss...