Pagina 3 van 4

Geplaatst: 16.12.2009 - 14:41
door edraket
Onzin. Als er geen oliecirculatie was geweest was het heel snel gedaan met je motor!
Bij een diesel kan het echt geen kwaad om de motor stationair te laten draaien. Een benzine kun je beter stationair laten draaien met een verhoogd toerental.

Overigens heeft de ECC (althans het airco gedeelte ervan) helemaal niets te doen met dit weer. Deze staat onder de 5 graden gewoon lekker uit.

Geplaatst: 16.12.2009 - 14:57
door degids
edraket schreef:Onzin. Als er geen oliecirculatie was geweest was het heel snel gedaan met je motor!
Bij een diesel kan het echt geen kwaad om de motor stationair te laten draaien. Een benzine kun je beter stationair laten draaien met een verhoogd toerental.

Overigens heeft de ECC (althans het airco gedeelte ervan) helemaal niets te doen met dit weer. Deze staat onder de 5 graden gewoon lekker uit.
Maar wellicht dat de luchtontvochtigingsfunctie wel werkt? Dat heb ik me namelijk ook al een tijdje afgevraagd. Ik weet dat de koudeluchtfunctie het in elk geval niet doet bij te lage temperaturen, maar het zou toch wel erg van de zotte zijn dat de luchtontvochtigingsfunctie ook uitgeschakeld wordt, juist in het seizoen dat je het het meest nodig hebt.
Tenzij de twee functies niet los te koppelen zijn, dan houdt het gewoon op.

Geplaatst: 16.12.2009 - 15:35
door Wolfs XC
TM645 schreef:
Wolfs XC schreef:
TM645 schreef:Maakt mij ook niks uit, maar het schijnt wel heel erg slecht voor de motor te zijn omdat de motor dan eigenlijk droog loopt.
Wat bedoel je met dat de motor "droog loopt"?



Motor pomt de olie niet rond als je stationair draaid. Heb me laten vertellen dat het stationair laten draaien van voertuig motoren nooit goed is. Ook al is de motor warm. Daarom heb je ook fabrieksmotoren en scheepsmotoren die wel lange tijd stationair kunnen draaien.
....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?

Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen ( :wink: ) dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.

Geplaatst: 16.12.2009 - 15:48
door volvo-jan
vanochtend met ramen krabben de volvo forum krabber in 2stukken gekregen :D :oops: toch maar is opzoek naar 1tje die wat steviger is :D

Geplaatst: 16.12.2009 - 15:53
door Wolfs XC
volvo-jan schreef:vanochtend met ramen krabben de volvo forum krabber in 2stukken gekregen :D :oops: toch maar is opzoek naar 1tje die wat steviger is :D
Is de garantie op de krabber inmiddels verlopen :lol:

Geplaatst: 16.12.2009 - 19:21
door Oceanracer
degids schreef:Maar wellicht dat de luchtontvochtigingsfunctie wel werkt?
Nope. Die functie is een bijkomend voordeel van het afkoelen van lucht. Het vocht uit de lucht van buiten condenseert tegen de verdamper waardoor de lucht in het interieur dus droger wordt. Als de compressor niet aanslaat (onder de ca 5 graden) koelt de verdamper dus ook niet en condenseert het vocht dus ook niet.

Geplaatst: 16.12.2009 - 21:05
door TM645
Wolfs XC schreef:
TM645 schreef:
Wolfs XC schreef: Wat bedoel je met dat de motor "droog loopt"?



Motor pomt de olie niet rond als je stationair draaid. Heb me laten vertellen dat het stationair laten draaien van voertuig motoren nooit goed is. Ook al is de motor warm. Daarom heb je ook fabrieksmotoren en scheepsmotoren die wel lange tijd stationair kunnen draaien.
....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?

Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen ( :wink: ) dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
Je hebt helemaal gelijk. Wat ik heb gezegd is complete onzin. Mijn excuses.

Geplaatst: 17.12.2009 - 21:20
door Wim J
kopen jullie wel goeie krabbers? Ik ga de ruiten al mijn hele leven met krabbers te lijf (het betere soort) en heb nog nooit krasen getrokken, of last gehad bij laagstaande zon. In extreme gevallen giet ik er voorzichtig een emmer ( of twee) koud water over de ruit. Geen warm water natuurlijk, maar water dat hooguit 15° warmer heeft dan de buitentemperatuur.
Dus twee dingen waarvan men zegt het nooit te doen, ... Maar met gezond verstand lukt het probleemloos. Uitgetest op 9 verschillende wagens/ merken,...

Geplaatst: 17.12.2009 - 23:02
door E.T.
Ik denk dat het niet zo zeer de ijskrabber is die krassen veroorzaakt maar bv al het vuil/zand wat op het raam kan zitten. Die combinatie kan al een aardig stukje schuurwerk oplveren

Geplaatst: 18.12.2009 - 10:51
door edraket
Wolfs XC schreef:
TM645 schreef:
Wolfs XC schreef: Wat bedoel je met dat de motor "droog loopt"?



Motor pomt de olie niet rond als je stationair draaid. Heb me laten vertellen dat het stationair laten draaien van voertuig motoren nooit goed is. Ook al is de motor warm. Daarom heb je ook fabrieksmotoren en scheepsmotoren die wel lange tijd stationair kunnen draaien.
....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?

Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen ( :wink: ) dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
Ook dit verhaal klopt niet. Wat er mis gaat is dat er onvoldoende oliedruk is en dus de lagers zwaarder belast worden. Met name de nokkenassen hebben daarvan te lijden. Verder vervuilt een motor bij lage olie en water temperaturen sterk en dan moet je denken aan vochtophoping in de olie en uitlaat. Daarnaast worden er bij lage verbrandingstemperaturen veel zuren gevormd in de motor die ook schadelijk zijn voor het uitlaatgedeelte (vanaf de kop!). De bak is wel ontworpen om deze temperatuurs verschillen op te vangen. Bovendien wordt een versnellingsbak (de olie) lang zo heet niet als de motor en komt er nagenoeg geen vocht in terecht.

Geplaatst: 18.12.2009 - 13:09
door TM645
edraket schreef:
Wolfs XC schreef:
TM645 schreef: ....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?

Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen ( :wink: ) dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
Ook dit verhaal klopt niet. Wat er mis gaat is dat er onvoldoende oliedruk is en dus de lagers zwaarder belast worden. Met name de nokkenassen hebben daarvan te lijden. Verder vervuilt een motor bij lage olie en water temperaturen sterk en dan moet je denken aan vochtophoping in de olie en uitlaat. Daarnaast worden er bij lage verbrandingstemperaturen veel zuren gevormd in de motor die ook schadelijk zijn voor het uitlaatgedeelte (vanaf de kop!). De bak is wel ontworpen om deze temperatuurs verschillen op te vangen. Bovendien wordt een versnellingsbak (de olie) lang zo heet niet als de motor en komt er nagenoeg geen vocht in terecht.
Klinkt erg logisch en onderbouwd duidelijk het probleem wat ontstaat tijdens het stationair laten draaien van de motor.
Wist dat het slecht was, maar heb er een eigen theorie op los gelaten waarin ik dacht dat de motor de olie niet naar het bovenste gedeelte van het blok zou kunnen pompen, zeker niet als de motor nog koud is.

Het verhaal van de lagers die geen olie krijgen geld volgens mij ook voor de turbo. Heb meegekregen dat belasting onder de 1500 rpm niet goed voor de turbo was. Is dat ook tijdens het stationair draaien? Lijkt me niet, maar vraag het toch maar even...

Geplaatst: 18.12.2009 - 13:37
door edraket
nee is niet slecht voor de turbo.

Geplaatst: 18.12.2009 - 20:51
door MdV-V70
Gewoon met een waterkoker lauw water over de ruiten laten lopen en met een kleine trekker de filmlaag weghalen voordat het water bevriest. Werkt perfect!

Michel de Valk
MdV-V70

Geplaatst: 18.12.2009 - 21:07
door olav
Inmiddels twee dagen verder na het schoonmaken van de binnenzijde van de ramen en ik kan melden dat dit enorm scheelt in de hoeveelheid condens die op de binnenzijde van de ruiten neerslaat en meteen vastvriest. Voorlopig maar even zonder oliekacheltje of haarfohn, gewoon de ramen schoonhouden en met volle blower op weg.

Dank voor alle reacties!

Groet, Olav

Geplaatst: 18.12.2009 - 21:14
door bart simpson
heb zo'n kupévarmare: http://www.jula.se/transport/kupevarmar ... formatorer
's morgens een half uurtje en hij is warm, ijsvrij en condensvrij

Geplaatst: 18.12.2009 - 21:19
door Oceanracer
Ik heb een schuur waar naast wat trekkers en caravans ook wel wat Volvo's in kunnen staan. Ook altijd handig. :lol:

Geplaatst: 18.12.2009 - 21:21
door bart simpson
bofkont!

Geplaatst: 19.12.2009 - 08:53
door toppertje
bart simpson schreef:heb zo'n kupévarmare: http://www.jula.se/transport/kupevarmar ... formatorer
's morgens een half uurtje en hij is warm, ijsvrij en condensvrij
wel een dure oplossing,met een haarfohn op een tijdschakelklok
is het effect gelijk,maar kost een stuk minder.

Geplaatst: 19.12.2009 - 09:00
door bart simpson
Was er € 9,-- aan kwijt, ik kon daar goed overheen komen, maar voor sommigen is dat idd een pak geld

Geplaatst: 19.12.2009 - 09:19
door toppertje
bart simpson schreef:Was er € 9,-- aan kwijt, ik kon daar goed overheen komen, maar voor sommigen is dat idd een pak geld
sorry,mijn fout.
zag de getoonde bedragen aan voor euro,s :oops:
is idd. geen dure oplossing.