Pagina 3 van 6

Geplaatst: 02.01.2010 - 18:40
door s3wage
Omgeving Gorinchem

Geplaatst: 02.01.2010 - 18:45
door Iroll
Als je een kwaliteits olie gebruikt met dezelfde API rating maakt het allemaal geen moer uit. De API rating staat op de verpakking. Dat zijn de eisen en percentages additieven en welke additieven waar een olie aan moet voldoen en waar ze op zijn getest. Dus Kroon, Castrol, Shell, ELF, Mobil enz ze worden getest volgens de API rating. Castrol magnatec bijv. is API SL, hoe hoger de 2e letter in het alfabet hoe moderner de olie. Maar een modernere olie is niet altijd beter voor een motor. Het beste is de rating te gebruiken die het manual voorschrijft. In modernere olieen worden juist minder additiven gebruikt of andere dan in oudere olieen. Als je een moderne olie in een oudere motor gooit kan dat je motor om zeep helpen omdat daar dan juist het additief is uitgelaten die essentieel is voor dat type motor. Bijv in en klassiek redblock nooit een API rating hoger dan SF gooien daar zit nl geen ZDDP in omdat het katalysatoren vervuilt maar het redblock heeft dat wel nodig om de onderliggende nokkenas te smeren.
Zo geldt dat ook voor additieven die je los koopt. Die kunnen dus een bijv. heel negatief effect op je katalysator hebben of op de lambda sonde. Als de motor fabrikant het nodig vond om deze additieven te gebruiken dan stond dat wel in de manual. Gebruik die alleen als je motor op het punt staat van overlijden, dan kan je er misschien nog een paar 1000 km mee redden. Het zijn paardemiddelen.

Geplaatst: 02.01.2010 - 19:04
door s3wage
Heb gewoon men kenteken ingevuld op de website van Kroon en de olie die hun dan adviseren zal wel goed zijn denk ?

Geplaatst: 02.01.2010 - 19:15
door volvo c70 t5
En daar kwam 5w40 uit zeker?

Geplaatst: 02.01.2010 - 19:18
door s3wage
Nee daar kwam Hela 0w40 uit (is vol synthetisch)

Geplaatst: 02.01.2010 - 19:20
door volvo c70 t5
Ja maar wel te dun 0w40 mag er niet in.

Geplaatst: 02.01.2010 - 19:22
door s3wage
Wat krijgen we nou ?ze adviseren me toch niet de verkeerde olie ?

Geplaatst: 02.01.2010 - 19:36
door volvo c70 t5
0w40 is te dun vraag de volvo dealer maar,zeker met jou km stand.

Geplaatst: 02.01.2010 - 19:37
door s3wage
Dus dan maar 5w40 nemen ?

Geplaatst: 02.01.2010 - 19:55
door V480-S60
volvo c70 t5 schreef:Castrol en kroon zijn gelijk,één verschil de verpaking is anders.
Is dus niet waar!
(Ze staan overigens wel in hetzelfde voorraadgebouw en hebben dezelfde basis, maar maken gebruik van verschillende dopes of concentraties van dopes.)

Verder: Iroll heeft een goede uitleg gegeven over de verschillende dopes in de motorolie, en de API rating.

En s3wage kijk even in je manual of die 0W40 inderdaad klopt, maar ik zou niet zo maar beweren als @C70 t5 dat ie er niet in mag. Meestal klopt het wel wat de oliezoeker aangeeft.

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:00
door s3wage
Ja we kenne c70t5 natuurlijk niet gelijk op zen blauwe ogen geloven he !

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:09
door volvo c70 t5
Beweer niks zeg gewoon 0w40 is te dun het dat is het ook,zeker voor een turbo.

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:13
door s3wage
Hoe weet je dat dan ?

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:16
door volvo c70 t5
Ga jij hier maar even op kijken een nachtje,

http://www.volvo850forum.nl/index.php?P ... board=13.0

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:20
door volvo c70 t5

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:27
door V480-S60
Ik denk dat je een foutje maakt.

Het betreft een T5 van na 2000. Daar worden andere olieën voor aangeraden.

Maar ga altijd uit van de manual. Daar staat het gewoon in!!!
En als daar 5W40 staat dan gebruik je 5W40, staat er 0W40 dan gebruik je 0W40.

Overigens geeft Castrol zelfs hun 0W30 als advies!

Geplaatst: 03.01.2010 - 00:51
door PeerTronic
s3wage schreef:He PeerTronic,als die spullen slecht zouden zijn of niet zouden werken dan zouden ze al wel verboden zijn hoor !

Daarbij hebben er veel allerlij keurings certificaten en die krijgen ze ook niet zomaar !

En waarom zijn veel mensen zo enthousiast over die spullen terwijl ze eerst sceptisch waren ?
Toch nog even reageren..
ben geen olieboer, wel bekend met farmacie...
Dit alles riekt verdomd veel naar homeopathie en andere kwakzalverij en daar kennen we dit verschijnsel al jaren. En zolang het niet schaadt mag het verkocht worden en de schadelike gevolgen van dergelijke middelen zullen moeilijk aan te tonen zijn. Want wie kiepert dit in het carter? Juist..lieden met toch al een moter in bedenkelijke staat.

Ik deel de mening van een aantal werkelijke specialisten hier. Het is in deze tijd echt niet meer nodig maar als je je graag het geld uit de zakken laat kloppen... ga je gang.

Geplaatst: 03.01.2010 - 02:06
door steven460
houdt toch eens op met het ruzie maken welke viscositeit er in moet

IK weet niet zoveel van olie, maar ben er wel ene pietje precies met de keuze er van. Wellicht de enige refentie die ik heb is de 7 jaar dat ik zelf mn motor olie ververs en gevoel / klank van blok bij verschillende olies.

0W40 en 5W40 houdt in dat de dikte bij koude motor (en lage omgevingstemperatuur) voor de 0 wat dunner is dan de 5. Eigenlijk wel gunstig die 0 tov de 5, zeker fijn met starten in de winter!


Als je xW30 in een T5 doet, en gaat planken dan heb je olie zo dun als cola als olie in je blok! Mag, van volvo. Zal best! voor de eerste 100.000km.........

xW40 is iets dikker, biedt iets meer bescherming bij de zwaardere motoren, zeker als ze wat meer gelopen hebben is dit een aanrader ivm speling op de cylinders-zuigerwand en glijlagers.

xW50 gebruik je als je gaat racen, bv op circuits....
Nog dikkere olies (olien?) worden gebruikt voor zuiger vliegtuigmotoren, maar das een vak apart en meer weet ik er niet van.

just my 2 euro cents

PS: Niet gaan klooien met additieven!

Geplaatst: 07.01.2010 - 16:16
door s3wage
Kroon raad 0w40 aan via hun kentekencheck op hun site,maar er zit bij mij natuurlijk wel lpi in ?

Geplaatst: 07.01.2010 - 19:16
door MDA
My 2 cents over de olien:

Ten eerste: GEEN ADDITIEVEN! De dopes in de huidige olieen is een zeer delicaat mengsel. Als je er additieven aan gaat toevoegen verstoor je dat mengsel, en wordt je olie over het algemeen slechter.

Ten tweede: Koop goede olie. Kroon of Castrol zijn beiden even goed.

Over de typen olie: Je hebt volledig synthetische olieen, half sysnthetisch (dus half mineraal), en volledig mineraal. Een moderne motor slikt alleen maar volledig synthetisch! Oudere motoren worden soms beter van half-synthetisch, maar de jouwe zeker niet.

dan de dikte: 0W30 betekent dat de olie een dikte van '0' heeft koud, en '30' warm. Als je een te dikke olie neemt gaat je motor maar moeilijk rond, neem je een te dunne, dan komen onderdelen met veel speling van elkaar, en loopt de olie te snel omlaag langs de wand (te weinig smering). Hoe dun de olie moet zijn in koude toestand is belangrijk voor de koude start. Maar het hangt ook af van de buitentemperatuur! Het kan dus best zijn dat 5W40 beter is in de zomer, en 0W40 beter in de winter! Je gaat niet twee keer per jaar van olie wisselen, dus moet je een keuze maken. In je boekje staan als het goed is alle type olien die toegestaan zijn, en bij welke buitentemperatuur ze het beste bij je motor passen. Woon je in Noord Zweden dan koop je zeker 0W30. Woon je in zuid Frankrijk, dan eerder 5W40. Hier in NL moet je maar kijken wat het beste past. Beiden zullen trouwens goed zijn voor je motor, het is een kwestie van details.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en ander raad ik je inderdaad aan de 'carbible' eens te lezen over olien: http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Mvg