Pagina 3 van 3

Geplaatst: 04.01.2010 - 18:22
door hadico
Gijsiejjj, Ga in hemelsnaam niet gokken met een wiel van de grond je hebt mogelijk een sperdiferentieel rij even langs een garage en laat het daar even proberen.

Geplaatst: 04.01.2010 - 18:24
door Gijsiejjj
nee nee,

bedankt voor de tip! ik doe het echt niet!!

ik weet heel goed dat praktijk en theorie er verschillen! en het blijft link als het mis gaat... gaat het erg mis!

is het me niet waard!

nogmaals dank

Geplaatst: 05.01.2010 - 09:42
door whitehorsekart
Als er geen sperdifferentieel onder je auto zit, kun je één achterwiel opkrikken en de auto starten en in drive laten lopen. Dan zal alleen het wiel dat boven de grond staat gaan draaien. Dat bedoelen de heren hierboven.
(Wél even blokjes voor het andere achterwiel en voorwiel zetten)

Het lijkt me echter het beste dat er even iemand naar kijkt die meer sleutelervaring heeft! Vraag eens op het forum van de 700 vereniging of er iemand in je buurt zit die even wil komen kijken?
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/forum

EDIT: oh, ik zie dat Ramon&ramon het ook heeft uitgelegd!

Geplaatst: 05.01.2010 - 20:12
door v700r
volvo c70 t5, wel een beetje opletten hè op school en dan heb ik het niet alleen over techniek.

Geplaatst: 05.01.2010 - 20:21
door Michael Oud
v700r schreef:volvo c70 t5, wel een beetje opletten hè op school en dan heb ik het niet alleen over techniek.
Pfoe, blij dat ik niet de enige was die dat zag...

Geplaatst: 05.01.2010 - 20:59
door whitehorsekart
Tsjonge, jonge, dat gaat lekker hier.
Ik ben weg!

Geplaatst: 06.01.2010 - 10:43
door knorrepot
zal ik ook nog even zeuren, cardan is nie degene die het mogelijk maakt, maar het differentieel, in dit geval in de achteras. cardan is de overbrenging tussen bak en achterwielen, waar het differentieel dus tussenzit. Welke volvo's hebben sperdiff? lijkt me wel leuk...

op de krik draaien kan (welles)


vrede in 2010

Geplaatst: 06.01.2010 - 10:55
door whitehorsekart
In ieder geval sommige 960 en S90 en V90, sommige 940's (De 940 Sports Edition heeft het standaard en ik dacht de 940 HPT ook). Misschien ook wel enkele 240's?

Geplaatst: 06.01.2010 - 14:22
door arjan_de_jong
hoe kan je dat achterhalen?

Geplaatst: 06.01.2010 - 17:57
door oudevolvo
Volgens mij kun je een sperdifferentieel als volgt herkennen:
- krik de achteras op (beide wielen van de grond)
- auto in de versnelling
- draai met de hand aan een van de wielen

a) het andere wiel draait de andere kant op = geen sper
b) het andere wiel draait dezelfde kant op = wel een sper

Of denk ik nu te simpel?

Groeten Lars

Geplaatst: 06.01.2010 - 18:28
door whitehorsekart
Ja, dat klopt, maar dan met de versnelling in z'n vrij hoor, anders draait er niets!!

Een klauwsper werkt trouwens anders: je moet dan het vrijhangende wiel een zo hard mogelijke zwieper voorwaarts geven. Als het andere wiel dan plotseling blokkeert, zit er dus een klauwsper in. Dat komt omdat zo'n sper pas ingrijpt als er een bepaald snelheidsverschil zit tussen het ene en het andere wiel.

Geplaatst: 07.01.2010 - 18:37
door hadico
Als hij (gemarkeerd op het diff ) als een : 1065 staat is het een sper .

Geplaatst: 07.01.2010 - 21:47
door piet22
Volvo achterwielaandrijvers konden zijn voorzien van een klauwsper (locking differential) van Eaton (spert 0% of 100%) of van een slip differentieel (limited slip differential) van Dana (spert tussen 25% en 75%). Het type is te herkennen dmv een sticker.

Zie: http://www.justanswer.com/questions/10t ... imetedslip
De layout van deze website is onduidelijk; de aangepaste tekst luidt:

The Drive Axle Type and Gear Ratio Information Plate (sticker) is located on the Left Axle Tube for Solid Axle Type drive units, and on the Differential Center Section for Independent Rear Suspension (IRS ) Type drive units.

Type 1030
Solid Axle Type.
Used from 1983 to 1989 in various 700 series.

Type 1031 (early)
Solid Axle Type.
Heavy duty version of Type 1030.
Used from 1983 to 1990 in various 700 and 900 series.
Has stamped steel rear cover.

Type 1031 (late)
Solid Axle Type.
Updated version of Type 1031 (lighter housing).
Used from 1990 to 1995 in various 700 and 900 series.
Has cast aluminum rear cover.

Type 1035
Independent Rear Suspension (IRS ) Type.
Used from 1988 to 1990 in 4 door 760 series (NO wagons).
Used from 1988 to 1991 in all 780 series.
Used in 1991 in 4 door 940SE series (NO wagons).
Used from 1992 to 1994 in 4 door 960 series (NO wagons).

Type 1041 (early)
Solid axle Type.
Limited Slip (Dana) version of Type 1031 (early).
Used from 1983 to 1990 in various 700 and 900 series.
Has stamped steel rear cover.

Type 1041 (late)
Solid axle Type.
Locking Differential (Eaton) version of Type 1031 (late).
Used from 1990 to 1995 in various 700 and 900 series.
Has cast aluminum rear cover.

Type 1045
Independent Rear Suspension (IRS ) type.
Locking Differential (Eaton) version of Type 1035.
Used from 1988 to 1990 in 4 door 760 series (NO wagons).
Used from 1988 to 1991 in all 780 series.
Used in 1991 in 4 door 940SE series (NO wagons).
Used from 1992 to 1994 in 4 door 960 series (NO wagons).

Type 1055
Independent Rear Suspension (IRS ) type.
Used from 1995 to 1997 in 960 series.
Used from 1998 in S90 / V90.

Type 1065
Independent Rear Suspension (IRS ) type.
Locking Differential (Eaton) version of Type 1055.
Used from 1995 to 1997 in 960 series.
Used from 1998 in S90 and V90.
Used from 1997 in 850 series equipped with All Wheel Drive (AWD).
Used from 1998 in S70 / V70 equipped with All Wheel Drive (AWD).

In jouw 960II kun je dus een 1055 (geen sper) of een 1065 (klauwsper) verwachten

Geplaatst: 07.01.2010 - 21:52
door whitehorsekart
Zo, da's nog eens compleet!
Die info gaat bij mij meteen in de map! Dank!

Geplaatst: 08.01.2010 - 07:55
door knorrepot
limited slip is wat lastig te herkennen denk, want als je dan je ene wiel een slinger geeft, en de ander blijft stilstaan of hij draait mee de goede kant op, kan dat zijn omdat hij zwaar loopt of omdat het diff zwaarder loopt dan de cardan-as, maar ook omdat hij gedeeltelijke sper heeft. Al het andere wiel namelijk stil blijft staan, gebruikt hij al 50% sper, want zonder sper en als alles soepel loopt, zou hij de nadere kant op moeten draaien in verband met de functie van het diff. Of de handrem blijft gewoon een beetje hangen. En met 100% sper, misschien slinger je niet hard genoeg?

Het is dus betrouwbaarder te kijken naar nummers en stickers, dan naar draaiende wielen, lijkt me.

Geplaatst: 12.01.2010 - 15:59
door volvo 960R
Gisteren heb ik met Gijs een stukje gereden.
Ik zelf heb bijna niets gehoord.

Maar het geluid kwam zover ik het hoorden onder de motorkap vandaan.
Ik zat zelf meer aan een snaar / poelie te denken ( deze waren in orde ).

Ik vindt het zelf maar een raadsel.
Achteras / cardan-as / AUT-bak / klokkenstel zijn allemaal in orde.

Wind ruis langs het raam is het ook niet.

rararara...

Geplaatst: 13.01.2010 - 22:42
door arjan_de_jong
Is het geen wiel lager of rem die wat aanloopt?

Geplaatst: 13.01.2010 - 23:14
door volvo 960R
1 van de remschijven liep inderdaad wat aan ( krom getrokken schijf wat dit type heel vaak heeft ).
Maar dat kon het niet zijn.

Een lager, daar zat ik ook aan te denken.
Wanneer de auto naar de garage moet even naar laten kijken.
Is denk ik wat makkelijker.
Het geluid is niet hard ( ik moest echt heel goed luisteren voordat ik wat hoorden ).

Zo heeft elk model wel zijn eigen geluidje.

Geplaatst: 14.01.2010 - 00:14
door arjan_de_jong
Klopt er zullen altijd wel bijgeluiden zijn soms moet je het gewoon voor lief nemen. Wees iig maar blij dat je geen franse auto hebt in dat geval. (wel mijn 2de liefde) dan zul je zeker wat voor lief moeten hebben. bijgeluidjes zijn vrij normaal dan :P

Geplaatst: 14.01.2010 - 19:35
door knorrepot
franse auto's repareren zichzelf, zweedse gaan niet stuk