Pagina 3 van 6

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:48
door Gast
Daar heb ik eerder wat van gehoord, ook @Ramon&Ramon heeft dit al eens verteld.
Hoe was het met de rest?

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:50
door s3wage
Wel slim om de slangen van de EGR te reinigen !dan krijgt je EGR het ook niet zo voor zen kiezen !

Geplaatst: 06.01.2010 - 20:35
door toppertje
s3wage schreef:Wel slim om de slangen van de EGR te reinigen !dan krijgt je EGR het ook niet zo voor zen kiezen !
als je je egr wilt ontzien,is er maar 1 mogelijkheid,en dat is
afsluiten.
zoniet,dan zit hij straks weer dicht.

Geplaatst: 06.01.2010 - 23:52
door Rob91168
Het dual mass vliegwiel gaat er weer in, de rest vervang ik gewoon.

De EGR ga ik afsluiten zodra ik de auto weer terug heb, volgens mij moet de redelijk eenvoudig kunnen.

Gr Rob

Geplaatst: 07.01.2010 - 00:05
door Gast
Doe dit dan wel electronisch, anders krijg je storing-meldingen.

Geplaatst: 07.01.2010 - 12:22
door s3wage
EGR afsluiten ? dat ding zit er niet voor niets he ?

Geplaatst: 07.01.2010 - 18:43
door toppertje
AlexV70 schreef:Doe dit dan wel electronisch, anders krijg je storing-meldingen.
idd,vergat ik even te zeggen.
bij afdoppen of een plaatje voor de EGR geeft een storingsmelding.
bij softwarematig afsluiten heb je hier dus geen last van.

Geplaatst: 07.01.2010 - 18:44
door toppertje
s3wage schreef:EGR afsluiten ? dat ding zit er niet voor niets he ?
s3wage, lees eens het forum ipv maar overal op te reageren
als een kip zonder kop.

Geplaatst: 07.01.2010 - 18:54
door s3wage
Sorry je heb gelijk.

Geplaatst: 07.01.2010 - 23:09
door Gast
toppertje schreef:
s3wage schreef:EGR afsluiten ? dat ding zit er niet voor niets he ?
s3wage, lees eens het forum ipv maar overal op te reageren
als een kip zonder kop.
Je was me net een slag voor. :P

Geplaatst: 08.01.2010 - 08:50
door JSS
Toch heeft hij wel gelijk: het ding zit er niet voor niets. Het heeft nadelen om hem af te sluiten en afhankelijk van je houding tegenover het milieu zul je daar wel of geen rekening mee houden.

Rob91168; zie je kans om toevallig een paar foto's te maken van het in/uitbouwen van de inlaatbuis voor de EGR? Ik ben al een tijd opzoek naar wat foto's zodat ik hem zelf ook een keer kan loshalen om te reinigen. VADIS is daar namelijk heel onduidelijk over.

Geplaatst: 08.01.2010 - 10:19
door Rob91168
Hallo JJS,

Helaas is het zo dat ik geen foto's heb. Ik maak wel wat foto's van de motor en dan geef ik aan waar de buis zit. De buis zit op de voorkant van de motor, er komt een slang van de turbo en deze loopt naar het inlaatspruitstuk. Voor op het blok zit een aluminium buis een een rubberen slang die omhoog loopt naar het spruitstuk.
Als je deze slang eraf haalt dan zal deze vol zitten met roet. Ook de buis zal vol zitten met roet.
Slangen eraf halen en schoonmaken met benzine.
De EGR is er alleen voor een schoon milieu. Als je dit belangrijk vindt dan moet je de klep niet afsluiten!! Vind je dit niet zo belangrijk dan gewoon afsluiten.

gr Rob

Geplaatst: 08.01.2010 - 11:17
door Rob91168
Weet iemand ook of dit nog onder de garantie valt? Ik vind dit wel een hele domme storing voor een merk als Volvo.

gr Rob

Geplaatst: 08.01.2010 - 13:14
door JSS
Bedankt voor de uitleg, ik wacht nog even op de foto!

De algemene garantie op je auto is reeds verlopen, dus als je het vergoed wil hebben zul je het op een ontwerp- of productiefout moeten gooien. En daar komt het waarschijnlijk weer te weinig voor voor. Je kunt het natuurlijk altijd proberen ;)

Geplaatst: 08.01.2010 - 13:24
door Rob91168
Als je hier kijt dan zie je de bedoelde buis en rubberslang zitten achter de peilstok. Ik weet niet goed hoe ik een foto op het forum moet plaatsen.

http://home.wanadoo.nl/web5/autotech/volvo5d/volvo.htm

gr Rob

Geplaatst: 08.01.2010 - 13:52
door Ramon&Ramon
Die lekkage van het betreffende stopje komt helaas ook vaak voor,dus altijd goed kijken en opnieuw monteren van het stopje bij reparatie aan de bak of koppeling.
Die keerringen is nu eenmaal een zwak punt bij Volvo.

Geplaatst: 08.01.2010 - 22:20
door toppertje
Rob91168 schreef:Hallo JJS,
De EGR is er alleen voor een schoon milieu. Als je dit belangrijk vindt dan moet je de klep niet afsluiten!! Vind je dit niet zo belangrijk dan gewoon afsluiten.

gr Rob
mee eens,
echter als je inlaattraject dermate vervuild/dichtgekoekt is door roetaanslag
zodat je motor hier hinder van ondervindt,lijkt mij dit
ook niet zo goed voor het milieu.

Geplaatst: 11.01.2010 - 13:11
door Rob91168
Heren,

De stopje is trouwens vervangen door een vriesstop achtige stop, dus zonder rubber, wellicht is dit een modificatie?
Er is aan het oude stopje niets te zien, ik blijf dit een vreemde storing vinden.

gr Rob

Geplaatst: 11.01.2010 - 18:33
door Black 2.4T awd
Rob91168 schreef:Het dual mass vliegwiel gaat er weer in, de rest vervang ik gewoon.

De EGR ga ik afsluiten zodra ik de auto weer terug heb, volgens mij moet de redelijk eenvoudig kunnen.

Gr Rob
Ik heb dat toentertijd ook bij mijn VW T4 TDI gechipt tot 185 PK(busje dubbelcabine) gedaan. Bij de eerste APK werd er geen roet gemeten. Bij de VW dealer een pakking van de flensverbinding onder de EGR klep opgehaald. Deze als mal gebruikt voor een dichte RVS plaatje met hier in de gaatjes geboord voor de boutjes. Pakking boven en onder het blindplaatje en klaar. Ik had ook veel meer trekkracht onderin. Naar mijn idee pakte de auto ook eerder op.

Geplaatst: 11.01.2010 - 19:47
door JSS
Bij de D5 kun je die EGR niet zomaar afsluiten met een plaatje zonder motorstoring te krijgen op de boordcomputer. Wil je het netjes, dan moet hij softwarematig dicht, waarmee een tuner je kan helpen.