Pagina 3 van 4
Geplaatst: 16.01.2010 - 10:45
door niesman
ik weet dat ik niks aan mijn RDW gegevens verander, maar wat bedoel je precies met
het typegoedkeuringsgewicht is leidend
Geplaatst: 16.01.2010 - 11:16
door bart simpson
Volvo geeft een Europese typegoedkeuring af, onze RDW zal steekproefsgewijs kijken of die waarden kloppen maar zal 1 op 1 de door Volvo gegeven waarden overnemen.
We hebben recent andersom meegemaakt, een V70 2.0 mocht in 1e instantie trekken 1500kg, een half jaar later nog maar 1350kg, de typegoedkeuring was ondertussen gewijzigt.
Geplaatst: 16.01.2010 - 14:14
door niesman
ok, dus wanneer een jongere v70 met de zelfde motor en uiteraard de zelfde phase meer mag trekken heeft de rdw een wijziging toegepast, zou ik daar niet naar kunnen verwijzen dan?
In ieder geval bedankt voor de informatie.
Geplaatst: 16.01.2010 - 14:22
door bart simpson
Die wijziging is altijd geinitieerd vanuit Volvo, dat kan van b.v. een chassisnummerreeks afhangen, die kun je zomaar niet aangepast krijgen zonder verklaring van de constructeur
Geplaatst: 16.01.2010 - 14:29
door niesman
jammer, dan moet ik de trailer maar laten aanpassen of een andere auto lenen die het wel mag trekken.
Geplaatst: 16.01.2010 - 15:52
door Black 2.4T awd
janpie schreef:Is het ook niet dat je de (vuistregel) van de ANWB moet aanhouden?
70% van het trekkend voertuig
Dus 1000 kg leeg /700 kg leeg/vol
De duitse tuv denkt daar weer anders over. Voor 100 km/h toelating caravan/aanhangwagen mag zelfs 100% zijn mits:
- stablisatorkoppeling
- schokbrekers
- banden niet ouder dan 5 jaar
- trekauto moet ABS hebben.
Dus leeggewicht auto 1600 kg, caravan/aanhanger 1600 kg. Ik heb zelf ook deze toelating. Leeggewicht auto 1640 kg, caravan mag tot 1700 kg beladen worden (leeggewicht 1240 kg). Maar ga zelf niet verder dan 1600 kg (gewogen).
Geplaatst: 16.01.2010 - 16:57
door janpie
ja als het verstandig is ?? wat de TUV zegt
heb anders mijn caravan ook laten keuren voor de 100 km via de TUV
maar zie combinaties op de duitse autobaan dat ik zeg ,dat kan nooit goed gaan
Geplaatst: 16.01.2010 - 17:36
door Msuidgeest
Ik zit met 750/1600 KG met een 960.
Maar de hele 900-serie schijnt dat te mogen trekken, sommige zelfs 1800 KG en in Duitsland 1900kG (mits ... ... ...)
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:41
door janpie
(mits...)??? ABS?
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:48
door bart simpson
nee, dat ging om een losse aanpassing, gold alleen niet voor een NL trekhaak (die toen een apart inlegblad had)
Geplaatst: 17.01.2010 - 10:29
door Msuidgeest
janpie schreef:(mits...)??? ABS?
Nee. Alleen met 3 liter automaat, extra oliekoeler op de automaat, speciale plaatjes in je wielkasten voor versteviging en niet harder dan 70 per uur rijden.
Geplaatst: 17.01.2010 - 10:53
door janpie
Wat een aanpassingen voor 100 kg
Geplaatst: 17.01.2010 - 11:07
door bart simpson
Msuidgeest schreef:janpie schreef:(mits...)??? ABS?
Nee.
Alleen met 3 liter automaat, extra oliekoeler op de automaat, speciale plaatjes in je wielkasten voor versteviging en niet harder dan 70 per uur rijden.
zeker niet, de aanpassing was er ook voor een 2.3 940
Geplaatst: 17.01.2010 - 11:15
door Goelette
er is geen enkele auto die ongeremd meer dan 750 mag trekken, want een aanhanger zwaarder dan 750 moet verplicht uitgerust zijn met een reminrichting.
Ik heb ook van auto's gehoord die bijvoorbeeld 1000 kilo geremd mochten trekken, maar met aanpssing van de radiateur 1400. Was dan een automaat, moest een extra koeler op.
Geplaatst: 17.01.2010 - 21:16
door Msuidgeest
Bart, die info over die 1900 KG komt uit mijn boekje van een 960. Info over een 940 heb ik niet paraat maar het kan dus blijkbaar ook.
Geplaatst: 17.01.2010 - 22:15
door 945i
945 is 695 om 1600kg.
Geplaatst: 23.01.2010 - 00:42
door Tim1975
ik heb een V70 D5 163pk uit 02-2002, ik heb een schrijven van Volvo Duitsland waaruit blijkt dat hij in Duitsland 2.000kg mag trekken mits hij voorzien is van niveauregeling en DSTC...toen ik de auto bij de RDW heb ingevoerd werd mij verzocht nog een keer een officieel schrijven van Volvo te regelen, ik heb het voorlopig maar zo gelaten, trekgewicht is nu op kenteken 1800/750.
Geplaatst: 23.01.2010 - 10:14
door janpie
wat een gewicht 2000. dan heb ik liever een Defender er voor.
kan nooit goed zijn
In de bergen op 14%
Geplaatst: 23.01.2010 - 10:30
door Tim1975
@janpie,
heb je helemaal gelijk in, 1800kg is voor de V70 meer dan genoeg, ik heb er 2x per week een 2 paards trailer achter hangen (met 1 paard erop), dus ca. 1350kg totaal, dat voel je bijna niet, ook zijn de nivomats wel erg prettig met de aanhanger.
Geplaatst: 23.01.2010 - 10:57
door janpie
ook zijn de nivomats wel erg prettig met de aanhanger.
Ja dat heb ik jammer genoeg er niet onder.
Ik rij met een caravan van 1200(beladen) en dan vooral in de bergen
en moet zeggen dat hij(de auto)er moeite mee heeft op 14%