Pagina 3 van 4

Geplaatst: 18.04.2010 - 20:30
door nicowv
hey?
zoals een tijdje geleden gezegd in c30 forum heb ik een probleempje met motor tijdens rijden , als ik goed gas geef tijdens optrekken dan gaat mij motor in toeren maar houd hem effe in . Het is maar heel licht maar doet toch maar raar .
Zou het mogelijk zijn dat het aan die Egr klep ligt ?

Geplaatst: 19.04.2010 - 00:10
door Frederik Welvaert
Aan de EGR zelf ligt het niet...
Ik heb de mijne afgedopt (inox plaatje gezet tussen de aansluiting die op bovenstaande foto is aangeduid) Het inhouden tussen 1800-2600rpm is er nog steeds)

Geplaatst: 19.04.2010 - 15:03
door Delta
Heren,
Ik heb het al eens in een ander topic geschreven, probeer eens Shell fuelsave diesel (volgens mij is dit gewoon de standaard diesel dus geen Vpower of zo).
Minimaal 3 keer tanken om te zorgen dat je echt op dat spul rijd, bij mijn 2.0d maakt dit echt verschil rijd merkbaar soepeler en geen inhouden meer.
Probeer het eens (effe wachten nog ik mot nog effe Shell aandelen kopen.............ja hoor tanken maar LOL) ik hoop dat het helpt.
Pieter

Geplaatst: 23.04.2010 - 10:21
door Nosso
Hallo,

Ik heb ook een volvo v50 2.0 D. Ik zie in mijn boekje dat EGR klep op 160k is vervangen. Zit nu op 200k. Wil eigenlijk ook de egr of de verbinding naar de inlaat schoonmaken.

V50_2.0D, heb je bij de v50 alleen de verbinding tussen EGR en inlaat (dat is volgens mij de stalen buis die over het blok loopt) schoongemaakt. Zoals ivoandriessen dat eigenlijk heeft gedaan bij zijn V70?

Of ook de EGR klep zelf? Ik las in topic van ivoandriessen dat die bij de V70 ook koelvloeistof bevatte. Is dat bij de v50 dan ook zo?

Geplaatst: 23.04.2010 - 13:03
door MauritsvdT
Ik heb eens bij mij in de historie gekeken en bij mij is de EGR vervangen bij 36.000 km, met als klacht bestuurder: auto loopt niet meer.
Momenteel staat hij op 123.000 km en ikzelf heb geen problemen (heb natuurlijk ook geen vergelijkingsmateriaal).

Maar uit voorzorg, zeker als je de foto's gezien hebt, lijkt het mij ook geen slecht idee om het toch eens te gaan reinigen en misschien afsluiten.
Nu heb ik onlangs de chip laten aanpassen en ben ik eigenlijk vergeten te vragen of ze de klep ook software matig hebben dicht gezet.
Ik kreeg bij de vraag stellen vooraf wel de mededeling dat de klep door vervuiling altijd nog iets open kan staan, dus dat reinigen opzich geen slecht idee is.
Ik zal dat nog eens navragen eerdaags.

Geplaatst: 23.04.2010 - 16:14
door Nosso
zojuist de buis schoongemaakt en het mondstuk van die zwarte driehoekige inlaat (hoe dat ding ook mag heten), viel qua aanslag op zich nog wel mee.

Zit wel te denken om egr af te doppen.

Weet iemand of je die plaatjes ergens kan kopen? En of het uittrekken van de stekker (op lange termijn) tot problemen kan leiden?

Geplaatst: 23.04.2010 - 16:17
door MauritsvdT
Kawaman rijdt momenteel in de rondte zonder stekker en (blijkbaar) vooralsnog geen meldingen of problemen.
Ik weet niet hoeveel km's er al mee gerden zijn, maar hou zijn commentaar in de gaten zou ik zeggen (of van anderen die al langer rond rijden op die manier).


Wat ik mij wel afvraag is wat doet de dealer tijdens een beurt als ze zulke situaties tegenkomen; stekker eraf, meldingen met uitlezen/uitmeten.
Of wordt dat door de bestuurder vooraf gemeld, iemand ...?

Geplaatst: 23.04.2010 - 19:11
door Frederik Welvaert
mijn dealer heeft zelf de stekker uitgetrokken. Bij het uitlezen van de auto komt die melding dan ook op hun computer, uiteraard weten ze ervan :p
Ik heb echter zelf nog een plaatje ertussen gezet omdat de klep door vervuiling niet helemaal dicht bleef.

Als je er trouwens een plaatje tussenzet en de stekker niet uittrekt krijg je een melding op je boordcomputer (Motorsysteem service vereist)

Geplaatst: 24.04.2010 - 01:27
door kawaman
ik rij nu ongeveer 6 weken zonder problemen/meldingen met een afgedopte EGR en met los gekoppelde EGR-stekker.
Auto start altijd in één keer (Was voor het afdoppen wel anders)
Motor loopt soepeler en stiller.
Eigenlijk alleen maar positieve berichten dus.
En wat de dealer er van vindt? geen idee, hij heeft de auto nog niet gezien, beurt komt pas in Juni ongeveer, maar het lijkt me geen probleem.

Geplaatst: 24.04.2010 - 13:39
door V50_2.0D
Ik rijdt inmiddels zo'n twee weken met een afgekoppelde stekker van de egr. Had zeer geregeld problemen met starten (niet aanslaan), dat is nu volledig verholpen. De auto trekt wat mooier door naar de hogere toeren, ik had het idee dat de motor bovenin nogal beperkt werd.

Voor mensen die aan motorschade o.i.d. denken; het afkoppelen van de egr doet eerder goed dan kwaad. Het is een trucje van de fabrikanten om de auto "schoon" in de markt te zetten. Maar als de klep vervuild is geraakt, wat hoe dan ook bij elke auto met een egr gebeurd, werkt deze eerder nadelig. Wat wel een nadeel zou kunnen zijn: op mijn vorige auto zat een soort van koelingsysteem net voor de egr. Het viel mij op dat het interieur minder snel verwarmd werd met een geblokkeerde egr (afgesloten met een plaatje).

Ik ben nog steeds (ja ik schaam me...) niet toegekomen aan het schoonmaken. Maar als ik dat doe, gaat het gehele egr systeem los. Alleen de doorvoerbuis reinigen is overbodig en zonde van de tijd. De klep zelf, zodat deze niet blijft hangen en de stekker er af laten is voldoende. Zelf wil ik denk ik ook het inlaatspruitstuk en de inlaatpoorten schoonmaken. Een rotwerkje, maar bij de vorige auto's maakte dat een wereld van verschil.

Geplaatst: 24.04.2010 - 18:18
door Frederik Welvaert
Op elke EGR zit een koelsysteem, daar dient het uiteindelijk voor

Geplaatst: 24.04.2010 - 19:37
door Elveka
Ik zie hier uitsluitend 2.0 diesels ... zitten er ook 1.6D rijders met gelijkaardige ervaringen op deze topic ? Of moeten we daar een nieuw lijntje voor opstarten ??

Geplaatst: 25.04.2010 - 11:55
door Thamar
Gisteren geprobeerd, afkoppelen van de stekker geeft een melding van het antiskid systeem...
Plaatje tussenzetten moet wel lukken, maar de klep is beetje moeilijker bereikbaar...

Geplaatst: 25.04.2010 - 12:01
door Nosso
V50_2.0D schreef:Ik rijdt inmiddels zo'n twee weken met een afgekoppelde stekker van de egr. Had zeer geregeld problemen met starten (niet aanslaan), dat is nu volledig verholpen. De auto trekt wat mooier door naar de hogere toeren, ik had het idee dat de motor bovenin nogal beperkt werd.

Voor mensen die aan motorschade o.i.d. denken; het afkoppelen van de egr doet eerder goed dan kwaad. Het is een trucje van de fabrikanten om de auto "schoon" in de markt te zetten. Maar als de klep vervuild is geraakt, wat hoe dan ook bij elke auto met een egr gebeurd, werkt deze eerder nadelig. Wat wel een nadeel zou kunnen zijn: op mijn vorige auto zat een soort van koelingsysteem net voor de egr. Het viel mij op dat het interieur minder snel verwarmd werd met een geblokkeerde egr (afgesloten met een plaatje).

Ik ben nog steeds (ja ik schaam me...) niet toegekomen aan het schoonmaken. Maar als ik dat doe, gaat het gehele egr systeem los. Alleen de doorvoerbuis reinigen is overbodig en zonde van de tijd. De klep zelf, zodat deze niet blijft hangen en de stekker er af laten is voldoende. Zelf wil ik denk ik ook het inlaatspruitstuk en de inlaatpoorten schoonmaken. Een rotwerkje, maar bij de vorige auto's maakte dat een wereld van verschil.
Je hebt de stekker los, maar heb je hem ook afgedopt?

Geplaatst: 25.04.2010 - 12:14
door Nosso
ppFreddy schreef:Op elke EGR zit een koelsysteem, daar dient het uiteindelijk voor
misschien stomme vraag, maar is dat op hetzelfde circuit als de motor? Dus zelfde koelsysteem? Of moet ik die vloeistof ergens anders vullen na het demonteren?

Geplaatst: 02.05.2010 - 12:00
door S40 Momentum
Wat kost het eigenlijk wanneer de Volvo dealer je EGR klep vervangt, weet iemand dat?

En waarom vervangen dealers ze meteen en maken ze de klep niet schoon zoals jullie doen?

Geplaatst: 05.05.2010 - 08:11
door Eric81
Daar kan ik antwoord op geven.
Ik heb net een V50 gekocht. Het is een Ex-lease... Deze had ik gekocht bij Athlon Occasion Centre. ( eindelijk een degelijke auto! ) Na 5 dagen wilde de auto niet meer goed starten. Ik heb de auto naar Henk Scholten in Tiel gebracht en daar is geconstateerd dat de EGR klep stuk was. Deze is inmiddels vervangen. Nu waren de kosten wel voor Athlon, maar met een snelle blik op de papieren bleek dat deze klep €171 ex btw, ex montage koste.

Geplaatst: 22.05.2010 - 08:42
door teigetje240
Ben ook wel benieuwd naar die klep op de 1.6.
Is dat het slangetje dat van net naast het kleppendeksel naar de luchttoevoerslang loopt net voor de turbo?

Geplaatst: 22.05.2010 - 20:17
door alfajohan
Afgelopen dinsdag is die van onze v50 net vervangen. Koste 279 euro inclusief btw en montage bij de officiele Volvo dealer

S40 Momentum schreef:Wat kost het eigenlijk wanneer de Volvo dealer je EGR klep vervangt, weet iemand dat?

En waarom vervangen dealers ze meteen en maken ze de klep niet schoon zoals jullie doen?

Geplaatst: 29.07.2010 - 10:51
door MauritsvdT
Kawaman: nog steeds geen problemen en hoe is het met de beurt gegaan?