Jers3n schreef:Dat is maar net hoe je een en ander interpreteert. M@rcel heeft na meten aan een MY07 geconstateerd dat de richtingaanwijzer niet op de CANBUS zit. Indien dit dus bij >MY05 identiek is (het is wellicht verstandig om M@rcel hier uitsluitsel over te vragen) dan zou het dus in het relais moeten zitten, hoe werkt het anders bij >MY07? Dus wellicht dat of een ander relais of een eerder aangehaald kastje (knipperlichtmodule) juist weer wel kan.
Of denk ik nou te simpel?
De MY05 is, wat dit betreft inderdaad identiek aan de MY07.
Een knipperlichtrelais is niet aanwezig: De CEM/REM schakelen zelf de lampen (dmv halfgeleiders, geen relais). Dit is bij alle modeljaren zo.
Het probleem is dat de knipperlichtschakelaar aan de stuurkolom (eigenlijk de SWM) vanaf MY05 zijn opdrachten niet meer via de canbus verstuurt, maar via een privé (LIN-) netwerk rechtstreeks naar de CEM. Hierdoor kan ik vanaf MY05 niet meer ingrijpen op de interactie tussen schakelaar en CEM. Dit maakt ingrijpen op de knipperlichten onmogelijk.
Eén of ander apart kastje kan, maar is niet heel simpel omdat verschillende lampen via verschillende uitgangen op de CEM/REM aangestuurd worden. Bovendien krijgen de verklikkerlichtjes in de DIM (dashboard) hun aansturing wel weer via de canbus. Dus het aparte kastje moet:
- rekening houden met de halfgeleiders ipv relais in de CEM/REM
- met diverse gescheiden kringen kunnen omgaan
- de dashboardlampjes via de canbus kunnen aanspreken
- geen foutmeldingen geven (in vida én in de boordcomputer)
- en alle dingen waar ik nu zo even niet aan denk.
Geen idee of zoiets bestaat...