Pagina 3 van 3
Geplaatst: 25.02.2011 - 16:27
door sbv
sbv schreef:Wat ik van de dealer begreep is dat het software is die eventueel in de auto gezet kan worden. Ik zal het van de week nogmaal vragen en dan eens kijken of het in een V70 MY06 gezet kan worden.
Mijn C30 heeft het overigens gewoon erin zitten
Helaas bij 2 dealers nagevraagd men kan er geen software inzetten.
Het rare is dat in een MY07 V70n en waarschijnlijk ook een S60 van MY07. Ze zijn te herkennen aan de chromen(plastic) randjes om de stengel van richtingaanwijzer en ruitenwissers.
Mogelijk relais overzetten als deze afwijkend is ????
Geplaatst: 19.03.2012 - 18:18
door NJ8
Ook ik heb dezelfde ervaring. Vandaag bij de dealer geweest voor;
1. Automatisch sluiten deuren boven 7 km/h
2. 3x knipperen bij tikje richtingaanwijzer
3. Ramen openen/ sluiten op de sluitel
Voor optie 1. was het geen probleem. Software is ingeladen en werkt perfect.
Helaas was optie 2 en optie 3 niet mogelijk. Volgens de baliemedewerker was er voor 2. een softwarepakketje, maar op dit nummer kon de werkplaatsmonteur in Vida helaas niets vinden.
3. was sowieso niet mogelijk
Dus omdat
het project van M@rcel helaas voor de >MY2006 ook niet gaat lukken ben ik bang dat 3x knipperen voor mijn modeljaar een gesloten boek is.
toch? Of iemand nog ideeen?
gr Nick
Geplaatst: 20.03.2012 - 13:03
door piotrV70
VAG auto's doen ook automatisch 1 mistlamp aan bij het "de bocht om gaan". Dat snap ik niet, 2 mistlampen geven toch meer licht dan 1 ?

Geplaatst: 20.03.2012 - 13:41
door crackedtooth
piotrV70 schreef:VAG auto's doen ook automatisch 1 mistlamp aan bij het "de bocht om gaan". Dat snap ik niet, 2 mistlampen geven toch meer licht dan 1 ?

ivm verblinden/overlast lijkt me , zal wel alleen binnenste zijn
Geplaatst: 20.03.2012 - 13:54
door Jers3n
NJ8 schreef:......
Dus omdat
het project van M@rcel helaas voor de >MY2006 ook niet gaat lukken ben ik bang dat 3x knipperen voor mijn modeljaar een gesloten boek is.
toch? Of iemand nog ideeen?
gr Nick
Dat is maar net hoe je een en ander interpreteert. M@rcel heeft na meten aan een MY07 geconstateerd dat de richtingaanwijzer niet op de CANBUS zit. Indien dit dus bij >MY05 identiek is (het is wellicht verstandig om M@rcel hier uitsluitsel over te vragen) dan zou het dus in het relais moeten zitten, hoe werkt het anders bij >MY07? Dus wellicht dat of een ander relais of een eerder aangehaald kastje (knipperlichtmodule) juist weer wel kan.
Of denk ik nou te simpel?
Geplaatst: 20.03.2012 - 15:01
door M@rcel
Jers3n schreef:Dat is maar net hoe je een en ander interpreteert. M@rcel heeft na meten aan een MY07 geconstateerd dat de richtingaanwijzer niet op de CANBUS zit. Indien dit dus bij >MY05 identiek is (het is wellicht verstandig om M@rcel hier uitsluitsel over te vragen) dan zou het dus in het relais moeten zitten, hoe werkt het anders bij >MY07? Dus wellicht dat of een ander relais of een eerder aangehaald kastje (knipperlichtmodule) juist weer wel kan.
Of denk ik nou te simpel?
De MY05 is, wat dit betreft inderdaad identiek aan de MY07.
Een knipperlichtrelais is niet aanwezig: De CEM/REM schakelen zelf de lampen (dmv halfgeleiders, geen relais). Dit is bij alle modeljaren zo.
Het probleem is dat de knipperlichtschakelaar aan de stuurkolom (eigenlijk de SWM) vanaf MY05 zijn opdrachten niet meer via de canbus verstuurt, maar via een privé (LIN-) netwerk rechtstreeks naar de CEM. Hierdoor kan ik vanaf MY05 niet meer ingrijpen op de interactie tussen schakelaar en CEM. Dit maakt ingrijpen op de knipperlichten onmogelijk.
Eén of ander apart kastje kan, maar is niet heel simpel omdat verschillende lampen via verschillende uitgangen op de CEM/REM aangestuurd worden. Bovendien krijgen de verklikkerlichtjes in de DIM (dashboard) hun aansturing wel weer via de canbus. Dus het aparte kastje moet:
- rekening houden met de halfgeleiders ipv relais in de CEM/REM
- met diverse gescheiden kringen kunnen omgaan
- de dashboardlampjes via de canbus kunnen aanspreken
- geen foutmeldingen geven (in vida én in de boordcomputer)
- en alle dingen waar ik nu zo even niet aan denk.
Geen idee of zoiets bestaat...
Geplaatst: 20.03.2012 - 15:06
door Jers3n
En als je de hele stengel zou vervangen door een >MY07 of gaat dat software-matig ook weer niet? (BV met de DTSC via de BC ipv knop op middenconsole)
Geplaatst: 20.03.2012 - 15:09
door M@rcel
Nee. Het knipperen (het fysieke aan/uit/aan/uit/... schakelen van de lampen) zit in de CEM, niet in de SWM of stengel. Dat kun je ook zien als je, met contact uit, de alarmlichten aanzet. De knipperfrequentie is exact gelijk (en je hoort ook niks meer tikken) terwijl de stengel niks doet.
Geplaatst: 21.03.2012 - 10:02
door NJ8
Dank voor de heldere uitleg Marcel!
Geplaatst: 21.03.2012 - 10:24
door jpwg001
BlackcurrantV70 schreef:Helemaal mee eens Oceanracer, ik kan hier een hele resem redenen geven waarom ik een V70 MY06 zonder 3x knipperen, koos boven een VW, Citroen of wat dan ook met 3 x knipperen

+1!
Geplaatst: 21.03.2012 - 10:25
door jpwg001
Voorn schreef:Bedankt voor de antwoorden.
Volvo dealer zei vrijdag ook dat het via de CANbus geregeld moet worden en dat een relais niet zal passen.
Zal eens kijken bij "projecten" of dat erbij zit
Over de ruitenwisser.
Hebben jullie ontdekt dat wanneer je de achteruit versnelling (automaat) inschakelt en je doet je ruitenwisser aan (1x) dat niet alleen je voorruit wordt gewist maar ook je achterruit
Wanneer de versnelling naar voren staat ingesteld gebeurt dan niet

:shock:
Jaja! Mooi spul, zo'n Volvo! Geen 3x knipperen, maar wel dit!