Pagina 3 van 6
Geplaatst: 25.04.2010 - 23:22
door Frederik Welvaert
bij de mijne zat daar niks tussen, gewoon metaal op metaal en stevig vastgeschroefd, toen ik het plaatje ertussen schroefde heb ik wel wat spuitpakking op de kant van de inlaat aangebracht.
Geen idee hoe het bij de 2.4/D5 is, de mijne is een 2.0D
Geplaatst: 26.04.2010 - 08:09
door Mrlten
Als ik tussen de EGR-mixer en de koeler een plaatje zet en de stekker van de EGR los heb gehaald, is dat dan voldoende voor het dichtzetten van de EGR zonder foutmeldingen?
Geplaatst: 26.04.2010 - 09:21
door edraket
Neen
Geplaatst: 26.04.2010 - 10:44
door Mrlten
edraket schreef:Neen
Duidelijk antwoord

scheelt mij weer klussen!
Geplaatst: 26.04.2010 - 11:43
door Gast
AlexV70 schreef:Alles gelezen over het schoonmaken, maar niets gevonden over een pakking tussen de EGR klep en de inlaatbuis.
Wat zit er tussen als afdichting?
Even bij de dealer langs geweest en idd er zit een pakking tussen.
Had ze niet op voorraad, heeft er één besteld, kosten ± € 2,50.
Geplaatst: 26.04.2010 - 15:26
door Hans oet Twent
AlexV70 schreef:AlexV70 schreef:Alles gelezen over het schoonmaken, maar niets gevonden over een pakking tussen de EGR klep en de inlaatbuis.
Wat zit er tussen als afdichting?
Even bij de dealer langs geweest en idd er zit een pakking tussen.
Had ze niet op voorraad, heeft er één besteld, kosten ± € 2,50.
Alex,
Mocht het zo zijn dat je er spoedig mee aan de gang gaat, ik zou graag eesn komen kijken hoe je dat allemaal doet. En wat uiteindleijk de resultaten zijn.
Geplaatst: 26.04.2010 - 16:00
door Gast
Ik denk Koninginnedag, ik zal een uitgebreide fotoreportage maken.

Geplaatst: 26.04.2010 - 21:02
door crosskabouter
ppFreddy schreef:Hans oet Twent schreef:Dus EGR dichtzetten is voor de auto goed en voor de beurs een plezierige bijkomstigheid.
Maar bij de APK een lastige omdat de auto wellicht meer gaat roeten. DUs bij een roetmeting zou je door de mand kunnen vallen. Toch?
De auto gaat juist minder roeten omdat ie minder vuile lucht binnenkrijgt en dus een betere ontbranding gaat hebben.
Wat al eerder opgemerkt is, is EGR Exhaust Gas Recirculation.
Dit houdt in, dat de uitlaatgassen terug de motor ingaan om nog een keer verbrandt te worden, zodat er in de uiteindelijke uitlaatgassen minder schadelijke deeltjes inzitten. Voor het roet heb je een roetfilter.
Bij de APK zou je dus wel degelijk door de mand vallen, omdat je niet meer voldoet aan de emissie-eisen, die door de fabriek opgegeven zijn. Je zou dus ook niet meer in milieuzones mogen rijden.
Vreemd overigens, dat Volvo bij de personenwagens wél EGR toepast en bij de vrachtwagens SCR. Dat laatste werkt met AdBlue en een katalysator. Bij de vrachtwagens kan je ook doorrijden zonder AdBlue, alleen krijg je bij controle een dikke prent, omdat je zoals gezegd niet meer aan de milieu-eisen voldoet. Bij langdurig zonder AdBlue rijden gaat de motor zelfs in de noodloop met alle gevolgen vandien.
Dus persoonlijk zou ik er niet mee gaan knoeien.
Geplaatst: 26.04.2010 - 21:24
door Gast
Welke emissie-eisen meten ze dan bij een diesel, bij de APK? Alleen roet toch....
Geplaatst: 27.04.2010 - 00:37
door Frederik Welvaert
crosskabouter schreef:Wat al eerder opgemerkt is, is EGR Exhaust Gas Recirculation.
Dit houdt in, dat de uitlaatgassen terug de motor ingaan om nog een keer verbrandt te worden, zodat er in de uiteindelijke uitlaatgassen minder schadelijke deeltjes inzitten. Voor het roet heb je een roetfilter.
Bij de APK zou je dus wel degelijk door de mand vallen, omdat je niet meer voldoet aan de emissie-eisen, die door de fabriek opgegeven zijn. Je zou dus ook niet meer in milieuzones mogen rijden.
Vreemd overigens, dat Volvo bij de personenwagens wél EGR toepast en bij de vrachtwagens SCR. Dat laatste werkt met AdBlue en een katalysator. Bij de vrachtwagens kan je ook doorrijden zonder AdBlue, alleen krijg je bij controle een dikke prent, omdat je zoals gezegd niet meer aan de milieu-eisen voldoet. Bij langdurig zonder AdBlue rijden gaat de motor zelfs in de noodloop met alle gevolgen vandien.
Dus persoonlijk zou ik er niet mee gaan knoeien.
Het is niet zozeer het "nogmaals verbranden" van de uitlaat dat voor verlaagde uitstoot zorgt. EGR (en SCR) zijn in het leven geroepen om de NOx (Stikstofoxiden) uitstoot naar beneden te krijgen. De gewone katalysator van de auto zorgt hier al voor een verlaging, maar diesels hebben door hun hogere verbrandingstemperatuur een hogere NOx uitstoot. De bedoeling bij EGR is om de verbrandingstemperatuur naar beneden te krijgen, en dat wordt gedaan door een deel van de uitlaat te koelen en terug naar de inlaat te leiden.
Bij SCR wordt AdBlue in de uitlaat geïnjecteerd, deze breekt de NOx af. Dat van de noodloop het ik nog nooit gehoord, maar het is wel zo dat het motormanagement de pk's wat terugregelt, zodat de chauffeur toch een reden heeft om de AdBlue tank weer op te vullen.
Geplaatst: 27.04.2010 - 09:13
door edraket
Kleine correctie: de afkoeling van de verbrandingstemperatuur wordt niet bereikt doordat de uitlaatgassen worden gekoeld en teruggevoerd naar de inlaat. Deze zijn immers dan nog fors heter dan de inlaatlucht die via het luchtfilter wordt aangezogen. De daadwerkelijke daling van de verbrandingstemperatuur wordt veroorzaakt doordat de uitlaatgassen geen zuurstof meer bevatten en daardoor niet mee doen in het verbrandingsproces. Zodoende wordt de verbrandingstemperatuur lager. Het heeft niet veel kennis nodig om te begrijpen dat dit ten koste gaat van de efficiency van een motor (dus hoger verbruik en weer hogere Co2 uitstoot).
Geplaatst: 27.04.2010 - 22:10
door Gast
AlexV70 schreef:AlexV70 schreef:Alles gelezen over het schoonmaken, maar niets gevonden over een pakking tussen de EGR klep en de inlaatbuis.
Wat zit er tussen als afdichting?
Even bij de dealer langs geweest en idd er zit een pakking tussen.
Had ze niet op voorraad, heeft er één besteld, kosten ± € 2,50.
Vandaag even gehaald. De pakking.
Geplaatst: 30.04.2010 - 23:50
door Gast
Even schoon gemaakt en.............. idd een hoop drab.
Zal later iets uitgebreider zijn. Hier al vast 2 foto's van wat ik aantrof.
Opvallend was dat er aan de binnenzijde van de buis tegen over het "uitlaat" EGR gedeelte een hele bult was "gegroeid"
(helaas niet op de foto gekregen).
Geplaatst: 01.05.2010 - 10:47
door Gast
@Hans, volgens mij moet je met de volgende foto's wel uit de voeten kunnen.
Koop je zelf een paar handschoenen en aan de slag.
Mijn 2.4D (D5) 163 PK:
Nu zonder deksel:
En hier gaat het om:
Na het verwijderen van de slang zag ik al een hoop drab uit de buis steken.
Ook in de slang was het bagger.
Gezien de vervuiling op de aansluiting, kon het het wel eens zo zijn dat ie wat heeft "gelekt".
Na demontage kon je de drab nog beter zien.
De vervuiling in het gat naar de EGR klep.
Dit kwam er uit:
En zo zou het er uit moeten zien. SCHOON dus.
Nog even een nieuwe pakking monteren, nadat alles goed schoon is gemaakt.
En als alles weer gemonteerd is ziet het er weer fris uit.

Geplaatst: 01.05.2010 - 11:07
door Gast
Nog een extraatje.
Ik had al een tijdje een irritante "rammel" (tik) onder de kap.
Wat bleek, de kap over de motor rammelde op de aansluiting van de dynamo.
Heb ik als volgt opgelost. 2 gaten geboord niet direct door de geluidsisolatie.
De geluidsisolatie vervolgens iets naar buit getrokken en daar ook door heen geboord. Met een tyrap de kap vast gezet.

Geplaatst: 01.05.2010 - 12:13
door Frumpy
@Alex,
Het is altijd een groot plezier om jouw documentatie te aanschouwen!
:thumbup:
Heb je er misschien ook een voor het reinigen van de carterventilatie?
Geplaatst: 01.05.2010 - 12:38
door Gast
Hoezo, is daar een (algemeen) probleem mee dan?
Bij benzine uitvoeringen heb ik daar wel eens van gehoord.
Geplaatst: 01.05.2010 - 15:00
door Hans oet Twent
@Alex,
Strak Wark! bedankt voor de foto reportage, klasse! Dat moet inderdaad zelf goed te doen zijn. (Zou zelfs ik moeten kunnen doen.) De aansluitende slangen heb je die ook frisch und sauber gemacht?
En nu de hamvraag;
* Merk je verschil?
* Loopt de motor anders?
* Hoe vaak zou je dit kunstje moeten doen?
gr HAN
Geplaatst: 01.05.2010 - 15:30
door Frederik Welvaert
edraket schreef:Het heeft niet veel kennis nodig om te begrijpen dat dit ten koste gaat van de efficiency van een motor (dus hoger verbruik en weer hogere Co2 uitstoot).
Inderdaad, om die reden zijn tractor-en truckfabrikanten massaal aan het overstappen van EGR naar SCR. Zou me niet verbazen als we binnen enkele jaren bij het diesel tanken in onze auto's ook een AdBlue tankje mogen vullen...
AdBlue kost ook wel wat (ongeveer de helft van de dieselprijs) maar een motor die AdBlue gebruikt zal wel wat minder verbruiken dan dezelfde motor met EGR. Bovendien is het probleem van inlaatvervuiling ook opgelost (dus weer minder vermogenverlies, minder onderhoud, ...) Maar het verbruik ervan valt redelijk mee (3 a 5 % van het dieselverbruik)
Geplaatst: 01.05.2010 - 18:04
door Gast
Hans oet Twent schreef:1) De aansluitende slangen heb je die ook frisch und sauber gemacht?
2) Merk je verschil?
3) Loopt de motor anders?
4) Hoe vaak zou je dit kunstje moeten doen?
1) De andere slang komt volgens mij van de intercooler, iets vettige aanslag maar verder brand schoon.
2) In brandstof verbruik? Zal moeten blijken.
3) Ik heb het idee dat ie rustiger loopt, maarja dan kan ook tussen de oren zitten.
4) Die van mij heeft nu ± 175.000 km gelopen, ik kijk over 25.000 km wel eens weer.
Trouwens, je wilde toch langs komen?

PM niet gehad?