Pagina 3 van 5

Geplaatst: 29.01.2010 - 17:03
door menjo
MDA schreef:Maar nogmaals: 2 liter benzine met turbo, en dan toch maar 203 pk. Kan dat echt niet beter?

Om maar eens te vergelijken: Bij Audi (bah, vies...) hebben ze een 4-cyl 2.0 TFSI met 270 pk en 350 Nm...
En hoeveel vermogen levert die Audi als je 91 RON tankt?

Geplaatst: 29.01.2010 - 18:03
door MDA
menjo schreef:
MDA schreef:Maar nogmaals: 2 liter benzine met turbo, en dan toch maar 203 pk. Kan dat echt niet beter?

Om maar eens te vergelijken: Bij Audi (bah, vies...) hebben ze een 4-cyl 2.0 TFSI met 270 pk en 350 Nm...
En hoeveel vermogen levert die Audi als je 91 RON tankt?
Ai ai ai... wat een moeilijke technische vraag...

Ik ga het internet afspeuren om te kijken of ik het antwoord kan vinden.

Maar dan wil ik van jou horen waarom de Volvo 4-cyl turbo motor uit 2010 net zoveel vermogen levert als de T4 uit 1996.

Geplaatst: 29.01.2010 - 18:21
door 945i
Mag ik ook een poging wagen...? Omdat hij nu een stuk schoner en efficiënter is. :roll:

Overigens denk ik dat die TFSI, 91Ron niet prettig zal vinden, en je dat zal laten merken ook.

Geplaatst: 29.01.2010 - 18:37
door menjo
MDA schreef:
menjo schreef:
MDA schreef:Maar nogmaals: 2 liter benzine met turbo, en dan toch maar 203 pk. Kan dat echt niet beter?

Om maar eens te vergelijken: Bij Audi (bah, vies...) hebben ze een 4-cyl 2.0 TFSI met 270 pk en 350 Nm...
En hoeveel vermogen levert die Audi als je 91 RON tankt?
Ai ai ai... wat een moeilijke technische vraag...

Ik ga het internet afspeuren om te kijken of ik het antwoord kan vinden.
Ik weet het ook niet hoor ;)
Zal het trouwens wel leuk vinden om te weten wat precies gebeurt, misschien dat de elektronica de motor niet eens laat starten, maar vast staat dat die geen 270 pk meer zal leveren. In tegenstelling tot deze "Volvo" motor, die gewoon 203 pk zal leveren en fatsoenlijk zal draaien.
Ford gaat deze 2.0 binnenkort leveren in Amerika op een aantal modellen en de huidige EcoBoost (3.5 v6 met 370pk) draait ook gewoon op normale (voor de VS dus) benzine wat redelijk uniek is voor een turbo motor.
Maar dan wil ik van jou horen waarom de Volvo 4-cyl turbo motor uit 2010 net zoveel vermogen levert als de T4 uit 1996.
Wat 945i zegt :)

Geplaatst: 29.01.2010 - 20:00
door Sorcerer
michel-C30: ik ben het met je eens. Volvo holt achter de feiten aan wat betreft benzinemotoren. Wat betreft diesel maken ze wel grote vooruitgang nu trouwens!

Ook de nieuwe typen automaten dragen hopelijk bij aan extra zuinigheid, want juist dat was een groot probleem bij de diesel-Volvo's (V70 D5 AUT kreeg vroeger een F-label en de 6bak een D-label, en ruim 1L/100km minder verbruik!)

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de toekomst, maar hier ben ik niet echt van onder de indruk. Misschien kunnen ze wat meer van die drivE-technologie inbouwen in benzine-types. Dat mag er best standaard op; in Nederland verlaagt zoiets de prijs misschien nog wel zelfs, aangezien de BPM wordt omgebouwd naar CO2-heffing tot 2012 (zuinige Volvo's zijn dit jaar ook iets zuiniger geworden, onzuinige juist een stuk duurder; automaten en handbakken zijn bijv. ook verder uit elkaar getrokken qua prijzen nu).

Geplaatst: 29.01.2010 - 20:03
door bart simpson
zeker dat laatste is onjuist, een automaat kost tegenwoordig € 2.500,--, in 2008 betaalde je voor een automaat op een 2.5T nog € 5.650,--

Geplaatst: 29.01.2010 - 20:58
door eddy3
Dat deze motor van Mazda is,durf ik te betwijfelen.
Dan zou het een opgesmukte motor zijn,en aan de gebruikte techniek te zien,is het een motor,die ontworpen is vanaf een wit blad.
Wil het eerst zwart op wit zien,voor ik het geloof.
Ford,of Mazda,maakt me toch niet uit,ik wil alleen Volvos met Volvomotor.
De keus word alsmaar kleiner.

Grtn Eddy

Geplaatst: 29.01.2010 - 20:59
door bart simpson
ik wil alleen maar Volvo's uit Zweden

Geplaatst: 29.01.2010 - 22:39
door Sorcerer
Bart Simpson: in dat geval heeft Volvo zelf de kale prijzen van de automaat verlaagd, of die van de handbakken verhoogd, want het verschil is er wel degelijk, en het is een fors verschil ook!

Een paar voorbeelden van de effecten van de CO2-tax:
Nieuwe V70 D5 Momentum, totaalprijs (gebaseerd op huidige kale prijs)
jaar | 6bak | geartronic
2010: 51.795 | 54.295
2011: 51.617 | 54.733
2012: 51.141 | 54.777
2013: 50.520 | 55.122 (totaal
(- 1.275) | (+ 827)

Totaal verschil in 2013 is ruim 2000 euro extra prijsverschil tussen 6bak en automaat.

Bij de 2.5T is dit verschil nog groter: bij de handbak komt hier nog geen 1000 euro bij volgend jaar, bij de automaat is dit bijna 2000 euro! In 2013 is dit verschil zelfs rond de 7000 euro. Dat Volvo vervolgens dit verschil zelf gaat compenseren of er meer marge op wil maken, daar kan ik ook niks aan doen...

Meer info: www.nieuweautoprijzen.nl

Geplaatst: 29.01.2010 - 23:04
door 945i
Heeft alles met het energielabel te maken natuurlijk, een automaat heeft een (veel) slechter label dan een handbak..
Dat het ook anders kan bewijst bmw.

Maar goed, waarschijnlijk (noodzakelijk) heeft Volvo tegen 2013 ook het motoren en automaten pallet vernieuwd.

Geplaatst: 29.01.2010 - 23:11
door Fulaks
bart simpson schreef:ik wil alleen maar Volvo's uit Zweden
Gent is voor mij ook goed.

Geplaatst: 29.01.2010 - 23:49
door casper
bart simpson schreef:ik wil alleen maar Volvo's uit Zweden
:roll:
Fulaks schreef:
bart simpson schreef:ik wil alleen maar Volvo's uit Zweden
Gent is voor mij ook goed.
Inderdaad, ook goed.

Geplaatst: 30.01.2010 - 08:54
door bart simpson
Sorcerer schreef:Bart Simpson: in dat geval heeft Volvo zelf de kale prijzen van de automaat verlaagd, of die van de handbakken verhoogd, want het verschil is er wel degelijk, en het is een fors verschil ook!

Een paar voorbeelden van de effecten van de CO2-tax:
Nieuwe V70 D5 Momentum, totaalprijs (gebaseerd op huidige kale prijs)
jaar | 6bak | geartronic
2010: 51.795 | 54.295
2011: 51.617 | 54.733
2012: 51.141 | 54.777
2013: 50.520 | 55.122 (totaal
(- 1.275) | (+ 827)

Totaal verschil in 2013 is ruim 2000 euro extra prijsverschil tussen 6bak en automaat.

Bij de 2.5T is dit verschil nog groter: bij de handbak komt hier nog geen 1000 euro bij volgend jaar, bij de automaat is dit bijna 2000 euro! In 2013 is dit verschil zelfs rond de 7000 euro. Dat Volvo vervolgens dit verschil zelf gaat compenseren of er meer marge op wil maken, daar kan ik ook niks aan doen...

Meer info: www.nieuweautoprijzen.nl
www.nieuweautoprijzen.nl verkoopt nog steeds geen Volvo's, Volvo NL doet dat wel, raadpleeg de prijslijst gewoon even, de huidige prijzen zijn namelijk heel anders ontwikkeld als de prijzen die vorige jaar door nieuweautoprijzen werden aangekondigd.

Geplaatst: 30.01.2010 - 10:09
door Sorcerer
Doe eens niet zo koppig! De CO2-tax kun je zelf uitrekenen en daardoor wordt ook pijnlijk duidelijk hoe onzuinig Volvo-automaten zijn.

De huidige 2.5T handbak stoot 222 gr/km CO2 uit en rijdt 1:10,8.
De huidige 2.5T automaat stoot 243 gr/km CO2 uit en rijdt 1:9,8!

Dat er straks veel meer bpm op een onzuinige automaat zit is gewoon een feit. Als Volvo dat wil verdoezelen door meer marge te maken op een handbak dan op een automaat, dan is dat hun keuze, maar mijn punt is juist dat ze op termijn worden gedwongen om hier iets aan te doen, en dat het pijnlijk duidelijk maakt hoe ver ze achterliggen qua techniek als het aankomt op zuinigheid van de transmissie!

En wat 945i zegt: inderdaad, BMW heeft juist het tegenovergestelde; zuinigere automaten. Ook Audi en Volkswagen trouwens, met name bij de wat zwaardere motoren.

Geplaatst: 30.01.2010 - 10:45
door bart simpson
hoho.... die labeling zet de hele autowereld weer eens op scherp, daar is niets mis mee... dat maakt ze (ook Volvo) noodgedwongen innovatief daar heb ik ook geen problemen mee.
Dat een automaat meer CO2 uitstoot is niets nieuws, dat Volvo wat achter de feiten aanloopt ook niet.
Alleen nu er een nieuwe 2.0T aankomt lees ik de bezwaren alweer dat deze niet voldoende snel/krachtig is, maar hij is wel substantieel schoner! dat boeit veel mensen alleen niet.
Jij maakt je druk om een CO2 uitstoot, dat doet vrijwel niemand in zijn aankoopbeslissing
Volvo maakt niet meer marge op een handbak dan op een automaat, er is een (gezond) verschil van € 2.500,-- ipv de € 5.850,-- die het 2 jaar terug was.
Als er niets veranderd wordt een auto in 2013 in inderdaad duurder, maar er veranderd juist van alles, dat is wast ik bedoel

Geplaatst: 30.01.2010 - 11:02
door 945i
Juist, zo is het. Na de pk wedloop, komt er nu een schone en toch krachtige motor wedloop.
Zie die nieuwe GTDI als een goeie eerste stap (na de 1.6D s/s.).

Het aanbieden van die 1.6d in de V70 en S80 vind ik ook een hele goede zet.

Geplaatst: 30.01.2010 - 12:06
door eddy3
De nieuwe 2,0 vijfcilinder td zal een grotere stap zijn.
En een interessantere!


Grtn Eddy

Geplaatst: 30.01.2010 - 12:32
door John Vermeulen
Wat ik van de fabricage/herkomst van de motoren begrijp is het volgende:

- de nieuwe 4 cylinder GTDI motoren zijn door Ford/Mazda ontwikkeld, de 1.6 GTDI wordt in Engeland gebouwd, de 2.0 GTDI in Spanje
(PS: Ford heeft een belang in Mazda, dus het is een beetje een "kip of ei" discussie);
- de bestaande 4 cylinder motoren (1.8, 2.0) zijn van Ford/PSA, worden in een groot aantal auto's gebruikt (Ford, Volvo, Mazda, de Fransen, etc.) en worden gebouwd in Frankrijk, Engeland en Zweden;
- de 5 cylinder Volvo diesel motoren zijn van Volvo zelf en worden in Zweden gebouwd.
Daarnaast heeft Ford een 6 cylinder GTDI motor ontwikkeld die door Ford in Engeland wordt gebouwd. Of die in een Volvo gaat komen weet ik niet, aannemelijk is dat dit wel gaat gebeuren.

De Powershift is een Ford/Getrag unit en wordt in Slowakije gemaakt.

In Persberichten stelt Volvo dat zij bij het downsizen van de nieuwe 2.0 GTDI bij de mechanische componenten heeft samengewerkt met Borg-Warner en Benteler Automotive (producenten van staalcomponenten), maar ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet interpreteren. Als je een motor van Ford/Mazda inkoopt, ga je daar zelf toch niet veel meer aan veranderen. Ik neem aan dat ze bedoelen dat Ford/Mazda met die producenten heeft samengewerkt.

Voor de forummers met technische affiniteit wat interessante links over het hoe en waarom van de GTDI-technologie, compleet met korte clips:

http://green.autoblog.com/2009/05/28/gr ... d-engines/

http://www.gtplanet.net/forum/showthrea ... 498&page=2

http://www.caradvice.com.au/54994/volvo ... on-engine/

http://www.autoblog.com/gallery/volvo-2 ... i-engine#8

Los van alle techniek, meer marketing: op allerlei internationale websites (over auto's, schone technologie/groen, industriele techniek, innovatie, lease, etc.) is er heel veel aandacht voor de nieuwe GTDI motoren van Volvo (Ford/Mazda). Goede zaak, want Volvo had/heeft tot nu toe nog geen bijzonder onderscheidend imago als het gaat om benzinemotoren.

Geplaatst: 30.01.2010 - 12:45
door eddy3
Huidige Volvomotoren,3,2 en T6 worden ook i Engeland geproduceerd.

Grtn

Geplaatst: 09.02.2010 - 11:22
door Nuggie
Heeft iemand inmiddels al gereden met de 2.0GTDI motor?