Pagina 3 van 5
Geplaatst: 03.03.2010 - 19:50
door steven460
ja ja
Geplaatst: 03.03.2010 - 20:55
door bartv70
Erik! schreef:Nou, dat GPS is ook niet altijd even betrouwbaar. Met het leasegebakje afgelopen zaterdag 270km/u gereden na afloop van de beurs. Volgens GPS dan, helaas rijdt hij maar maximaal 204.
:shock:
Geplaatst: 03.03.2010 - 21:21
door nieuwedaf V70
"" leasegebakje"" wat voor Volvo is dat?? en 204 op de teller?? inklusief de 10% afwijking?? enne 270 zal de afstand wel zijn??
Geplaatst: 07.03.2010 - 18:27
door Hans oet Twent
Werkelijk verbruik is op de laatste tank beurt 1 op 13,5. BC geeft aan 7.0 liter gemiddeld over al een geruime tijd. dat is dus 1 op 14,3.
Geplaatst: 07.03.2010 - 19:06
door bartv70
Vandaag wat metingen gedaan.
Ik heb een 2.4D uit 2003 met standaard schoeisel (195/65/15 8mm)
De snelheidsmeter wijkt 4% af tov de GPS, 100 op de cruise= 96 km/pu.
De afwijking blijft procentueel nagenoeg het zelfde bij 80 en 120.
De afstandsmeter, kilometerteller, wijkt ook 4% af,
100km op de teller = 96km. echt.
Daardoor is het werkelijke verbruik tov de BC nog ongunstiger, want een volle tank is geen 1000km, maar 960km.
1 voordeel, mijn V70 heeft nu 180.000km op de teller, maar dat
zijn er dus pas 172.800
Nog even volhouden en ik kan een beurt overslaan
Geplaatst: 12.03.2010 - 21:32
door modiniro
De boordcomputer doet helemaal niets met de informatie die de bestuurder op het snelheidsmeter ziet (lees : de km/h die de naald aanwijst).
Er worden twee variabelen gebruikt :
1. De afgelegde weg , dit komt van de ABS die per wielomwenteling een aantal pulsen via de CAN bus naar de DIM en de CEM stuurt.
In de DIM zit een geprogrammeerde wielomtrek voor de band die af fabriek gemonteerd is. Bij deze wielomtrek weet de DIM dat bij elke X-pulsen er 1 wielomwenteling verstreken is dus is de afstand per x-pulsen beschikbaar
De dim koppelt daar een tijdseenheid aan vast die gebruikt wordt om snelheid van te maken die weergegeven wordt met een afwijking van max 10% + 4km/h naar boven. Let op : dit is alleen maar voor de indicatie van snelheid.
2. Het PPD signaal, dit komt van de ECM die per verbruikseenheid een getal (aantal pulsen van brandstof die de injectoren moeten verwerken).
Dus met deze twee variabelen kan momentaan brandstofverbruik bepaald worden (L/100km) of als er een factor tijd aan gekoppeld wordt ook een gemiddeld brandstofverbruik (ØL/100km).
Voor de berekinging van DTE (Distance To Empty tank) wordt een gewogen gemiddelde van momentaan brandstofverbruik over de laatste (ik dacht 33km) genomen, dus elke volgende km wordt dit getal weer opnieuw gewogen over de vorige 33 km. Dat, in kombinatie met liter in de tank (of berekende tank inhoud
d.m.v. max-tank volume minus aantal PPD (boven in de tank) of low-tank volume 12L minus aantal PPD (onder in de tank).
Al met al complexe software.
Bandenslijtage of een verkeerde bandenmaatprogrammering zijn wel essentieel.
Als de auto is afgeleverd met 15 inch stalen velgen en men legt er 17 of 18 inch
velgen op wordt de werkelijke omtrek groter terwijl de DIM nog denkt dat er een kleine omtrek (van de 15 inch velg) aanwezig. Dan gaat je verbruiksgetal omhoog. Want je rijd meer km dan dat de DIM aangeeft.
Geplaatst: 12.03.2010 - 22:00
door bartv70
Kijk, da's nog eens een duidelijk verhaal.
Geplaatst: 12.03.2010 - 22:24
door Henielma
Met zo'n mooie gedetailleerde beschrijving heb ik nog een vraag. Weet iemand over hoeveel km het gemiddelde verbruik berekend wordt?
Deze gemiddelde waarde veranderd maar heel langzaam (bij V50 D5) dus ik denk dat deze berekent wordt over meer dan bijvoorbeeld 33 km. Iemand een idee?
Geplaatst: 13.03.2010 - 18:59
door modiniro
Let even op :
1)Voor de waarde DTE (Distance to Empty Tank) wordt gebruik gemaakt van een ander gemiddeld verbruik namelijk gewogen gemiddelde (floating average), dus elke kilometer verder worden het gemiddelde opnieuw berekent over de vorige 33 km.
Je kunt dit heel goed zien als je een tijdje op de snelweg gereden hebt (laten we zeggen gem. 8/100km) en je gaat daarna de lokale weg op en heel zuinig rijden (laten we zeggen 6L/100km). Dan zul je zien dat elke km de DTE waarde (restafstand tot lege tank) langzaam steeds hoger wordt.
Het leuke, of meer frappante is, dat je dus wel brandstof verbruikt maar dat in dit voorbeeld de DTE waarde toeneemt. Tja, dat zit zo in de DIM SW.
Totdat er ongeveer 33 km voorbij zijn, dan is het effect van de snelweg
kilometers dus weg.
2)Voor de waarde Gemiddeld Brandstofverbruik worden alle PPD waarden van de ECM genomen sinds de laatste reset. Dit samen met alle wielomwentelingen sinds de laatste reset geeft in je BC een waarde voor gemiddeld brandstofverbruik. De reset is de handmatige reset functie.
Geplaatst: 13.03.2010 - 20:05
door Henielma
Dank voor de uiteenzetting bij punt 2. Nu weet ik waar het reset knopje op de richtingaanwijzer voor dient. Ik heb het nu ook in de handleiding gelezen.
Nu had ik die al helemaal gelezen maar ik kan niet alles onthouden.
Geplaatst: 14.03.2010 - 08:31
door Oceanracer
Stel, je zou de velgmaat via Vadis aanpassen in de DIM naar een kleinere velgmaat. Dan zou je zo het verschil van de snelheidsmeter opvangen, plus dat je BC een wat realistischer beeld geeft. Of is dat weer te kort door de bocht?
Geplaatst: 14.03.2010 - 16:40
door bartv70
In theorie klopt hetm maar ik heb een 2.4D mj2004, die had standaard 15" en die
heb ik er nu ook onder liggen.
Toch heb ik een verschil op de BC van +4% in afstandsmeting en snelheidsmeting tov van werkelijkheid.
Dus is iedere DIM wel afgestemd naar het type velg of neemt men een gemiddelde
Geplaatst: 15.03.2010 - 12:48
door AEO
nieuwedaf V70 schreef:Dan heeft AEO na heel wat schrijven toch een antwoord op zijn vraag. (hoop ik) In iedergeval een reden van de afwijking van onze BC.
Ja, gelukkig wel!
Geplaatst: 17.03.2010 - 09:08
door AEO
En toch.... laatst kwam ik met het hele gezin (kleinde kinderen) terug uit Parijs... Na een flink stuk over de Autoroute, netjes op de CC met 130 km/h (dus meer dan 33 redelijk constant verbruik), ging bij Lille 'het lampje' branden en de actieradius werd aangegeven als 150 km resterend. Na 20 km een tankstation langs de snelweg en toen ging er dus wel 69,5 liter diesel in.... Ik had dus helemaal geen (toen nog 130 km) te gaan en ik moet er niet aan denken dat je naast de snelweg staat met kleinde kinderen omdat de brandstof op is.... Dus hier zat het systeem er flink naast!
En gisteren... 's morgens ging het bekende lampje branden. 's Middags weer auto gestartm, actieradius is aangegeven als 100 km. Wat stadsverkeer en weer volgetankt met.. 65 liter diesel.... Dus dan was het weer redelijk accuraat!??
Geplaatst: 17.03.2010 - 19:55
door nieuwedaf V70
« nieuwedaf V70 » :Dan heeft AEO na heel wat schrijven toch een antwoord op zijn vraag. (hoop ik) In iedergeval een reden van de afwijking van onze BC.
<AEO>Ja, gelukkig wel!
Maar heb je nu ook een antwoord? of zeg je op=op en dus tanken?
Geplaatst: 18.03.2010 - 01:28
door wim de jong
Maar misschien maak ik een denkfout.
Ik lees dat de BC het verbruik meet met de omwentelingen van het wiel, met de hoeveelheid brandstofinspuitingen.
Met de hand bereken je de hoeveelheid afgelezen gereden km van je dagteller, met de getankte liters. Deze afgelezen km van de dagteller, wordt ook berekend door de omwenteling van je wiel.
Dus als je een kleiner wiel hebt, of groter wiel (de afgelegde weg wordt kleiner of groter per puls).....beide variabelen, dus ook de dagteller) veranderen toch gewoon mee..... of maak ik toch een denkfout?
Mi moet je de BC laten calibreren in de software met de hoeveelheid ingespoten brandstof (dus te meten hoelang, en hoevaak de injectors brandstof inspuiten.)
Geplaatst: 18.03.2010 - 11:23
door S60freerider
Bedankt voor jullie opmerkingen. Mijn verbruiksmeting is ook totaal niet conform de werkelijkheid. Vreemd is het echter wel dat de meting bij de vorige Volvo, de S60, erg betrouwbaar was.
Maar jullie hebben gelijk: ruim 1600 kilo mag wat kosten, toch?
Geplaatst: 21.03.2010 - 17:40
door modiniro
Wim,
v.w.b. het verschil tussen werkelijk verbruik (getankte liters versus afgelegde weg)
en berekend verbruik (Brandstof inspuit pulsen versus wielomwentelingspulsen)
is het voor afstand 1:1 als je in beide gevallen de tripcomputer afstandswaarden
neemt.
Het probleem wat je in dat vergelijk wel hebt is dat je nooit weet of de tank na het vullen net zo vol is als de vorige keer. Dat is een ander thema, maar wel belangrijk omdat het vullen van de tank , en dus het bereikte vulniveau, afhangt
van de vulsnelheid (per brandstoffabrikant verschillend) en de stand van het voertuig. Je kunt daardoor zo een paar liter variatie hebben. En dat is ook weer
een paar procent fout.
Tot slot. In de DIM zitten een 10-tal voorgeprogrammeerde waarden voor de dynamische rolomtrek. Dat houdt in dat de rolomtrek wel degelijk in de praktijk kan afwijken door slijtage van de band , maar ook als de verkeerde omtrek
geprogrammeerd is.
De omtrek van een band is middels ISO standaard voorgeschreven en wordt bewaakt door de European Tyre and Rim Technical
Organisation. Daar moet elke bandenfabrikant zich aan houden.
Voor meer info over bandenmaten, rolomtrekken etc etc zie :
http://www.etrto.org/page.asp?id=1594
Hier is ook een mooie calculator kun je zien wat het effect is tussen twee verschillende bandenmaten.
http://www.club80-90syncro.co.uk/Syncro ... ulator.htm
Geplaatst: 23.03.2010 - 14:18
door Rippie V70
Deze vond ik wel leuk,
Vlakke weg op de cruise : 2.9l/100 = 1: 34! Yeah right...
Geplaatst: 23.03.2010 - 14:22
door Oceanracer
BC staat bij mij al even op 7.8l/100km. Ik reken het na het tanken nooit na, maar ik geloof er in elk geval geen drol van.
