Pagina 3 van 3

Geplaatst: 28.04.2010 - 22:06
door Summum08
Hoi,

Ik heb eind 2003 bij oplevering mijn V70 2.4D GT (130 PK) modeljaar 2004 door de volvo dealer laten upgraden naar 198PK/435Nm setting. Altijd gedacht dat dat origineel volvo was maar hoorde laatst dat dat gewoon een Rica was. Ik heb er 280000 kilometer mee gereden (waarvan 240000 op de snelweg denk ik) zonder enig probleem met de automatische versnellingsbak. ook nooit remproblemen gehad, tijdig remblokken vervangen. En het verbruik was ongelofelijk laag, 5,9 op 100 km. Was jarenlang meer geld kwijt aan het CJIB dan aan het benzinestation (althans, bijna dan). Fantastisch geluid. Heb de auto verkocht en rijdt nu in een V70 D5 (185 PK) model 2008 6 bak GT en overweeg nogmaals een upgrade. Ik heb gehoord dat de 6 bak GT slechter tegen een chippie kan als mijn oude 5 bak GT. Is dat een broodje aap verhaal?

Geplaatst: 28.04.2010 - 23:15
door VolvoTech
Je hebt geen AWD toch?
Dan is er niet zoveel aan de hand als je niet elke keer dat je wegrijdt de staatstenen bij de auto achter door de voorruit probeert te krijgen...

Geplaatst: 29.04.2010 - 09:11
door edraket
Is een broodje aap inderdaad. De 6 bak is sterker, en kan meer Nm's aan dan de 5 bak.

Geplaatst: 18.05.2010 - 08:29
door Blade-ex
Hallo,

Ik heb een V70 van 2003 met 140 pk. Nu zit ik er ook aan te denken om hem door Rica te laten tunen naar 170 pk. Ik heb begrepen dat het hier in feite om de software gaat van de computer en de motoren (140 en 170 pk) het zelfde zijn en dat het puur softwarematig is. Alleen onze auto heeft nu 212000 km gelopen. Doen ze dit dan nog wel? Hoor van verscheidene mensen dat ze het niet willen doen bij auto's met meer dan 2 ton op de teller.
En klopt het dat de motoren en bakken hetzelfde zijn? Het gaat trouwens om een automaat.

Groet, Hans

Geplaatst: 18.05.2010 - 10:41
door edraket
Motor is identiek evenals de bak. Wel kunnen de remmen iets kleiner zijn, maar de diesel 185 pk heeft ook de kleinere remmen. ik verwacht geen problemen daarmee. Geen probleem dus. Km stand is niet zo belangrijk. het blok wordt er niet erg veel meer door belast.

Geplaatst: 18.05.2010 - 12:12
door bart simpson
bakken zijn qua overbergingsverhoudingen verschillend

Geplaatst: 18.05.2010 - 12:41
door VolvoTech
Blade schreef:Hallo,

Ik heb een V70 van 2003 met 140 pk. Nu zit ik er ook aan te denken om hem door Rica te laten tunen naar 170 pk. Ik heb begrepen dat het hier in feite om de software gaat van de computer en de motoren (140 en 170 pk) het zelfde zijn en dat het puur softwarematig is. Alleen onze auto heeft nu 212000 km gelopen. Doen ze dit dan nog wel? Hoor van verscheidene mensen dat ze het niet willen doen bij auto's met meer dan 2 ton op de teller.
En klopt het dat de motoren en bakken hetzelfde zijn? Het gaat trouwens om een automaat.

Groet, Hans
Wat is het doel van je tuning?

Geplaatst: 18.05.2010 - 12:45
door Blade-ex
VolvoTech schreef:
Blade schreef:Hallo,

Ik heb een V70 van 2003 met 140 pk. Nu zit ik er ook aan te denken om hem door Rica te laten tunen naar 170 pk. Ik heb begrepen dat het hier in feite om de software gaat van de computer en de motoren (140 en 170 pk) het zelfde zijn en dat het puur softwarematig is. Alleen onze auto heeft nu 212000 km gelopen. Doen ze dit dan nog wel? Hoor van verscheidene mensen dat ze het niet willen doen bij auto's met meer dan 2 ton op de teller.
En klopt het dat de motoren en bakken hetzelfde zijn? Het gaat trouwens om een automaat.

Groet, Hans
Wat is het doel van je tuning?
Heb het idee dat 140 pk net even te weinig is voor de auto maar heb ook al even op de site van Rica gekeken en al wat verder gezocht op het forum en ben er dus wel achter gekomen dat het niet veel uitmaakt omdat je het extra vermogen pas bij een hoger toerental aanspreekt.
Dus ik weet nog niet of ik het doe als je het verschil niet echt gaat vernemen maar heb gewoon het idee dat 170 pk wat meer 'overeenkomt' met het gewicht van de auto

Geplaatst: 18.05.2010 - 14:36
door Johan
Ook de koppelkromme wijzigt zich dan.
Ik heb wel eens gehoord van de dealer dat de 140pk versie meer koppel heeft bij lage toerentallen wat de auto juist weer iets soepeler maakt bij schakellui rijden.

Geplaatst: 18.05.2010 - 21:03
door Daneel
Ik heb in 2006 noodgedwongen een maand in een 140pk (met dank aan de ANWB) versie gereden. Die 140pk versie vond ik niet ondergemotoriseerd of ergens iets te kort komen. De auto presteerde redelijk gebalanceerd en je kon hem idd redelijk schakellui rijden.
(Zo ben ik trouwens bij Volvo terecht gekomen)