Pagina 3 van 4
Geplaatst: 24.04.2010 - 00:51
door admiral
soepkip schreef:Zo, fijne wagen heb ik.. de kleppen zijn uitgesteld :S Eens op zoek gaan naar een tweedehands kop denk ik en even een mailtje naar de verkoper die beweerde een auto met gestelde kleppen die goed was verkocht te hebben.
Wat heb je voor motor, ik heb nog een B18 kop (geen gas kop) altijd op benzine gelopen en geen ingeslagen kleppen. Kop ligt eraf dus je ziet wat je koopt.
Geplaatst: 24.04.2010 - 10:56
door soepkip
B20a is het.. weet niet of je nog wat moet aanpassen aan een B18 kop om die erop te krijgen? Maar als ik toch aan de slag ga zijn geharde zittingen misschien wel zo fijn. Aan de andere kant kom ik met een nog goede kop wel een flink aantal kilometertjes verder denk ik.. (Anders als dat past: pm over de prijs?)
Geplaatst: 25.04.2010 - 13:25
door soepkip
Mannen, gaat het in de regel 'goed' een B18 kop op een B20? Iets hogere compressie lijkt me niet erg op gas (hoog octaangetal)?
Echter hoe snel (supergrove schatting, uiteraard) slijten niet-geharde klepzittingen op LPG? Aangenomen dat de kleppen vaak gecheckt en gesteld zijn en zullen worden?
Is dat met 50.000 km afgelopen of haalt zo'n kop wel een tonkm?
Geplaatst: 25.04.2010 - 16:19
door Grijze144
Van het vaak checken en stellen slijten de klepzetels niet minder hard, jammergenoeg.
Ik heb een B18 kop van een sloop B20 gehaald, was net heel Frankrijk rondgereden (op gas) dus het rijdt prima. Geen idee van slijtage, je zal toch wel 25.000 km van een mm klepzetel kunnen rijden, erg afhankelijk van het toerental wat je meest rijdt. Als je 130 rijdt met de vierbak slijt het meetbaar sneller.
Er komen geregeld bruikbare koppen of zelfs hele motorblokken langs op Markplaats e.d. de laatste die ik kocht was niet duurder als de koppakking.
Geplaatst: 25.04.2010 - 17:30
door whitehorsekart
De B18 kop past wel. maar de grootte van de verbrandingsruimte komt niet overeen, waardoor het niet optimaal wordt. Ook is de diameter van de inlaatkleppen kleiner....
Mijn allereerste 140 had 100.000 km gelopen toen ik er LPG in liet zetten. Elke dag Den Haag - Amsterdam v.v. en dat kon toen nog met gemiddeld 140 km/u! ('80er jaren) Na 160.000 km (dus bij stand 360.000) heb ik een koprevisie laten doen. (En nieuwe klagerschalen en zuigerveren) Ik had er wel een "koudere" thermostaat in. De eerste 100.000 km op loodhoudende benzine hebben waarschijnlijk wel meegeholpen, maar toch.
Geplaatst: 25.04.2010 - 21:40
door Boele
Ik zou even zoeken naar een B20 kop.
Heb meerdere verhalen gelezen dat het lang niet optimaal loopt! En bij een dergelijke klus zijn de bedragen verschillend tussen een b18 en b20 kop echt niet zo groot.
Hoe weet je trouwens zo zeker dat je kleppen zijn uitgesteld?
Geplaatst: 25.04.2010 - 21:51
door soepkip
Oke, dan hoop ik binnenkort een B20 kop op de kop te kunnen tikken
Ik denk zeker te weten dat de kleppen uitgesteld zijn omdat de tuimelaars op de maximale (of minimale, ligt eraan hoe je het bekijkt) stand staan. Dus: de richting waarin ik ze nog wel kan draaien drukken ze de kleppen alleen maar verder in, de richting waarin ik niet meer kan draaien zo de klepspeling vergroten, maar er is geen schroefdraad meer over
Ofwel: ik kan de stoterstangen alleen nog maar 'verlengen' en niet meer 'verkorten' en ondertussen is de klepspeling 0 (of misschien wel negatief: ze sluiten niet helemaal meer).
Het blok liep wel erg netjes (laag in toeren en ru stig) stationair, maarja...
Geplaatst: 21.05.2010 - 15:13
door soepkip
Zo, ondertussen terug van vakantie, cilinderkop binnen en kan (bijna) verder met klussen
De B20 kop die ik nu heb (Riemer bedankt!!) is goed, kleppen lekken niet en zittingen zijn nog goed. Hij wordt nu gewassen en gevlakt en dan kan hij erop!
Nu heb ik nog wel een klein probleempje met op benzine rijden, ik denk dat het aan de vlotter ligt... als ik overschakel naar benzine dan rijdt hij daar prima op, echter na een tijdje begint de motor in te houden (geen vermogen meer) en als ik dan overschakel naar de tussenstand (benzinepomp uit/slang dicht) dan loopt hij meteen weer goed.
Zou het kunnen dat mijn carburateur 'overstroomt' omdat de vlotter de benz toevoer niet goed aflsuit? (En de motor daardoor stikt omdat hij teveel benz krijgt)
Geplaatst: 22.05.2010 - 12:19
door biadman
hmmm dan heb eventueel nog een aanatl stromberg carburateurs in de aanbieding voor onderdelen! stuur een prive bericht als je interesse hebt.
Geplaatst: 23.05.2010 - 13:15
door Jordos
Het kan ook zijn dat de vlotter gewoonweg fout staat afgesteld. Ik had een goede site gevonden over die carbs (of had ik die nu van iemand op het forum?), maar ben de link kwijt (even zoeken op Zenith stromberg carburetters, het was van een Triumph eigenaar dacht ik). In ieder geval, als je de carb op zn kop houdt, met de vlotterkamer eraf, zou de vlotter ongeveer horizontaal moeten hangen, dus niet naar beneden de carb in.
Kan ook dat de 'afsluiter' (ik weet even geen beter woord), die door de vlotter wordt bediend, lekt. Dat is zo'n kogeltje.
Geplaatst: 23.05.2010 - 14:27
door soepkip
Ja ik moet hem maar eens uit elkaar gaan halen die carb, even kijken of ik wat kan vinden...

Geplaatst: 24.05.2010 - 17:36
door soepkip
Vandaag de vlotterkamer even opengemaakt en daar vond ik behalve vieze benzineresten ook een defect vlotterventiel: probleem ontdekt! Het was dus inderdaad een overstromende carburateur door een defect vlotter..
Nu nog even op zoek naar een nieuw vlotterventieltje, heb geen zin om daarvoor meteen 10E verzendkosten te betalen..
Op de zijkant van het ventieltje staat trouwens "1.75" iemand een idee waar dat voor staat?
Geplaatst: 24.05.2010 - 21:37
door Grijze144
De luchtdoorlaat in de carb is 1.75 inch (het is een CD175). Dat heeft er vast mee te maken.
Geplaatst: 25.05.2010 - 09:00
door Jordos
Haal ik wel een keer uit Heerhugowaard, moet toch ook nog een nieuw koelslangetje. Je hebt m niet meteen nodig toch?
Geplaatst: 25.05.2010 - 09:14
door whitehorsekart
Dat staafje kost vast geen 10 euro verzendkosten hoor! Het past in een envelop door je brievenbus!.
Geplaatst: 25.05.2010 - 10:22
door soepkip
He Jord, als je toch langskomt: neem maar mee!
Heb hem niet meteen nodig nee, laat ik benz gewoon nog ff zitten... maar het is wel leuk om te weten of ie het dan goed doet op benz natuurlijk
Over die verzendkosten: inderdaad, moet door de brievenbus passen, maar moet nog een webshop vinden die het ventieltje als brievenbuspost wil versturen..

(Nordicar doet dat niet, volgens de website in ieder geval...)
Geplaatst: 25.05.2010 - 10:45
door Jordos
Als je kop erop zit kom je nog wel een keer hierheen toch? Dan zorg ik dat ik t heb.
Geplaatst: 25.05.2010 - 18:22
door B-lennium
soepkip schreef:He Jord, als je toch langskomt: neem maar mee!
Over die verzendkosten: inderdaad, moet door de brievenbus passen, maar moet nog een webshop vinden die het ventieltje als brievenbuspost wil versturen..

(Nordicar doet dat niet, volgens de website in ieder geval...)
scandcar doet dat...
Geplaatst: 25.05.2010 - 19:08
door soepkip
Heb ondertussen een "halve carb" gevonden die ik voor 10 Euro kan overnemen van een forumlid
Vandaag heb ik mijn gevlakte kop weer opgehaald, ziet er weer netjes uit! Ik heb alvast de koelslangaansluitingen etc. gemonteerd zodat 'ie er zo op kan. Wel heb ik nog twee vraagjes:
- Weet iemand wat het
aanhaalmoment van de bouten van de tuimelaaras moet zijn? In mijn documentatie kan ik het nergens vinden maar ik gok op zo'n 50Nm
- Ik wil de moertjes voor het in- uitlaatspruitstuk graag vervangen.. is het slim om
RVS moertjes voor het spruitstuk te gebruiken?
Geplaatst: 26.05.2010 - 10:12
door Boele
Houd wel rekening met de rvs moeren dat je geen metrische draad koopt!