Pagina 3 van 6
Geplaatst: 16.05.2010 - 21:32
door Dennis C30
Ik sluit mij aan bij het technische verhaal van JohanVC, Er wordt extra diesel ingespoten om de motor snelle rop temperatuur te krijgen zodat het roetfilter kan regenereren. Dit is een Diesel probleem (roetfilter-modelen) en dus geen Volvo probleem zoals hierboven al gemeld is. Korte stukjes rijden met een roetfilter auto is geen optie, het roetfilter raakt verzadigd en moet zijn roetdeeltjes kwijt. Als het oliepeil stijgt en er een fors deel diesel brandstof bij zit is de smerende werking ook minder. De olie wordt schraal en zorgt door die verminderde smering voor een snellere slijtage met kostbare reparaties tot gevolg. Bij VAG modellen hebben de roetfilter motoren een kortere olieverversings termijn
Geplaatst: 18.05.2010 - 22:20
door johanVC
Ik heb een afspraak gemaakt voor een oliewissel volgende week woensdag (130000 km gereden, oliebad 10000 kilometer). Er zijn twee acties uit te voeren op mijn S80 D5 GT i.v.m. het oliepeil. Ik ontving nog geen brief, maar in de werkplaats is men blijkbaar op de hoogte.
Het volvo opvolgingssysteem is misschien te laat geactiveerd voor dit onderwerp, maar eens geactiveerd ben ik wel onder de indruk van de snelheid.
Als ik volgend week meer info krijg in de werkplaats hou ik juliie op de hoogte
Johan
Geplaatst: 19.05.2010 - 10:44
door edraket
Johan,
Welk bouwjaar is jouw auto, en wat is het vermogen? Ik ben wel benieuwd waarom jouw auto hier wel last van heeft en de mijne niet. De V70 van MY2006 valt niet onder de doelgroep, maar heeft bij mijn weten wel dezelfde motor.
Geplaatst: 19.05.2010 - 14:08
door Jolly Breeze Racing
Brief van Volvo nederland gehad, dat ik het oliepeil moest controleren en in de gaten moet houden en als het stijgt naar de dealer.
Uiteraard wist ik dit al. Bij de eerste 10 k beurt is er olie uitgehaald, toen zat er teveel in. Nadien niet meer voorgekomen en ik check regelmatig, maar dat deed ik altijd al.
Geplaatst: 19.05.2010 - 14:14
door xc-men
Net terug van de dealer in Barcelona,
Ze hebben een beetje motor oil verwijderd tot een normaal level tussen Max en Min. De dealer had verder geen ander instructies gevonden op de Volvo intranet. De instructie was gewoon motor oil niveau naar normaal brengen en de laatste software installeren voor de D5 motor.
Nu maar blijven kijken of het niveau normaal blijft.
Ik heb ook maar de RICA software er uitgehaald,nu rijden we weer standard met 185PK
Geplaatst: 19.05.2010 - 22:45
door johanVC
Ed raket,
S80 D5 185 pk was nieuw in april 2007
Omwille van dit probleem ben ik ook erg voorzichtig met nieuwe dieselbrandstoffen. (vb total excellium) Deze bevatten meer biobrandstof en heeft nog slechtere eigenschappen inzake smering en agressie voor dichtingen. De brandstof komt uiteindelijk door dit probleem in de olie. Ik ben nog altijd meer bevreesd voor de levensduur als voor het op hol slagen van de motor. Het niveau stijgt ook langzaam, dus is het weinig waarschijnlijk dat er plots op hol zou slaan.
Geplaatst: 20.05.2010 - 09:22
door edraket
Maar het lijkt me toch dat de V70 D5 van MY 2006 dezelfde motor heeft? Dit is nl ook de 185 pk versie. Zou er dan nog zoveel verschil tussen e motor in de S80 en V70 zitten?
Ik werd onlangs wel geattendeerd door de dealer op het feit dat er een software update voor mijn auto beschikbaar was. Dat had ook te maken met bijmenging van bio diesel. Wellicht heeft deze update ook met dit probleem te maken.
Geplaatst: 20.05.2010 - 20:55
door Bart
Ook vandaag via de leasemaatschappij de brief gehad. Ik zal het zelf gewoon in de gaten houden, om nou voor een lesje oliepeilen naar de dealer te gaan...
Geplaatst: 20.05.2010 - 21:03
door Dennis C30
Ik blijf dit onderwerp volgen, niet omdat ik een diesel heb maar vanwege mijn interesse in de techniek (en oplossing)
Ben benieuwd wat de dealer van JohanVC gaat doen/aanpassen
Geplaatst: 20.05.2010 - 21:56
door xc-men
Dennis C30 schreef:Ik blijf dit onderwerp volgen, niet omdat ik een diesel heb maar vanwege mijn interesse in de techniek (en oplossing)
Ben benieuwd wat de dealer van JohanVC gaat doen/aanpassen
Ja ik ben ook benieuwd, nogmaals in Spanje doen niks anders dan een beetje Oil er uit halen.
Geplaatst: 20.05.2010 - 23:30
door Gast
Interessant topic, gelukkig heb ik geen roetfilter dat wordt geregenereerd.
Ik denk wel dat ie een beetje aan het verstoppen raakt (vermogen verlies), dus binnenkort mijn oude demper er weer onder.
Geplaatst: 21.05.2010 - 10:18
door edraket
Ik denk niet dat dat door het roetfilter komt. JIj hebt een open filter wat niet kan verstoppen doordat het volloopt. Zelfs als het gehele "filterdeel" vol zit met roet dan nog kan er een grote luchtstroom door het filter.
Geplaatst: 26.05.2010 - 10:11
door Henielma
Afgelopen week ook zo'n brief gehad. De olie zelf even gepeilt en het oliepeil staat na 23000 km ongeveer 5 mm boven het maximum. Ik rij per werkdag 100 km op 80 km weg.
Afspraak gemaakt met de garage en vanmorgen een half uurtje daar geweest. Ze hebben er wat olie uitgehaald zeggen ze en verder nieuwe software geplaatst.
Ze hebben gevraagd om iedere 2000 km olie te peilen. Mogelijk komt er volgens hen nog een defintievere software oplossing. Maar dan krijg ik weer een brief.
Geplaatst: 26.05.2010 - 12:18
door johanVC
Deze ochtend oliewissel uitgevoerd.
Zelfde verhaal:
- fase 1: olie verwijderen, opvolging na 2500 kilometer
- fase 2: stijgend oliepeil opnieuw vastgesteld, nieuwe software installeren
Ik heb de nieuwe ECM software laten installeren, omdat ik het probleem reeds had toen de wagen nieuw was.
Johan
Geplaatst: 26.05.2010 - 20:15
door Gast
edraket schreef:Ik denk niet dat dat door het roetfilter komt. JIj hebt een open filter wat niet kan verstoppen doordat het volloopt. Zelfs als het gehele "filterdeel" vol zit met roet dan nog kan er een grote luchtstroom door het filter.
Het is off topic. Maar dit betwijfel ik, het verstoppen ontstaat juist door roet.
Geplaatst: 26.05.2010 - 21:06
door edraket
Ik denk dat we mekaar niet helemaal begrijpen. Jij denkt dat jouw roetfilter aan het verstoppen is en daardoor vermogensverlies hebt. Ik zeg dat dat hoogst onwaarschijnlijk is omdat jij een bijpass filter hebt itt het af fabriek roetfilter. Zelf als het filterende gedeelte volledig is verstopt heb je nog steeds voldoende doorstroming in het filter om de motor goed te laten lopen.
Geplaatst: 26.05.2010 - 22:04
door Gast
@edraket, zie PM
Geplaatst: 11.06.2010 - 11:57
door Fulaks
Heb ook de brief gehad, ga vanmiddag langs de garage voor opzuigen van het teveel aan olie en nieuwe software.
EDIT : nieuwe Volvo-software geïnstalleerd; auto moest eerst "gedetuned" worden, en nieuwe BSR-software verwacht ik deze week, die was niet onmiddellijk beschikbaar. Ik rij dus nu even "ongetuned" rond, en dat is een hemelsbreed verschil. Vooral bij hernemingen en invoegen op de autostrade toch iets om rekening mee te houden.
Geplaatst: 25.06.2010 - 23:00
door johanVC
Resultaat van de nieuwe software is pover:
- oliepeil stijgt nog steeds na iedere regeneratie
- verbruik met nieuwe software ligt 0,3 l/100 kilometer hoger
Johan
Geplaatst: 26.06.2010 - 14:01
door edraket
Heb je toevallig het art nummer van die software update?