Pagina 3 van 6
Geplaatst: 08.05.2010 - 21:55
door edraket
sbv schreef:Ed,
Hoe erg waren de slangen zelf eraan toe? IK heb bij mijn S60 de boel eens schoongemaakt en daar kwam best wel veel uit. Binnenkort de V70 eens doen, die staat nu op ruim 190000 km. Mijn EGR is nog niet dichtgezet daar ik er nog niet uit ben met chippen wat en hoe
Slangen waren ook wel wat vervuild, laat ik zeggen een laagje van een mm of 2 erop. Maar dat geeft geen problemen voor de doorstroming (prestaties) of defecten op termijn. Het gaat echt om de inlaat- en EGR klep. Op termijn zullen deze toch problemen gaan geven.
Geplaatst: 08.05.2010 - 21:56
door edraket
Ivo Philips schreef:Kan je die EGR klep ook bij een dealer laten dichtzetten of wagen die zich daar niet aan ?
Nee, een dealer kan dit niet. Alleen een goede tuner kan dit, maar zelf nog niet alle goede tuners krijgen dit voor elkaar.
Geplaatst: 08.05.2010 - 21:57
door edraket
toppertje schreef:toch ben ik erg verbaasd over hoe schoon het inlaattraject van mijn
2.5D(tdi) is in vergelijk met de latere D5 motoren,en dan met name
de latere D5 met rpf en veranderde EGR.
toen mijn EGR werd afgesloten, had de auto inmiddels 340.000km
gelopen maar ik had lang niet zoveel vervuiling(roetaanslag) als wat
ik hier zie.
nu inmiddels 50.000km met afgesloten(softwarematig met als zekerheid een
plaatje ertussen)EGR is er nagenoeg totaal geen vervuiling meer.
Toppertje,
Dat komt doordat de EGR vanwege de strenger wordende eisen steeds een grotere rol gaat spelen. Maw, de hoeveelheid lucht wat via de EGR de motor in gaat wordt steeds groter, met deze grotere vervuiling als gevolg.
Geplaatst: 08.05.2010 - 22:00
door edraket
Ik weet dat Fasttech en BSR dit allebei niet kunnen. In elk geval niet voor het nieuwere type motor (MY2006 en later) met af fabriek roetfilter. Ik denk dat ET het ook niet kan omdat zij zelf de programma's niet schrijven. Dat gebeurt in Zweden.
Geplaatst: 08.05.2010 - 22:04
door edraket
Turbodesk schreef:Edraket
Hoe heb je hem schoongemaakt? Heb je een reinigingsmiddel gebruikt?
En hoe heb je die rotzooi eruit gekregen? Met een stokje ofzo?
Is dat dat spul erg hard of is het makkelijk te verwijderen?
Met een bot keukenmesje uit de klep. Daarnaast met schroevendraaier/mesje uit de slangen. De meeste stukken zijn hard en brokkelen er zo uit. Alleen op de gasklep is het deels hard en deels taaie koek. Ik heb die klep ook gedeeltelijk met remmenreiniger schoon gemaakt. Daarmee spoel je het er in elk geval wel mee weg. Nadeel daarvan is dat je geen handschoenen kunt gebruiken en dit is echt heel vies voor je handen. Je krijgt ze nagenoeg niet meer schoon, en icm remmenreiniger al helemaal niet.
Geplaatst: 09.05.2010 - 15:38
door Turbodesk
Ik heb vandaag ook de EGR van mijn auto eens bekeken. Zo, wat is die vies. Heb meteen maar de boel losgehaald en alles gereinigd, was toch al bezig. Met een oud keukenmesje en een lange platte schroevendraaier heb ik praktisch alles eruit kunnen krijgen. Met wasbenzine de restjes weggehaald. Wat een ongelooflijke teerzooi is dat. Ik heb uiteindelijk met wasbenzine en met die speciale zeep voor automonteurs mijn handen weer enigzins schoon weten te krijgen.
Even wat foto`s om de geest te prikkelen.
De binnenkant van de EGR.
En dan de slang die tussen de EGR en de inlaat zit.
En dan het resultaat. Wat er op het papiertje ligt is de rotzooi die alleen maar uit de EGR is gekomen. Dus nog niet eens uit de slang.
Mijn auto heb ik nu iets meer dan een maand. De kilometerstand is 178.000 km. Auto heeft praktisch alleen maar snelweg kilometers gereden. Dat maakt dus blijkbaar niets uit.
Geplaatst: 09.05.2010 - 21:14
door edraket
Zelfde dus als bij mij. Zou hem lekker dicht laten zetten als ik jou was.
Geplaatst: 09.05.2010 - 21:22
door Turbodesk
Weet je dan ook bij wie ik dat kan laten doen? En wat kost dat?
Geplaatst: 10.05.2010 - 00:04
door wim de jong
Ik ben ook wel nieuwsgierig wat dit kost bij een goede tuner, en geen beunhaasje!
Zelf heb ik dit ook eens schoongemaakt (zie een eerder topic, ook met fotoos). maar ik heb eens een zak met van die latex handschoenen gekocht (chirurgenhandschoen). Zijn ijzersterk, breken bijna nooit, en je handen blijven echt schoon. Ook met bijv remblokken, beurtjes etc, altijd ff handschoentjes aan, en schone handen na afloop.
Echt een aanrader die latex handschoenen!
Geplaatst: 10.05.2010 - 11:53
door edraket
Zoals ik al had gemeld is handscoenen geen optie. Deze smelten bij het gebruik van remmenreiniger. Ik heb van die hele dikke handscheoenen, en die verschrompelen ook helemaall. Is dus echt vies ouderwets handwerk.
Geplaatst: 10.05.2010 - 11:54
door edraket
Turbodesk schreef:Weet je dan ook bij wie ik dat kan laten doen? En wat kost dat?
Wel even lezen aub. Staat hier toch boven! Kost bij Rica 100 euro.
Geplaatst: 10.05.2010 - 12:30
door Gast
edraket schreef:Zoals ik al had gemeld is handscoenen geen optie. Deze smelten bij het gebruik van remmenreiniger. Ik heb van die hele dikke handscheoenen, en die verschrompelen ook helemaall. Is dus echt vies ouderwets handwerk.
Ik van die blauwe (medische) handschoenen gebruikt en daar is niets mee gebeurd.
Toch even 2 bussen remreiniger van de Action verspoten.
Geplaatst: 10.05.2010 - 14:30
door edraket
Zal eens een pak van die blauwe proberen. Misschien zijn die sterker?
Geplaatst: 10.05.2010 - 17:45
door wim de jong
Precies, chirurchen handschoenen zijn meestal blauw.
Daar gebeurt echt niets mee. Remmenreiniger, zelfs wasbenzine etc blijven die dingen heel.
Gebruik ze al jaaaaaaaaren.
Geplaatst: 10.05.2010 - 18:49
door Turbodesk
Weet je dan ook bij wie ik dat kan laten doen? En wat kost dat?
Wel even lezen aub. Staat hier toch boven! Kost bij Rica 100 euro.
Leuk zo`n reactie
Heb het hele topic weer opnieuw doorgenomen, laat mij maar eens zien waar dat staat dan!
Geplaatst: 10.05.2010 - 19:10
door Gast
edraket schreef:Turbodesk schreef:Weet je dan ook bij wie ik dat kan laten doen? En wat kost dat?
Wel even lezen aub. Staat hier toch boven! Kost bij Rica 100 euro.
Nee
Staat in dit Topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=34564
edraket schreef:Net is de tuning erin gegaan. Heb gelijk even gevraagd wat de EGR kost. Alleen de EGR dicht zetten kost bij Rica 100 euro bij de D5, dus zonder tuning. Of dat voor latere bouwjaren ook nog het geval is (dus de laatste modellen) weet ik niet. Is voor een my2006 2.4D of D5.
Geplaatst: 10.05.2010 - 20:24
door Turbodesk
Edraket had zeker meerdere schermen op zijn computer aanstaan.
Bedankt Alex!

Geplaatst: 10.05.2010 - 20:51
door edraket
Sorry je hebt gelijk. Er staat wel een paar posting naar boven dat BSR en Fasstech het niet kunnen. Ik wilde daarmee zeggen dat Rica en Hartog het wel kunnen. Eigenlijk moet ik dat nog wat verder specificeren:
Fasttech kan we de oudere types dicht zetten, t/m my2005. daarna lukt het ze niet. Rica kan het van alle modellen, en Hartog zegt dat hij het ook van de nieuwe modellen kan, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Bij Rica kost het ongeveer 100 euro, maar ik had het idee dat daar nog wat rek in zat. Hij "riep" maar wat kreeg ik het idee omdat hij deze vraag niet zo vaak krijgt zonder tunen.
Geplaatst: 10.05.2010 - 20:51
door edraket
wim de jong schreef:Precies, chirurchen handschoenen zijn meestal blauw.
Daar gebeurt echt niets mee. Remmenreiniger, zelfs wasbenzine etc blijven die dingen heel.
Gebruik ze al jaaaaaaaaren.
Waar halen jullie die vandaan?
Geplaatst: 10.05.2010 - 20:57
door Gast
Van een kennis op de ambu. :oops: