Pagina 3 van 4

Geplaatst: 31.05.2010 - 21:28
door Turbodesk
bart simpson schreef:
Turbodesk schreef:
liquid_force schreef:hoe kom je erbij dat de Polestar tuning gelijk is aan de Rica tuning?
Allebei 205 Pk en 450 Nm. Mag er toch wel vanuit gaan dat er niet zo heel veel verschil inzit. Rica doet echt niet onder voor een Polestar.
mag dit vast wel als onzin kwalificeren? Rica is overigens GEEN Volvogarantie, Polestar is wel Volvogarantie, van die harde feiten mag je altijd wel uitgaan.
Ik vind de toon niet bepaald vriendelijk. Iedereen heeft zo zijn eigen mening. Die kan je ook op een andere manier ventileren.

Op mijn auto zit echt geen Volvo garantie meer. Dus dat maakt geen reet uit.

Geplaatst: 31.05.2010 - 21:34
door bart simpson
Daar is niets onvriendelijks aan, ik doe onzin doorgaans ook als onzin af, de classificatie "schijnhelig" ten aanzien van garanties was volgens mij van jouw hand, iets aantonen over jouw uitspraak dat Polestar en Rica exact hetzelfde leverden deed je nergens.

Rica onderbouwd bij dat e-tuning naar mijn idee ook al helemaal niets.

Geplaatst: 31.05.2010 - 21:45
door Turbodesk
Ik heb twee rapporten van ze gekregen van TNO. Met daarin de meetgegevens tussen een standaard ECU en een met een tuning. Het gaat om een D5, GT6, 185 Pk.

Als je interesse hebt wil ik je deze wel mailen.

Geplaatst: 31.05.2010 - 21:58
door VolvoTech
Blijven fijne discussies.

1. Let op waar je tuned, met name welke remap er overheen gezet wordt.
2. Als je je Volvo garantie belangrijk vindt, dan via Volvo tunen.
3. Als je tunen doet om brandstof te besparen, dan heeft ECO tuning inderdaad het meeste zin, simpelweg omdat je de besparing bereikt met het minste geld.
4. Voor je auto is elke mishandeling slecht. tuning of niet. continue plankgas als eerste achter de golfjes GTI aan, met of zonder tuning, dan gaat je motor een x voor gaas. (ware het niet dat je met tuning nog een paar x zo'n golfje je achterlichten hebt laten zien).
5. Denk niet eens na over een powerbox, gewoon vergeten, erase, delete.
6. Een rollenbank wil niet zeggen dat er goed getuned wordt.
6a. Een remap binnen bekende parameters kan prima zonder rollenbank uitgevoerd worden en bewijst zich direct na tuning. (*merk je het verschil in vermogen niet, dan is er iets niet goed!)
7. Modificatie is herschrijven van software en wel zo dat alle parameters die van belang zijn worden meeveranderd cq blijven reageren zoals ze horen. Een goede tuning remap verandert dus ook gewoon je koelings marges als je een sleurhut aan je trekhaak hebt gekoppeld. Niet alle remaps doen dit, let daar goed op. (en dit is slechts 1 voorbeeld!)
8. Wij zijn onafhankelijk en vinden tuning binnen marges erg mooi. Vaak verandert rijgedrag van een auto echt ten positieve.
9. We zijn onafhankelijk. Voor tuning van onze klanten gebruiken we RICA remaps. Verdienen we minder aan dan andere aanbieders (die ons ook virendelijk verzocht hebben om hun software te gaan gebruiken).
10. We kiezen echter heel (!) bewust voor RICA, simpelweg omdat we met hun op diverse zekerheden kunnen rekenen en de cijfers op alle fronten kunnen inzien en er geen geheimen voor ons zijn.

Groets!

Geplaatst: 31.05.2010 - 22:05
door Turbodesk
Ik ben heel blij met deze uitleg. Haalt meteen de laatste twijfel weg bij mij.

Geplaatst: 31.05.2010 - 22:07
door VolvoTech
In welke richting is je twijfel weg getrokken ;-)

Geplaatst: 31.05.2010 - 22:09
door liquid_force
begrijp me goed: ik heb niets meer of minder voor of tegen Rica of Polestar dan wel BSR, mijn V70 TDI die ik in 2003 reedt was door Rica getuned, tot groot genoegen, mijn S60 was door BSR getuned ... voordeel bij nieuwere wagens is momenteel alleen dat Polestar onder garantie valt en de rest (nog) niet ... behalve in bepaalde landen, bijvoorbeeld duitsland en zwitserland met Heico Sportiv

Geplaatst: 31.05.2010 - 22:39
door Turbodesk
VolvoTech schreef:In welke richting is je twijfel weg getrokken ;-)
Vooral punt 9 en 10. :D

Geplaatst: 01.06.2010 - 11:02
door edraket
Ik heb zef ook de Rica tuning erin zitten. Ondanks dat ik kwa snelheids beleving niet zo tevreden ben (ik weet zeker dat de 226 pk's niet gehaald worden, en de auto bouwt bovenin de toeren heel snel af), loopt de auto er wel echt veel mooier door. Wat dat betreft levert Rica erg goed werk. Ik heb ook vergelijkingsmateriaal, maar wat motorloop betreft doet Rica het bovengemiddeld goed. Ik zou er niet aan twijfelen. Overigens zou ik wel de EGR dicht laten zetten. En wat er met "schraler lopen" wordt bedoeld als de EGR wordt dicht gezet is mij echt onduidelijk.

Geplaatst: 01.06.2010 - 13:53
door Turbodesk
edraket schreef:Ik heb zef ook de Rica tuning erin zitten. Ondanks dat ik kwa snelheids beleving niet zo tevreden ben (ik weet zeker dat de 226 pk's niet gehaald worden, en de auto bouwt bovenin de toeren heel snel af), loopt de auto er wel echt veel mooier door. Wat dat betreft levert Rica erg goed werk. Ik heb ook vergelijkingsmateriaal, maar wat motorloop betreft doet Rica het bovengemiddeld goed. Ik zou er niet aan twijfelen. Overigens zou ik wel de EGR dicht laten zetten. En wat er met "schraler lopen" wordt bedoeld als de EGR wordt dicht gezet is mij echt onduidelijk.
Ja, waarom dat precies is weet ik ook niet. Die engineer van Rica vertelde dat als ik de Egr dicht zou laten zetten de lamda waarde omhoog zou gaan. Dat is op zich niet erg, maar dat betekend volgens hem wel dat de motor nog schraler ging lopen als hij nu al doet.
Hj vond het geen toegevoegde waarde hebben behalve dat het inlaattraject schoner zou blijven.

Heb trouwens een afspraak gemaakt voor 17 juni. Ik ben benieuwd.

Geplaatst: 01.06.2010 - 14:24
door edraket
Ik kan me niet voorstellen dat de lucht/brandstof verhouding verandert, als dat zo zou zijn krijg je een melding op de BC. Met wie heb je gesproken? Rica wateringen?

Geplaatst: 01.06.2010 - 16:42
door VolvoTech
Eens. Ding zit er niet voor niets...

Geplaatst: 01.06.2010 - 17:16
door euerw
Turbodesk schreef:Ik ben heel blij met deze uitleg. Haalt meteen de laatste twijfel weg bij mij.
was ook niet nodig die twijfel, Rica is een begrip, en zeker binnen Volvo wereldwijd, al jaar en dag en dat weet BS ook :)

Geplaatst: 01.06.2010 - 17:28
door bart simpson
@ euerw, BS ziet net even teveel probleempjes, dus die ziet dat toch net even anders.
Volvo AB accepteert trouwens wereldwijd geen garantieclaims op Rica tuning

Geplaatst: 01.06.2010 - 18:46
door Turbodesk
edraket schreef:Ik kan me niet voorstellen dat de lucht/brandstof verhouding verandert, als dat zo zou zijn krijg je een melding op de BC. Met wie heb je gesproken? Rica wateringen?
Ik heb dit nummer gebeld, stond op de site +31 174 226 806
Ik meende Roel vd Brink aan de lijn gehad te hebben.

Geplaatst: 01.06.2010 - 20:07
door edraket
Ja die weet in elk geval wel waar hij het over heeft.

Geplaatst: 01.06.2010 - 22:13
door Cygnus
Ik heb nu twee tankbeurten gehad na de tuning. ongeveer 6000 km voor tuning en zo'n 1600 erna. Het verbruik na tuning ligt zo'n 7,5% lager. netjes maar nog niet wereldschokkend. Had eigenlijk iets meer verwacht mede omdat ik toch wel redelijk mijn best doe zuinig te rijden en veel 80/100 km trajecten heb gereden.

Bc staat nu op 5,6 gemiddeld

Geplaatst: 02.06.2010 - 21:33
door Turbodesk
Cygnus schreef:Ik heb nu twee tankbeurten gehad na de tuning. ongeveer 6000 km voor tuning en zo'n 1600 erna. Het verbruik na tuning ligt zo'n 7,5% lager. netjes maar nog niet wereldschokkend. Had eigenlijk iets meer verwacht mede omdat ik toch wel redelijk mijn best doe zuinig te rijden en veel 80/100 km trajecten heb gereden.

Bc staat nu op 5,6 gemiddeld

Kan je ons iets meer informatie geven? Wat was je verbruik hiervoor? Graag in 1 op 12 bijvoorbeeld.
Ik moet iedere keer terug rekenen met de rekenmachien wat nu bv 5,6 op 100 km is.

Hoe is het rijgedrag na de tuning? Rijd het nu echt zoveel beter?

Geplaatst: 03.06.2010 - 07:29
door mad
Turbodesk schreef:
Cygnus schreef:Ik heb nu twee tankbeurten gehad na de tuning. ongeveer 6000 km voor tuning en zo'n 1600 erna. Het verbruik na tuning ligt zo'n 7,5% lager. netjes maar nog niet wereldschokkend. Had eigenlijk iets meer verwacht mede omdat ik toch wel redelijk mijn best doe zuinig te rijden en veel 80/100 km trajecten heb gereden.

Bc staat nu op 5,6 gemiddeld

Kan je ons iets meer informatie geven? Wat was je verbruik hiervoor? Graag in 1 op 12 bijvoorbeeld.
Ik moet iedere keer terug rekenen met de rekenmachien wat nu bv 5,6 op 100 km is.

Hoe is het rijgedrag na de tuning? Rijd het nu echt zoveel beter?
Beiden stad Groningen... jullie zouden een afspraak moeten maken. En ja, het rijdt zoveel beter.

Geplaatst: 10.06.2010 - 11:23
door Cygnus
Kan je ons iets meer informatie geven? Wat was je verbruik hiervoor? Graag in 1 op 12 bijvoorbeeld.
Ik moet iedere keer terug rekenen met de rekenmachien wat nu bv 5,6 op 100 km is.

Hoe is het rijgedrag na de tuning? Rijd het nu echt zoveel beter?
Voor tuning hoogste verbruik 1:12,5 laagste 1:15,2 gem 1:14,2

na tuning hoogste verbruik 1:15,0 laagste 1:15,7 gem 1:15.4


Het hoogste verbruik voor tuning was bij een redelijk vlotte rit naar de wintersport met een box op het dak (CC op 145).
Mijn indruk is nog steeds dat er boven de 100km/h niet veel verbetering is maar wel bij 80 - 100 op CC duidelijk lager verbruik. Ik heb de indruk dat in stadsverkeer het verbruik ook lager is; na optrekken sneller een lager verbruik.
Verder is het hogere koppel heerlijk maar daar zul met een GT niet zo veel van merken. De auto trekt nu wel als een lier mn. in 3 schiet hij echt vooruit, zodanig dat ik er soms van schrik.