Pagina 3 van 3

Geplaatst: 30.06.2010 - 21:33
door Brutus850
Marc O. schreef:Heb je originele Bosch lambdasondes laten monteren?

Dat was inderdaad een originele Bosch lambdasonde..

Geplaatst: 30.06.2010 - 21:42
door Marc O.
Misschien toch een keer een monteur als passagier mee laten rijden met de diagnose-laptop op schoot. Misschien dat er op die manier bekeken kan worden wat voor een signaal de lambdasensoren geven op het moment dat dat inhouden zich voordoet.

Geplaatst: 30.06.2010 - 21:50
door Brutus850
Marc O. schreef:Misschien toch een keer een monteur als passagier mee laten rijden met de diagnose-laptop op schoot. Misschien dat er op die manier bekeken kan worden wat voor een signaal de lambdasensoren geven op het moment dat dat inhouden zich voordoet.
Waar haal je zo iemand?

Geplaatst: 30.06.2010 - 22:00
door Marc O.
Brutus850 schreef:
Marc O. schreef:Misschien toch een keer een monteur als passagier mee laten rijden met de diagnose-laptop op schoot. Misschien dat er op die manier bekeken kan worden wat voor een signaal de lambdasensoren geven op het moment dat dat inhouden zich voordoet.
Waar haal je zo iemand?
Bij de dealer :D

Maar de betere Volvo specialist zal je er ook wel mee kunnen helpen.

Geplaatst: 01.07.2010 - 16:04
door Brutus850
Mja, het lijkt wel alsof iedere specialist een wachtlijst heeft van 1,5 maanden..
Ik ga eerst eens op zoek naar de achterste lambdasonde, waarop ook een storing wordt gegeven.

Geplaatst: 19.07.2010 - 21:23
door Brutus850
Inmiddels een andere lambdasonde ingebouwd, met helaas geen positief resultaat. Precies dezelfde storing. Omdat ik de storing in het verleden weg heb gehad, nadat ik de carterontluchting op een nieuwe inlaatbuis heb gemonteerd, denk ik dat ik hier verder moet zoeken.

In mn vakantie gaat alles van het blok af,wat eraf kan. Dan maar eens alle leidinkjes en slangetjes bekijken. Wellicht de injectoren na laten meten.

Geplaatst: 19.07.2010 - 21:26
door Brutus850
Sinds kort trouwens een nieuwe storing erbij.

Met warme motor bij stoplicht wachten, of filerijden en dan wegrijden. Dan trilt het blok en knippert het lambdalampje. Ook komt de melding service spoed, langzaam rijden. Uitlezen gaf vonkoverlag op de eerste cylinder. Inmiddels bobine vervangen, maar niet opgelost uiteraard..

Na het stoppen / starten van de motor loopt het blok weer normaal en gaat even later de melding ook weer weg.. Tijdens normaal (hard / zacht) rijden komt dit niet voor. Alleen bij enkele minuten stilstaan.......

Geplaatst: 19.07.2010 - 22:02
door Marc O.
Als het na enkele minuten stilstaan gebeurt, dan zou je denken dat het temperatuur-gerelateerd is. Ik neem aan dat de koelfan gewoon inkomt en dat de motor niet te heet wordt?

Geplaatst: 23.07.2010 - 08:53
door Brutus850
Motor blijft perfect op temperatuur.
Denk niet dat het temperatuur-gerelateerd is.
Vooral niet, omdat er ook sprake was van vonkoverslag..

Maar het ondenkbare is gister gebeurd..
's-middags is na starten de melding "emissie controle vereist" verdwenen en ging het lambdalampje niet meer aan. Wellicht heeft het vervangen van de laatste sonde dan toch geholpen. Voor mijn idee hield de auto nog steeds in met proefrijden, maar ik had geen reset gedaan, dus de computer heeft wellicht zelf moeten leren dat eea veranderd was. Hier heeft ie (de computer) een paar honderd km over gedaan en gister gedacht, het is wel goed zo...