Pagina 3 van 3
Geplaatst: 31.10.2013 - 15:26
door edraket
Begrijp nog steeds niet waarom dat gat er ooit in is gekomen.
Geplaatst: 31.10.2013 - 15:31
door MarioC70
Ik wel..

Motorblokken worden gelijnboord,cilinderboring enz enz, om al het vuil en slijpsel te kunnen verwijderen van het boren,maken ze spoelgaten in het blok en dit is er een van..
Krukas lagers worden onder hoge druk gesmeerd via kleine gaatjes het blok wordt voor montage helemaal gespoeld onder zeer hoge druk om alle vervuiling te verwijderen.
Geplaatst: 31.10.2013 - 20:36
door xantingo
MarioC70 schreef:Maar waarom de motor er uit gehaald is,vraag ik me ook nog af...
Tja, zoals eerder gezegd; mijn garagist is geen Volvo dealer of Volvo specialist...
hij oordeelde dat het eenvoudiger was om de motor er uit te halen dan om het hele subframe te verwijderen. Ik vertrouw er dan maar op dat het zo is, heb voor de rest altijd al goede commentaren gehoord over deze mensen.
Ondertussen is de nieuwe dop gemonteerd, het is nu een metalen exemplaar, ik hoop dus dat het in mekaar blijft voor de volgende 500.000 km

Geplaatst: 31.10.2013 - 22:41
door MarioC70
Het subframe verwijderen is niet zo spannend,het is al met al 5 uur werk het stopje vervangen..
Geplaatst: 01.11.2013 - 11:06
door edraket
MarioC70 schreef:Ik wel..

Motorblokken worden gelijnboord,cilinderboring enz enz, om al het vuil en slijpsel te kunnen verwijderen van het boren,maken ze spoelgaten in het blok en dit is er een van..
Krukas lagers worden onder hoge druk gesmeerd via kleine gaatjes het blok wordt voor montage helemaal gespoeld onder zeer hoge druk om alle vervuiling te verwijderen.
Dat klinkt inderdaad logisch, maar die gaten worden normaal dicht gemaakt met een aluminium prop die er wordt in gelijmd. Zo zit het ook bij de krukas olieleidingen die vaak haaks op elkaar worden geboord om een hoekje om te gaan. Later wordt daar dan op de kop een alu propje in gelijmd om het blok weer dicht te maken.
Daarnaast krijg ik het idee dat dit gat niet op een oliekanaal uit komt, maar simpelweg in het carter. Anders zou de olie er letterlijk worden uitgeperst en zou binnen 1 minuut het carter leeg zijn.
Is hoe dan ook een knullige oplossing zo'n kunststof propje.
Geplaatst: 01.11.2013 - 11:13
door MarioC70
Dat kanaal loopt niet rechtstreeks naar het carter...
Geplaatst: 01.11.2013 - 11:16
door edraket
Ok, duidelijk. Neem aan dat er vast goed over is nagedacht. De ontwikkeling van een blok gaat niet over één nacht ijs. Bovendien is de D5 een doorontwikkeling van het 5 in lijn benzine blok, en dat is al lang in productie.
Geplaatst: 01.11.2013 - 11:19
door MarioC70
Zal is kijken of we er een doorsnee foto van hebben..