Algemene vragen volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
B-lennium
4th Gear member

een moderne auto regelt met zijn stationairregelmotor (dubbele woord waarden) het stationair toerental hierdoor kun je al heel vroeg de koppeling ingedrukt houden. onze auto's hebben deze motor normaal niet (die van mij wel, maar dat is een geval apart :) )

als je de auto laat afremmen op de motor en misschien een keer extra terug schakelen (van 4 naar 3, naar 2 en dan bij stilstand naar 1) voorkom je dat de motor te lang stationair moet lopen onder wisselende omstandigheden. de wisselende lucht werveling onder de motorkap is de boosdoener van dit alles.

als je eenmaal stil staat dan moet de motor (bij wijs van spreken) 30min kunnen draaien stationair.

het stationaire toerental is een zeer evenwichtig gebeuren. de motor moet net voldoende vermogen leveren om alle weerstanden in de motor (vooral wrijving van lagers en olie) te overwinnen, niet te veel, dan gaat het toerental langzaam omhoog. maar ook niet te weinig dan slaat de motor af.

als de weerstand veranderd (heftig sturen bij inparkeren bijvoorbeeld) dan kan het te veel worden en slaat de motor af. een klein beetje extra gas geven helpt de motor om de extra weerstand te overwinnen.

Het fijt dat de motor ook op benzine niet goed werkt geeft mij het vermoeden dat de ontsteking niet helemaal op orde is. (te weinig vonk energie) een 'blauwe' bobine van bosch (hogere vonk energie) kan de problemen misschien oplossen, kwaad kan het niet!
ferdy
4th Gear member

Ik zou je gas installatie eerst even laten afstellen bij een LPG boer, dan weet je zeker dat die goed staat. (ca 15 euro) Laat dit bijvoorbeeld ff doen 't Pand in Velp :)
Boele
4th Gear member

Wellicht gewoon valse lucht bij het inlaatspruitstuk?

Een injectie kan een hoop bijstellen in tegenstelling tot een conventioneel lpg systeem.

Zou het kunnen dat je valse lucht trekt bij je rembekrachtiger?

Overigens bij een afrit op een snelweg trap ik nooit mn koppeling in, maar rem ik af op de motor..
volvo013
2nd Gear member

even update.
So far i know. Na de snelweg gereden te hebben begint het afslaan.
Maar ga eerst even de ontsteking schoonmaken en de slang eraf halen en naar beneden krommen. bedankt zo ver :).
Volvo 164E 1972
v164
3rd Gear member

B-lennium schreef: als je de auto laat afremmen op de motor en misschien een keer extra terug schakelen (van 4 naar 3, naar 2 en dan bij stilstand naar 1) voorkom je dat de motor te lang stationair moet lopen onder wisselende omstandigheden. de wisselende lucht werveling onder de motorkap is de boosdoener van dit alles.

als je eenmaal stil staat dan moet de motor (bij wijs van spreken) 30min kunnen draaien stationair.

het stationaire toerental is een zeer evenwichtig gebeuren. de motor moet net voldoende vermogen leveren om alle weerstanden in de motor (vooral wrijving van lagers en olie) te overwinnen, niet te veel, dan gaat het toerental langzaam omhoog. maar ook niet te weinig dan slaat de motor af.
Mmmm, mijn 164 b30e heeft toch echt iets van een stationairregelaar met een verhoogd stationairtoerental. Pas bij een langere stationairloop zakt het toerental naar een verlaagd toerental.

Of is dat weer wat anders?

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
B-lennium
4th Gear member

klopt, dit wordt geregeld met een luchtklep die gestuurd wordt door de koelwater temperatuur. (duur ding!) maar deze let niet op het toerental.

een stationair motor probeert door informatie van de ECU het toerental constand te houden, ongeacht de belasting (soort automatisch gaspendaal)
volvo013
2nd Gear member

Op zich ging het erg goed het rijden zonder uit te vallen na de slang verwijderd te hebben.
Maar nu gebeurde het weer na een rit.
Ik heb 1 keer gehad dat ik mijn auto niet kon starten. accu "leek" op.
De starters motor kwam niet op gang.
En als ik rij en hij val uit, dan zie ik het accu lampje twijfelen om te branden.

Dus de vraag eigenlijk :) : Is het mogelijk als mijn accu niet goed is, de motor kan uitvallen?
Volvo 164E 1972
admiral
5th Gear member

volvo013 schreef:Op zich ging het erg goed het rijden zonder uit te vallen na de slang verwijderd te hebben.
Maar nu gebeurde het weer na een rit.
Ik heb 1 keer gehad dat ik mijn auto niet kon starten. accu "leek" op.
De starters motor kwam niet op gang.
En als ik rij en hij val uit, dan zie ik het accu lampje twijfelen om te branden.

Dus de vraag eigenlijk :) : Is het mogelijk als mijn accu niet goed is, de motor kan uitvallen?
volgens mij kun je rijden zonder accu deze heb je alleen maar nodig om te starten. Als blijkt dat je dynamo niet meer goed is dan wordt natuurlijk je accu niet opgeladen of maar gedeeltelijk maar als hij net genoeg heeft om te starten dan zal je de link niet zo gauw leggen met een kapotte dynamo, alhoewel een dynamo lampje aangeeft of een dynamo wel of niet goed werkt. Maargoed stel je accu heeft net genoeg start capaciteit en je dynamo werkt maar op halve kracht, dan kan als de auto lekker warm is het zo zijn dat de auto stil kan vallen bij te weinig toeren (temp v/d motor is misschien de factor van een haperende dynamo). Je hebt injectie dus die vraagt stroom om de injectors open te houden, de bobine wil stroom hebben om zijn vonk af te kunnen geven etc etc.

Ik heb is een Fiat 850 gehad waarvan bleek dat de dynamo het onderweg had begeven, het dynamolampje bleef branden als ik het contact uit deed. De Fiat motor draaide puur op de accu, dus zo min mogelijk electrische verbruikers aangezet en zo zijn we van Den Helder naar Krommenie gereden. toch een ritje van 60 km.
psychonautlib
2nd Gear member
Contacteer:

admiral schreef:volgens mij kun je rijden zonder accu deze heb je alleen maar nodig om te starten.
Het klopt dat de accu bij een auto in principe alleen voor het starten wordt gebruikt. Deze accu's zijn dan ook zo gemaakt dat ze een hoge peik belasting kunnen leveren. Bij het starten wordt zomaar even > 100 ampère gebruik. Heel kortstondig, maar toch. Dat is tevens de reden waarom een auto accu minder geschikt is als accu voor gebruik met een zonnepaneel in bijvoorbeeld een caravan.

Maar, veel dynamo's hebben een +12v nodig van de accu om stroom te leveren. Deze stroom is nodig om het elektromagnetisch veld te genereren welke weer wordt gebruikt voor het opwekken van de stroom.

Bij een slechte accu < 12v, krijgt de dynamo ook minder stroom om een laadstroom te genereren. Met alle gevolgen van dien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
volvo013
2nd Gear member

Bedankt voor jullie antwoord. (en de foto :) )
Ehm ik begrijp het niet helemaal
De accu is alleen nodig voor starten van de auto.
Maar de bobine en injectie ook maar die krijg hij rechtstreeks van de dynamo?

Dus even voor de niet techneuten : Als de accu of dynamo niet goed is, kan de auto dan tijdens de bochten, kopeling indrukken motor uitvallen?
Of is het de hitte ? (motor is 100graden ongeveer)
Volvo 164E 1972
admiral
5th Gear member

volvo013 schreef:Bedankt voor jullie antwoord. (en de foto :) )
Ehm ik begrijp het niet helemaal
De accu is alleen nodig voor starten van de auto.
Maar de bobine en injectie ook maar die krijg hij rechtstreeks van de dynamo?

Dus even voor de niet techneuten : Als de accu of dynamo niet goed is, kan de auto dan tijdens de bochten, kopeling indrukken motor uitvallen?
psychonautlib heeft het wat duidelijker verwoord maar het komt hier op neer.

psychonautlib schreef:

Maar, veel dynamo's hebben een +12v nodig van de accu om stroom te leveren. Deze stroom is nodig om het elektromagnetisch veld te genereren welke weer wordt gebruikt voor het opwekken van de stroom.

Bij een slechte accu < 12v, krijgt de dynamo ook minder stroom om een laadstroom te genereren. Met alle gevolgen van dien.

Ik zou is je accu na laten meten en je dynamo, echter een oldtimer die warm is kan soms rare kuren vertonen dan wanneer hij koud is, maar dat ondervindt je nu zelf ook.

Schiet me iets te binnen, is het een automaat. Als dit zo is dan is het temperatuur verhaal wel verklaarbaar. In mijn Opel Admiral uit 1974 zit een 6 cill 2,6 met een 3 traps automaat en om afslaan te voorkomen als ik snel het gas loslaat en op de rem trap wordt het gaspedaal (nabij stangestelsel in de motorruimte) tegen gehouden door een dashpot, dit is een membraam die door een veer op spanning wordt gehouden en als je het gas los laat dan komt dit tegen de veerdruk in en loopt het membraam langzaam leeg. De druk van het stangenstelsel van mijn gaspedaal is net ff sterker dan de veer en de overdruk in het membraam. Als deze dashpot lek is dan zal de motor niet zo snel kunnen reageren op het toerental verschil en zal af willen slaan. Bij koude motor zal het niet zo gauw gebeuren want de choke staat aan dus het toerental is iets hoger maar bij een warme motor kan het wel gebeuren.

bij mijn 245 ook met automaat is dit elektrisch geregeld
whitehorsekart
5th Gear member

100 graden is veel te hoog, 85- 89 graden is normaal. Bij een gesloten druksysteem zoals onze Volvo's dat hebben ligt het kookpunt op 107graden.

Het verhaal dat een alternator (De naam van een wisselstroomdynamo) stroom nodig heeft om stroom te kunnen opwekken klopt, en als je helemaal geen stroom meer hebt stopt de motor. De injectoren hebben ook stroom nodig, net als de ontsteking.
Als je dynamo geen stroom levert, zal de motor na enige tijd stoppen doordat de stroom van de acuu op is. Maar dan kun je de motor ook niet meer starten en zal de startmotor dus ook niet ronddraaien. Jij hebt de motor weer kunnen starten dus is er iets anders aan de hand. Ik vermoed persoonlijk iets met de inspuitcomputer of één van de sensoren.

Controleer voor de zekerheid echter even de accu: voltmeter erop: minder dan 12 volt is mis. Dan de motor starten: als het voltage niet oploopt naar boven de 13,5 volt: ook mis. Denk erom: een kapotte accu laat zich niet opladen en dus....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

[quote="B-lennium"] als het goed is wordt de brandstofpomp uitgeschakeld als je op gas rijd. bij een auto met injectie zit er geen middenstand in de schakelaar. omschakelen van gas naar benzine of andersom gaat direct. (geen vlotterkamers die leeg gereden hoeven te worden)
[/quote]

Nog even hier op terugkomen: het is beter om de injectoren uit te schakelen ipv de pomp, tenminste als je een goed werkend en betrouwbaar benzinesysteem nastreeft. Injectoren vinden het niet leuk om zonder benzine te blijven werken en de pomp vindt het niet leuk om lang niet te draaien. Bovendien kun je probblemen hebben met het omschakelen van lpg naar benzine omdat er eerst druk opgebouwd moet worden.
De injectoren worden per drie tegelijk aangestuurd en de makkelijkste plaats om de kabels te onderbreken is bij de accu.
psychonautlib
2nd Gear member
Contacteer:

volvo013 schreef: De accu is alleen nodig voor starten van de auto.
Klopt.
volvo013 schreef:Maar de bobine en injectie ook maar die krijg hij rechtstreeks van de dynamo?
Klopt. Alleen gaat de laadstroom van de dynamo naar de plus van de accu. Doordat de laadstroom groter is dan het verbruik in de auto wordt ook de accu geladen. Op het moment dat de laadstroom onvoldoende is door a) slechte / kapote dynamo b) meer verbruik dan de dynamo capaciteit zal de accu stroom worden aangesproken. Op den duur kom je dan met een lege accu te staan.
volvo013 schreef:Dus even voor de niet techneuten : Als de accu of dynamo niet goed is, kan de auto dan tijdens de bochten, kopeling indrukken motor uitvallen?
Het lijkt mij sterk dat het uitvallen in de bochten wordt veroorzaakt door een slechte dynamo of accu. Veel eerder moet je het volgens mij zoeken in de ontstekingselektronica of brandstoftoevoer. Ik begrijp dat je een injectie hebt. Dan is er waarschijnlijk ook een stationair toerental regelaar en sensor bij het vliegwiel. Storingen hier (sluiting in de bedrading bij het nemen van een bocht) kan goed verklaren waarom de motor in de bocht uitvalt.

Check alle bedrading bij de motor en wat je niet vertrouwd, intapen of vervangen.

BTW: Heb je een electronische toerenteller? Zo een die op de bobine zit? If so, wat doet deze bij het uitvallen? Als het probleem onsteking gerelateerd is dan is de kans groot dat de toerenteller ineens naar 0 toeren gaat.

Je zij dat je blok 100 graden wordt. Weet je dat zeker of is dat wat je meter aangeeft. Sluiting in de bedrading laat de meter gekke dingen doen. Zo gaf mijn 244 altijd 0 graden aan. Oorzaak sluiting tussen de plus naar startmotor en temperatuursensordraad.
Volvo 440 LPG G3, 1994
volvo013
2nd Gear member

Jeetje... Wat een informatie :D.
Erg bedankt.

Ik zal even wat informatie terug sturen btw :
Ik heb een volvo 164E schakel en injectie. uit 1972
Het uitvallen gebeurd : Lang koppeling inhouden en uit laten rollen bij afslag snelweg en na "lange" rit en bocht maken.

De eerste tip : slang ombuigen. Heeft geholpen dacht ik. Maar laatst reed ik weer en toen ging het weer aantal keren uitvallen.

Het blok is gemeten door afstands meter in de garage. 90 a 100 graden ofzo. Ze zeiden dat is hoog maar acceptabel.

Ik ga mijn accu meten.
Volvo 164E 1972
B-lennium
4th Gear member

pimsam schreef:
B-lennium schreef: als het goed is wordt de brandstofpomp uitgeschakeld als je op gas rijd. bij een auto met injectie zit er geen middenstand in de schakelaar. omschakelen van gas naar benzine of andersom gaat direct. (geen vlotterkamers die leeg gereden hoeven te worden)
Nog even hier op terugkomen: het is beter om de injectoren uit te schakelen ipv de pomp, tenminste als je een goed werkend en betrouwbaar benzinesysteem nastreeft. Injectoren vinden het niet leuk om zonder benzine te blijven werken en de pomp vindt het niet leuk om lang niet te draaien. Bovendien kun je probblemen hebben met het omschakelen van lpg naar benzine omdat er eerst druk opgebouwd moet worden.
De injectoren worden per drie tegelijk aangestuurd en de makkelijkste plaats om de kabels te onderbreken is bij de accu.
deze discussie is al eens eerder gehouden en de meningen zijn er over verdeeld, ik vind het een slechte zaak dat je tijdens het rijden op lpg altijd de benzinepomp laat draaien. triggercontacten vonken constant, pomp blijft draaien bij een eventuele lekkende injector (en dat doen ze altijd een heeeeel klein beetje) loopt er dus toch benzine je motor in.

ik vind het onderbreken van de triggercontacten (de gemeenschappelijke min) een betere oplossing. tijdens het op contact zetten van de auto zal de ECU eenmalig de pomp laten draaien, de koude start injector + normale injectoren geven een korte benzine puls, na dat er geen triggercontact signaal geconstateerd wordt gaat de pomp uit en daarmee ook de injectoren. in mijn beleving is dit de betere van de 2.

het verschil is dat bij 'mijn' oplossing de injectoren bij elke start eventjes bewegen en de pomp ook. bij de andere manier (die ook vaak toegepast wordt) bewegen de injectoren niet als er op gas gestart wordt.

het verschil zal minimaal zijn aangezien elke lpg inbouwboer het anders doet.
psychonautlib
2nd Gear member
Contacteer:

B-lennium schreef: ik vind het onderbreken van de triggercontacten (de gemeenschappelijke min) een betere oplossing. tijdens het op contact zetten van de auto zal de ECU eenmalig de pomp laten draaien, de koude start injector + normale injectoren geven een korte benzine puls, na dat er geen triggercontact signaal geconstateerd wordt gaat de pomp uit en daarmee ook de injectoren. in mijn beleving is dit de betere van de 2.

het verschil is dat bij 'mijn' oplossing de injectoren bij elke start eventjes bewegen en de pomp ook. bij de andere manier (die ook vaak toegepast wordt) bewegen de injectoren niet als er op gas gestart wordt.

het verschil zal minimaal zijn aangezien elke lpg inbouwboer het anders doet.
Ben ik het mee eens. Dit is ook de wijze waarop de lpg (g3) in mijn 440 was gebouwd.

Het laten draaien van de brandstofpomp wanneer er gereden wordt op lpg heeft geen zin. Daarbij wordt inderdaad voorkomen dat er op lpg en benzine tegelijkertijd wordt gereden.

Die temperatuur (100 graden) is hoog. Heb je geen lekke koppakking?
Dat kun je herkennen aan de luchtbellen in koelvloeistof of olie door je koelvloeistof. (draai de dop van de koelvloeistof er af bij koude motor, ja zal niet de eerste zijn die zich brand aan de koelvloeistof)

Een te arm brandstof mengsel kan ook een hete motor opleveren.
Volvo 440 LPG G3, 1994
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

[quote]Het laten draaien van de brandstofpomp wanneer er gereden wordt op lpg heeft geen zin. Daarbij wordt inderdaad voorkomen dat er op lpg en benzine tegelijkertijd wordt gereden.[/quote]

Dat vind ik meer symptoonbestrijding. Als ie op benzine en lpg loopt, is een van de afsluiters defect. En als injecoren lekken loopt ie ook beroerd op benzine. En als ie een heeeeeeeel klein beetje lekt maar goed loopt op benzine dan is dat ook geen probleem op lpg.
Pomp én injectoren afsluiten is ook een optie al blijft het nadeel dat de motor afslaat als je tijdens het rijden omschakeld naar benzine. Dat is dus ook meteen het nut van het laten draaien van de pomp. De boel blijft op druk en is paraat zodra van lpg naar benzine wordt overgeschakeld. En wat is er mis met een draaiende benzinepomp. Die pompt toch ook als ie op benzine rijdt en dat is in de meeste gevallen ook enkele tonnen. Waarom zou dat op lpg plotseling een probleem zijn?

[quote]het verschil is dat bij 'mijn' oplossing de injectoren bij elke start eventjes bewegen en de pomp ook. bij de andere manier (die ook vaak toegepast wordt) bewegen de injectoren niet als er op gas gestart wordt.
[/quote]
Dan ben ik misschien niet helemaal duidelijk geweest. Ik ben ervan uitgegaan dat een E [u]altijd [/u] op benzine start. Dit is in ieder geval zeer aan te raden bij een verdamperinstallatie i.c.m. een E om grote backfires te voorkomen. Dus altijd starten op benzine en na enkele seconden automatisch overschakelen op lpg.
whitehorsekart
5th Gear member

Precies pimsam, bij mijn 940 met vialle Lpi draait de benzinepomp ook altijd. En dat is bij mijn weten bij alle 940's zo. Zo kun je zonder pauze doorschakelen van Lpg naar benzine en omgekeerd. En de 940 heeft inmiddels bijna 400.000 km op Lpg gelopen, dus...
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
B-lennium
4th Gear member

het omschakelen van lpg naar benzine gebeurt zonder horten en stoten, de leiding is niet leeg, enkel geen druk.

laten we geen welles/niettus spelletje spelen. blijkbaar zijn er 2 gebruikte manieren.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”