
als je de auto laat afremmen op de motor en misschien een keer extra terug schakelen (van 4 naar 3, naar 2 en dan bij stilstand naar 1) voorkom je dat de motor te lang stationair moet lopen onder wisselende omstandigheden. de wisselende lucht werveling onder de motorkap is de boosdoener van dit alles.
als je eenmaal stil staat dan moet de motor (bij wijs van spreken) 30min kunnen draaien stationair.
het stationaire toerental is een zeer evenwichtig gebeuren. de motor moet net voldoende vermogen leveren om alle weerstanden in de motor (vooral wrijving van lagers en olie) te overwinnen, niet te veel, dan gaat het toerental langzaam omhoog. maar ook niet te weinig dan slaat de motor af.
als de weerstand veranderd (heftig sturen bij inparkeren bijvoorbeeld) dan kan het te veel worden en slaat de motor af. een klein beetje extra gas geven helpt de motor om de extra weerstand te overwinnen.
Het fijt dat de motor ook op benzine niet goed werkt geeft mij het vermoeden dat de ontsteking niet helemaal op orde is. (te weinig vonk energie) een 'blauwe' bobine van bosch (hogere vonk energie) kan de problemen misschien oplossen, kwaad kan het niet!