Pagina 3 van 5
Re: 140 pk / 170 pk
Geplaatst: 09.09.2010 - 19:15
door Oceanracer
S60 170pk Lpi schreef:...
Even een serieus antwoord op jouw vraag.
140 pk bij 4.500 tpm - 220 Nm bij 2.750 tpm 0-100 km/u = 10.2 sec.
170 pk bij 5.900 tpm - 230 Nm bij 4.500 tpm 0-100 km/u = 8.7 sec. ...
Zomaar een gedachtekronkel: Zou die tijdwinst bij de 170 pk ook door minder schakelen kunnen worden veroorzaakt? Met de 170 red je het tot aan de 100 wel in de tweede versnelling, waar je bij de 140 pk de derde versnelling er ook bij nodig hebt.
Geplaatst: 09.09.2010 - 19:52
door bart simpson
EVV schreef:Waytogo schreef:Ik heb er zelf ook nog naar gevraagd bij de dealer om van mijn 140 pk naar 170 pk te gaan in verband met het trekken van mijn caravan.
De dealer was er heel duidelijk in dat je met de 140 pk beter af bent omdat het maximale trekkracht al bij de 2750 tpm is zodat je veel minder in de toeren hoeft te rijden.
En inderdaad met de 140 pk gaat het makkelijk af door de bergen.
Dan zou ik toch maar op zoek gaan naar een andere dealer, onder de +/-4500 rpm zijn de 140 en de 170 PK namelijk exact hetzelfde, pas daarboven wordt de 140PK geknepen en blijft op ongeveer 140PK tot de eind, terwijl de 170 steeds meer vermogen krijgt.
denk dat die dealer zaken helderer ziet dan jij, een 170pk haalt bij 3.500 t/min geen 220Nm, ook de overbrengingverhoudingen van de bakken verschillen
Geplaatst: 09.09.2010 - 20:02
door t5power
bart simpson schreef:t5power schreef:Johan schreef:Valt een hoed ook onder de petjes?
Betreft wel een hoofddeksel he? Telt ws alleen als je hem ook onder een stoplicht draagt. We zullen de mening van petjes-deskundige Bart even afwachten.
Je hebt jezelf vast in een hokje geplaatst, dat hoef ik niet te doen, je niet aangesproken voelen maar dat toch wel zijn
Kom op Bart, niet zo moeilijk redeneren
"je niet aangesproken voelen maar dat toch wel zijn", dat kunnen als petvolk niet meer volgen.
Geplaatst: 09.09.2010 - 20:16
door V480-S60
Mods break
Zullen we ophouden met elkaar te bashen?
Geplaatst: 09.09.2010 - 21:38
door Bobbl
Laat ieder toch doen wat die wil of leuk vindt,
Heb voor men S60 een Peugeot V6 3.0 gehad en dan ook nog een station, menig golfje vr6, corrado, gsi eruit getrokken bij het verkeerslicht met de kids op de achterbank.
Kijk dat vindt ik leuk, en daarvoor heb je ook zo`n blok in je auto liggen anders kan ik net zo goed een 1.8 4 pittertje kopen.
En daarom gaat de 140 PK S60 volgend jaar ook plaats maken voor een auto met meer cilinders.
Geplaatst: 10.09.2010 - 01:31
door sjors86
bart simpson schreef:EVV schreef:Waytogo schreef:Ik heb er zelf ook nog naar gevraagd bij de dealer om van mijn 140 pk naar 170 pk te gaan in verband met het trekken van mijn caravan.
De dealer was er heel duidelijk in dat je met de 140 pk beter af bent omdat het maximale trekkracht al bij de 2750 tpm is zodat je veel minder in de toeren hoeft te rijden.
En inderdaad met de 140 pk gaat het makkelijk af door de bergen.
Dan zou ik toch maar op zoek gaan naar een andere dealer, onder de +/-4500 rpm zijn de 140 en de 170 PK namelijk exact hetzelfde, pas daarboven wordt de 140PK geknepen en blijft op ongeveer 140PK tot de eind, terwijl de 170 steeds meer vermogen krijgt.
denk dat die dealer zaken helderer ziet dan jij, een 170pk haalt bij 3.500 t/min geen 220Nm, ook de overbrengingverhoudingen van de bakken verschillen
Goed verhaal Bart, maar wat zeg jij dan van de originele verkoop/promotie boekjes en de vermogenscurves daarin. De 140 pk loopt identiek aan de 170 pk (qua vermogen dus!) totaan 4.500 rpm daarna is de 140pk versie vrijwel vlak totaan toerenbegrenzer. Het is tenslotte dezelfde motor met een andere chip ...
Je merkt het ook goed bij doortrekken tot 6.800 RPM. Vanaf 4.500 RPM is het klaar ... het toerental loopt dan anders (trager) door dan onder 4.500 RPM.
Geplaatst: 10.09.2010 - 07:47
door Johan
t5power schreef:bart simpson schreef:t5power schreef:Betreft wel een hoofddeksel he? Telt ws alleen als je hem ook onder een stoplicht draagt. We zullen de mening van petjes-deskundige Bart even afwachten.
Je hebt jezelf vast in een hokje geplaatst, dat hoef ik niet te doen, je niet aangesproken voelen maar dat toch wel zijn
Kom op Bart, niet zo moeilijk redeneren
"je niet aangesproken voelen maar dat toch wel zijn", dat kunnen als petvolk niet meer volgen.
Wie de pet past zette hem op?
Geplaatst: 10.09.2010 - 07:54
door bart simpson
sjors86 schreef:Goed verhaal Bart, maar wat zeg jij dan van de originele verkoop/promotie boekjes en de vermogenscurves daarin. De 140 pk loopt identiek aan de 170 pk (qua vermogen dus!) totaan 4.500 rpm daarna is de 140pk versie vrijwel vlak totaan toerenbegrenzer. Het is tenslotte dezelfde motor met een andere chip ...
Je merkt het ook goed bij doortrekken tot 6.800 RPM. Vanaf 4.500 RPM is het klaar ... het toerental loopt dan anders (trager) door dan onder 4.500 RPM.
vermogen zegt natuurlijk niet alles, 170pk's bij een "neurotische" 6.800t/min streven maar heel weinig mensen na, stel je de vraag hoe vaak men boven de 5.000 t/min komt kijken mensen je al geschokt aan.
Een 140pk is zeker met een aanhanger een prettigere motor qua krachtsontwikkeling
Geplaatst: 10.09.2010 - 08:16
door EVV
bart simpson schreef:sjors86 schreef:Goed verhaal Bart, maar wat zeg jij dan van de originele verkoop/promotie boekjes en de vermogenscurves daarin. De 140 pk loopt identiek aan de 170 pk (qua vermogen dus!) totaan 4.500 rpm daarna is de 140pk versie vrijwel vlak totaan toerenbegrenzer. Het is tenslotte dezelfde motor met een andere chip ...
Je merkt het ook goed bij doortrekken tot 6.800 RPM. Vanaf 4.500 RPM is het klaar ... het toerental loopt dan anders (trager) door dan onder 4.500 RPM.
vermogen zegt natuurlijk niet alles, 170pk's bij een "neurotische" 6.800t/min streven maar heel weinig mensen na, stel je de vraag hoe vaak men boven de 5.000 t/min komt kijken mensen je al geschokt aan.
Een 140pk is zeker met een aanhanger een prettigere motor qua krachtsontwikkeling
Ik zal er wel niets van snappen, maar als de 140PK en de 170PK tot ongeveer 4500 rpm exact hetzelfde zijn, hoe kan dan de 140PK een prettigere krachtsontwikkeling hebben? En hoe kom je aan de 6800 rpm, ik heb nergens kunnen vinden dat die 170PK pas bij 6800rpm vrij komt, eerder voor de 6000rpm.
Geplaatst: 10.09.2010 - 08:23
door V480-S60
De praktijk is vaak anders dan de theorie.
In de praktijk is gebleken dat de 170pk versie zijn kracht minder makkelijk vrijgeeft dan de 140pk versie. Dat is het hele eiereten.
Cijfers zijn in dit geval ondergeschikt. Zo simpel ligt het.

Geplaatst: 10.09.2010 - 09:04
door bart simpson
EVV schreef:bart simpson schreef:sjors86 schreef:Goed verhaal Bart, maar wat zeg jij dan van de originele verkoop/promotie boekjes en de vermogenscurves daarin. De 140 pk loopt identiek aan de 170 pk (qua vermogen dus!) totaan 4.500 rpm daarna is de 140pk versie vrijwel vlak totaan toerenbegrenzer. Het is tenslotte dezelfde motor met een andere chip ...
Je merkt het ook goed bij doortrekken tot 6.800 RPM. Vanaf 4.500 RPM is het klaar ... het toerental loopt dan anders (trager) door dan onder 4.500 RPM.
vermogen zegt natuurlijk niet alles, 170pk's bij een "neurotische" 6.800t/min streven maar heel weinig mensen na, stel je de vraag hoe vaak men boven de 5.000 t/min komt kijken mensen je al geschokt aan.
Een 140pk is zeker met een aanhanger een prettigere motor qua krachtsontwikkeling
Ik zal er wel niets van snappen, maar als de 140PK en de 170PK tot ongeveer 4500 rpm exact hetzelfde zijn, hoe kan dan de 140PK een prettigere krachtsontwikkeling hebben? En hoe kom je aan de 6800 rpm, ik heb nergens kunnen vinden dat die 170PK pas bij 6800rpm vrij komt, eerder voor de 6000rpm.
volgens mij zeg ik nergens dat die motoren tot 4.500t/min gelijk zijn, dat zijn ze namelijk niet.
Die 6.800 t/min werd geschetst door een ervaringsdeskundige.
Geplaatst: 10.09.2010 - 12:43
door sjors86
Juist, de 6.800 RPM is de toerenbegrenzer.
Ik wou alleen maar even duidelijk maken wat je in de originele curves ziet. En wat je in praktijk merkt met de 140 pk en het vermogen. Dus dan heb ik het alleen over de pk's na de 4.500 RPM niet over het koppel.
Als ik door trek schakel ik ergens tussen 4.500-5000 RPM want daarna (zoals al beschreven)is het klaar met z'n vermogen.
Geplaatst: 10.09.2010 - 14:09
door sjors86
bart simpson schreef:en dan toch reageren?
En dat treiteren is trouwens best wel kinderachtig ...
Geplaatst: 10.09.2010 - 16:05
door Ramon&Ramon
Ik zit met een Alpinopetje in m,n Volvo,niks mis mee:)
Geplaatst: 10.09.2010 - 16:12
door sju_art
Concluderend:
170pk versie heeft het vermogen pas bij een hoger toerental. Je moet dus al behoorlijk "wild" (hoog in toeren

) rijden om gebruik te kunnen maken van meer pk's?
Bedankt voor de input. Lijkt er op dat die chip van 450 euro best weinig beid voor het dagelijkse gebruik.
200+ pk is best uit het 2.4 blok te halen, je moet dan wel meer doen dan chippen....
Grappig hoe zo'n topic het forum in 2'en deelt. Maar ook goed, ik dacht even dat er men er alleen maar op uit was reacties bij anderen uit te lokken.
Bedankt voor de serieuze reacties

.
Geplaatst: 10.09.2010 - 16:26
door EVV
Klopt, het is niet zoals bij een turbo motor die over het hele bereik sterker kan worden door chiptuning.
200 pk moet inderdaad mogelijk zijn, er rijdt een 850 rond met ik dacht 225 pk (zie het Volvo 850 forum en youtube, Volvo SDM), maar die heeft de boel flink verbouwd, o.a. 5 gaskleppen, dat soort dingen.
Geplaatst: 10.09.2010 - 17:52
door sju_art
Trouwens 140 pk 0-100 10,2 en de 170 pk 0-100 8,7,
dat is wel een lekker verschil. De 188 pk zou in theorie ook weer wat sneller moeten zijn dacht ik zo?
Geplaatst: 11.09.2010 - 21:01
door peter d
S60 S70 LPI :
Jij hebt gelijk ! Dat zijn idd de verschillen.
Mijn 140pk heeft BSR omgezet met de 170pk software ivm dezelfde motor en 18pk extra erbij gezet. Vanaf ca. 3100 toeren merk ik dat hij iets feller is. Het is natuurlijk geen turbo, maar wel merkbaar bij hogere snelheden(Duitsland). Hij zit in een mum op 200 ! Hier in Nederland heb je er niet heel veel aan, want hier wordt je op snelheid gestraft. Toch leuk voor de heb. Echter heb ik de acceleratietijd nooit opgenomen, hier kan veel verschil in zitten, nm :
- is de motor lui ? of altijd lekker op snelweg bereden?
- zit er een trekhaak onder ?
- zit ie volgebouwd met audioapparatuur ?
- hoe ver is de koppeling versleten.
- is de auto evt. op juiste manier getuned?
- kan de bestuurder wel op juiste momenten doorschakelen ivm juiste trekkracht ( degene die denken dat ver in roodtrekken altijd helpt, wat natuurlijk niet altijd het geval is).
Zo zijn er altijd nog meer argumenten....maarja.
Als je echte sprintjes wilt trekken kan je beter een turbo aanschaffen, dit blaast teminste beter als een non-turbo.
Mocht je niet tevreden zijn kan je je mooie Volvo altijd kaalplukken voor gewichtsbesparing wat zonde zou zijn!!
Geplaatst: 12.09.2010 - 16:54
door jpwg001
VolvoTech schreef:t5power schreef:bart simpson schreef:Er zijn idd "petjes" onder ons, jij voelt jezelf daarmee dus ook aangesproken?
Zomaar even een gedachte he Bart, hoeveel pk moet iemand hebben om als petje door het leven te mogen? Is het nou vanaf een 2.5T of pas vanaf een T5?
Met 248Pk in mijn dieseltje durf ik te zeggen dat dat niets met PK's maar met gedrag te maken heeft
Afzender : Petloos
248 PK?!?! In een diesel? Wat voor auto? V70 D5?
Geplaatst: 12.09.2010 - 17:00
door jpwg001
sju_art schreef:Concluderend:
170pk versie heeft het vermogen pas bij een hoger toerental. Je moet dus al behoorlijk "wild" (hoog in toeren

) rijden om gebruik te kunnen maken van meer pk's?
Bedankt voor de input. Lijkt er op dat die chip van 450 euro best weinig beid voor het dagelijkse gebruik.
200+ pk is best uit het 2.4 blok te halen, je moet dan wel meer doen dan chippen....
Grappig hoe zo'n topic het forum in 2'en deelt. Maar ook goed, ik dacht even dat er men er alleen maar op uit was reacties bij anderen uit te lokken.
Bedankt voor de serieuze reacties

.
Als je meer dan 200 pk wilt, neem dan een Turbo. Dat loopt wel zo lekker...