Pagina 3 van 8
Geplaatst: 12.09.2010 - 17:32
door jpwg001
Ben jij vanuit een Omega in een Volvo gegaan? Ik wel... grappig. Omega was groot! Reed best goed. Maar deze Volvo wint op alle terreinen.
Geplaatst: 12.09.2010 - 17:56
door 945i
Dat blok is toevallig een vrijloper. Die Omega was idd. een fijne auto. (als hij het deed...)
De Omega was in 1991, daarvoor had ik al eens een 340 gehad, en later nog een aantal andere type's.
Geplaatst: 12.09.2010 - 18:17
door jpwg001
Dus een A-omega? Ik heb een B gehad.
Geplaatst: 12.09.2010 - 19:21
door Ramon&Ramon
945i schreef:Als de riem er goed uitziet zo ik niet weten welk "risico" ik loop.
Riembreuk is meestal het gevolg van een defecte spanrol of waterpomp,dus de riem kan er goed uitzien,maar de toestand van de spanrollen en waterpomp kun je dus niet zien zonder de complete boel te demonteren.
Ik denk dat de kosten van vervanging niet opwegen tegen de eventuele schade van een paar duizend euro als het mis gaat,verkeerd bezuinigen is dat dan.
Geplaatst: 12.09.2010 - 19:27
door 945i
Ik, en jij ook denk ik, heb waterpompen ook eerder zien sneuvelen, voordeel bij rollen en pomp is dat je het hoort.
We kunnen een heleboel uitzonderingen verzinnen,maar als hij breekt, breekt hij. Dat kan ook bij 80.000km.
Geplaatst: 12.09.2010 - 23:03
door Ramon&Ramon
Als die ervaring er dan al is,waarom dan wachten tot hij breekt,verstandiger is om het spul 10000km voordat te termijn verstrijkt te vervangen!
Geplaatst: 13.09.2010 - 07:34
door Donic
flipjebetuwe23 schreef:Ik heb begrepen van de dealer 10 jaar of 160.000
Ik heb recent bij 150.000km de distrubutieriem laten vervangen. Leeftijd auto 9 jaar. Wel een goed gevoel dat het allemaal weer up-to-dat is.
Geplaatst: 13.09.2010 - 07:48
door bart simpson
Mijn privé mening, niemand die zegt dat het geen goed gevoel geeft, de aboslute noodzaak mist alleen wat en het verhoogt de kosten van je reguliere onderhoud nodeloos.
Mijn zakelijke mening, doen!!!! voor mijn part elke 3 jaar!
Geplaatst: 13.09.2010 - 11:30
door piotrV70
Ramon&Ramon schreef:Een visuele controle bij een beurt kan nooit kwaad,maar helaas gebeurt dat te weinig.
Bij mijn Audi A2 wel, die kent geen vaste interval: visuele controle bij elke inspectie staat in het boekje.
Geplaatst: 16.09.2010 - 17:38
door vrolijkje
Geldt die 160k overigens onafhankelijk van motortype en brandstofsoort? Ik kan me voorstellen dat een T5 een andere 'gebruiks'vorm en-belastingen heeft als een 2.0 D en idem voor automaat en handbak...
Geplaatst: 16.09.2010 - 18:21
door wim de jong
Het lijkt mij juist dat de belastingsvorm voor een D5 en een T5 op misschien een kleinigheidje na, precies gelijk zijn?
Immers, het vermogen wat opgewekt wordt en op de krukas staat, wordt toch doorgegeven via de bak aan de wielen.
Het vermogen om de nokkenassen te laten ronddraaien is voor beide motoren nagenoeg gelijk. Het zijn 20 klepjes openen en dat is dat.
Of je dan een 300 PK motor hebt of een 160 PK, de klepjes kosten net zoveel energie plus een beetje voor de waterpomp.
Misschien ligt eea voor een diesel (ivm andere toeren bereik) ietsjes anders.
Kan misschien een expert dit uitleggen?
Geplaatst: 16.09.2010 - 19:36
door flipjebetuwe23
vrolijkje schreef:Geldt die 160k overigens onafhankelijk van motortype en brandstofsoort? Ik kan me voorstellen dat een T5 een andere 'gebruiks'vorm en-belastingen heeft als een 2.0 D en idem voor automaat en handbak...
Volgens mij maakt dat niks uit. Rij zelf in een V70n T5 bj 2000en ik kreeg dus te horen bij de dealer 10 jaar of 160.000 zat nog niet aan de km maar dus wel aan de tien jaar
Geplaatst: 16.09.2010 - 23:42
door Johan
wim de jong schreef:Het lijkt mij juist dat de belastingsvorm voor een D5 en een T5 op misschien een kleinigheidje na, precies gelijk zijn?
Immers, het vermogen wat opgewekt wordt en op de krukas staat, wordt toch doorgegeven via de bak aan de wielen.
Het vermogen om de nokkenassen te laten ronddraaien is voor beide motoren nagenoeg gelijk. Het zijn 20 klepjes openen en dat is dat.
Of je dan een 300 PK motor hebt of een 160 PK, de klepjes kosten net zoveel energie plus een beetje voor de waterpomp.
Misschien ligt eea voor een diesel (ivm andere toeren bereik) ietsjes anders.
Kan misschien een expert dit uitleggen?
Ik denk dat je verhaal correct is al zal dit verschil uitmaken dan zal de constructeur er wel voorkzien om in die gevallen een riem toe te passen die ook berekend is op een hogere belasting zodat het interval gelijk blijft.
Geplaatst: 18.09.2010 - 19:04
door ...
...
Geplaatst: 02.10.2010 - 00:28
door RVF
ik heb het net bij de beurt van 160.000 laten doen. achteraf kreeg ik de melding dat het echt wel tijd was, daar had ik geen 5000 meer mee kunnen bollen :s
Geplaatst: 02.10.2010 - 12:01
door mga1600
Er zijn vele boeken geschreven over onderhoud. Er zijn verschillende filosofieen over. De ene pleit voor preventief onderhoud (dus op intervallen tijd/gebruiksduur en MTBF ( =~ statistische levensduur) gebaseerd, de andere juist op toestands-afhankelijke vervanging. Dus iedereen heeft hier gelijk. In de industrie kiest men vaak voor het laatste - de achtergrond is dat men van mening is dat de kans dat een nieuw onderdeel een ingebakken fout heeft groter is dan dat een'oud onderdeel plotseling de geest geeft. De voorwaarde is dan uiteraard wel dat er zeer intensief gecontroleerd tegen objectieve criteria. Dat is bij een distributieriem, rollen en pomp niet erg praktisch, dus zou ik ook zeggen: bij twijfel of onrust doen. Kost een paar centen, maar vroeger of later komt het toch aan de beurt. Vergeleken met andere merken auto's is 160.000 km trouwens al erg ruimhartig viel me op
Geplaatst: 02.10.2010 - 12:59
door Ramon&Ramon
RVF schreef:ik heb het net bij de beurt van 160.000 laten doen. achteraf kreeg ik de melding dat het echt wel tijd was, daar had ik geen 5000 meer mee kunnen bollen :s
heel verstandig,bij vroegtijdige breuk heb je een berg ellende en kosten en dat komt helaas steeds vaker voor.
Geplaatst: 19.01.2011 - 21:31
door HansEindhovenV70
Hoi,
Ik heb 2x een distributieriem vervangen, een keer bij een Volvo 240 en bij een Opel Corsa 1.5TD. Bij de Opel moest zelfs een hele motorsteun verwijderd worden om erbij te kunenn....
Heeft iemand enig idee of het bij een Volvo v70 2.4, 140 PK, bouwjaar 2002, goed te doen is?
Geplaatst: 19.01.2011 - 23:08
door Ramon&Ramon
Dat is toch andere koek dan bij een Opeltje,denk om de variabele nokkenassen en de afstelling van de riemspanner,als het mis gaat,gaat het goed mis namelijk.
Geplaatst: 19.01.2011 - 23:10
door Ramon&Ramon
flipjebetuwe23 schreef:vrolijkje schreef:Geldt die 160k overigens onafhankelijk van motortype en brandstofsoort? Ik kan me voorstellen dat een T5 een andere 'gebruiks'vorm en-belastingen heeft als een 2.0 D en idem voor automaat en handbak...
Volgens mij maakt dat niks uit. Rij zelf in een V70n T5 bj 2000en ik kreeg dus te horen bij de dealer 10 jaar of 160.000 zat nog niet aan de km maar dus wel aan de tien jaar
Als de riem er na 10 jaar nog omheen zit zonder problemen,heb je dus geluk gehad,maar daar is al zeer veel over geschreven,ze breken ook vroegtijdig,zelfs al bij 130000km en na 6 jaar...