idd,alles ten koste van WEL Volvo(kunnen/moeten) rijdensnrbcb schreef:Maar ze staan wel mooi, en das ook wat!!
Gaan we toch 2x minder eten bij de chinees, kan ik weer tanken

idd,alles ten koste van WEL Volvo(kunnen/moeten) rijdensnrbcb schreef:Maar ze staan wel mooi, en das ook wat!!
Gaan we toch 2x minder eten bij de chinees, kan ik weer tanken
Kijk ik naar de 2.5T 5 cylinder. In de V70 deed deze motor 200 PK standaard. Auto zou 1575 oid wegen. Banden waren 245/40-18. Verbuik op de meter in de rechte vlakke lijn bij 120 km/h was met moeite op 1 op 11 te krijgen. Korte stint gemiddelde zat vaak vrij vlot op 1 op 8 tot 1 op 9. Bij sportief gebruik Vrij vlot op 1 op 7-7.5 en dan praat ik niet over dik 200+ rijden wat moeilijk haalbaar was.945i schreef:Het leuke is, dat die Focus de zelfde motor als de T4 van Volvo heeft...
Maar De theoriecijfers worden in de praktijk toch zelden of nooit gehaald idd.
Bij dealer geweest en je raad het al: valt binnen "de tolerantie". Hij wil Vlovo wel vragen om te komen beoordelen maar hij voorspelde de uitslag al: ik ben in principe kansloos want ook Volvo zal dit ook zo beoordelen. Letterlijk zei de dealer: 1:9 is een net verbruik wat dat hoort bij een dergelijke auto......helemaal met cornelli eens.
na de vakantie de dealer maar eens confronteren met cijfers.
cornelli schreef:Bij dealer geweest en je raad het al: valt binnen "de tolerantie". Hij wil Vlovo wel vragen om te komen beoordelen maar hij voorspelde de uitslag al: ik ben in principe kansloos want ook Volvo zal dit ook zo beoordelen. Letterlijk zei de dealer: 1:9 is een net verbruik wat dat hoort bij een dergelijke auto......helemaal met cornelli eens.
Ik ben benieuwd wat jouw dealer zegt; wil je mij svp op de hoogte houden.
Txs
Wat verbruikt hij met pakweg 120 km constant op de autosnelweg?
« cornelli » :Citeer:helemaal met cornelli eens.
Bij dealer geweest en je raad het al: valt binnen "de tolerantie". Hij wil Vlovo wel vragen om te komen beoordelen maar hij voorspelde de uitslag al: ik ben in principe kansloos want ook Volvo zal dit ook zo beoordelen. Letterlijk zei de dealer: 1:9 is een net verbruik wat dat hoort bij een dergelijke auto......
Ik ben benieuwd wat jouw dealer zegt; wil je mij svp op de hoogte houden.
Txs
Mijn XC60 T6 (model 2011, std. 304 pk, banden op 2,5 en 2,2 atm. vanwege comfort) gebruikt op een lange rit, 200 km , m.n. snelweg, snelehid 120km/u soms even iets harder 1 l op 11,3 km !HV schreef:Wij kunnen het mooi vergelijken met een T6 en 2.0T. Die laatste heeft nog niet heel veel KM's gemaakt, maar scoort tot nu toe nauwelijks beter dat de door milieuminnenden verfoeide T6, die in mijn geval zelfs nog een G label heeft als ik mij goed herinner (inmiddels zijn er wat aanpassingen, waardoor 21 pk meer en toch een lagere CO2 uitstoot).
Ik verwacht wel dat de 2.0T nog wat zuiniger zal worden als deze over de 20.000km gaat. Maar voor mij bewijst dit ook weer, dat downsizing beperkte effecten heeft in de werkelijkheid, en tevens dat een diesel in de praktijk gewoon vaak zuiniger is dan een gedownsizede benzinemotor. Wel hebben beide een heel mooi geluid (vooral de T6 natuurlijk), da's ook wat waard toch?
Mijn ervaring is positief, door het tunen wordt weliswaar de motor mechanisch zwaarder belast maar de efficiency neemt toe, dus bij dezelfde rijstijl wordt hij iets zuiniger, plus omdat de motor beter op gaspedaal reageert (hangt beer aan het gas) trap je minder ver het gaspedaal in en dit werkt ook weer positief.Harrie Dieteren schreef:De jaarbeurt en de 10093 gereden km met mijn Volvo XC60 vragen om een evaluatie!
Zoals bekend is het geprognosticeerde gebruik van de Volvo XC60 2.0T volgens de geldende richtlijnen 8,5 l /100km.
Ook is aangegeven dat het gebruik in stadsverkeer is 11 l / 100km.
Aangezien de gemeten waarden over de 11 l / 100 km gaan betekend dat de opgegeven hoeveelheden geen enkele praktische basis hebben.
Tijdens het rijden is te zien is dat het laagste gebruik gemeten wordt op buitenwegen bij snelheden tussen de 70 en 80 km.
De verhouding van gereden km is: buitenweg is 60% en stadsverkeer 40% dus een gunstige uitgangspositie om onder de 11 l / 100 km te komen. Niet dus!!
Autoweg kilometers zijn te verwaarlozen, vooral omdat deze geen redelijke verlaging van het hoge verbruik geven, omdat het verbruik op de autoweg ook veel te hoog is.
Zoals aangegeven heb ik in een jaar 10093 km gereden, met een gemiddelde snelheid (BC) van 39 km / uur.
Getankt zijn 1121 liter benzine. Door mij 9010 km geregistreerd, dus is gereden 8,04 km per liter benzine, of getankt 12,44 liter per 100 km.
Mijn garage is (na veelvuldig gemekker mijnerzijds) met mijn XC60 naar de importeur gereden, die na een onderzoek aangaf dat dit hoog gebruik binnen de norm was.
Uiteraard is niet verteld welke norm gehanteerd is!!
De XC60 2.0T is niet meer leverbaar en is nu alleen leverbaar in de uitvoering T5 met 240 pk vermogen.
Dat is voor mij ook een vingerwijzing dat het gebruik bij een 203 pk motor veel te hoog is, maar als 240 pk motor te verdedigen is.
Wel is mij door de garage verteld dat tunen "mogelijk een lager verbruik geeft, maar geen garantie dat dat ook zo is" en gegevens van de tuner zijn er volgens hun niet??
Dus eerst betalen en dan maar of het tunen resultaat heeft????
Gaarne zou ik vernemen welke positieve of negatieve effecten het tunen geeft bij een gebruik 60% binnenwegen en 40% stadsverkeer bij de XC60 2.0T?
Ik ben iedereen dankbaar zijn die mij praktische informatie verstrekt over het tunen van XC60 2.0T !!