Pagina 3 van 9
Geplaatst: 30.09.2010 - 17:01
door mr.borrie
Klopt, het is zelfs zo sterk dat hij op LPG moet lopen voor de APK als dat op het kenteken staat. En met een carb zal je toch moeten kiezen benzine of gas afstelling deze zijn anders en ik gok niet dat je elke keer met omschakelen je carb opnieuw wilt afstellen.
Daarom heb ik mijn 144 ook laten afstellen op gas
Geplaatst: 30.09.2010 - 17:58
door Racingbrick
Haha, leuk verhaal, en zo kan een oude 740 nog een tweede leven krijgen.
Ik zal je vertellen dat in 12 dagen gelden een 740 Wagon uit 1987 heb gevonden, boekjes er bij 190.000 op de klok, echte kilometer en de wagen is schoon van binnen, zelfs op de laadvloer schoon.
Ik had proef gereden en was meteen verkocht, start en rijdt als een nieuwe.
Prachtig gewoon.
Ware het niet dat ik in de jaren 80 en 90 die van die 7 series heb gehad, toen al een fijne wagen, nu nog.
Meteen mn Opel Combo trilding op diesel weggedaan en ook in deze 740 komt LPG, op de 12e oktober.
Een nieuwe installatie kost niet de hoofdprijs, gemakkelijk en simpel systeem volstaat al op deze Katloze wagens.
Op naar de 5 ton! ik wens je veel rijplezier, een 740 is een stille en comfortabele wagen, goede stoen en rijdt lekker.
Ook de dealer kan gemakkelijk aan spullen komen, ik heb wat kunststof pluggen besteld en zo, allemaal dubbeltjeswerk, en simpele techniek.
veel plezier er mee!
Geplaatst: 30.09.2010 - 18:27
door Leandres
242-turbo schreef:ben benieuwd, zwarte rook voorspeld niet veel goeds
betekend te rijk lopen of te wienig lucht krijgen.
Zou je denken.
Echter de Volvo monteur (van de oude stempel) zegt de auto volgens de waardes in het boekje te hebben afgesteld, hij vind zelf ook dat de auto nog niet helemaal perfect loopt maar weet zelf niet wat daar aan te doen.... ](*,)
Ik ga nu deze week bekijken hoe zuinig de auto nu loopt, en op basis daarvan ga ik bepalen of ik het al dan niet acceptabel vind. De auto rijd wel stukken beter dan voor ik hem naar de garage bracht.
Geplaatst: 30.09.2010 - 19:22
door 945i
Ramon&Ramon schreef:945i schreef:Nee die krijg je niet, ook geen 1 erop ofzo.
Alleen een G ipv. een B bij brandstofsoort. Geen mens kijkt er ooit naar waarschijnlijk, maar ja..

Klinkklare onzin wat je nu zegt,natuurlijk kijk de APK keurmeester er naar of er LPG op het kenteken staat of niet!
Ramon&Ramon schreef:natuurlijk wordt er bij de APK op gelet op welke soort brandstof hij rijdt.
Kenteken meenemen is niet meer nodig,alle gegevens worden geraadpleegd in het APK scherm via internet,als er geen G op het kenteken staat en er zit gas in,heb je dus echt een probleem en het wordt doorgegeven aan RDW.
Vanaf de tenaamstellingsdatum krijg je een flinke boete voor belasting ontduiking.
Ik had het over het papiertje...
Je moet tegenwoordig echt heel precies zijn met je bewoordingen, voor je het weet praat je klinkklare onzin!
Geplaatst: 01.10.2010 - 20:23
door asmeekens740
Leuke discussie over het gehele APK-deel 1 t/m 16, LPG, B-G, verhaal daar heb ik geen bijdrage in maar ik wilde gewoon ff kwijt dat ik het een mooie auto vind, erg gaaf dat die auto zo lang in de familie is! Ben benieuwd hoe het af gaat lopen met je zoektocht naar de zwarte rook

, hopelijk kan je er vele fijne kilometers mee maken!
Geplaatst: 01.10.2010 - 21:09
door v700r
mr.borrie schreef: En met een carb zal je toch moeten kiezen benzine of gas afstelling deze zijn anders en ik gok niet dat je elke keer met omschakelen je carb opnieuw wilt afstellen.
Daarom heb ik mijn 144 ook laten afstellen op gas
Beetje raar verhaal Boris, klopt natuurlijk van geen kant!!!
Geplaatst: 05.10.2010 - 18:57
door Leandres
Sinds de 740 terug is van de garage heb diverse keren met de auto gereden echter komt er nog steeds behoorlijk zwarte rook uit de uitlaat bij het 'doortrekken' vanaf lage toerentallen in vrijwel elke versnelling. Dan houdt de auto ook in, en hort en stoot deze onplezierig, net alsof die 'verzuipt'.
Om een goede verbruikstest te doen ben ik er 2x mee naar mijn werk gereden. Dat is ongeveer 100km per dag, waarvan 98km snelweg. Ook heb ik nog een kleine 40km binnen mijn woonplaats gereden. Ben niet boven de 120km/h geweest en heb zeer beschaaft opgetrokken (stijl: "het nieuwe rijden")
Zojuist heb ik de tank volgegooid (deze was uiteraard ook vol sinds in deze meting begonnen ben).
Liters: 25,68
KM: 240,2
Verbruik: 1 op 9,35
Het is dus al een heel stuk beter dan voorheen, maar absoluut niet naar tevredenheid. Temeer omdat de auto gewoon niet mooi doortrekt bij lage toerentallen.
Geplaatst: 05.10.2010 - 20:02
door V70/2.4D/2003
De oude baas moet gewoon weer eventjes wennen dat hij moet werken, dat is alles. Het is zaak dat je alle leidingen en dergelijke in de gaten gaat houden want dat kon nog wel eens gaan lekken. Gewoon eerst een poosje lekker met hem sturen, alles weer lekker soepel en gesmeerd laten worden en je zult zien dat het goed komt.
Zie het maar als fysiotherapie

Geplaatst: 05.10.2010 - 20:06
door Leandres
Ik neem aan dat het 'horten' en 'stoten' niet "vanzelf" overgaat?
Dat lijkt mijn inziens op een veel te rijke afstelling.
Geplaatst: 05.10.2010 - 20:21
door V70/2.4D/2003
Dat zou je moeten kunnen ruiken. Volgens mij heeft hij al een beurt gehad en is men al druk doende geweest om hem af te stellen omdat hij zo vreselijk zoop....toch?
Tip: Aanstaande zaterdag even met de oude baas shoppen in Osnabruck. Kan hij heel voorzichtig de longen los krijgen op de A31 en alles eens lekker schoon branden. Voor die tijd nog even laten checken of zijn afstelling goed is en dan gaan met de 740. Niet te hoog in toeren draaien maar wel boven zijn koppel blijven. Blaast alle oude troep er eens lekker uit. Daarna zal het hem beter gaan.
Geplaatst: 05.10.2010 - 21:31
door Leandres
Maximale koppel bij dat soort auto's zitten toch vrijwel rond de 5000rpm ???
Geplaatst: 05.10.2010 - 22:03
door V70/2.4D/2003
:shock: Dan gilt hij het uit!
Je moet even kijken op welk toerental de motor zijn max. koppel (Nm) geeft en bij welk toerental hij zijn max. vermogen (PK) geeft. Daar tussen ligt het werkgebied van de motor en gelieve daar binnen te blijven.
Ja dat is in strijd met het nieuwe rijden ennog veel meer gedoe maar is onder de streep veel beter voor de verbrandingsprocessen in de motor. (En dat ding doet dan wat je van hem wilt namelijk: voorwaarts)
Geplaatst: 05.10.2010 - 22:25
door 945i
Gooi een paar liter diesel op een volle tank benzine. maakt je hele brandstofsysteem schoon. En hij loopt er niks slechter van.
Geplaatst: 05.10.2010 - 22:48
door kvdb
Kan het walmen niet veroorzaakt worden door overmatig olieverbruik bij volle belasting van het blok? Of moet het dan echt blauw zijn?
Geplaatst: 05.10.2010 - 23:11
door V70/2.4D/2003
kvdb schreef:Kan het walmen niet veroorzaakt worden door overmatig olieverbruik bij volle belasting van het blok? Of moet het dan echt blauw zijn?
Of ingedroogde klepsteelhoedjes? Maar dan zou hij ook olie moeten gebruiken.
Geplaatst: 05.10.2010 - 23:28
door kvdb
Kan geen kwaad om het oliepeil de komende tijd een beetje in de gaten te houden dus ... als Leandres dat al niet deed.
Geplaatst: 06.10.2010 - 09:42
door Leandres
- De auto verbruikt (nog) geen druppel olie.
- De rook is ook zwart, en niet blauw.
- De auto stinkt (stationair bijv) goed naar benzine.
Het vreemde is dat de auto soms wel mooi door trekt en soms hort en stoot.
Baal echt van deze vage problematiek.
Het "paar liter diesel" op een tank benzine heb ik nog nooit gehoord, lijkt me niet dat dat de verbranding nu echt ten goede komt? - Ik wil niet stil staat met de auto.
Geplaatst: 06.10.2010 - 09:59
door 945i
Doe met de diesel tip wat je wil, ik weet dat het werkt, meer kan ik je niet zeggen.
Geplaatst: 06.10.2010 - 10:24
door Leandres
V70/2.4D/2003 schreef::shock: Dan gilt hij het uit!
Je moet even kijken op welk toerental de motor zijn max. koppel (Nm) geeft en bij welk toerental hij zijn max. vermogen (PK) geeft. Daar tussen ligt het werkgebied van de motor en gelieve daar binnen te blijven.
Ja dat is in strijd met het nieuwe rijden ennog veel meer gedoe maar is onder de streep veel beter voor de verbrandingsprocessen in de motor. (En dat ding doet dan wat je van hem wilt namelijk: voorwaarts)
Ik heb het volgende opgezocht:
Volvo 740 GL 2.3 (B230K)
114pk bij 5200 omw/min 192 Nm bij 2500 omw/min
Dus het maximale koppel ligt bij 2500rpm ? - Dat toereltal heb ik ook als ik 120km rijdt ?
Wat bedoel je precies met 'de longen los krijgen' en het oude troep eruit blazen?
Geplaatst: 06.10.2010 - 10:34
door kvdb
Als je voor wat langere tijd de motor goed warm laat worden heb je best kans dat de aanslag op de ingewanden van de motor (zuigers, kleppen, veren e.d.) wat schoner kunt krijgen. Daardoor zou je dan ook weer een betere verbranding krijgen. Het is geen revolutie, maar ik heb het bij mijn auto's gemerkt dat ze dan wel wat soepeler worden.
Als je auto naar benzine stinkt, krijg ik het idee dat hij te rijk staat. Daarom krijg je het gevoel dat hij 'smoort' en vervolgens dikke roetwolken. Maar goed, ik ben geen autotechnicus.
Diesel is gewoon brandstof, net als benzinen. Het is alleen nogal wat schraler. Een paar liter diesel op een volle tank doet je auto geen schade, maar het kan wel een schonende werking hebben. Leg het eens voor aan de monteur waar het over had, als die van de oude stempel is zal hij het middel wel herkennen.
Een vriend van mij had in zijn Suzuki GSXR600 ooit per ongeluk diesel getankt. Hij kwam er na een paar liter achter en heeft er gewoon benzine bijgegooit. Het ding klonk als een grasmaaier en stonk als een straaljager, maar heeft er niks aan overgehouden.
Andersom zou ik het niet doen, benzine in een dieselauto stoppen. Gaat niet goed.