Pagina 3 van 9

Geplaatst: 06.11.2007 - 19:50
door bart simpson
Edgar schreef:Een goede tuner heeft daar een verzekering voor
lees de site van de door mij genoemde tuner icm mijn commentaar dan nog eens....

Geplaatst: 07.11.2007 - 06:40
door Edgar
bart simpson schreef:
Edgar schreef:Een goede tuner heeft daar een verzekering voor
lees de site van de door mij genoemde tuner icm mijn commentaar dan nog eens....
Ik ga hier niet roepen wat wel en géén goede tuners zijn... op welke fronten dan ook...

En toch Bart zou jij je auto ook maar is moeten tunen :lol: :wink:

Geplaatst: 07.11.2007 - 16:06
door Carfreak
@ Bart: Welke Volvo rijd jij eigenlijk?

Geplaatst: 07.11.2007 - 18:19
door bart simpson
Carfreak schreef:@ Bart: Welke Volvo rijd jij eigenlijk?
Hoofdzakelijk Volvo 2, maar heel soms ook Volvo 1, maar goed, doorgaans dus een Volvo.

Geplaatst: 07.11.2007 - 19:34
door ballon
Mijn broer heeft vorig jaar zijn V70 2.4T laten chippen bij Tunex, en was heel erg tevreden over het resultaat. 225 euro is ook een tijdelijke aanbieding. Heb zelf overal geïnformeerd en ben toen uiteindelijk toch bij tunex uitgekomen. En als je binnen 30 dagen niet tevreden bent over het resultaat chippen ze hem gewoon weer terug naar 140 pk. Een 140 pk is gewoon standaard uit de fabriek een 170 pk maar is teruggechipt naar 140 pk. Als ik de 24e november geweest bent bij tunex, zal ik laten weten of ik tevreden bent over het resultaat.

Geplaatst: 08.11.2007 - 10:00
door JJDD
Kan me toch niet voorstellen dat het verschil tussen 140 en 170 enkel de chip is?!?! Wie weet daar meer van????

Geplaatst: 08.11.2007 - 10:23
door Paul
Klopt zitten ook andere remschijven op en misschien grotere intercooler?

Geplaatst: 08.11.2007 - 10:27
door NOS
De 2.4 benzine is ongeblazen en dus zonder intercooler. Motorisch is de enige aanpassing echt de chip.

Geplaatst: 08.11.2007 - 10:36
door JJDD
Ja, maar hoe zit het met aandrijfas, remmen, versnellingsbak, etc??

Geplaatst: 08.11.2007 - 13:10
door Carfreak
En is het niet zo dat de 140pk 10v is en de 170pk 20v? Er is nogal wat onduidelijkheid daarover. Ook bij de diverse tuningbedrijven is het niet helemaal duidelijk volgens mij.

Hoe zit het nu?

Geplaatst: 08.11.2007 - 13:13
door bart simpson
Als je een 2.5 10V hebt is hij 144pk (en van voor half 2000)
De latere varianten waren altijd een 2.4 20V, zowel de 140 als de 170pk

Geplaatst: 08.11.2007 - 13:13
door JJDD
vanaf 2000 beide 20v voor zover ik weet, de 10v stamt nog uit de 850 tijd.

Geplaatst: 08.11.2007 - 13:25
door Carfreak
Bedankt! Ik moet even een aantal mensen gaan corrigeren nu :-)

Geplaatst: 08.11.2007 - 14:08
door Romeo-Lima
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen een orginele volvo-chip en één van een tuningbedrijf.
Zijn de specs. hetzelfde?

Is er iets bekend omtrent het te verwachten brandstofverbruik ná de chip wissel?

Ik overweeg om ook mijn wagen (2.4L/2003/140pk) te laten chippen naar 170 pk.

Zou het chippen ook een oplossing kunnen zijn voor de beschreven problemen in dit draadje ? http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=16083

Geplaatst: 08.11.2007 - 14:19
door V480-S60
Romeo-Lima schreef:Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen een orginele volvo-chip en één van een tuningbedrijf.
Zijn de specs. hetzelfde?

Is er iets bekend omtrent het te verwachten brandstofverbruik ná de chip wissel?

Ik overweeg om ook mijn wagen (2.4L/2003/140pk) te laten chippen naar 170 pk.

Zou het chippen ook een oplossing kunnen zijn voor de beschreven problemen in dit draadje ? http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=16083
1.
Nee de specs zijn niet hetzelfde

2.
Nee het chippen is géén oplossing voor een kapotte ETM.

Geplaatst: 08.11.2007 - 14:27
door JJDD
Het probleem is volgens mij niet zozeer een kapotte ETM. Meer een gebrek aan NM in combi met toerental, evt koude motor. Het zou mij ook niet verbazen dat dit probleem is verholpen met de chip / tuning. Zit zelf nog even met de andere factoren die meespelen, zoals hierboven genoemd.

Geplaatst: 08.11.2007 - 15:39
door Romeo-Lima
Tuurlijk een kapotte ETM, is een kapotte ETM. Dat is duidelijk. Dat probleem is natuurlijk niet met chiptuning op te lossen. Daar zal gewoon een nieuwe in moeten.

Maar... in de gevallen waar men dus duidelijk een probleem heeft met het vermogen direct ná het wegrolmoment, het trillen van de wagen en het bijna afslaan, zou de oplossing wel eens in de chiptuning kunnen liggen. Het is tenslotte een zware wagen en 140 pk is dan niet echt overdreven veel.

JJDD, je hebt het over te weinig NM i.c.m. met het toerental. Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben.

Als je naar de curve kijkt waarop het verschil is te zien tussen orgineel 140 PK en ná de tuning 170 PK dan lijken de extra NM's pas in de hogere toerentallen te worden afgegeven.
Zie de curve: http://www.rica.nl/chiptuning/showupgra ... &Model=488

Hoe is dit in praktijk?
Weet iemand hier meer van/over?

Geplaatst: 08.11.2007 - 15:59
door bart simpson
een 170pk draait 1500 t/min sneller om daarbij een 10Nm hoger koppel af te geven

Geplaatst: 08.11.2007 - 16:54
door Carfreak
Weinig verschil. En toch schijnt het veel soepeler te lopen. Wat 10nm al niet kan betekenen he? :-)

Geplaatst: 08.11.2007 - 16:57
door JJDD
Of het verschil weinig is, hangt af van het koppel bij 1500t/m is bij de 140 pk, als dat 10NM is, dan is het verschil wel groot ;-)
Wel vraag ik me af hoe je 1500 toeren per minuut sneller kan omdraaien .... als het sneller wordt, dan worden het toch ook meer toeren per minuut??Maar ik weet weinig van de betreffende techniek, dus zit er waarschijnlijk behoorlijk naast.