Pagina 3 van 3

Geplaatst: 24.10.2010 - 11:38
door drowel
Ik heb zelf een tijdje bij een tankstation gewerkt als bijbaantje tijdens de middelbare school, en kan je vertellen dat de verkoop van brandstoffen als v-power, ultimate, en 98 voor geen meter loopt. Kan dus inderdaad goed zijn dat je "oude meuk" krijgt ja.

Geplaatst: 24.10.2010 - 11:39
door Leeuwarden
het is wat... Dan maar 95 met de aceton truc!

Geplaatst: 24.10.2010 - 12:10
door V70 T5 assen
Moet je doen goed voor de rubber leidingen :)

Ik tank in assen gewoon bij de BP 98 benzine heb geen klachten.

Geplaatst: 24.10.2010 - 12:27
door Leeuwarden
Ik heb zelf geen BP in de buurt. Dan moet ik naar de andere kant van de stad en dat is een plek waar ik eigenlijk nooit kom al was het alleen maar omdat je bijna standaard in de file komt te staan... (zal een kwestie zijn van op de verkeerde plek zijn op een verkeerd moment...)

Ik denk trouwens dat het met die rubber leidingen wel mee zal vallen. die zijn sowieso al benzine-bestendig en de concentratie aceton is dermate laag dat het geen invloed zal hebben... (Een vriend van is wetenschapper die me dit zo vertelde om in een adem er wel bij te vertellen dat pure aceton een goedje is wat bij hem in het lab op een veilige manier bewaard dient te worden)

Maar nu we het er toch over hebben.... Zijn er nog ervaringsdeskundigen? Ikzelf vind het twijfelachtig. In de VS is het wat populairder en behaalt men ook resultaten. Maar als ik me niet vergis hebben ze daar ook benzine met een nog lager octaangehalte...

Geplaatst: 24.10.2010 - 13:14
door Iroll
Aceton is een broodje aap verhaal, net als magneten om de benzineleiding, "turbo" luchtinlaten (om de lucht te laten wervelen!?), bougies met 98 (ofzo) electroden enz enz allemaal onzin. Nog nooit ook maar een test gezien waar dit ook maar een procentje zuiniger zou rijden. Met aceton heb ik testen gezien die of geen verschil in het gebruik maakten of zelfs iets onzuiniger van gingen rijden. Ga van je eigen motor geen lab maken, trap niet in dit soort onzin.
Er is trouwens ook door de mythbusters een hele aflevering gemaakt waarin al deze op het internet te vinden onzin producten werden getest in een blok met carb en in een injectie blok. Resultaat nul komma nul voordeel, alleen maar nadelen. Er is op dit forum trouwens al heel veel over gepost.
Wil je voordelig rijden koop dan een diesel en ga op de afgewerkte olie van de lokale frituur rijden. Dat is pas voordelig en werkt prima zonder problemen voor je blok na een paar aanpassingen. Daarover loopt ergens op dit forum ook nog een heel informatief draadje.

Geplaatst: 03.11.2010 - 21:55
door baswaalwijk
Bijmengen met aceton is wel een leuke ja. Liever niet met mijn auto, maar wellicht wil iemand er een auto aan wagen? Aceton is trouwens niet zo best voor je huid en je slijmvliezen en nogal licht ontvlambaar, dus best link spul.
In de VS rijden ze met benzine met 91 octaan, daar haal je echt minder vermogen dan met "onze" benzine. Misschien wel goed ook, gezien de wegligging van de meeste amerikaanse auto's :D
98 octaan is in mijn omgeving (Waalwijk, maar ook in '-sHertogenbosch waar ik werk) gewoon goed verkrijgbaar. Of het oude bezine is weet ik niet, maar bij geen of te weinig verkoop zouden ze het wel uit het assortiment halen lijkt me. Zie trouwens erg vaak T5's en R-en staan, misschien woon ik wel in het landelijke 98 octaan centrum?
Iemand trouwens ervaring met "octaan booster"? zijn van die flesjes die ook vaak voor oldtimers gebruikt worden, zouden van Euro 95 Euro 98 maken. Klinkt te mooi om waar te zijn (en dan is het meestal ook zo....)

Geplaatst: 03.11.2010 - 22:17
door steven460
Het KAN wel. Maar IIRC zijn de meeste octaan boosters behoorlijk carcinogeen. Niet dat benzine leuk spul is.
:roll:

Geplaatst: 04.11.2010 - 00:33
door v40jlt4
[quote="baswaalwijk"]...In de VS rijden ze met benzine met 91 octaan, daar haal je echt minder vermogen dan met "onze" benzine. ....[/quote]

In de VS hebben ze een andere octaan rating (AKI daar en RON hier). 91 in de VS is hetzelfde als 95 hier.

Geplaatst: 04.11.2010 - 15:38
door M@rcel

Geplaatst: 04.11.2010 - 15:51
door edraket
Jazeker, dat kan heel goed zelfs. Zeker als je een vialle LPi systeem hebt en dus geen verdamper gebruikt die de inlaattemperatuur verhoogt.

Geplaatst: 04.11.2010 - 22:15
door baswaalwijk
Dan is de VS benzine toch minder beroerd dan ik dacht, al blijft 91/95 aan de lage kant voor een echte motor. Merk je in Amerikaanse V8 blokken natuurlijk wat minder van (no substitute for cubic inches oid).
Overigens hadden ze in Duitsland enkele jaren terug nog "echte" 91 octaan benzine, naast 95 en 98. Was wel een paar centen goedkoper, maar daar liep zelfs onze toenmalige (turboloze) Vectra wel erg beroerd op (trekkracht was al beperkt, met deze bezine echt 0,0). En onzuinig: 15% meer verbruik! Gelukkig zie je die rommel steeds minder, dus die vergissing kun je niet zo eenvoudig meer maken.