Pagina 3 van 19
Geplaatst: 14.10.2010 - 21:39
door Paul
Maar het is voorlopig alleen op de C30/S40/V50.
Zal het in de andere modellen een software-update zijn?
Heb het idee dat er in de XC60 de LEDs al redelijk fel branden, verder zit er volgens mij ook wel een sensor ergens die ziet dat het donker is en automatisch lampen aan kan zetten.
Of denk ik nu te simpel?
Want valt verplichte verlichting niet ook onder die regel? Of het nu DRL is of normaal dimlicht?
Geplaatst: 14.10.2010 - 21:56
door 945i
Volgens mij is normaal brandende verlichting ook gewoon RDL..
Geplaatst: 14.10.2010 - 22:01
door Paul
precies, dacht ik ook. Dit doen ze gewoon omdat de markt erom vraagt. Blijft lijkt me ook een optie.
Geplaatst: 14.10.2010 - 22:08
door 945i
O, op die fiets... ja, dat zou ook kunnen.

Geplaatst: 14.10.2010 - 22:25
door StevenVW
Dus als ik het goed begrijp: Je moet 300 euro betalen om iets te krijgen dat je eigenlijk niet wil maar het is verplicht om dan tegelijkertijd iets te laten vallen dat je eigenlijk wel gewild had ...
I'm with stupid ...
Geplaatst: 14.10.2010 - 22:25
door Paul
Als je even paar berichten terug leest, merk je dat het allemaal wel mee valt.
Geplaatst: 15.10.2010 - 00:02
door 945i
Hoe moeten trouwens onze nationale collecteurs met pet, nu het onderscheid maken tussen iemand met mistlichten aan (mag niet) en iemand met RDL op dezelfde plaats (mag wel) ??
Geplaatst: 15.10.2010 - 00:06
door Frederik Welvaert
MauritsvdT schreef:Paul schreef:Volvo heeft al veel eerder aangegeven dat mistlampen totaal geen meerwaarde hebben met de nieuwe types verlichting.
Persoonlijk heb ik een andere mening/ervaring.
Bij mijn V50 zou ik de mistlampen niet meer kunnen missen, ik woon op de boerenbuiten, en dan is het echt wel fijn om lekker breed voor de auto te schijnen als je 's nachts door de polders moet.
Bij mijn pa z'n recente V70 is het een heel ander verhaal. Die heeft zo'n breed lichtbeeld (10x beter lichtbeeld dan mijn V50) dat ik nauwelijks verschil zie als ik de mistlampen aan of uit zet...
Geplaatst: 15.10.2010 - 08:55
door Paul
En dat is precies de reden waarom Volvo op nieuwe modellen geen mistlampen meer heeft.
Geplaatst: 15.10.2010 - 09:26
door nossy
Paul schreef:En dat is precies de reden waarom Volvo op nieuwe modellen geen mistlampen meer heeft.
Euhm was er ook geen technische reden, omdat de elektrische stuurbekrachtiging ergens in de weg zat ofzo?
Geplaatst: 15.10.2010 - 09:35
door Paul
Klein detail...
Geplaatst: 15.10.2010 - 11:10
door MauritsvdT
Normale verlichting bereikt niet het breedte gebied van mistlampen vlak vooraan.
Geplaatst: 15.10.2010 - 11:16
door 945i
Maar wat zeg ik nu tegen oom agent als hij mij wil bekeuren wegens niet correcte verlichting?
Of mogen mistlampen ook voor RDL doorgaan tegenwoordig.
Misschien kan onze afgevaardigde van de hermandad hier hier iets van zeggen..?
Geplaatst: 15.10.2010 - 11:41
door Marvaa
Jumpman schreef:
Want waarom branden LED DRL's alleen aan de voorzijde? Je hebt ook nog een achterkant aan de auto zitten toch??
Als je goed naar het filmpje van de elektrische C30 kijkt zie je dat aan de voorzijde de LED verlichting brand en aan de achterzijde de gewone verlichting ook brand. Bij de meeste merken branden de DRL's alleen aan de voorzijde maar bij bijvoorbeeld BMW branden daarnaast ook de achterlichten en ik denk dat dat bij Volvo dat ook het geval zal zijn.
Geplaatst: 15.10.2010 - 12:52
door Frederik Welvaert
nossy schreef:Paul schreef:En dat is precies de reden waarom Volvo op nieuwe modellen geen mistlampen meer heeft.
Euhm was er ook geen technische reden, omdat de elektrische stuurbekrachtiging ergens in de weg zat ofzo?
Er staat nergens dat je GEEN mistlampen meer kan nemen, maar kunt kiezen tussen mistlampen of dagrijlichten.
Ik vermoed wel dat de mistlampen er met tijd sowieso uitgaan en helemaal zullen vervangen worden door dagrijlichten (aangezien deze wettelijk verplicht gaan worden)
nossy schreef:Paul schreef:En dat is precies de reden waarom Volvo op nieuwe modellen geen mistlampen meer heeft.
Euhm was er ook geen technische reden, omdat de elektrische stuurbekrachtiging ergens in de weg zat ofzo?
Er staat nergens dat je GEEN mistlampen meer kan nemen, maar kunt kiezen tussen mistlampen of dagrijlichten.
Ik vermoed wel dat de mistlampen er met tijd sowieso uitgaan en helemaal zullen vervangen worden door dagrijlichten (aangezien deze wettelijk verplicht gaan worden)
MauritsvdT schreef:Normale verlichting bereikt niet het breedte gebied van mistlampen vlak vooraan.
Herlees mijn vorige reactie eens. Vergelijking van de verlichting V50 tegenover die van nieuwere Volvo's. Bij de V70 van mijn pa merk ik echt nauwelijks verschil
ppFreddy schreef:
Bij mijn V50 zou ik de mistlampen niet meer kunnen missen, ik woon op de boerenbuiten, en dan is het echt wel fijn om lekker breed voor de auto te schijnen als je 's nachts door de polders moet.
Bij mijn pa z'n recente V70 is het een heel ander verhaal. Die heeft zo'n breed lichtbeeld (10x beter lichtbeeld dan mijn V50) dat ik nauwelijks verschil zie als ik de mistlampen aan of uit zet...
Geplaatst: 15.10.2010 - 21:55
door MauritsvdT
Dat zal dan persoonlijk zijn, maar bij een nieuwe V50 met Xenon kreeg ik toch een iets breder beeld vlak voor de auto met de mistlampen.
Misschien dat het beeld bij een V70 weer anders is, maar over het algemeen zijn dimlichten voor het zicht (ver) voor je en mistlampen schijnen vlak voor je al iets breder.
Vroeger had je ook nog bermlampen, denk even aan een Peugeot met 4 lampen onderin; 2 mistlampen en 2 bermlampen.
Ik merk op polderwegen dat ik met mistlampen al vlak voor de auto de berm redelijk goed zie en dat had ik laatst met een nw V50 met af-fabriek Xenon niet zo breed.
(wel al een stuk beter licht, dat wel)
Geplaatst: 16.10.2010 - 09:55
door JeroenSpock
360Degreez schreef:Ehm... okay... en als ik overdag mijn "mistlampen" die op exact dezelfde plek zitten en minder licht geven aanzet krijg ik een boete.. toch? of is die regel ook geschrapt?
140 ballen als ik me niet vergis :shock: Maar dan heb je stadslicht, én mistlicht aan. Led's op de plek van je mistlicht is dus toch weer anders.
Jumpman schreef:Misschien een raar idee, maar is het dan niet iets om gewoon LED DRL's zowel voor als achter toe te passen?????
Want ik ben en blijf toch voorstander van het Volvo systeem, gewoon altijd je lichten aan...
Scheelt wel een boel lampen vervangen ja, led's branden veeeel langer dan een gloeilampje.
945i schreef:Er is een fabrikant in Zuid-Duitsland die aantoont dat dagrijverlichting ook decent en niet opdringerig uitgevoerd kan worden, dmv. twee op beschaafd niveau brandende ringen.
Inderdaad heel mooi die dingen!
Geplaatst: 16.10.2010 - 12:43
door Oceanracer
945i schreef:Maar wat zeg ik nu tegen oom agent als hij mij wil bekeuren wegens niet correcte verlichting?
Of mogen mistlampen ook voor RDL doorgaan tegenwoordig.
Misschien kan onze afgevaardigde van de hermandad hier hier iets van zeggen..?
Mistlampen werken (en mogen ook) alleen in combinatie met stads- en/of dimlicht. Dagrijlicht mag juist niet worden gecombineerd met andere verlichting aan de voorzijde en dient dan ook uit te gaan bij het inschakelen van stads- en/of dimlicht.
Geplaatst: 16.10.2010 - 12:56
door 945i
Dus als ik mistlampen los van de stadslichten laat branden mag het wel.....?!
Hoe ziet men anders het verschil tussen mistlamp en een dagrijlicht.
Geplaatst: 16.10.2010 - 13:05
door Oceanracer
E.e.a. is met een code (bv F voor mistlampen) in het armatuur/glas aangegeven. Het officiële antwoord op je eerste vraag is dus nee.