Pagina 3 van 5
Geplaatst: 22.02.2011 - 22:35
door emanje
We hebben het hier over gemiddelden. Jij bent dat niet. Jij verstaat blijkbaar de kunt het maximale uit een liter benzine te halen waarvoor lof. Zeker met 90 km op de rechterbaan he?
Geplaatst: 23.02.2011 - 09:18
door t5power
emanje schreef:We hebben het hier over gemiddelden. Jij bent dat niet. Jij verstaat blijkbaar de kunt het maximale uit een liter benzine te halen waarvoor lof. Zeker met 90 km op de rechterbaan he?
Je zou die spirit-monitor eens in de gaten houden. Haal daar alle waardes vanaf en laat er wat statistische testjes op los. Zul je vast wel wat informatie van kunnen krijgen.
Met mijn V70 MY2005 T5 (5 cylindertje nog met 260 paarden) haal ik met 1 op 10 bijna de fabrieksopgave (i.e., verbruik gemiddeld 1 op 10,5). Moet wel zeggen dat er veel niet al te lange stukken tussen zitten. Heb het idee dat vooral de waardes van nieuwe auto's overdreven worden.
Geplaatst: 23.02.2011 - 20:16
door Nuggie
Mijn al mijn auto's tot dusver nooit zo'n grote afwijking gehad als nu met de V70 2.0T. Nu de laatste jaren "schoon en zuinig" de marketing overheerst gaan de cijfers meer afwijken is mijn gevoel, kortom verkooppraatjes!!
Waardoor het maar weer duidelijk is: autoverkopers....ze zijn (nog steeds niet) te vertrouwen... :BIG:
Geplaatst: 23.02.2011 - 22:14
door Hans
Die autoverkoper weet toch ook niet wat jou auto in de praktijk doet?
Die gaat op de cijfers af die hem door de organisatie beschikbaar worden gesteld.
Geplaatst: 23.02.2011 - 22:36
door Volvolof
emanje schreef:We hebben het hier over gemiddelden. Jij bent dat niet. Jij verstaat blijkbaar de kunt het maximale uit een liter benzine te halen waarvoor lof. Zeker met 90 km op de rechterbaan he?
Nee met 80 op de linkerbaan

Ik rij inderdaad wel redelijk correct, een beetje standaard 10km boven de toegestane limiet. Alleen in Duitsland hou ik 't meestal rond de 170 en af en toe kijken of die nog over de 200 gaat. We gaan nogal vaak naar Oostenrijk en dan merk ik dat de V70 op lange afstanden zuiniger is dan de golf 1.6 die ik daarvoor had.
Kijk eens op
http://www.spritmonitor.de/ dan zal je zien dat de meeste 2.4 benzine rijders rond de fabrieksopgave zitten.
Waar ik benieuwd naar ben is of de 2.0T in de praktijk zuniger is dan de 2.5T, want het is toch wel heel jammer dat vanwege het verbruik de 2.5 is ingeruild voor een 4-cylinder. Dan wil je daar toch wel een lager verbuik voor terug zien...
Geplaatst: 24.02.2011 - 09:05
door emanje
Kijk, ik had ook 10% of 15% kunnen zeggen. Ik bedoel te zeggen dat de verbruikscijfers bij alle auto's erg rooskleurig worden voorgesteld. En dat ligt aan de domme, reeds achterhaalde meetmethode.
Geplaatst: 22.03.2011 - 09:35
door drowel
Na de eerste 3000KM (gereden naar wintersport) het verbruik 12l/100km (of 1 op 8,3). De 18" winterbanden zullen ook wel niet bijdragen aan een heel gunstig verbruik.
Wel lekker door kunnen rijden met een gemiddelde van 115km/h... op de terugweg ook een paar keer volle bak gegaan, en de auto nog niet boven de 215 gehad.
Tot nu toe erg blij met het comfort en de rust in de auto!
Geplaatst: 22.03.2011 - 09:59
door t5power
drowel schreef:Na de eerste 3000KM (gereden naar wintersport) het verbruik 12l/100km (of 1 op 8,3).
Oeps, ik wilde hier neerzetten dat ik 1 op 12 heel netjes vond maar ik zie dat ik het verkeerd lees. 1 op 8.3 gemiddeld bij een gemiddelde van 115 km/uur?
Volgens mij is dat ook nog niet zo gek, als je dan op snelweg reed, reed je ws rond de 140/150 om tot zo'n hoog gemiddelde te komen dunkt me?
Geplaatst: 22.03.2011 - 10:14
door drowel
Inderdaad flink doorgereden... waren na 7:30 (vanuit Lech) uur weer thuis, en dat met twee keer tanken. Verbruik dan logischerwijs hoog, hoop alleen wel dat het wat gaat dalen naarmate de kilometers toenemen.
Geplaatst: 22.03.2011 - 10:20
door emanje
Jongens, dit is toch triest dat verbruik? Ik heb met gemiddeld 140 km naar huis gereden (echt waar). En gemiddeld 1:13 gedaan... Heb zelfs stukken de teller op 230 gehad. Ik snap dat het hier om een benzinemotor gaat, maar het lijkt me toch echt heel hoog voor een 2.0.
Dat is dus het verschil tussen 4 cilinder benzine 2.0 en 5 cilinder diesel 2.4.
Geplaatst: 22.03.2011 - 10:24
door drowel
is inderdaad hoog ja! hoop dan ook dat het nog wel een stuk gaat dalen. Ook even afwachten wat de tuning voor invloed gaat hebben. (wat voor motor heb jij zelf dan emanje?)
Geplaatst: 22.03.2011 - 13:09
door sodsod
Nu inmiddels zo'n 9000km gereden. Wat me op valt is dat de eerdere resultaten die ik haalde op de snelweg inmiddels tegen beginnen te vallen. Gemiddeld verbruik in de stad/snelweg gaan inmiddels wel omhoog. Van 1op 9,1 naar zo'n 1 op 10. Op de snelweg merk ik echter wel dat met 120 waar ik eerst 8,6 op 100 reed nu op cruise dat al snel richting 9,1 op 100 gaat. Bij 130 wordt dat 9,7 op 100 en bij 140 al vlug 10,2 op 100km
Dat was voorheen een stuk beter. Een zuinigheidsmonster zal het wel nooit worden. Lekker rijden doet ie wel. Sinds vrijdag zomerbanden. Wellicht dat het beter wordt.
Geplaatst: 22.03.2011 - 14:25
door Hans
Nu 2500 km gereden en de verbruiksmeter staat op 8,7 gemiddeld. En ik heb echt niet heel erg rustig gereden.
Geplaatst: 23.03.2011 - 17:41
door BartS
Boem schreef:Inmiddels begint ook de Leasemij aan de bel te trekken... Zij rekenen vrolijk met een normverbruik van 7 liter per 100km, conform de opgave van Volvo. Daar zit ik dus 45% boven en moet nu gaan uitleggen hoe dit mogelijk is... Erg fijn!
Op de onderstaande site is het geregistreerde daadwerkelijke gemiddelde verbruik van diverse autotypen te vinden, bijgehouden door Travelcard (waar veel leasemaatschappijen mee werken). Als je ruim buiten dat gemiddelde valt, denk ik dat ze briefjes gaan schrijven. Als je er binnen valt, kun je ze er mee om de oren slaan.
www.werkelijkverbruik.nl/
Leuk om te zien is dat het geregistreerde verbruik bij de 2.5T minder afwijkt van de fabrieksopgave dan bij de nieuwe 2.0T het geval is (waarbij de 2.0T in absolute zin wel zuiniger is, maar een stuk minder dan de fabriek (of de meetmethode) doet voorkomen).
Geplaatst: 23.03.2011 - 17:58
door Volvoman
mooie site! (T4 neemt geen 7 maar 8,5....)
Geplaatst: 23.03.2011 - 20:07
door emanje
Drowel,
Ik heb een 2.4D 163 pk. Maar na een bezoekje bij Fasttech is het een andere motor geworden. Verbruik overigens hetzelfde gebleven.
Geplaatst: 24.03.2011 - 21:15
door Nuggie
BartS schreef:
Leuk om te zien is dat het geregistreerde verbruik bij de 2.5T minder afwijkt van de fabrieksopgave dan bij de nieuwe 2.0T het geval is (waarbij de 2.0T in absolute zin wel zuiniger is, maar een stuk minder dan de fabriek (of de meetmethode) doet voorkomen).
Ik zei het eerder al:
Met al mijn auto's tot dusver nooit zo'n grote afwijking gehad als nu met de V70 2.0T. Nu de laatste jaren "schoon en zuinig" de marketing overheerst gaan de cijfers meer afwijken is mijn gevoel, kortom verkooppraatjes!!
Geplaatst: 24.03.2011 - 21:26
door BartS
Heb al wel eens begrepen dat er auto's zijn waarvan het motormanagement "weet" dat ze aan een standaardverbruikstest worden onderworpen. Met echte rijomstandigheden lijkt het in ieder geval niet veel meer te maken te hebben.
Geplaatst: 25.03.2011 - 20:21
door v70bio
mooie site werkelijkverbruik.nl maar bedenk wel dat het werkelijke verbruik wel ietsje hoger kan liggen omdat TC niet alle tankgegevens hoeft te hebben.. ..
Geplaatst: 25.03.2011 - 21:02
door drowel
Ja, en als je bijvoorbeeld niet kan tanken in het buitenland met je tankpas kloppen de gegevens ook niet helemaal meer.