Zo testen de Belgen de nieuwe s60

Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 28016
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Leuk filmpje, zo hadden ze het ook beter op de Nederlandse tv kunnen doen.
Gewoon een of andere leuke aflevering maken en die dan op autoblog etc. neerzetten.
jds schreef:En nu nog de vraag zeker: wat zou je nemen de wagen of de vrouw?
Absoluut de vrouw!!
Een Volvo heb ik tenslotte al en vind haar toch een heel stuk knapper dan de S60
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

En ja misschien is het rijden op deze dame ook nog een stuk opwindender .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

Paul schreef:En als je hem vergelijkt met je huidige S60?
Heb je de wagen dan nog niet proefgereden?

Het onderstel is harder dan de huidige S60, maar zeker niet minder comfortabel. De demping is veel beter, het crashen van de P2 reeks is weg,m.a.w. op de demping valt er niets op aan te merken.
Het stuur van de wagen die ik gereden heb was zeer licht en direct, wat door mij ook als aangenaam ervaren werd. De P2 generatie stuurde zwaarder en helemaal niet direct( tenzij met H&R, Eibach veren, ten koste van het comfort).
Het zitcomfort werd door mij ervaren als beter dan de P2 comfortstoelen, meer zijdelingse steun en aangenamer om in te zitten.

De D3 motor die zo stil zou zijn vind ik niet stiller dan de eerste generatie D5. De motor is stiller dan de 2° generatie D5, maar opvallend minder stil binnenin dan een 2.0TDI van Audi. Qua kracht kan men niet klagen, af en toe is er onderin geen kracht.

Het heikele punt is de NVH, waar Volvo altijd al kritiek op gekregen heeft.
De rolgeluiden zijn weliswaar beter dan bij de P2 reeks, echter weer in vergelijking met de concurrentie zijn deze verder geevolueerd, daar waar Volvo geen spectaculaire vooruitgang geboekt heeft. Zelfs niet premiummerken scoren beter op dit gebied.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

jds schreef:En nu nog de vraag zeker: wat zou je nemen de wagen of de vrouw?
De wagen, met die vrouw kom ik het huis niet meer in... :twisted: :(
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32904
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Jawel JDS, maar ik vroeg me gewoon af hoe je hem zou vergelijken met een S60 uit 2001-2004, of uit welk jaar komt de goudenmachine.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

Paul schreef:Jawel JDS, maar ik vroeg me gewoon af hoe je hem zou vergelijken met een S60 uit 2001-2004, of uit welk jaar komt de goudenmachine.
Er is evulotie tegenover de oude S60, zeker op gebied van ophanging stuurgevoel, maar de concurrentie heeft ook niet stil gezeten en is relatief meer geëvolueerd dan Volvo. De Koreaanse merken beginnen sterk op te zetten en kunnen de vergelijking met Volvo en Saab beginnen doorstaan, echter deze concentreren zich niet op het stuurgevoel etc (90% van de mensen interesseert dit niet), maar op zaken als NVH( wat de wagen meer premium doet overkomen), waar deze beter scoren dan Volvo. Indien de Koreanen hun interieurmaterialen nog wat verbeteren, zetten ze zich tussen Volvo en Audi.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32904
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En ga je hem nu bestellen of ga je voor de duitsers?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

jds schreef: Indien de Koreanen hun interieurmaterialen nog wat verbeteren, zetten ze zich tussen Volvo en Audi.
Koreanen zijn meesters in het stelen van westerse design en technologie.
Als jij liever een Kia of Hyundai ziet of rijdt in plaats van een Volvo dan vrees ik echt voor jouw Volvoliefde, laat staan voor het aanvoelen wat origineel en goed design is of wat innoverende technologie is.
Als jij die merken trouwens al premium begint aan te voelen dan vrees ik toch voor jouw aanvoelen hoor...
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

Paul schreef:En ga je hem nu bestellen of ga je voor de duitsers?
Ik denk dat ik inderdaad ga voor de Duitsers. Ze zijn duurder maar je krijgt meer auto en op lange termijn zijn ze waardevaster. De enige reden om een Volvo te kopen is om compromissen te aanvaarden tegen een lagere prijs. Maar voor 5000-8000€ prijsverschil ga ik toch naar de Duitsers.
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

casper schreef:
jds schreef: Indien de Koreanen hun interieurmaterialen nog wat verbeteren, zetten ze zich tussen Volvo en Audi.
Koreanen zijn meesters in het stelen van westerse design en technologie.
Als jij liever een Kia of Hyundai ziet of rijdt in plaats van een Volvo dan vrees ik echt voor jouw Volvoliefde, laat staan voor het aanvoelen wat origineel en goed design is of wat innoverende technologie is.
Als jij die merken trouwens al premium begint aan te voelen dan vrees ik toch voor jouw aanvoelen hoor...
Beter goed gekopieerd dan slecht gemaakt.
Mijn Volvoliefde is door de arrogante, onbekwame customer care service kapotgemaakt.
Wat die innoverende technologie betreft, moet je er dan wel de kinderziekten bijnemen, met verminderde bedrijfszekerheid bij. Na 3 jaar wordt dit dan bedrijfszeker veralgemeend en veel van die innovatie is toch maar van relatief belang.
Ik zeg niet dat de Koreanen premium zijn, maar ik vind dit van Volvo ook niet.
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

jds schreef: Beter goed gekopieerd dan slecht gemaakt.
Kopieren is een misdaad. U staat waarschijnlijk niet in het bedrijfsleven anders zou u zulke onzin niet uitkramen.
En rij maar eens een Koreaan en een Volvo, sorry maar ik weet wel wat ik kies hoor.
Gebruikersavatar
John Vermeulen
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Ik vind het een erg geinige en leuke videoclip. :-)
Wat je toch wel ziet in deze videoclip is dat Belgen beter kunnen genieten van de leukere dimensies van het leven, zonder altijd over details of ogenschijnlijke minpuntjes te beginnen. Het "savoir vivre".
De videoclip heeft de humor van de Humo. Of die van radiozender 'Studio Brussel', die ik altijd meteen opzet als ik de grens bij Breda over ben.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

casper schreef:
jds schreef: Beter goed gekopieerd dan slecht gemaakt.
Kopieren is een misdaad. U staat waarschijnlijk niet in het bedrijfsleven anders zou u zulke onzin niet uitkramen.
En rij maar eens een Koreaan en een Volvo, sorry maar ik weet wel wat ik kies hoor.
Iedereen kopieert op één of andere manier, zelden worden er baanbrekende nieuwigheden geintroduceerd. De technologie van Volvo wordt waarschijnlijk ook ergens aangekocht. (Bosch, Valeo etc).
Ik begrijp wel dat als Westers(chinees) bedrijf het moeilijk wordt om voor een bepaald bedrag een bepaalde kwaliteit te leveren in vergelijking met landen waar goedkoper geproduceerd wordt, m.a.w. dat er keuzes moeten gemaakt worden die hier moeilijker liggen dan in Oosterse landen.

Ik zou toch maar eens met die Koreaan gaan rijden en een Db meter (objectief) meenemen. De geluidsniveaus in wagens van lagere prijsklassen zijn lager dan in de Volvo's, wat wel een vereiste is om van een premium geluidsinstallatie te kunnen genieten.
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

John Vermeulen schreef:Ik vind het een erg geinige en leuke videoclip. :-)
Wat je toch wel ziet in deze videoclip is dat Belgen beter kunnen genieten van de leukere dimensies van het leven, zonder altijd over details of ogenschijnlijke minpuntjes te beginnen. Het "savoir vivre".
De videoclip heeft de humor van de Humo. Of die van radiozender 'Studio Brussel', die ik altijd meteen opzet als ik de grens bij Breda over ben.
Het zijn wel juist de Belgen die hier over details aan het discussieren zijn.
Wij hebben inderdaad meer " savoir vivre ", maar qua organisatie, logistiek van allerlei zaken staan we toch veel achter op Nederland en proberen wij dit nu toch ook bij te schaven.
Trouwens moet je nu niet alle Belgen over één kam scheren, er zijn er ook die meer Germaans gericht zijn.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Honda maakt al jaren topklasse auto's, terwijl vroeger de "Japanners" ook beticht werden van plagiaat op alle fronten.
Zo zal het met Koreanen ook gaan. Die jongens zijn gewoon heel slim daar, eerst namaken daarna beter maken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

jds schreef:Ik zou toch maar eens met die Koreaan gaan rijden en een Db meter (objectief) meenemen. De geluidsniveaus in wagens van lagere prijsklassen zijn lager dan in de Volvo's, wat wel een vereiste is om van een premium geluidsinstallatie te kunnen genieten.
Ik heb al met zulke wagens gereden en helaas, wat jij schrijft klopt helemaal niet.
In die Koreaanse SUV's wordt je trouwens geconfronteerd met veel gekraak en gerammel.
Het heeft geen zin in dit S60-topic een vergelijking met Koreanen te gaan voeren, het slaat trouwens nergens op.
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Klopt, je moet geen appelen met peren gaan vergelijken.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4124
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Vanmiddag bij de dealer geweest voor de winterbandenwisseltruuk, en die bood me aan om tijdens het wachten een ritje te maken met een S60 D3 MT. Het alternatief was de krant en een kopje koffie, dus ik spoorslags richting S60. Enkele bevindingen :

- D3-motor is een aangename verrassing, ruim voldoende vlot, pakt m.i. vrij goed op vanuit lage toerentallen, ondanks tegengestelde berichten in de pers...
- motorgeluid is zeker niet verkeerd, geluidsniveau correct
- licht stuur (ik weet niet of de testwagen de regelbare stuurbekrachtiging had);
- op een kasseiweggetje toch niet geheel rammelvrij
- vrij hard afgeveerd (17" Balder), maar zeker niet onaangenaam
- erg mooi interieur, mooi scherm van de multimedia-unit
- erg veel mogelijkheden op dat schermpje, zomaar eventjes alles uitproberen was er niet bij zonder het allemaal eens even rustig te bekijken als je stilstaat
- achteruirijcamera is erg handig, goed beeld (vraag me af hoe dat in 't donker eruit ziet)
- city safety dierf ik niet uitproberen (YouTube-filmpjes over falende city safety indachtig)
- de adaptieve cruisecontrol kreeg ik niet aan de praat voor wat betreft de afstandregeling, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij (minder intuitief dan verwacht, maar is waarschijnlijk gewoon een weet)
- perfecte zithoudeing en stoelen
- de auto was ingesteld op 24°C en stoelverwarming op stand 2, dus toch even een zweetreet tegen dat ik dat doorhad :oops: (er was ook zoveel om naar te kijken, en tussendoor moet je toch ook nog af en toe eens op de weg letten)

Kortom : mocht ik een S60 of V60 willen, dan zou de D3 zeker de juiste keuze zijn, omdat de fiscaliteit nu eenmaal ook een realiteit is.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

Eigenaardig, ik heb dezelfde wagen getest en vond de motor toch niet zo stil, of eigenlijk had ik hem stiller verwacht (na het rijden met de concurrentie) , rammels heb ik niet gehoord, het stuur was inderdaad zeer licht (maar een Audi stuurt minstens even licht), wat ik wel aangenaam vind. Qua vering idem, zoals reeds beschreven. Vond wel dat de wagen onderin bij lage toerentallen inhield. Qua geluidsisolatie is er vooruitgang tov de P2 generatie, maar de concurentie is daar ook in geevolueerd en meer.
Besluit: ik had meer evolutie van de nieuwe S60 D3 verwacht.
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Maarruh, nog even over dat filmpje: jammer dat de gordel en haar haar af en toe in de weg zat!
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”