Geplaatst: 27.11.2010 - 20:06
PK/gewicht vertel je verre van alles mee hoor, je moet ook naar het motorverloop zien, de powerband dus, en de Cx-waarde van de auto (aerodynamica).
Een wagen met turbomotor die bvb van 3000 tot 6800 rpm de hele tijd boven 200PK bezit (en bijvoorbeeld een piek heeft van 230PK rond de 7000RPM), zal toch sneller zijn dan een wagen die van 3000 tot 6000 rpm niet eens boven de 200PK uitkomt, maar rond 7000 rpm dan bvb. wel piekt op 240PK (dit is bvb. het typische voorbeeld van een hoogtoerige benzinemotor). In dit voorbeeldje nemen we dan bvb. aan dat de wagens een gelijk gewicht/cx-waarde hebben.
De turbomotor hoeft in bovenstaand voorbeeld niet (veel) sneller te zijn, maar zal 't veel makkelijker hebben sneller weg te zijn / te hernemen. 't voorbeeld van de atmo-motor, nou, die zal zich kapot mogen schakelen om constant op 't toerentalgebied te zitten waar 'ie 't meeste pk's bezit.
Daarom dat bijvoorbeeld een 2-liter turbodiesel met 140PK meestal ook een pak vlotter aanvoelt en herneemt dan een 2-liter atmosferische benzine met eveneens 140PK.
Persoonlijk vind ik los van dit alles puur kwa rijplezier een benzine (zij het turbo of benzine) nog altijd veel toffer om mee te rijden, vooral voor de sportieve rijder. Maar een turbomotor is in 't dagdagelijkse leven veel praktischer en zuiniger, kan je constant rustig rondtuffen op je koppel (2000-3000RPM) en kan je vaak gewoon in dezelfde versnelling blijven wil je veilig inhalen.
Een wagen met turbomotor die bvb van 3000 tot 6800 rpm de hele tijd boven 200PK bezit (en bijvoorbeeld een piek heeft van 230PK rond de 7000RPM), zal toch sneller zijn dan een wagen die van 3000 tot 6000 rpm niet eens boven de 200PK uitkomt, maar rond 7000 rpm dan bvb. wel piekt op 240PK (dit is bvb. het typische voorbeeld van een hoogtoerige benzinemotor). In dit voorbeeldje nemen we dan bvb. aan dat de wagens een gelijk gewicht/cx-waarde hebben.
De turbomotor hoeft in bovenstaand voorbeeld niet (veel) sneller te zijn, maar zal 't veel makkelijker hebben sneller weg te zijn / te hernemen. 't voorbeeld van de atmo-motor, nou, die zal zich kapot mogen schakelen om constant op 't toerentalgebied te zitten waar 'ie 't meeste pk's bezit.
Daarom dat bijvoorbeeld een 2-liter turbodiesel met 140PK meestal ook een pak vlotter aanvoelt en herneemt dan een 2-liter atmosferische benzine met eveneens 140PK.
Persoonlijk vind ik los van dit alles puur kwa rijplezier een benzine (zij het turbo of benzine) nog altijd veel toffer om mee te rijden, vooral voor de sportieve rijder. Maar een turbomotor is in 't dagdagelijkse leven veel praktischer en zuiniger, kan je constant rustig rondtuffen op je koppel (2000-3000RPM) en kan je vaak gewoon in dezelfde versnelling blijven wil je veilig inhalen.