Dan hou je die 120000km aan,zo simpel is het.Tarman T schreef:In het bijgevoegde onderhoudsschema niet dus... Daar staat om de 120000 km. Verwarring bij mij dus!Ramon&Ramon schreef:De pompriem moet echt om de 60000km worden vervangen,toppertje schreef:ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
Dat staat in het onderhouds schema als het goed is..
Onderhoud zelf doen.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Daar gaat het mij niet om Ramon(? zo heet je bij voornaam?). Als jij zegt om de 60000 komt dat ergens vandaan, uit een service bulletin oid? Maar in het onderhoudsschema op de vorige blz staat om de 120000. Dus vandaar mijnn verwarring. En mijn vraag is dan dus, waar haal jij de 60000 km vandaan? Laat ik voorop stellen dat het niet zo is dat ik jou niet wil geloven, maar op de documenten die ik ter beschikking gesteld heb gekregen , alhier op het forum, staat dus wat anders als wat jij beweert...Ramon&Ramon schreef:Dan hou je die 120000km aan,zo simpel is het.Tarman T schreef:In het bijgevoegde onderhoudsschema niet dus... Daar staat om de 120000 km. Verwarring bij mij dus!Ramon&Ramon schreef: De pompriem moet echt om de 60000km worden vervangen,
Dat staat in het onderhouds schema als het goed is..
Wat voor bedrag heb je het eigenlijk over, alleen de pompriemwissel?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
@Ramon,
Bovenstaande vraag staat nog steeds!
Inmiddels heb ik de bestelde olie binnen. De revisiesetjes voor de remmen had ik nog liggen, alleen de rechter kant moest nog gebeuren. Ook beide remslangen voor zal ik vervangen. Dit zal voor de volgende APK toch moeten ivm scheurtjes. Alleen bij de dealer nog een oliefilter en luchtfilter halen morgen, dan ga ik as donderdag aan de slag. Ook wissel ik dan meteen de wielen om voor de winterset.
Bovenstaande vraag staat nog steeds!
Inmiddels heb ik de bestelde olie binnen. De revisiesetjes voor de remmen had ik nog liggen, alleen de rechter kant moest nog gebeuren. Ook beide remslangen voor zal ik vervangen. Dit zal voor de volgende APK toch moeten ivm scheurtjes. Alleen bij de dealer nog een oliefilter en luchtfilter halen morgen, dan ga ik as donderdag aan de slag. Ook wissel ik dan meteen de wielen om voor de winterset.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik heb de oude bulletins erbij gepakt en er staat echt dat de pompriem om de 60000km vervangen moet worden..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Pompriem vervangen kost ongeveer 225 incl onderdelen en monteren plus afstellen..
Is niet de dealerprijs dit,die ligt stuk hoger..
Is niet de dealerprijs dit,die ligt stuk hoger..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als je de pompriem 120000 km laat zitten dan komt de pomp te ver buiten zijn bereik,oorzaak daarvan is dat de riem te ver oprekt waardoor de riemspanner aan het eind van zijn stelmogelijkheid komt,met als gevolg dat of de spanner stuk loopt of de riem breekt.Ramon&Ramon schreef:Ik heb de oude bulletins erbij gepakt en er staat echt dat de pompriem om de 60000km vervangen moet worden..
Ook wordt hij onzuiniger en gaat vaak slechter starten.
Je vraag hoe ik aan die wijsheid kom,ik heb er al denk ik zo,n 150 vervangen in mijn loopbaan bij Volvo..
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
150 pas? En dan durf jij jezelf ervaren te noemen? Belachelijk!Ramon&Ramon schreef:Als je de pompriem 120000 km laat zitten dan komt de pomp te ver buiten zijn bereik,oorzaak daarvan is dat de riem te ver oprekt waardoor de riemspanner aan het eind van zijn stelmogelijkheid komt,met als gevolg dat of de spanner stuk loopt of de riem breekt.Ramon&Ramon schreef:Ik heb de oude bulletins erbij gepakt en er staat echt dat de pompriem om de 60000km vervangen moet worden..
Ook wordt hij onzuiniger en gaat vaak slechter starten.
Je vraag hoe ik aan die wijsheid kom,ik heb er al denk ik zo,n 150 vervangen in mijn loopbaan bij Volvo..

2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat valt ff tegen dan,sorry:)
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
dit zal normaal gesproken altijd icm met een distributiewissel gebeuren.Ramon&Ramon schreef:Pompriem vervangen kost ongeveer 225 incl onderdelen en monteren plus afstellen..
Is niet de dealerprijs dit,die ligt stuk hoger..
en dan is de prijs anders.
geen glans zonder wrijving
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
toppertje schreef:dit zal normaal gesproken altijd icm met een distributiewissel gebeuren.Ramon&Ramon schreef:Pompriem vervangen kost ongeveer 225 incl onderdelen en monteren plus afstellen..
Is niet de dealerprijs dit,die ligt stuk hoger..
en dan is de prijs anders.
Nee, want zoals ramon net al aangaf moet de pompriem elke 60K km vervangen worden en niet pas bij de 120K km... :roll:
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Precies..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik sprak gisteren iemand van het forum die betaalde 1375 voor een distributieriem vervanging compleet bij een Volvo Specialist.
Voor een 5 cil Audi diesel,tel uit je winst:)
Voor een 5 cil Audi diesel,tel uit je winst:)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Jeetje, dat moet wel een hele goede specialist zijn, is zo maar 200 euro duurder dan de dealer... :roll:Ramon&Ramon schreef:Ik sprak gisteren iemand van het forum die betaalde 1375 voor een distributieriem vervanging compleet bij een Volvo Specialist.
Voor een 5 cil Audi diesel,tel uit je winst:)
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik kan zo nog wel even doorgaan met voorbeelden..

- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
De helft van de keren dus... Distri om de 120, pompriem om de 60...toppertje schreef:dit zal normaal gesproken altijd icm met een distributiewissel gebeuren.Ramon&Ramon schreef:Pompriem vervangen kost ongeveer 225 incl onderdelen en monteren plus afstellen..
Is niet de dealerprijs dit,die ligt stuk hoger..
en dan is de prijs anders.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Zo, vandaag het onderhoud gedaan. Wat heb ik allemaal gedaan:
-Olie en filter ververst/vernieuwd
-Luchtfilter vervangen en luchtfilterhuis leeggezogen.
-Remklauwen aan de linkerzijde gereviseerd. (Achter moet opnieuw, met de schroevendraaier door de stofhoes heen geprikt tijdens het monteren.
...)
-Remvloeistof ververst links, en de rechterkant even laten ontluchten.
(Rechts had ik de klauwen al een tijdje terug gereviseerd)
-Algemene check van de ophanging zoals stabi stangetjes, wiellagers, wielophanging etc.
-Handrem mechanisme en remdelen nagekeken, even met een scotch briteje(?) het vaste stof verwijdert.
-De (nieuwe (occasions hoor
)) winterwielen gemonteerd. Ik moet ze nog even laten balanceren, ik voel wat trilling in de stoelen als het boven de 90 komt..

Olie aftappen en wat bescherming om het remreservoir ivm verversen remolie.

Met alle pootjes de lucht in!

De handrem remschoenen maar even gecontroleerd na diverse berichten op het forum dat die wel eens afbrokkelen...

Het luchtfilter was erg vuil, en zo ook het filterhuis. Deze maar even leeggezogen.
Nog een paar kleine vraagjes:
-Ik ben er niet zeker van dat ik in het remsysteem alle leidingdelen ververst heb. Er zijn gedeelten van de electrische remkrachtverdeler die niet doorlopen zijn. Hoe doe ik dit?
-Ik heb het brandstoffilter niet afgetapt om condens te verwijderen. Hoe nodig is dit? Als het normaliter gebeurt, komt er dan veel vocht uit?
-Ik heb het idee dat er wat veel speling op een van de geleiderollen van de pompriem zit.. Hij is (als het goed gedaan is) 12000 km geleden vervangen. Hoeveel speling mag hier op zitten?
Nou, dat was het wel weer
Op naar de beurt van de MB van vrouwlief!
-Olie en filter ververst/vernieuwd
-Luchtfilter vervangen en luchtfilterhuis leeggezogen.
-Remklauwen aan de linkerzijde gereviseerd. (Achter moet opnieuw, met de schroevendraaier door de stofhoes heen geprikt tijdens het monteren.

-Remvloeistof ververst links, en de rechterkant even laten ontluchten.
(Rechts had ik de klauwen al een tijdje terug gereviseerd)
-Algemene check van de ophanging zoals stabi stangetjes, wiellagers, wielophanging etc.
-Handrem mechanisme en remdelen nagekeken, even met een scotch briteje(?) het vaste stof verwijdert.
-De (nieuwe (occasions hoor

Olie aftappen en wat bescherming om het remreservoir ivm verversen remolie.

Met alle pootjes de lucht in!

De handrem remschoenen maar even gecontroleerd na diverse berichten op het forum dat die wel eens afbrokkelen...

Het luchtfilter was erg vuil, en zo ook het filterhuis. Deze maar even leeggezogen.
Nog een paar kleine vraagjes:
-Ik ben er niet zeker van dat ik in het remsysteem alle leidingdelen ververst heb. Er zijn gedeelten van de electrische remkrachtverdeler die niet doorlopen zijn. Hoe doe ik dit?
-Ik heb het brandstoffilter niet afgetapt om condens te verwijderen. Hoe nodig is dit? Als het normaliter gebeurt, komt er dan veel vocht uit?
-Ik heb het idee dat er wat veel speling op een van de geleiderollen van de pompriem zit.. Hij is (als het goed gedaan is) 12000 km geleden vervangen. Hoeveel speling mag hier op zitten?
Nou, dat was het wel weer

Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8528
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Tarman T heeft blijkbaar niet de meest gangbare vorm van "doe het zelf garage", mijn garage is ook 6 bij 9 meter, maar een brug heb ik er nog niet instaan...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Op mijn werk heb ik een ruimte ter beschikking, de "auto hobby club" !!Ivo Philips schreef:Tarman T heeft blijkbaar niet de meest gangbare vorm van "doe het zelf garage", mijn garage is ook 6 bij 9 meter, maar een brug heb ik er nog niet instaan...
Erg handig. Twee plaatsen, een met smeerkuil, en een met brug. Ideaal voor dit soort klussen

Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015