Pagina 3 van 4

Geplaatst: 16.11.2010 - 12:00
door Ramon&Ramon
Tarman T schreef:
Ramon&Ramon schreef:
toppertje schreef:ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
De pompriem moet echt om de 60000km worden vervangen,
Dat staat in het onderhouds schema als het goed is..
In het bijgevoegde onderhoudsschema niet dus... Daar staat om de 120000 km. Verwarring bij mij dus!
Dan hou je die 120000km aan,zo simpel is het.

Geplaatst: 16.11.2010 - 15:11
door Thijs
Ramon&Ramon schreef:
Tarman T schreef:
Ramon&Ramon schreef: De pompriem moet echt om de 60000km worden vervangen,
Dat staat in het onderhouds schema als het goed is..
In het bijgevoegde onderhoudsschema niet dus... Daar staat om de 120000 km. Verwarring bij mij dus!
Dan hou je die 120000km aan,zo simpel is het.
Daar gaat het mij niet om Ramon(? zo heet je bij voornaam?). Als jij zegt om de 60000 komt dat ergens vandaan, uit een service bulletin oid? Maar in het onderhoudsschema op de vorige blz staat om de 120000. Dus vandaar mijnn verwarring. En mijn vraag is dan dus, waar haal jij de 60000 km vandaan? Laat ik voorop stellen dat het niet zo is dat ik jou niet wil geloven, maar op de documenten die ik ter beschikking gesteld heb gekregen , alhier op het forum, staat dus wat anders als wat jij beweert...

Wat voor bedrag heb je het eigenlijk over, alleen de pompriemwissel?

Geplaatst: 23.11.2010 - 18:02
door Thijs
@Ramon,

Bovenstaande vraag staat nog steeds!

Inmiddels heb ik de bestelde olie binnen. De revisiesetjes voor de remmen had ik nog liggen, alleen de rechter kant moest nog gebeuren. Ook beide remslangen voor zal ik vervangen. Dit zal voor de volgende APK toch moeten ivm scheurtjes. Alleen bij de dealer nog een oliefilter en luchtfilter halen morgen, dan ga ik as donderdag aan de slag. Ook wissel ik dan meteen de wielen om voor de winterset.

Geplaatst: 23.11.2010 - 19:18
door toppertje
goed bezig Thijs =D> =D>

Geplaatst: 23.11.2010 - 23:15
door Ramon&Ramon
Ik heb de oude bulletins erbij gepakt en er staat echt dat de pompriem om de 60000km vervangen moet worden..

Geplaatst: 23.11.2010 - 23:18
door Ramon&Ramon
Pompriem vervangen kost ongeveer 225 incl onderdelen en monteren plus afstellen..
Is niet de dealerprijs dit,die ligt stuk hoger..

Geplaatst: 23.11.2010 - 23:41
door Ramon&Ramon
Ramon&Ramon schreef:Ik heb de oude bulletins erbij gepakt en er staat echt dat de pompriem om de 60000km vervangen moet worden..
Als je de pompriem 120000 km laat zitten dan komt de pomp te ver buiten zijn bereik,oorzaak daarvan is dat de riem te ver oprekt waardoor de riemspanner aan het eind van zijn stelmogelijkheid komt,met als gevolg dat of de spanner stuk loopt of de riem breekt.
Ook wordt hij onzuiniger en gaat vaak slechter starten.
Je vraag hoe ik aan die wijsheid kom,ik heb er al denk ik zo,n 150 vervangen in mijn loopbaan bij Volvo..

Geplaatst: 24.11.2010 - 15:40
door jpwg001
Ramon&Ramon schreef:
Ramon&Ramon schreef:Ik heb de oude bulletins erbij gepakt en er staat echt dat de pompriem om de 60000km vervangen moet worden..
Als je de pompriem 120000 km laat zitten dan komt de pomp te ver buiten zijn bereik,oorzaak daarvan is dat de riem te ver oprekt waardoor de riemspanner aan het eind van zijn stelmogelijkheid komt,met als gevolg dat of de spanner stuk loopt of de riem breekt.
Ook wordt hij onzuiniger en gaat vaak slechter starten.
Je vraag hoe ik aan die wijsheid kom,ik heb er al denk ik zo,n 150 vervangen in mijn loopbaan bij Volvo..
150 pas? En dan durf jij jezelf ervaren te noemen? Belachelijk! :lol:

Geplaatst: 24.11.2010 - 15:48
door Ramon&Ramon
Dat valt ff tegen dan,sorry:)

Geplaatst: 24.11.2010 - 21:24
door toppertje
Ramon&Ramon schreef:Pompriem vervangen kost ongeveer 225 incl onderdelen en monteren plus afstellen..
Is niet de dealerprijs dit,die ligt stuk hoger..
dit zal normaal gesproken altijd icm met een distributiewissel gebeuren.
en dan is de prijs anders.

Geplaatst: 25.11.2010 - 08:12
door Quota
toppertje schreef:
Ramon&Ramon schreef:Pompriem vervangen kost ongeveer 225 incl onderdelen en monteren plus afstellen..
Is niet de dealerprijs dit,die ligt stuk hoger..
dit zal normaal gesproken altijd icm met een distributiewissel gebeuren.
en dan is de prijs anders.

Nee, want zoals ramon net al aangaf moet de pompriem elke 60K km vervangen worden en niet pas bij de 120K km... :roll:

Geplaatst: 25.11.2010 - 13:24
door Ramon&Ramon
Precies..

Geplaatst: 25.11.2010 - 13:25
door Ramon&Ramon
Ik sprak gisteren iemand van het forum die betaalde 1375 voor een distributieriem vervanging compleet bij een Volvo Specialist.
Voor een 5 cil Audi diesel,tel uit je winst:)

Geplaatst: 25.11.2010 - 13:54
door Quota
Ramon&Ramon schreef:Ik sprak gisteren iemand van het forum die betaalde 1375 voor een distributieriem vervanging compleet bij een Volvo Specialist.
Voor een 5 cil Audi diesel,tel uit je winst:)
Jeetje, dat moet wel een hele goede specialist zijn, is zo maar 200 euro duurder dan de dealer... :roll:

Geplaatst: 25.11.2010 - 14:02
door Ramon&Ramon
Ik kan zo nog wel even doorgaan met voorbeelden..:)

Geplaatst: 25.11.2010 - 23:57
door Thijs
toppertje schreef:
Ramon&Ramon schreef:Pompriem vervangen kost ongeveer 225 incl onderdelen en monteren plus afstellen..
Is niet de dealerprijs dit,die ligt stuk hoger..
dit zal normaal gesproken altijd icm met een distributiewissel gebeuren.
en dan is de prijs anders.
De helft van de keren dus... Distri om de 120, pompriem om de 60...

Geplaatst: 26.11.2010 - 00:16
door Thijs
Zo, vandaag het onderhoud gedaan. Wat heb ik allemaal gedaan:

-Olie en filter ververst/vernieuwd
-Luchtfilter vervangen en luchtfilterhuis leeggezogen.
-Remklauwen aan de linkerzijde gereviseerd. (Achter moet opnieuw, met de schroevendraaier door de stofhoes heen geprikt tijdens het monteren.:( ...)
-Remvloeistof ververst links, en de rechterkant even laten ontluchten.
(Rechts had ik de klauwen al een tijdje terug gereviseerd)
-Algemene check van de ophanging zoals stabi stangetjes, wiellagers, wielophanging etc.
-Handrem mechanisme en remdelen nagekeken, even met een scotch briteje(?) het vaste stof verwijdert.
-De (nieuwe (occasions hoor :wink: )) winterwielen gemonteerd. Ik moet ze nog even laten balanceren, ik voel wat trilling in de stoelen als het boven de 90 komt..


Afbeelding

Olie aftappen en wat bescherming om het remreservoir ivm verversen remolie.

Afbeelding

Met alle pootjes de lucht in!

Afbeelding

De handrem remschoenen maar even gecontroleerd na diverse berichten op het forum dat die wel eens afbrokkelen...

Afbeelding

Het luchtfilter was erg vuil, en zo ook het filterhuis. Deze maar even leeggezogen.

Nog een paar kleine vraagjes:

-Ik ben er niet zeker van dat ik in het remsysteem alle leidingdelen ververst heb. Er zijn gedeelten van de electrische remkrachtverdeler die niet doorlopen zijn. Hoe doe ik dit?

-Ik heb het brandstoffilter niet afgetapt om condens te verwijderen. Hoe nodig is dit? Als het normaliter gebeurt, komt er dan veel vocht uit?

-Ik heb het idee dat er wat veel speling op een van de geleiderollen van de pompriem zit.. Hij is (als het goed gedaan is) 12000 km geleden vervangen. Hoeveel speling mag hier op zitten?


Nou, dat was het wel weer :D Op naar de beurt van de MB van vrouwlief!

Geplaatst: 26.11.2010 - 10:40
door VolvoRob
Goed bezig!!

Geplaatst: 26.11.2010 - 10:48
door BlackcurrantV70
Tarman T heeft blijkbaar niet de meest gangbare vorm van "doe het zelf garage", mijn garage is ook 6 bij 9 meter, maar een brug heb ik er nog niet instaan...

Geplaatst: 26.11.2010 - 11:29
door Thijs
Ivo Philips schreef:Tarman T heeft blijkbaar niet de meest gangbare vorm van "doe het zelf garage", mijn garage is ook 6 bij 9 meter, maar een brug heb ik er nog niet instaan...
Op mijn werk heb ik een ruimte ter beschikking, de "auto hobby club" !!
Erg handig. Twee plaatsen, een met smeerkuil, en een met brug. Ideaal voor dit soort klussen :D