Pagina 3 van 4

Geplaatst: 17.11.2010 - 12:19
door DawnBlueED
Die 395 Euro is wel ex btw denk ik.

Begin dit jaar heb ik de distributieriem van mijn D5 bij Nordicar laten vervangen en de prijs afgemaakt op 400 ex btw. De multiriem is daarbij dacht ik niet vervangen, wel de waterpomp.

Geplaatst: 17.11.2010 - 12:23
door DawnBlueED
toppertje schreef: dat van die rijstijl,en hogere toeren hebben geen noemenswaardige
invloed op de distributieriem!
Weet je dat wel zeker?

Geplaatst: 17.11.2010 - 12:27
door Ramon&Ramon
Edwin@Amsterdam schreef:
toppertje schreef: dat van die rijstijl,en hogere toeren hebben geen noemenswaardige
invloed op de distributieriem!
Weet je dat wel zeker?
Dat heeft inderdaad geen invloed op de distributieriem,wel weersomstandigheden enz ,ivm uitdroging van de riem, dat is het grootste probleem bij riemen.

Ze hebben de nare gewoonte om wel is voortijdig te breken met als gevolg veel schade en ellende.

Geplaatst: 17.11.2010 - 12:35
door DawnBlueED
Ik vraag me dan toch af waarom de distributieriemen bij hoog toerige motoren vaak veel eerder vervangen moeten worden.

Bij voorbeeld bij een Alfa 1.8 TS blokje staat er 60.000 km of 3 jaar voor, en regelmatig breken ze nog eerder.

Geplaatst: 17.11.2010 - 12:42
door Ramon&Ramon
Hangt van de constructie van de motor af.
Sommige motoren zijn voorzien van balans assen die door de riem worden aangedreven,dat zijn kleine tandwielen waarover de riem loopt en dus meer aan slijtage onderhevig.

Er zijn ook motoren waarbij de riem nooit vervangen hoeft te worden of met zeer lange intervallen.

Geplaatst: 17.11.2010 - 14:37
door derre
Ik kom zojuist terug van Nordicar ze hebben de distributieriem plus spanrollen en waterpomp vervangen .De distributieriem is van het merk Gates en de waterpomp arg ofzo.
Volgens hun goede kwaliteit, het was in plus minus ander half uur gepiept .
395 was ik kwijt inc btw .

Geplaatst: 17.11.2010 - 14:43
door DawnBlueED
Bij mij staat ook een riem van het merk Gates op de bon. Wel lekker dat het bij jouw toch incl. BTW is. :D

Geplaatst: 17.11.2010 - 14:46
door Ramon&Ramon
Edwin@Amsterdam schreef:Bij mij staat ook een riem van het merk Gates op de bon. Wel lekker dat het bij jouw toch incl. BTW is. :D

Gates is het merk wat Volvo ook gebruikt evenals SKF riemen..

Geplaatst: 17.11.2010 - 14:47
door Ramon&Ramon
Ik begrijp ook niet dat ze het voor die prijs kunnen doen,maar dat begrijpen ze zelf ook niet:)

Geplaatst: 17.11.2010 - 15:01
door derre
Ik heb geen idee , mischien veel onderdelen in een keer inkopen ?

Geplaatst: 17.11.2010 - 15:26
door DawnBlueED
Misschien een ander inkoopkanaal.
En als je veel distributieriemen doet gaat het natuurlijk ook steeds sneller.

Wat ik zo 1,2,3 terug kan vinden op mijn bon aan prijzen:

- distributieriem Gates 29,95 euro
- waterpomp D5 88,00 euro
- spanrol 47,95 euro
- geleiderol 37,95 euro

werkplaatstarief is 55,00 euro
alles ex btw

Maar dat is voor mijn D5, bij jouw T5 zal het wel iets anders zijn

Geplaatst: 17.11.2010 - 15:58
door Ramon&Ramon
het is ongeveer anderhalf uur werk,zowel voor een D5 als een T5

Geplaatst: 17.11.2010 - 16:50
door DawnBlueED
Dat valt best mee qua tijd. Ik kan dat niet terug kijken op mijn bon want daar staat 14 uur totaal op i.v.m. beurt, koppeling, draagarmen, distributie. Ik vond dat achteraf best wel veel uren trouwens.

Geplaatst: 17.11.2010 - 19:30
door Ramon&Ramon
Edwin@Amsterdam schreef:Dat valt best mee qua tijd. Ik kan dat niet terug kijken op mijn bon want daar staat 14 uur totaal op i.v.m. beurt, koppeling, draagarmen, distributie. Ik vond dat achteraf best wel veel uren trouwens.
Dat is inderdaad een behoorlijke lange reparatie geweest.
Als je de koppeling vervangt zijn de draagarmen al los en je kunt dan ook de distributieriem makkelijker vervangen ivm de ruimte die je hebt als het subframe eronder uit is.
Ook het remmenspul kun je makkelijker controleren omdat de wielen er al af zijn.
Ik denk dat ze een vreemde volgorde van repareren hebben gedaan bij je Volvo,vandaar de lange tijd.

Geplaatst: 19.11.2010 - 17:27
door derre
Ik haak nog even in op dit onderwerp , de multiriem en multispanrol is niet vervangen .
Kan deze ook breken en zo ja kan het motorschade veroorzaken of blijft het beperkt tot de multiriem ?

Geplaatst: 19.11.2010 - 17:33
door Ramon&Ramon
derre schreef:Ik haak nog even in op dit onderwerp , de multiriem en multispanrol is niet vervangen .
Kan deze ook breken en zo ja kan het motorschade veroorzaken of blijft het beperkt tot de multiriem ?
Die kan ook breken,maar ik neem aan dat ze deze gecontroleerd hebben!

Geplaatst: 19.11.2010 - 17:36
door derre
Of deze nog in goede staat is bedoel je ?
Ik heb geen idee ::?

Geplaatst: 19.11.2010 - 18:12
door DawnBlueED
De multiriem drijft de airco, dynamo en stuurbekrachtiging aan. Je moet de auto bij breuk op korte termijn aan de kant zetten, maar het is niet het zelfde als bij een breuk van de distributieriem waar er kleppen e.d. kapot kunnen gaan bij breuk.

Het vervangen van een multiriem is ook relatief simpel, de riem is er trouwens al af geweest met de distributieriem wissel.

De termijn waarop de mutiriem vervangen moet worden staat denk ik wel in je boekje.

Geplaatst: 20.11.2010 - 00:40
door Ramon&Ramon
Die hebben ze los gehad bij een distributieriemwissel,dus ik mag aannemen dat ze een slechte riem niet terug monteren!

Geplaatst: 20.11.2010 - 00:40
door Ramon&Ramon
Dat stond eral lees ik nu:)