Pagina 3 van 7

Geplaatst: 21.12.2010 - 17:42
door Meeus
slotbout verwijderen, mijne S60 had daar ook last van..
Die slotsleutel erop zetten en op die sleutel rammen met de hamer en lichtjes trekken om lost te krijgen. Zo zijn die van mij eraf gekomen en gebleven !

Geplaatst: 22.12.2010 - 10:51
door euerw
zoals eerder ik melden incl foto`s ben ik ook slachtoffer geweest van een banden specialist die 3jaar lang de wissel deed voor mij tot het moment dat ze alle 4 de wielen niet meer los kregen, Volvo garage gaf aan dat ze met een luchtsleutel waren vast gezet, de banden boer heeft de kans gehad als nog los te maken met alle schade vandien, en het lag allemaal volgens hun aan de sloten, nu gebruik ik de Almetea velgen voor de winter en kom nooit meer bij die beunhaas. claimen via de rechtbijstand had weinig zin..
de sloten van moet namelijk nooit met een luchtsleutel vast zetten

Geplaatst: 22.12.2010 - 11:04
door edraket
nauticbluepearl schreef:
Tsja een wielslot en een luchtsleutel is vragen om problemen!
dat is voor het losdraaien wel de manier om er de meeste aandrukkracht op te houden on te voorkomen dat de adaptor zich loswerkt. igg het dunne L vormige wielsleutel van volvo ging niet werken omdat de stapeling van sleutel adaptor bout niet mooi onder druk te houden is.

maar wie heeft of weet een bandenboer met doppen linkse draad?
Nee dat is zeker niet de beste manier. Je kunt er beter gewoon een heel groot wringijzer op zetten en desnoods iemand tegen de kop laten duwen. De slagmoersleutel slaat de adaptor gewoon stuk. De losdraaikracht is zo groot dat de impact van de slagmoersleutel op de adapter randjes wordt los gelaten waardoor deze afscheuren of verbuigen!

Geplaatst: 22.12.2010 - 11:22
door piotrV70
euerw schreef:zoals eerder ik melden incl foto`s ben ik ook slachtoffer geweest van een banden specialist die 3jaar lang de wissel deed voor mij tot het moment dat ze alle 4 de wielen niet meer los kregen, Volvo garage gaf aan dat ze met een luchtsleutel waren vast gezet, de banden boer heeft de kans gehad als nog los te maken met alle schade vandien, en het lag allemaal volgens hun aan de sloten, nu gebruik ik de Almetea velgen voor de winter en kom nooit meer bij die beunhaas. claimen via de rechtbijstand had weinig zin..
de sloten van moet namelijk nooit met een luchtsleutel vast zetten
Mijn bandenboer (autobandenhal, tynaarlo) doet het netjes met een draadloze schroef/boormachine en vervolgens met een momentsleutel. Zoals het hoort. En dan nog: de wielbouten gaan toch muurvast zitten, een paar bouten moesten los met een stuk steigerpijp op de kruissleutel.

Geplaatst: 22.12.2010 - 11:58
door diesel01
Ik wissel zomer/winter nu al een paar jaar zelf, waarbij ik de bouten vast zet op 140nm en ik heb nooit problemen met het los draaien van de bouten.
Ik wissel ook voor familieleden en ook daar nooit problemen met het los draaien van de bouten, ik hanteer gewoon de voorgeschreven waarden voor het aanhaalmoment die je kunt vinden in het instructieboekje.
Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen. :wink:

Geplaatst: 22.12.2010 - 12:00
door 945i
En toch gaat het soms muurvast zitten, doe je niks aan.
Dan is een lange pijp erg handig en doeltreffend.

Geplaatst: 22.12.2010 - 12:09
door Ramon&Ramon
Eerlijk gezegd zijn het waardeloze sloten met die randjes erin.

Geplaatst: 22.12.2010 - 13:22
door edraket
Mee eens. Ik gebruik ze al jaren niet meer. Eén keer een sleutel kwijt geraakt en sindsdien niet meer. Velgen worden ook niet zo vaak meer gestolen en bovendien zijn ze verzekerd.

Geplaatst: 22.12.2010 - 14:10
door Ramon&Ramon
die pruldingen zijn nog duur ook!

Geplaatst: 27.12.2010 - 16:57
door nauticbluepearl
@ Ramon&Ramon: heb jij doppen met linkse draad?

wel eens gezien? kan ik erop rekenen dat een bandenboer ze heeft?
Zal ik ze zelf bij de importeur moeten bestellen?

http://shop.rodac.com/webshop/artikelde ... ,GS30,SM20

http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... yId_165469

http://www.brandsport.com/ctam-a147.html
Afbeelding

Geplaatst: 28.12.2010 - 06:06
door Frumpy
Een beetje bandenboer heeft wel deze doppen, maar als je de originele Volvo velgen en wielsloten (met ring) hebt zal dat niet gaan werken. Er is tussen moer en gat te weinig ruimte om de dop er overheen te krijgen, en bovendien zorgt die ring er voor dat de dop doordraait.

Geplaatst: 28.12.2010 - 10:03
door iksee90
Het enige wat goed is aan de sloten is waarvoor ze gemaakt zijn. Ze zijn niet te stelen. Met die speciale doppen gaat het ook niet lukken want die werken alleen bij wielbouten/moeren van normaal staal. Die van Volvo zijn gehard, waardoor het snij-effect van de "speciale snijdop" niet opgaat. En de ruimte tussen de dop en velg is te klein.

Geplaatst: 28.12.2010 - 10:27
door piotrV70
diesel01 schreef: Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen. :wink:
Als het vast zit moet het toch los, wil je het moment vergroten moet je of meer kracht uitoefenen of de hefboom groter maken. Wat is daar mis mee ?

Geplaatst: 28.12.2010 - 11:43
door nauticbluepearl
Er is tussen moer en gat te weinig ruimte om de dop er overheen te krijgen, en bovendien zorgt die ring er voor dat de dop doordraait.
Ok de ruimte is tricky. Ik heb gelukkig geen meedraaiende buitenring,dat scheelt

Geplaatst: 28.12.2010 - 13:12
door Oceanracer
Wat ook kan (uit eigen ervaring) is een grote dop met ribbels (dus geen 8 kantige) over de slotbout heen rammen. Dus dop over de bout en met een hamer zorgen dat je deze recht over de bout heen krijgt en dan met beleid de bout losdraaien.

Geplaatst: 28.12.2010 - 13:54
door M@rcel
En als je ze beschadigt, ik heb hier nog wel een gebruikt setje liggen voor weinig :)

Geplaatst: 28.12.2010 - 14:28
door diesel01
piotrV70 schreef:
diesel01 schreef: Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen. :wink:
Als het vast zit moet het toch los, wil je het moment vergroten moet je of meer kracht uitoefenen of de hefboom groter maken. Wat is daar mis mee ?
Er is met het vast zetten al wat verkeerd gegaan, ik hoef overigens nooit met extra momentum mijn velgen los te halen.
Maar ik ben dan ook geen techneut :wink:

Geplaatst: 28.12.2010 - 14:36
door chrisje
Wat ook wel eens wil helpen, is een beetje vaseline aan de wielbouten (conische zijde) doen.
Ze gaan namelijk vast zitten door oxydatie van de LMV.

En ik doe zelf altijd een beetje kopervet op het schroefdraad, dan draaien ze makkelijker los en vast, en uitraard na trekken met een momentsleutel

Geplaatst: 28.12.2010 - 22:24
door iksee90
[quote="chrisje"]Wat ook wel eens wil helpen, is een beetje vaseline aan de wielbouten (conische zijde) doen.
[/quote]

Een wielbout (met name het conische vlak) zet zich vast op basis van wrijving van de contactvlakken. Als je deze vlakken in gaat vetten moet je ze vaster aandraaien totdat de momentsleutel aan zijn moment komt. Dus de schroefdraad krijgt meer te verduren.
Dus gewoon schone contaktvlakken, ZONDER VET!!!

Geplaatst: 05.01.2011 - 14:31
door nauticbluepearl
Nee dat is zeker niet de beste manier. Je kunt er beter gewoon een heel groot wringijzer op zetten en desnoods iemand tegen de kop laten duwen. De slagmoersleutel slaat de adaptor gewoon stuk. De losdraaikracht is zo groot dat de impact van de slagmoersleutel op de adapter randjes wordt los gelaten waardoor deze afscheuren of verbuigen!
update: omdat doppen met linkse draad blijkbaar toch zo exotisch zijn dat ik ze niet bij een brezan of gereedschapwinkel kan kopen ga ik toch maar de officiele weg bewandelen. Ik heb een nieuwe apaptor besteld bij mcguard klantenservice. Die zal ik dan volgens geciteerd recept gaan inzetten. en hopelijk wel heel houden.