Winterbanden verplicht in Duitsland

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
945i
8th Gear member

Stukje uit een ADAC test met Winterbanden, All-weather en Zomerbanden bij hogere temperaturen..

Auf trockener Fahrbahn zeigten Winterreifen insbesondere beim Bremsweg unter höheren Temperaturen Schwächen. Der Weg bis zum Stillstand verlängerte sich aus Tempo 100 bei Winterreifen mitunter um satte 16 Meter. Das sind fast 4 Wagenlängen. Je höher die Temperaturen - um so stärker die Auswirkungen auch auf die Fahrstabilität. Insbesondere beim Test mit hoher Zuladung, beispielsweise durch Urlaubsgepäck, waren merkliche Abstriche schon bei kleinen Lenkbewegungen in lang gezogenen Kurven und bei Autobahnfahrten zu spüren.

Der Ganzjahresreifen liegt in der Ergebnissen zwischen Winterreifen und Sommerreifen. Ganzjahresreifen sind im Sommer wie im Winter eben nur ein Mittelweg, bei dem man sich die Vorzug des Nicht wechseln müssen mit Abstrichen bei Fahrsicherheit und Fahrstabilität erkauft.

Wer seine abgewetzten Winterreifen noch bis zu gesetzlich vorgeschriebenen Mindestprofiltiefe von 1,6 Millimetern abfahren möchte, kann dies prinzipiell tun. ABER: Jeder sollte im Hinterkopf behalten, dass Aquaplaning mit fast vollständig abgenutzten Reifen zum echten Risiko wird.

Um es auf den Punkt zu bringen: Winterreifen gehören in der kalten Jahreszeit ans Auto. Wie immer gilt die OO-Faustregel (von Oktober bis Ostern). Sobald die Temperaturen merklich und kontinuierlich über Null Grad sind empfiehlt sich der Umstieg auf Sommerreifen.

En aangezien wij een milder klimaat hebben dan onze Oosterburen kan je dit nog iets ruimer zien... Dus O-O kan best D-F worden.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

volvo schreef:Winterbanden zijn in Duitsland NIET verplicht. Je dient ze alleen onder je auto te hebben bij sneeuwval, gladheid etc. Met andere woorden, bij een zachte winter met alleen regen hoef je echt geen winterbanden te hebben!
In juridische zin zou je gelijk kunnen hebben maar in de praktijk zal zich dat anders vertalen !

Dit wordt er o.a. geschreven in de Duitse media m.b.t. de 'verplichting':

Wer bei Schnee und Glatteis von der Polizei mit Sommerreifen erwischt wird, soll künftig 40 statt wie bisher 20 Euro Strafe zahlen. Wer wegen seiner unpassenden Reifen auch noch den Verkehr behindert, zahlt satte 80 Euro. Allerdings glaubt die Gewerkschaft der Polizei nicht, dass wirklich viele Bußgelder verhängt werden. Flächendeckende Kontrollen seien fast unmöglich, dafür fehle einfach das Personal.

Van iedereen weggebruiker mag verwacht worden dat hij/zij snapt dat in een bepaalde tijd van het jaar de kans op genoemde weersomstandigheden groot is en dat hij/zij daartoe de geëigende maatregelen treft i.c het monteren van winterbanden !

Gelet op het stukje uit de ADAC test van winterbanden (bijdrage van 945i) zal het voor een wetgever nagenoeg onmogelijk zijn een exacte periode aan te geven en zal hij zich dus moeten beperken tot het omschrijven van de omstandigheden waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.

De vrees van een aantal 'Automobilclubs' is dat het nog steeds een hoop onduidelijkheid zal geven bij de handhaving. Net zoals tot nu toe is niet echt eenduidig vastgelegd wat winterbanden zijn en zullen velen weer overgeleverd zijn aan de willekeur van de politie als het gaat om de beoordeling van de omstandigheden. Al vanaf 2006 is het in Duitsland een wellus-nietus spelletje als het gaat om winterbanden ja - winterbanden nee !

Dus verplicht ? Ja en nee !

Misschien is een V70 of V60 kopen een optie ............... kun je vrij eenvoudig een setje extra wielen meenemen :lol: :lol:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Oceanracer
Geartronic member

Ik begrijp uit het Duitse stukje tekst dat je bij onze oosterburen de winterbanden mag oproken tot aan de voorgeschreven 1,6 mm profieldiepte? :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member

Ja, hier niet dan?
Oceanracer
Geartronic member

Hier zijn winterbanden niet voorgeschreven. Maar zij zien dus liever een winterband met 2 mm op de weg, dan een zomerband met 7 mm. Vaag toch?
945i
8th Gear member

Nou, dat zien ze niet liever denk ik..
Dat kwam/komt denk ik omdat er geen definitie is wat een winterband is.
Dus gelden de regels van zomerbanden.
toppertje
6th Gear member

Oceanracer schreef:Hier zijn winterbanden niet voorgeschreven. Maar zij zien dus liever een winterband met 2 mm op de weg, dan een zomerband met 7 mm. Vaag toch?
kijk,en nou wordt het interesant.
we zullen het er allemaal wel over eens zijn dat echte winterbanden
in de sneeuw beter presteren dan zomerbanden.
maar dan gaan we uit van een gelijke profieldiepte.
maar stel dat de winterband 4mm,ende zomerband 7a8mm wat dan?

ik denk dat er een nieuwe wet moet komen die bij gladheid
een minimale profieldiepte inhoud(bijv.3 of 4mm)
geen glans zonder wrijving
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Of het nou verplicht is of niet....
Trok met een V70 AWD met winterbanden een BMW X5 3 km omhoog door de sneeuw zonder een beetje pijn, terwijl die X5 (ook AWD maar met veel te dikke zomersloffen) gewoon niet bovenkwam....
Voor mij dus gewoon winterbanden bij gemiddelde temperaturen onder de 6 graden...

Winterbanden performen volgens mij flink kinder als er nog 3mm profiel diept over is. Of ze dan minder performen dan zomerbanden met 7mm weet ik niet, maar vergeet niet dat ook de rubber compositie anders (zachter?) is en dat buiten de profieldiepte ook invloed heeft.

Overwegen?
Elk jaar nieuwe winterbanden kopen (bijv michelin snowtrack) à euro 540,= en ze na 1 seizoen net voor de winter weer verkopen voor 400,= op marktplaats... Lijkt me zinnig? En ik zie ze idd verkocht worden voor die bedragen, dus zou koeten kunnen.... Volgens mij schrijf je zo minder af dan dat je zin 3 jaar kaal rijdt?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
945i
8th Gear member

Weet je Topper, 3mm of 7mm maakt met een zomerband niet veel uit in de sneeuw, je komt dan toch niet weg, voor een winterband zou wel een minimum kunnen worden vastgesteld.
Maar dan moeten ze eerst opschrijven wat een winterband is!
Oceanracer
Geartronic member

De meeste winterbanden hebben al een dubbele slijtage-indicator. Eentje van 4 en eentje van 1,6 mm. Lijkt mij niet zo lastig voor een wetgever om bij winterse omstandigheden tenminste 4 mm voor te schrijven. Want daar onder is het grootste voordeel van een winterband wel verdwenen, hoor.
945i
8th Gear member

Is dit een winterband?

Afbeelding
Oceanracer
Geartronic member

Lijkt mij niet.
wtr_s60
4th Gear member

Niet echt denk ik. Lijkt me eerder iets all-season-achtigs, B of C merk.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Denk het ook niet, geen lamellen overdwars...

Wat doe je dan met winterbanden als er nog maar 4mm op zit? Mee doorrijden in de zomer totdat ze op zijn? Zit wel een probleempje in denk ik...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
945i
8th Gear member

Dacht ik ook, en toch is het een M & S band en mag je er in de winter mee door Duitsland.
Ze rijden wel lekker trouwens. 8) :)
wtr_s60
4th Gear member

Dit zijn wat m'n noemt winterbanden.

(Nokian WR G2, heb ik zelf ook, uitermate tevreden van)

Afbeelding
945i
8th Gear member

Als je mij vraagt zijn dat de beste..
Oceanracer
Geartronic member

Daarmee wordt weer eens duidelijk dat een M&S band dus geen winterband is.

Mooie sloffen trouwens, die Nokian's.
945i
8th Gear member

Daarom die foto ;)
wtr_s60
4th Gear member

Nou verdorie, ik weet niet wat voor weer het nu in Nederland is, maar ik ben net terug van een 60-tal km's door de sneeuw, kan je wel vertellen dat ik toch blij ben dat ik ze nu zitten heb, hoor. Er ligt hier al een paar cm sneeuw, nog nergens zout gestrooid. De combinatie van wat gezond verstand en 't enorme gevoel van grip dat de Nokians geven en je rijdt met een gerust gemoed in dergelijke weersomstandigheden. Grappig om te zien hoe iedereen bijna letterlijk stilstaat (wielspin) wanneer een stoplicht op groen springt en jij gewoon lekker zonder wielspin op je gemakje kan vertrekken.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”