Pagina 3 van 5
Geplaatst: 04.12.2010 - 19:00
door JSS
Nope, de fan heeft wel een nablaasfunctie maar slaat niet altijd aan. Sowieso draait de compressor van de airco bij dit soort temperaturen volgens mij niet mee.
Hoe heb je trouwens geconcludeerd dat de thermostaat goed is, als ik vragen mag? Er zijn niet zoveel verschillende mogelijkheden in jouw situatie en alles wijst op de thermostaat.
Geplaatst: 04.12.2010 - 19:03
door Oceanracer
Poei, daar vraag je wat... Met de AC op aan, slaat (bij hogere buitentemperaturen) de aircopomp wel aan en draait de fan van de condensor altijd mee. Als de AC op uit staat, slaat de pomp niet aan, maar eigenlijk nooit op gelet of die fan dan ook uitgaat. De V70 is ingesneeuwd, dus ik heb ook geen zin om even te gaan kijken.
Je kunt overigens ook de recirculatieklep gebruiken, zodat de aangevoerde lucht voor het interieur niet zo bar koud is en het koelwater dus minder snel afkoelt. De relatieve luchtvochtigheid is de laatste dagen laag genoeg, dus het duurt wel voor de boel zou kunnen beslaan.
Geplaatst: 04.12.2010 - 19:06
door Oceanracer
De fan van de condensor, de fan van de radiateur en de nablaasfunctie van de airco (lees: de kachelventilator) hebben alle drie een eigen functie en hebben niets met elkaar van doen.
Geplaatst: 04.12.2010 - 21:13
door DawnBlueED
Word bij onze Volvo's de airco dan niet gebruikt voor het drogen van de lucht welke gebruikt word om het voorraam te ontwasemen?
Geplaatst: 04.12.2010 - 21:17
door Oceanracer
Zolang het buiten niet te koud wordt, wel ja. Om bevriezing van het systeem te voorkomen, wordt de airco namelijk uitgeschakeld.
Geplaatst: 04.12.2010 - 21:52
door Erik!
Toch nog een extra voordeel met een Duitse import. De bijverwarming zorgt voor een naald precies in het midden na circa 6 km. Ook bij -9.
Geplaatst: 05.12.2010 - 21:48
door abbabak1
Ja, een standkachel heb ik ook. Hmm voor €120 kijk ik eerst maar even of ie niet teveel aanslag heeft, als ik erbij kan.
Geplaatst: 28.12.2010 - 15:31
door Knor
Veel gedoe over de thermostaten, wel of niet los te krijgen en te vervangen. In mijn S60 D5 een paar weken terug ook de thermostaat vervangen. Geloof me, het is een gepiel om er bij te komen (geen ruimte voor sleutels) en het terugplaatsen van de losse thermostaat in het oude huis is iets waarvoor je lenige vingers en drie handen nodig hebt. Wat dat betreft is het niet raar dat Volvo alleen complete sets voor deze motoren levert. Uiteraard is er in de parallel-handel wel een los exemplaar te krijgen maar dan loop je dus makkelijker tegen problemen aan.
Over het warm worden: mijn D5 heeft daar nog steeds moeite mee bij dit weer en rijden over binnenwegen (60-80 km/h). Maar alle bovenstaande ervaringen zo lezende zal dit een eigenschap zijn van dit fantastische blok.
Geplaatst: 28.12.2010 - 16:16
door Oceanracer
Los kosten ze (niet-Volvomerk) zo'n € 15,00 per stuk , dus als je voor dat prijsverschil even wilt pielen, loont het wel de moeite.
Geplaatst: 28.12.2010 - 17:17
door Knor
Klopt helemaal, voor de liefhebber is het leuk om te doen, als je er geen tijd voor hebt moet je er niet aan beginnen. Maar dat geldt voor alles.
En gezien het gepiel snap ik heel goed dat de dealer met de complete sets werkt.
Geplaatst: 28.12.2010 - 19:37
door abbabak1
OK, en welke themostaat gaat er dan in ? Voor €15 heb ik hem dan vast liggen.
En zowel mijn monteur als ik doen meer met motorfietsen dus dat lastig (de)monteren gaat hopelijk wel lukken
Geplaatst: 28.12.2010 - 21:30
door Oceanracer
Kijk maar even op winparts.nl
Geplaatst: 29.12.2010 - 09:43
door abbabak1
Word ik niets wijzer van...ze showen dan een niet passend produkt...zo heb ik nog 4 thermostaten van de 240 liggen...
Vraag is wat/welke thermostaat zit er in dit huis als je het zelf open maakt:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/co ... t/1017137/
Geplaatst: 29.12.2010 - 19:26
door Knor
Ik zal b.g. even kijken en melden, heb nu de delen even niet bij de hand.
Geplaatst: 29.01.2011 - 08:09
door abbabak1
En Knor, weet je al wat ?
Ik heb overigens ook bedacht dat er na veel km ook vuil op kan hopen als ik de constructie bekijk. Daardoor kan de thermostaat ook een beetje teveel open blijven staan.
Ook verdwijnt er inmiddels wat koelvloeistof, nog geen liter in de laatse 2 maanden. Ik denk dat dat te maken heeft met het gebruik van de standkachel...het is iig niet afhankelijk van de km's
Geplaatst: 29.01.2011 - 14:12
door Gast
abbabak1 schreef:Ook verdwijnt er inmiddels wat koelvloeistof, nog geen liter in de laatse 2 maanden. Ik denk dat dat te maken heeft met het gebruik van de standkachel...het is iig niet afhankelijk van de km's
Kan ook nog aan de dop op het expansievat liggen.
Geplaatst: 29.01.2011 - 16:58
door Knor
Heb het doosje er even bijgezocht: Merk is Gates, type TH35991. Temperatuur van beide delen komen overeen. Het model week iets af van de gemonteerde thermostaat en heb ik met een slijptolletje voorzichtig op maat gemaakt. Stelt niet veel voor, maar helaas heeft het monteren absoluut geen soelaas geboden. Sterker nog: bij -4 graden komt de wijzer na zo'n 20 km (binnenweggetjes, +- 65/70kmh) niet verder dan het eerste streepje en blijft de bovenste waterslang handwarm/lauw. Compleet waardeloos dus. Heb gisteren de dealer gebeld. Chef werkplaats was helaas niet aanwezig maar de eigenaar zelf herkende het fenomeen helemaal niet. Maandag nog even bellen om de chef te spreken.
Wat betreft het verlies van koelvloeistof: overdrukdop op expansievat zou idd oorzaak kunnen zijn, maar zo'n halve liter per maand is in mijn ogen veel te veel. Ik heb zelf nog geen drup hoeven bijvullen, behalve dan na de reparatie.
We blijven zoeken en elkaar op de hoogte houden.
Geplaatst: 31.01.2011 - 11:04
door edraket
Oceanracer schreef:Kijk maar even op winparts.nl
Daar zou ik maar niet vanuit gaan dat dat het goede artikel is. Winparts gebruikt een waardeloze database met niet passende onderdelen. En als je het dan terug wilt sturen krediteren ze alleen maar het artikel en ben jij tweemaal de verzendkosten armer. En als je dan aangeeft dat het niet past in een bepaald model nemen ze niet eens de moeite om de databse aan te passen. WAARDELOOS BEDRIJF!
Geplaatst: 31.01.2011 - 11:12
door Doeke Dobma
Nou ja, waardeloos is niet een goed woord. Ik bestel er af en toe eens wat, eigenlijk alleen voor auto's van anderen(uitlaatje, koplampen, etc). Winparts is érg goedkoop in zijn onderdelen, maar inderdaad laat de pasvorm wel eens te wensen over. Je ontkomt er niet aan dat je her en der eens wat bij moet buigen, aan de auto of aan het product. Ik heb het echter nog niet meegemaakt dat het écht niet paste. Montagepunten etc komen wel eens wat ongelukkig uit, maarja je kunt ook niet verwachten dat je voor een veel lagere prijs originele kwaliteit krijgt. 1+1=2 hè.
Maar inderdaad, voor mijn eigen S60 zou ik geen Winparts onderdelen gebruiken.
Geplaatst: 31.01.2011 - 11:15
door edraket
Nou het gaat niet om de pasvorm van de onderdelen maar het feit dat ze onderdelen leveren die niet geschikt zijn voor jouw auto. Ik heb er bijv eens een condensor besteld. Je moet dan het kenteken invullen en dan komt dit deel eruit. Dat was dus een onderdeel voor een vorig type, maar hun database klopt dus niet. Dan kan ik het terug sturen met 2x verzendkosten voor mijn rekening en ben ik dus 15 euro armer en heb nog steeds niets. Ik vind dat een fout van hun (database klopt niet) maar na wat gebel was er geen discussie mogelijk. Ik noem dat dan een WAARDELOOS BEDRIJF!