tandwielen overbrenging cardanas afgesleten

pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

De achteras draait gewoon mee hoor. Alleen de verbinding tussen motor en achteras is er niet maar deze is er onder normale omstandigheden ook niet. Daar is de Haldex koppeling voor.
Dus ik zie niet in waarom het minder veilig is.
ABS heef niets met het doorspinnen te maken, wel Traction Control dat grotendeels dezelfde componenten gebruikt als het ABS systeem.
abbabak1
4th Gear member

Tja, wellicht deze even lezen, pdf over de AWD:
http://208.34.84.160/S60R_V70R_PK/conte ... ic_AWD.pdf
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

Precies. Een niet werkend AWD systeem heeft geen echte invloed op de veiligheid van de auto tenzij je AWD nodig hebt. Maar dat heb je op een FWD auto ook niet. M.a.w. een FWD auto zou dan ook onveilig zijn.

De folder spreekt zichzelf een beetje tegen: er zou constant een deel van de aandrijfkracht naar de achterwielen gaan. De hydraulische koppeling (Haldex) wordt pas ingeschakeld bij verschil in rotatiesnelheid tussen ingaande en uitgaande pompas. En dat heb je pas bij doorslippende voorwielen.

Daarnaast zou het mogelijk moeten zijn om 100% van de aandrijving naar de achterwielen te sturen. Ik zie niet in hoe dat mogelijk is aangezien er geen koppeling aanwezig is tussen bak en voorwielen.
Thijs
7th Gear member

bart simpson schreef:
Tarman T schreef:
bart simpson schreef:wel een superdingetje in terrein
Ik weet helaas uit ervaring dat deze in het terrein weinig voorstellen..
zo'n lada doet niet echt veel onder voor een defender
Zoals ik al zei, uit ervaring (drie jaar in afrika gewoond, geen asfaltweg te bekennen) weet ik dat ze echt zo goed niet zijn...

Wellicht dat een keer op zondag in de blubber spelen wel wil met zon ding, maar voor het echte werk komen ze gewoonweg te kort.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
abbabak1
4th Gear member

pimsam schreef:Precies. Een niet werkend AWD systeem heeft geen echte invloed op de veiligheid van de auto tenzij je AWD nodig hebt. Maar dat heb je op een FWD auto ook niet. M.a.w. een FWD auto zou dan ook onveilig zijn.
Ik ben het met je eens dat de folder veel vragen open laat, het word me ook niet 100% duidelijk:
  • Wat zit er in die gearbox voor ?
  • Als de Halldex 100% koppelt schakelt dan de diff voor de vooras uit ?
  • Als de eAWD de wheelspin regelt betekent dat we geen TRACS gebruiken ?:
  • •A differential lock or differential brake differential lock or differential brake differential lock or differential brake differential lock or differential brake differential lock or differential brake, which locks or brakes a slipping wheel so that the driving power is distributed to both wheels on the same axle. In Volvo’s All Wheel Drive system, the new hydraulic clutch is used for this purpose.
Ik mis het hier dus....

Wel berekend het systeem in 90gr wielrotatie welke as/wiel aangedreven moet worden.

Als dat systeem niet (meer) werkt krijg je een aansturingsrommel en dat is niet veilig...maar voldoende om mee thuis te komen.
Een 2wd is anders aangestuurd en daarmee veiliger dan een awd zonder achteras.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

Het diff van de vooras kan niet uitgeschakeld worden, dit zijn gewoon tandwielen zonder enige vorm van koppeling.

Het AWD systeem gebruikt de sensoren die ook gebruikt worden door TRACS, ABS en andere systemen. Het enige verschil is dat zodra het AWD systeem die achteras wil aandrijven, dit niet gebeurt en er dus een FWD auto rijdt. Ik zie het verschil niet.
Daarnaast zal TRACS uitgeschakeld moeten worden om vol profijt te hebben van AWD.
Kruter
1st Gear member

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Met veel interesse dit onderwerp gelezen. Een half jaar geleden mijn eerste tweedehands XC90 uit 2004 gekocht en ik heb er nog steeds geen dag spijt van. Wel jammer dat ik er met de sneeuw achter moest komen dat FWD had; versleten cardan bus. Ik heb dus van de dealer geen AWD maar een FWD gekocht. Net buiten de halfjaarsgarantie werd dit stellig ontkent. Vorige week heb ik bij een locale garage voor € 400 de bus laten vervangen; wat een verschil! Daarom weet ik nu ook pas dat de XC90 al die tijd FWD was. Ik heb vanaf het begin geklaagd over een resonantie en een klokkend geluid en die zijn nu ook verdwenen. Eindelijk de geweldige auto die ik in gedachte had.
XC90 2004
Gast

Kruter schreef:Daarom weet ik nu ook pas dat de XC90 al die tijd FWD was. Ik heb vanaf het begin geklaagd over een resonantie en een klokkend geluid en die zijn nu ook verdwenen.
Dan ging ik terug naar die dealer, "mijn geld op halen".
Kruter
1st Gear member

Ik denk erover maar zal waarschijnlijk weinig uitmaken. Dan had ik de auto ook bij de dealer moeten laten repareren en de rekening uitvechten.
XC90 2004
pi-jas
Starter

Ik heb sinds kort een XC90, in de sneeuw kwam ik er achter dat ook ik achter geen aandrijving had.
Ik heb nog garantie, dus terug naar de garage.
Ze hebben de mof en tussenbak vervangen.
En alles werkt weer perfect.
Volkswagen Golf GT4
Mahindra 540D
Volvo V40 1.8 '98
Volvo V40 2.0T '01
Volvo V70 2.4 '02
Volvo XC90 2.5T '05

Volvo XC60 T6 '09
Volvo XC90 D5 '16
Volvo XC60 T5 R-Design '17
Gast

Kruter schreef:Ik denk erover maar zal waarschijnlijk weinig uitmaken. Dan had ik de auto ook bij de dealer moeten laten repareren en de rekening uitvechten.
Is dat zo?
De dealer ontkende toch het probleem? Volgens deze dealer was er immers niets om te repareren?
Jij hebt een second opinion gevraagd en dus ook laten repareren, dat is niet vreemd.
Je gaat toch ook niet terug naar een doktor die "niets" kan vinden, maar er blijkt wel wat te zijn...... Ja terug met een klacht.

Vrijdagmiddag rond 17:00 uur is een goed tijdstip om stennis te maken bij de balie. :wink:
Trouwens over welke Volvo-dealer hebben we het? Want dit verhaal is wel heel triest en niet Volvo-dealer waardig.
Kruter
1st Gear member

Nadat de auto gerepareerd is ben ik nog niet terug geweest. Ik zal de dealer, Frank Klijn Heerlen, nog een kans geven voor ik te veel zeg. Ik ga deze week wel even langs en kijken hoe ze reageren. Ik ben blij met de hulp en adviezen van de locale garage anders had ik echt de klos geweest. De dealer stelt zich tot nu toe heel passief op. Binnen mijn 6 maanden garantie zijn er nog een paar problemen geweest en die zijn god gerepareerd maar ik moest het probleem steeds zelf vinden en echt het mankement met naam en toenaam noemen. Betreffende de cardan as had het een maandje eerder gesneeuwd dan was het garantie geweest maar mijn klacht over een vreemd resonerend geluid bij bepaalde toerentallen (was dus achteraf de los zittende bus) en een "klonk" bij de achterwielen, was niet genoeg voor de dealer om binnen de garantie termijn in actie te komen. Ik heb nu sterk het gevoel dat ze wel wisten waar het om ging omdat dit probleem blijkbaar heel vaak voorkomt bij awd volvo's. Zouden ze bewust hebben gewacht tot de garantie termijn verstreken was? Zijn er meer klachten over deze dealer?
XC90 2004
vmcc
2nd Gear member

vanmorgen de auto gebracht en om 10 uur een belletje..bleek alleen om de mof te gaan.
Pfff scheelt even een bak geld.
Ben gaan kijken en idd die mof was helemaal glad van binnen, de andere as zag er nog goed uit.
Dus ik ben blij en over een paar uur rij ik (weer) 4X4.

Blijft nog wel een beetje speling is de as en de mof....das toch raar. Maar ja, dat zien we over 100 000 kilometer dan wel weer.
Met groet,
Patrick

Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
bjacobs
2nd Gear member

Hoi Patrick, hoezo speling ? Is de cardanas dan licht beschadigd ?
Hebben ze wel snel vervangen. Bij mij rekende de garage 5 uur arbeidsloon..
vmcc
2nd Gear member

toch een beetje speling is de as en de mof. leek wel of de as te klein was of de mof te groot..
nou ja, we gaan gewoon rijden en zien wel.

die as was gewoon goed en heel!
Met groet,
Patrick

850 station
945i
8th Gear member

Speling tussen as en mof is ook de reden van de slijtage.
Als elke keer die as met een klap tegen die tanden klapt, wil dat wel slijten ja... Ik denk dat het een "producteigenschap" is. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
vmcc
2nd Gear member

ja, dat is het ook!!

raar maar waar.

de reden dat er slijtage komt er dus bekend maar daar is niets aan te doen..dus uiteindelijk gaat iedereen een keer voor de bijl.

misschien toch iets om massaal aan te pakken. Volvo zegt dat het normale slijtage is..terwijl iedereen op dit forum van mening is dat zoiets niet meer gebeuren. Sterker nog..je ziet het aankomen door verkeerde materialen bij de bouw van een XC.
Met groet,
Patrick

850 station
BartS
4th Gear member

Ik lees deze topic en schrik er toch een beetje van. Ik dacht dat er met de XC van na de facelift niet veel mis meer kon gaan met de vierwielaandrijving. Ontstaat het hier beschreven euvel door zware belasting (bijv. trekken aanhanger of caravan) of is het gewone slijtage?
In de sneeuw begin dit jaar kreeg ik onze (trekhaakloze) auto niet geforceerd in de stress, dus ik ga er vanuit dat dit probleem in ons geval niet speelt. Maar wel iets om alert op te zijn.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Jers3n
5th Gear member

En is het iets dat nog afhankelijk is van het type versnellingsbak, en dan bedoel ik handgeschakeld of geartronic?

En/of is er een bepaalde kilometerstand waarbij het te verwachten is?

Heb het net laten controleren (bij 180K beurt) en alles gelukkig (nog) OK.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
bjacobs
2nd Gear member

Ik heb gelezen dat het al rond de 100K kan optreden (bij XC70 en XC90), dus iedereen is aan de beurt. De XC90 lijkt eerder aan de beurt, dus de belasting lijkt me wel van invloed, alhoewel de cardanas continue ronddraait, (beter gezegd: zou moeten ronddraaien).
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”