Pagina 3 van 5
Geplaatst: 07.01.2011 - 21:12
door pimsam
De achteras draait gewoon mee hoor. Alleen de verbinding tussen motor en achteras is er niet maar deze is er onder normale omstandigheden ook niet. Daar is de Haldex koppeling voor.
Dus ik zie niet in waarom het minder veilig is.
ABS heef niets met het doorspinnen te maken, wel Traction Control dat grotendeels dezelfde componenten gebruikt als het ABS systeem.
Geplaatst: 07.01.2011 - 21:57
door abbabak1
Geplaatst: 08.01.2011 - 09:35
door pimsam
Precies. Een niet werkend AWD systeem heeft geen echte invloed op de veiligheid van de auto tenzij je AWD nodig hebt. Maar dat heb je op een FWD auto ook niet. M.a.w. een FWD auto zou dan ook onveilig zijn.
De folder spreekt zichzelf een beetje tegen: er zou constant een deel van de aandrijfkracht naar de achterwielen gaan. De hydraulische koppeling (Haldex) wordt pas ingeschakeld bij verschil in rotatiesnelheid tussen ingaande en uitgaande pompas. En dat heb je pas bij doorslippende voorwielen.
Daarnaast zou het mogelijk moeten zijn om 100% van de aandrijving naar de achterwielen te sturen. Ik zie niet in hoe dat mogelijk is aangezien er geen koppeling aanwezig is tussen bak en voorwielen.
Geplaatst: 08.01.2011 - 10:11
door Thijs
bart simpson schreef:Tarman T schreef:bart simpson schreef:wel een superdingetje in terrein
Ik weet helaas uit ervaring dat deze in het terrein weinig voorstellen..
zo'n lada doet niet echt veel onder voor een defender
Zoals ik al zei, uit ervaring (drie jaar in afrika gewoond, geen asfaltweg te bekennen) weet ik dat ze echt zo goed niet zijn...
Wellicht dat een keer op zondag in de blubber spelen wel wil met zon ding, maar voor het echte werk komen ze gewoonweg te kort.
Geplaatst: 08.01.2011 - 11:55
door abbabak1
pimsam schreef:Precies. Een niet werkend AWD systeem heeft geen echte invloed op de veiligheid van de auto tenzij je AWD nodig hebt. Maar dat heb je op een FWD auto ook niet. M.a.w. een FWD auto zou dan ook onveilig zijn.
Ik ben het met je eens dat de folder veel vragen open laat, het word me ook niet 100% duidelijk:
- Wat zit er in die gearbox voor ?
- Als de Halldex 100% koppelt schakelt dan de diff voor de vooras uit ?
- Als de eAWD de wheelspin regelt betekent dat we geen TRACS gebruiken ?:
- •A differential lock or differential brake differential lock or differential brake differential lock or differential brake differential lock or differential brake differential lock or differential brake, which locks or brakes a slipping wheel so that the driving power is distributed to both wheels on the same axle. In Volvo’s All Wheel Drive system, the new hydraulic clutch is used for this purpose.
Ik mis het hier dus....
Wel berekend het systeem in 90gr wielrotatie welke as/wiel aangedreven moet worden.
Als dat systeem niet (meer) werkt krijg je een aansturingsrommel en dat is niet veilig...maar voldoende om mee thuis te komen.
Een 2wd is anders aangestuurd en daarmee veiliger dan een awd zonder achteras.
Geplaatst: 08.01.2011 - 13:27
door pimsam
Het diff van de vooras kan niet uitgeschakeld worden, dit zijn gewoon tandwielen zonder enige vorm van koppeling.
Het AWD systeem gebruikt de sensoren die ook gebruikt worden door TRACS, ABS en andere systemen. Het enige verschil is dat zodra het AWD systeem die achteras wil aandrijven, dit niet gebeurt en er dus een FWD auto rijdt. Ik zie het verschil niet.
Daarnaast zal TRACS uitgeschakeld moeten worden om vol profijt te hebben van AWD.
Geplaatst: 08.01.2011 - 23:23
door Kruter
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Met veel interesse dit onderwerp gelezen. Een half jaar geleden mijn eerste tweedehands XC90 uit 2004 gekocht en ik heb er nog steeds geen dag spijt van. Wel jammer dat ik er met de sneeuw achter moest komen dat FWD had; versleten cardan bus. Ik heb dus van de dealer geen AWD maar een FWD gekocht. Net buiten de halfjaarsgarantie werd dit stellig ontkent. Vorige week heb ik bij een locale garage voor € 400 de bus laten vervangen; wat een verschil! Daarom weet ik nu ook pas dat de XC90 al die tijd FWD was. Ik heb vanaf het begin geklaagd over een resonantie en een klokkend geluid en die zijn nu ook verdwenen. Eindelijk de geweldige auto die ik in gedachte had.
Geplaatst: 09.01.2011 - 00:27
door Gast
Kruter schreef:Daarom weet ik nu ook pas dat de XC90 al die tijd FWD was. Ik heb vanaf het begin geklaagd over een resonantie en een klokkend geluid en die zijn nu ook verdwenen.
Dan ging ik terug naar die dealer, "mijn geld op halen".
Geplaatst: 09.01.2011 - 01:06
door Kruter
Ik denk erover maar zal waarschijnlijk weinig uitmaken. Dan had ik de auto ook bij de dealer moeten laten repareren en de rekening uitvechten.
Geplaatst: 09.01.2011 - 16:35
door pi-jas
Ik heb sinds kort een XC90, in de sneeuw kwam ik er achter dat ook ik achter geen aandrijving had.
Ik heb nog garantie, dus terug naar de garage.
Ze hebben de mof en tussenbak vervangen.
En alles werkt weer perfect.
Geplaatst: 09.01.2011 - 22:46
door Gast
Kruter schreef:Ik denk erover maar zal waarschijnlijk weinig uitmaken. Dan had ik de auto ook bij de dealer moeten laten repareren en de rekening uitvechten.
Is dat zo?
De dealer ontkende toch het probleem? Volgens deze dealer was er immers niets om te repareren?
Jij hebt een second opinion gevraagd en dus ook laten repareren, dat is niet vreemd.
Je gaat toch ook niet terug naar een doktor die "niets" kan vinden, maar er blijkt wel wat te zijn...... Ja terug met een klacht.
Vrijdagmiddag rond 17:00 uur is een goed tijdstip om stennis te maken bij de balie.
Trouwens over welke Volvo-dealer hebben we het? Want dit verhaal is wel heel triest en niet Volvo-dealer waardig.
Geplaatst: 10.01.2011 - 00:09
door Kruter
Nadat de auto gerepareerd is ben ik nog niet terug geweest. Ik zal de dealer, Frank Klijn Heerlen, nog een kans geven voor ik te veel zeg. Ik ga deze week wel even langs en kijken hoe ze reageren. Ik ben blij met de hulp en adviezen van de locale garage anders had ik echt de klos geweest. De dealer stelt zich tot nu toe heel passief op. Binnen mijn 6 maanden garantie zijn er nog een paar problemen geweest en die zijn god gerepareerd maar ik moest het probleem steeds zelf vinden en echt het mankement met naam en toenaam noemen. Betreffende de cardan as had het een maandje eerder gesneeuwd dan was het garantie geweest maar mijn klacht over een vreemd resonerend geluid bij bepaalde toerentallen (was dus achteraf de los zittende bus) en een "klonk" bij de achterwielen, was niet genoeg voor de dealer om binnen de garantie termijn in actie te komen. Ik heb nu sterk het gevoel dat ze wel wisten waar het om ging omdat dit probleem blijkbaar heel vaak voorkomt bij awd volvo's. Zouden ze bewust hebben gewacht tot de garantie termijn verstreken was? Zijn er meer klachten over deze dealer?
Geplaatst: 18.01.2011 - 10:49
door vmcc
vanmorgen de auto gebracht en om 10 uur een belletje..bleek alleen om de mof te gaan.
Pfff scheelt even een bak geld.
Ben gaan kijken en idd die mof was helemaal glad van binnen, de andere as zag er nog goed uit.
Dus ik ben blij en over een paar uur rij ik (weer) 4X4.
Blijft nog wel een beetje speling is de as en de mof....das toch raar. Maar ja, dat zien we over 100 000 kilometer dan wel weer.
Geplaatst: 18.01.2011 - 11:18
door bjacobs
Hoi Patrick, hoezo speling ? Is de cardanas dan licht beschadigd ?
Hebben ze wel snel vervangen. Bij mij rekende de garage 5 uur arbeidsloon..
Geplaatst: 18.01.2011 - 11:24
door vmcc
toch een beetje speling is de as en de mof. leek wel of de as te klein was of de mof te groot..
nou ja, we gaan gewoon rijden en zien wel.
die as was gewoon goed en heel!
Geplaatst: 18.01.2011 - 11:28
door 945i
Speling tussen as en mof is ook de reden van de slijtage.
Als elke keer die as met een klap tegen die tanden klapt, wil dat wel slijten ja... Ik denk dat het een "producteigenschap" is.

Geplaatst: 18.01.2011 - 11:34
door vmcc
ja, dat is het ook!!
raar maar waar.
de reden dat er slijtage komt er dus bekend maar daar is niets aan te doen..dus uiteindelijk gaat iedereen een keer voor de bijl.
misschien toch iets om massaal aan te pakken. Volvo zegt dat het normale slijtage is..terwijl iedereen op dit forum van mening is dat zoiets niet meer gebeuren. Sterker nog..je ziet het aankomen door verkeerde materialen bij de bouw van een XC.
Geplaatst: 18.01.2011 - 20:02
door BartS
Ik lees deze topic en schrik er toch een beetje van. Ik dacht dat er met de XC van na de facelift niet veel mis meer kon gaan met de vierwielaandrijving. Ontstaat het hier beschreven euvel door zware belasting (bijv. trekken aanhanger of caravan) of is het gewone slijtage?
In de sneeuw begin dit jaar kreeg ik onze (trekhaakloze) auto niet geforceerd in de stress, dus ik ga er vanuit dat dit probleem in ons geval niet speelt. Maar wel iets om alert op te zijn.
Geplaatst: 18.01.2011 - 20:27
door Jers3n
En is het iets dat nog afhankelijk is van het type versnellingsbak, en dan bedoel ik handgeschakeld of geartronic?
En/of is er een bepaalde kilometerstand waarbij het te verwachten is?
Heb het net laten controleren (bij 180K beurt) en alles gelukkig (nog) OK.
Geplaatst: 18.01.2011 - 23:13
door bjacobs
Ik heb gelezen dat het al rond de 100K kan optreden (bij XC70 en XC90), dus iedereen is aan de beurt. De XC90 lijkt eerder aan de beurt, dus de belasting lijkt me wel van invloed, alhoewel de cardanas continue ronddraait, (beter gezegd: zou moeten ronddraaien).