Na een week weet je niet beter.
Als de motor koud is merk je wel dat ie niet zo lekker in de toeren wil.
Als er iets niet goed is komt er wel een melding.
Olietemperatuurmeter zit er ook niet in. Als je die wel hebt zou je helemaal niet meer het gas willen intrappen mocht je daar op af gaan.
Motor temperatuur meter
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27346
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hmm... dan weet ik wat ik niet als volgende auto wil/moet hebben...mad schreef:Als de motor wérkelijk koud is (> -15 graden buitentemp) dan blijft de motor in de lagere ( 1, 2 en 3) versnellingen. Gasgeven resulteert in meer toeren, maar het opschakelen is vertraagd. Aan het geluid te horen wil je gewoon niet sneller dan 60-70 km/uur. Dit duurt ongeveer 10 -15 minuten. Ik heb het er wel voor over... wie uit kan leggen wat er werkelijk gebeurt computertechnisch: welkom.
Woon amper 5 minuten bij de snelweg vandaan en dat is vanaf Schiphol naar huis toe weinig anders.
Voel er dan ook weinig voor om hem eerst in de omgeving warm te moeten rijden voordat je veilig de snelweg op kan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
emanje schreef:Wat een onzin wordt hier geschreven zeg. Nog even en de V70 functioneert helemaal niet meer onder het vriespunt.
Dus van de zomer niet naast de diepvrieskist parkeren.

-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Nou, vorige week bij -18 C, lopen die volvo's gelijk als een klok. Had eerst zo iets met van die ringen in de grille, moest je eerst iedereen oordoppen geven en waarschuwen dat het geen vuurwerk was bij deze lage temperaturen.Ramon&Ramon schreef:emanje schreef:Wat een onzin wordt hier geschreven zeg. Nog even en de V70 functioneert helemaal niet meer onder het vriespunt.
Dus van de zomer niet naast de diepvrieskist parkeren.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Zoals ik hierboven ook lees, raar... Zou idd gevaarlijk zijn als je de snelweg op wil. Zou het een exemplarisch foutje zijn bij jou wellicht?mad schreef:Yes.Tarman T schreef:OK, dus de bak schakelt anders, maar je kan dus wel gewoon het vermogen van de motor vragen?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Ik woon een uur rijden bij de snelweg vandaan... heb het niet uitgeprobeerd om vol gas weg te gaan met een ijskoude motor. (als je je motor naar de klo wilt helpen is dat de beste manier) Ik denk wel dat het kan. Maar het opschakelen duurt gewoon veel langer dan met een warme motor, dat is wat ik maar zeggen wilde. En of dat electronisch zo geregeld is vermoed ik wel. Maar daar kan de specialist een antwoord op geven.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ah, ok, dus idd geen electronische begrenzing op de motor adh van temperatuur. Dat zij ik dus 

Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 16:01
- Locatie: Duketown NB
Beste V70-ers,
Ja, op zich had het leuk geweest een watertemp. meter in het dash te hebben. Maar...... watertemp zegt NIETS!!!!!!! over motorbedrijfstemperatuur!!!! pasop....als, in een auto met temp meter, de meter aangeeft dat de watertemp ca, 90, 95 graden is, wil dat nog helemaal niet zeggen dat de motor op bedrijfstemperatuur is. In een van mijn vorige auto's waren een olie- en watertemp. meter aanwezig. De watertemp was veel sneller "op orde" dan de "oil-temp". Mij is destijds duidelijk geworden dat een motor pas op bedrijfstemp is gekomen als de motorolie ca 110 graden Celcius heeft bereikt. Een goede vuistregel is: Geen toeren boven 2800 gedurende de eerste 15 (vijftien) kilometer. Na de eerste 15km is de MOTOR (dus water EN olie) op bedrijfstemp. en kun je je gang gaan.
Groet
Paul
Ja, op zich had het leuk geweest een watertemp. meter in het dash te hebben. Maar...... watertemp zegt NIETS!!!!!!! over motorbedrijfstemperatuur!!!! pasop....als, in een auto met temp meter, de meter aangeeft dat de watertemp ca, 90, 95 graden is, wil dat nog helemaal niet zeggen dat de motor op bedrijfstemperatuur is. In een van mijn vorige auto's waren een olie- en watertemp. meter aanwezig. De watertemp was veel sneller "op orde" dan de "oil-temp". Mij is destijds duidelijk geworden dat een motor pas op bedrijfstemp is gekomen als de motorolie ca 110 graden Celcius heeft bereikt. Een goede vuistregel is: Geen toeren boven 2800 gedurende de eerste 15 (vijftien) kilometer. Na de eerste 15km is de MOTOR (dus water EN olie) op bedrijfstemp. en kun je je gang gaan.
Groet
Paul
V70 2.0D Momentum (MY 2010), Electric Silver (met pensioen na 270.000km). Per 29 juli XC40 Pure Electric (single engine) MY2023, Core, Black edition + Climate pack.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Beste Paul,
Toch is één watertemperatuurmeter is altijd nog beter dan géén watertemperatuurmeter. Zonder weet je namelijk helemaal niks!
Toch is één watertemperatuurmeter is altijd nog beter dan géén watertemperatuurmeter. Zonder weet je namelijk helemaal niks!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Juustem! Want de kans daarop is bij een splinternieuwe V70 niet zo groot, maar over tien jaar wel. Bij hoeveel S60/V70's zijn ondertussen de thermostaat wel niet vervangen, omdat hij niet goed meer was? Bij mij in elk geval al twee keer. Daar kom je bij de nieuwe V70's dus mooi niet meer achter!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Jawel hoor. Ook in de P2's met temperatuur meter is er continue bewaking van het koelbeeld. Klopt er iets niet dan komt er een melding in het message scherm.Oceanracer schreef:Juustem! Want de kans daarop is bij een splinternieuwe V70 niet zo groot, maar over tien jaar wel. Bij hoeveel S60/V70's zijn ondertussen de thermostaat wel niet vervangen, omdat hij niet goed meer was? Bij mij in elk geval al twee keer. Daar kom je bij de nieuwe V70's dus mooi niet meer achter!
Heb bij de S60R ooit eens een thermostaat probleem gehad waarbij een palletje in de thermostaat er niet in zat en wat blijkbaar genoeg was om de motor op een graad na niet op temperatuur te krijgen. Op het dash was het met 't blote oog nauwelijks zichtbaar maar de ECU dacht er anders over en gaf aan dat de opwarm tijd van de motor te lang duurde.
Bij de V70NN zal dit net zo gaan.
Heb ruim 2 jaar zonder temperatuur meter in een V70NN gereden en je kunt het ding in principe missen als kiespijn. Gewoon rijden en je voelt aan de motor wel wanneer de boel beter op temperatuur komt. Er zit ook sinds jaar en dag een warmtewisselaar aan de motor om de olie sneller op te warmen.
Echt een non issue
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Zoals bij alle elektronica, gaat het nog wel eens stuk na verloop van tijd.
Een simpele temp. sensor aan een metertje heeft bewezen een lange levensduur.
Bovendien is een storing in de sensor snel te zien dmv. het metertje...
Een simpele temp. sensor aan een metertje heeft bewezen een lange levensduur.
Bovendien is een storing in de sensor snel te zien dmv. het metertje...

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
hoe vertaald zich dat bij temp. van -20?Johann schreef:
Heb bij de S60R ooit eens een thermostaat probleem gehad waarbij een palletje in de thermostaat er niet in zat en wat blijkbaar genoeg was om de motor op een graad na niet op temperatuur te krijgen. Op het dash was het met 't blote oog nauwelijks zichtbaar maar de ECU dacht er anders over en gaf aan dat de opwarm tijd van de motor te lang duurde.
ik kan mij voorstellen dat de motor dan zijn bedrijfstemp.
helemaal niet haalt.
geeft de ecu dan ook een melding dat de bedrijfstemp.
niet bereikt wordt?
geen glans zonder wrijving
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Als de thermostaat normaal functioneert zal hij toch wel op bedr. temperatuur komen?
Ik vind zo'n temperatuur meter erg fijn in ieder geval. Vooral in de bergen of/en met iets aan de haak.
Ik vind zo'n temperatuur meter erg fijn in ieder geval. Vooral in de bergen of/en met iets aan de haak.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Mijn grootvader zei altijd.."wat er niet op zit kan ook niet kapot"... en die kon het weten, want behalve een bel op zijn fiets was hij één van de eerste Ford dealers in ons land....
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Luister en huiver..945i schreef:Zoals bij alle elektronica, gaat het nog wel eens stuk na verloop van tijd.
Een simpele temp. sensor aan een metertje heeft bewezen een lange levensduur.
Bovendien is een storing in de sensor snel te zien dmv. het metertje...
Je hele Volvo zit vol met taiwanese canbus shit. Ook die modellen met metertje.
Als jij op een goede morgen in de auto stapt en je broodbakje vergeten bent en dus even handsfree aan het lallen bent met het thuisfront om het broodbakje probleem uit de wereld te helpen terwijl je ook nog eens door de beslagen ruiten moet kijken of er nog medeweggebruikers in de weg zitten bij het invoegen op de snelweg dan kan het zomaar zijn dat jij helemaal niet naar je temperatuurmetertje kijkt maar meneer canbus dus wel en dat ook nog eens continue.
Vervolgens zal meneer canbus allemaal toeters en rinkels en bellen aan laten gaan en ben je er tegen die tijd nog niet uit met je broodbakje dan zul je plots merken dat de motor met gereduceerd vermogen z'n werk gaat doen. Heb je mazzel mag je 4000 toeren, heb je pech misschien maximaal 2000 toeren om de auto aan de kant te zetten.
Dat metertje zit er alleen nog maar voor de show. Is zelfs geeneens representatief voor de werkelijke temperaturen in het koelsysteem. Is ook alleen maar de temperatuur van het koelwater en niet van de olie. Zo zal het metertje tussen de ~88 en ~108 graden gewoon pas op de plaats blijven staan terwijl meneer canbus wel degelijk weet wat er echt gaat.
Tijdens het opwarmen springt het metertje ook nog eens in stappen omhoog trouwens.
Daarbij, hoe langer je als een ouwe sok met de auto blijft rijden na koud start hoe langer dat het duurt voordat de motor op temperatuur is.
De olie is gemaakt om zelfs bij lichte vorst volledig volgens dezelfde spec als bij warme motor z'n werk te doen.
Het koelwater in het blok om de cylinders zit na starten binnen enkele seconden al bijna aan de 100 graden.
Zodra het volledige koelsysteem boven de 60 graden is dan is er voor de ECU al geen reden meer om het blok te bemoederen voor koudloop .
Komt het metertje niet uit de hoek na 20 km dan mag je aannemen dat er iets niet helemaal pluis is. Meneer canbus heeft je dan al lang en breed te kennen gegeven dat het metertje met zeer hoge waarschijnlijkheid niet uit de hoek zal komen.
Oh, bij een kapotte temperatuurmeter ziet de ECU een temperatuur van -40 graden of lager en wil de motor niet meer draaien omdat de ECU de boel gewoon plat legt.
De temeratuurmeter aansturing werkt al zo vanaf minimaal de eerste Volvo 850 met Motronic LH3.2. De sensor is aangesloten op de ECU, de ECU stuurt de meter in het dashboard aan.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Al is het broodbakjes verhaal niet van toepassing is in mijn geval, ben ik met je overige verhaal bekend Johan.
Geheel duidelijk.
Wat was het toch mooi, goed en simpel in de <850 tijd hè..
Geheel duidelijk.
Wat was het toch mooi, goed en simpel in de <850 tijd hè..

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt